BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: nostalgie1969 op 25 november 2013, 11:55:11

Titel: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: nostalgie1969 op 25 november 2013, 11:55:11
Hallo!

Graag wil ik de samenstelling van de int 215 Donauwalzer uit 1995 plaatsen.
Het verschil tussen de beide ÖBB zitrijtuigen (Bmz) is geen fout omdat de eerste een SGP Bmz is met andere airco ( rooster een raam verder naar rechts)  SGP draaistellen en de tweede betreft een Eurofima Bmz met de bekende Fiat draaistellen.
Overigens is deze Eurofima al aangepast met de nieuwe ramen (dikker en zonder klapraam) en nieuwe deuren met kleinere ramen en andere techniek.
Een aantal zijn er toen in 1994 gemoderniseerd met in het achterhoofd de ombouw naar 200 km/h.
Daarna volgt het gedeelte naar München.
Een prachtige unieke trein die tot 1995 op zijn mooist was, met voornamelijk klassieke locs ervoor geplaatst.
Ik hoop dat er misschien wat foto's en/of mooie andere samenstellingen volgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/int_215_Donauwalzer_5_07_1995___kopie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/int_215_Donauwalzer_5_07_1995___kopie.png)

Groeten,
Niels
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: nostalgie1969 op 25 november 2013, 12:07:33
voor de liefhebbers van de ÖBB zitrijtuigen heb ik deze foto van de ÖBB SGP Bmz nog.

De tweede versie van de Bmoz die voornamelijk in de Austria Express meereed. (met klapdeuren)
Deze versie kreeg de Eurofima deuren maar behield wel de andere airco (en de locatie ervan) met afwijkend geplaatste rooster en beplating aan de onderzijde
van het rijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bmoz.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bmoz.jpg)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 10 maart 2014, 12:21:15
Hierbij een overzicht van deze trein uit 1999/2000. In het laagseizoen bestond deze trein uit 7 bakken waardoor je hem makkelijk kunt inkorten.
In het hoogseizoen bestond deze trein vaak uit 10 bakken. Zelf heb ik een HO samenstelling staan uit 1999 staan met totaal 7 bakken.
Het blijft een mooie en bonte trein om in schaalmodel te hebben!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/int215_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/int215_001_2.jpg)

Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 27 april 2015, 22:17:49
Na wat rijtuigen te hebben vervangen heb ik mijn Euronight Donauwalzer uit 1999 verbeterd en is dit het eindresultaat geworden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3531_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3531_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3604_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3604_7.jpg)

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 16 december 2015, 12:44:52
Ik werd al eerder door een forumgenoot geattendeerd dat ik een verkeerd Roco nummer had staan voor de DB Bm235. De oorzaak was dat ik per abuis 2 dozen met elkaar had verwisseld. Ik was vergeten het in dit draadje nog even aan te passen dus bij deze. Mijn gebruikte DB Bm235 in deze trein is dus een Roco 44746 ipv van de 44749 (dit is namelijk een BDm273) Het is wel zo dat dat dit Roco model een oud DB logo heeft en er voor deze periode een DB AG logo op hoort te staan. Zover ik weet is er hier nog geen model van alleen de Roco 44767 met een oud rood DB logo. Maar dit logo klopt dus ook niet. Ik heb inmiddels met een decal mijn Bm235 rijtuig van het DB AG logo voorzien.

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Jeroen Water op 16 december 2015, 13:55:46
Uiterst fraaie trein, Jeroen!  (y) (y) (y)

Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: fissy op 16 december 2015, 18:54:55
Idd  (y)

daroom ook hier in model omgezet:

(https://farm6.staticflickr.com/5740/23793368455_aa066d82e2_z.jpg) (https://flic.kr/p/CfxeuB)
Int Donauwalzer (https://flic.kr/p/CfxeuB) by Fis sy (https://www.flickr.com/photos/97224219@N04/)

de Railtop ÖBBs zijn ingehuurd, mijn eigen rijtuigen (dan maar twee 2.kl) moeten nog binnen kommen.

Groet

Bernd
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 16 december 2015, 19:38:52
Jeroen/Bernd,

Dank jullie wel!  :) Mooi plaatje van je Donauwalzer Bernd!  (y)

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 16 december 2015, 23:44:58

de Railtop ÖBBs zijn ingehuurd, mijn eigen rijtuigen (dan maar twee 2.kl) moeten nog binnen kommen.


Mooi treintje! Welke Railtops heb je hiervoor mogen huren? ;-)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Floris op 17 december 2015, 15:23:22
HIER (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/15164613016/in/photolist-p73B87) nog een iets kortere variant van deze trein, zelfs de loc is na te maken  ;D
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: MDK193 op 17 december 2015, 15:38:18
Samenstelling?
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Floris op 17 december 2015, 15:53:15
1x OBB Bmz
1x OBB Bcmz
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm in rood/wit
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Chris op 17 december 2015, 16:57:17
 (y) Fraai, gelijk de rijtuigen uit de vitrine getrokken, kan ik eindelijk mijn WLA30 rijtuigen in een trein verwerken :)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Albert.H0 op 21 december 2015, 02:03:51
Als ik me goed herinner heb ik ooit een foto gezien van 1 of 2 van die rood/antracietgrijze OBB rijtuigen die een korte periode gehuurd werden door NS en in een NS internationale trein werden ingezet. Heeft iemand meer info, b.v. welk type dit was, foto's van inzet etc.?
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 21 december 2015, 10:04:53
Deze rijtuigen waren inderdaad gehuurd door de NS van de OBB voor de Beneluxtrein. MTE heeft de modeluitvoering laten maken door ACME onder nummer 90035 en 90036.

gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 21 december 2015, 10:10:35
Nog een plaatje gevonden van deze set:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151221_111914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151221_111914.jpg)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Maarten.T op 21 december 2015, 12:25:36
Even een zijspongetje naar de 1:1 OBB rijtuigen bij NS in dienst: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Albert.H0 op 21 december 2015, 13:42:36
Deze rijtuigen waren inderdaad gehuurd door de NS van de OBB voor de Beneluxtrein. MTE heeft de modeluitvoering laten maken door ACME onder nummer 90035 en 90036.

gr, Jeroen

Nee, die bedoel ik niet.
Ik heb ooit foto gezien in RH of RM van dit type OBB rijtuig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB.png)

Direct gekoppeld aan een NS rijtuig in deze kleur (rest van de trein stond niet op de foto)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcm.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bcm.png)
Deelplaatjes uit eerder bericht.

In het bijschrift stond dat de OBB rijtuigen gehuurd waren door NS.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: dh3201 op 21 december 2015, 17:44:37
Misschien iets later, toen de Donauwalzer int 222/223 was?
Daar zaten ook zowel ÖBB als NSI rijtuigen in, alleen weet ik niet welke typen en zo.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 21 december 2015, 17:51:04
Oke, dan weet ik niet zo direct in welke trein deze rijtuigen ook hebben gezeten. Ik zal morgen even kijken want ik heb meen ik ergens in mijn archief een foto (niet zijnde de Donauwalzer) waar deze OBB rijtuigen ook in zaten. weet alleen nu niet welke int. trein dit was (ik ben nu op mijn werk en niet thuis). Als dit inderdaad zo is dan zal ik foto even inscannen en hier plaatsen.

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 21 december 2015, 18:26:43
Toch wellicht nog een antwoord gevonden. Kijk even naar de foto in dit draadje (naar beneden scrollen). Het schijnt dat deze rijtuigen in 2008 voorkwamen in de CNL 312/313 Amsterdam-Wenen. Let wel op er zijn meerdere typen van dit OBB rijtuig. Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling. De Railtop modellen zijn van 21-91 serie. Alleen de combinatie met de NS Bcm klopt dan niet want deze zat niet in deze CNL en de OBB rijtuigen werden ook niet gehuurd door de NS.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12690.150.html
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 21 december 2015, 21:57:24
Hier nog wat linkjes met de samenstelling van EN 214/215 en EN 224/225 Donauwalzer in de jaren '90.
Nog even over de Bmz van de OBB. In het 2e linkje (uit 1996) staat een de OBB Bmz uit de serie 61 81 21-71 genoemd. Weet iemand of deze 21-71 serie altijd in de Donauwalzer zat of kwam de OBB Bmz 73 81 21-91 ook voor in deze trein?
Ik heb hierna lopen zoeken maar heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.  ???

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/d224.php#5

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=NS&cislo=215&nazev=&rok=1996

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 22 december 2015, 22:25:00
Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling.

Volgens mij is dat helaas niet juist Jeroen.

Je hebt niet luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 61 81 xx-xx
Vervolgens zit er een verschil tussen 21-70 /21-90 enerzijds en 21-71 / 21-91 anderzijds.
De eerste heeft SGP draaistellen, de andere heeft Fiat draaistellen.
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
De 90/91 zijn dus ex 70/71.

Vervolgens heb je luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 73 81 xx-xx
Deze rijtuigen zaten niet in de Donauwalzer, maar wel in de CNL 300/301

Groet,

Michiel
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 23 december 2015, 12:41:22
Michiel bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg  (y) Dan weten we dat ook weer  :)
Dan zijn als ik het goed begrijp de 61 81 21-XX de juiste bakken voor de Donauwalzer. Een 21-71 heeft er in ieder geval ingezeten want deze staat vermeld op www.vagonweb.cz. Ik heb nog wel twijfels of de 21-70 is gebruikt in de Donauwalzer. Weet je toevallig waneer de 70/71 serie is omgebouwd naar de 90/91?

Nog even terugkomend op de foto die ik nog had. Die is van de D 224/225. Dit is de Bayern Austria Nachtexpres.
Deze trein is van begin jaren 90 en is dus de voorganger geweest van de Donauwalzer.

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: MDK193 op 13 januari 2016, 11:20:45
1x OBB Bmz
1x OBB Bcmz
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm in rood/wit

Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: EN446 op 13 januari 2016, 19:11:36
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 14 januari 2016, 11:28:21
Citaat
Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
 

Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 14 januari 2016, 19:52:13
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: MDK193 op 14 januari 2016, 19:59:29
Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Ah, ik dacht zo een blauw witte met opschrift Liegewagen. Beetje hoekig dak,  maar die dus niet.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: EN446 op 15 januari 2016, 19:13:14
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)
Voor, tijdens én na de upgrade zijn er rijtuigen alsnog omgebouwd voor 200 km/u, maar dat heeft geen verband met de klimaatregeling: de meeste series hebben die altijd al gehad. In de loop van de jaren zijn wel de vensters met kleine klapramen vervangen door volledig vaste ramen, misschien veroorzaakt dat de verwarring.
Niet geklimatiseerd waren alleen de rijtuigen met grote schuiframen, zoals de Bmz 21-70.5 (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_Bmz-2170-5.php).
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Hans.F op 17 januari 2016, 12:33:36
Spoorgenoten,
Bij het samenstellen van de Euronight 215 loop ik tegen het probleem aan dat het Bcm rijtuig NS couchette, LS Models 44004 nergens meer te koop is.
Om die reden de vraag of Het rijtuig van Heris, nummer 12200 (Bcm246   51 84 50-30 009-1) of de 12100 (Bcm246   51 84 50-70 009-2) een alternatief kunnen zijn?
Naast het feit of dit de goede modellen zijn, gaat het ook over jullie ervaringen over de afwerking en rijeigenschap van deze rijtuigen.

Ik heb wel de LS Models 44011, maar dit is niet het goede rijtuig. De set 44005 (Alpen Express) en 44007 (EETC) zijn nog wel te koop, maar ook dit zijn niet de juiste rijtuigen.

groet,
Hans
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: NS 1624 op 19 januari 2016, 11:17:54
Beste Hans,

Ik zag afgelopen vrijdag bij Huider in Heerhugowaard een tweedelige set LS Models 44004 in de vitrine staan, die schijnen hem dus nog te hebben. Misschien daar even opbellen?

Ik ben zelf op zoek naar de LS Models 44011, maar die heeft blijkbaar echt niemand meer.

Gr.
Edwin
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: martijnhaman op 19 januari 2016, 19:12:14
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Modelspoor/Heris_12098.jpg)
LSmodels / Heris 12098 (NS Bcm 51 84 50-30 013-4)

Dag Hans,

Ik kan je niets over de gevraagde artikelnummers vertellen, maar wel wat over de Heris 12203-1 (EETC-uitvoering) en LSmodels 12098 (NSI-uitvoering). Dat laatste model is door Heris gemaakt voor LSmodels. In principe zijn dit dan ook hetzelfde modellen en volgens mij komen deze ook weer overeen met de door jou genoemde 12100 en 12200. Volgens mij is het verschil vooral de uitvoering en het nummer op het rijtuig.

(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Modelspoor/BcmrijtuigHerisenLSmodels.jpg)
Heris 12203-1 (EETC-uitvoering) en LSmodels 12098 (NSI-uitvoering)
 
Let daarbij wel even op dat de Bcm- rijtuigen in 2005/2006 door EETC zijn vernummerd van xx xx 50-90 xxx-x en xxx xxx 50-70 xxx-x naar respectievelijk xx xx 05-90 xxx-x en xxx xxx 05-70 xxx-x. Afhankelijk van de vraag hoe belangrijk je dit vindt kan een deel van de aangeboden rijtuigen daarmee niet passen in de periode die je wilt uitbeelden. 

De kwaliteit van deze Heris-rijtuigen is minder dan je van LSmodels kunt verwachten, maar slecht zijn ze zeker niet. Zo zijn de sluitlichten op de kopwanden voorzien van ‘echte’ lichten en dus niet een opgedrukte lamp. Datzelfde is het geval voor de roosters op het dak: geen opdruk, maar echt in reliëf. Opschriften zijn ook scherp aangebracht

Ik heb de beide rijtuigen voor de gelegenheid even heen en weer gereden over een stukje testrail van een meter en ze rijden prima.   

Martijn
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Hans.F op 21 januari 2016, 21:02:21
Spoorgenoten,
Hartelijk dank voor alle pb's, suggesties, foto's en informatie over de couchette rijtuigen van zowel LS Models als Heris.  Hopelijk ben niet alleen ik maar ook anderen hiermee geholpen. Zo was het vrij eenvoudig om een nieuwe Heris 12200 te vinden voor circa 40 euro. Terwijl ik nog niet wist wat te doen, kreeg ik bericht van een forumgenoot die aangaf een complete, spiksplinternieuwe set 44004 te willen verkopen en vroeg of ik interesse had. Vandaag is deze set, met twee prachtige rijtuigen hier gearriveerd.
Ik beschouw dit maar als een buitenkansje en ben er dan ook erg blij mee.

Ondertussen ben ik op zoek naar het rijtuig LS Models 47053 (Bcmz 59-70 ÖBB). Een alternatief zou LS Models 47057 kunnen zijn (Bcmz 59-70 ÖBB)  of wellicht ook de set 47044 (Bcmz 59-70  en Bcmz 59-70). Ik weet dat deze nog te koop zijn, maar wil eerst op een rijtje krijgen wat de beste keus is.

groet,
Hans
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 24 januari 2016, 17:56:10
Hierbij een gewijzigd/verbeterd overzicht van mijn samenstelling. Ik heb het juiste Roco nummer van de DB Bm235 hier vermeld. Tevens heb ik de DB Bm235 middels een decal van het DB AG logo voorzien. Ook heb ik even verder gezocht of er weleens een OBB Bmz 61 81 21-70 is ingezet in de Donauwalzer maar heb hierover niets kunnen vinden. Bij mijn weten zijn dan de OBB Bmz 61 81 21-71 de juiste bakken en dit gaf voor mij voldoende aanleiding om de 21-70 (Roco 44668) te vervangen voor nog een Roco 44666. Roco heeft deze Bmz pas opnieuw weer uitgebracht onder hetzelfde art. nr. Nu heb ik dus 2 van deze OBB Bmz rijtuigen in de Donauwalzer zitten maar dus wel met een verschillend baknummer  :)

Verbeterd overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4372_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4372_1.jpg)

De gebruikte modellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg)

Gr, Jeroen

Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 24 januari 2016, 19:27:12
ziet er weer goed uit!
volgens mij kan een roco 44786 ook. Dat is een rode variant met streep. Die zat volgens mij ook in de trein die Floris postte.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 24 januari 2016, 19:42:53
Bedankt en deze kun je inderdaad ook gebruiken. De Roco 44786 is een Bm235 in de oude rode IC DB kleur met licht paarse band. Later werden deze rijtuigen voorzien van een nieuwe verkeersrode kleur zonder deze band. Ook hiervan is een model van Roco onder nr. 45274.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 24 januari 2016, 20:03:00
Wekt bij mij meteen de vraag op: zat die laatste ook in de trein?
Ik heb 'm op foto's in ieder geval niet voorbij zien komen.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 24 januari 2016, 21:15:55
Zo te zien wel. Zie onderstaande filmpjes.

Bij 2:40 min. Het 4e en 5e rijtuig in de nieuwe verkeersrode kleur (op 25-05-2002):
https://www.youtube.com/watch?v=pabyfPimhpU

Bij 0:07 min. Het is wat moeilijk te zien maar het 4e rijtuig is de verkeersrode en het 5e de oude IC kleur met paarse band (op 17-07-2002)
https://www.youtube.com/watch?v=24UOaXS_odY
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 24 januari 2016, 21:41:23
Dank voor de links, maar na een paar keer gekeken hebben lijken zeker de rijtuigen in Utrecht meer
op Bom(d)z rijtuigen dan op Bm235'ers.
(groot rooster boven de ramen en ventilatie uitgangen boven de deuren i.p.v. boven de coupes)
Of sla ik de plank mis?
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 25 januari 2016, 13:05:57
Klopt! Ik heb ze nog even beter bekeken en het lijken inderdaad Bom(d)z rijtuigen te zijn. Die Bomz heeft 11 zitcompartimenten en de Bm235 heeft 12 zitcompartimenten.
Toch heb ik ergens een keer gezien dat de Bm235 met de nieuwe verkeersrode kleur voorkwam in een nachtrein naar NL van begin 2000. Ik meen dat ze in de Schweiz Expres zaten.
Wellicht kwamen ze dan ook wel voor in de Donauwalzer.

Nog een beter filmpje gevonden waarop duidelijk een Bomdz te zien is in de Donauwalzer. (Het 9e rijtuig bij 0:15)
https://www.youtube.com/watch?v=zwj0ZBIDvlw

Het 6e en 7e rijtuig in dit filmpje zijn als ik goed zie wel DB Bm235 rijtuigen in de oude rode kleur met paarse band. Interresant want blijkbaar werden deze rijtuigen dan gemixt ingezet in de Donauwalzer. In het samenstellingsoverzicht wat ik heb uit 1999-2000 staat een DB Bm met een zitcapaciteit van 72 voorgeschreven voor het gedeelte naar Munchen. Blijkbaar werd er in de praktijk dan weleens vanaf geweken en werden er dus ook Bom(d)z rijtuigen ingezet.

Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Antal op 09 mei 2016, 13:48:24
Hi,

Weten jullie of er ook in de trein een type AMZ van de OBB gezeten heeft?

Mvg,

Antal
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 09 mei 2016, 15:22:42
Zover ik weet werden er standaard geen OBB Amz in de Donauwalzer ingezet. Stond ook niet voorgeschreven in de VRM. In de praktijk zou het best wel kunnen dat het een enkele keer voorkwam maar ook hier heb ik geen bewijs van gevonden. In 1999 heb ik in Utrecht gewerkt en zag deze trein regelmatig voorbij komen. Ik heb toen wel een keer gezien dat er een DB ABm was ingezet in het gedeelte naar München.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Antal op 08 oktober 2016, 10:51:38
Hallo!

Graag wil ik de samenstelling van de int 215 Donauwalzer uit 1995 plaatsen.
Het verschil tussen de beide ÖBB zitrijtuigen (Bmz) is geen fout omdat de eerste een SGP Bmz is met andere airco ( rooster een raam verder naar rechts)  SGP draaistellen en de tweede betreft een Eurofima Bmz met de bekende Fiat draaistellen.
Overigens is deze Eurofima al aangepast met de nieuwe ramen (dikker en zonder klapraam) en nieuwe deuren met kleinere ramen en andere techniek.
Een aantal zijn er toen in 1994 gemoderniseerd met in het achterhoofd de ombouw naar 200 km/h.
Daarna volgt het gedeelte naar München.
Een prachtige unieke trein die tot 1995 op zijn mooist was, met voornamelijk klassieke locs ervoor geplaatst.
Ik hoop dat er misschien wat foto's en/of mooie andere samenstellingen volgen.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/int_215_Donauwalzer_5_07_1995___kopie.png](https://images.beneluxspoor.net/bnls/int_215_Donauwalzer_5_07_1995___kopie.png)[/url]

Groeten,
Niels

Vreemde vraag maar om weke type DB en donkerblauwe TEN gaat uet hierom?
De DB rijtuigen zijn denk ik niet alleen type BM maar eventueel ook ABm of AM?
Wie kan mij helpen en heeft eventueel meer informatie over deze trein in voorgaande jaren?

Mvg,

Antal
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 08 oktober 2016, 22:31:58
Dag Antal,

Voor zover ik weet zat er geen TEN rijtuig van de DB in, maar was het een MU van NS (Rivarossi 3607 bijvoorbeeld).
De DB rijtuigen waren van het type BM235.

Hier komt de trein (in omgekeerde volgorde van het plaatje) na 1:03 min voorbij:
https://www.youtube.com/watch?v=tyc7T02qKx4
(Het MU rijtuig draagt nog de SNCF opschriften)

Groet,

Michiel
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Antal op 12 november 2016, 21:11:47
Sinds vrijdag ben ik in het bezit gekomen van deze twee juweeltjes..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8506.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8506.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8507_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8507_1.jpg)

Volgend jaar maar eens op jacht voor 3 DB bcm rijtuigen met andere nummers.

Overigens zijn er hier nog leden die informatie hebben kver de samenstellingen van voor 1995?

Mvg,

Antal
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 18 november 2016, 17:24:04
Antal,

Ik vond nog deze samenstellingen van de int. 214/215 Bayern Austria Nachtexpres. Dit is voorganger geweest van de Euronight Donauwalzer. Ik vermoed dat ergens na 1994 de naam van
deze trein is veranderd.

Uit spoorboekje 1991 / 1992:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_92_Munchen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_92_Munchen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_92_Wien.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_92_Wien.jpg)

Uit spoorboekje 1992 / 1993:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/92_93_Munchen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/92_93_Munchen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/92_93_Wien.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/92_93_Wien.jpg)

Nog 2 filmpjes uit 1993 gevonden:

11-5-1993 bij 2:36 min:
https://www.youtube.com/watch?v=NXCFOZEKykc (https://www.youtube.com/watch?v=NXCFOZEKykc)

Bestaat uit de volgende samenstelling:
lok. 1612
OBB Bmz rood/bruin
OBB Bmz rood/bruin
OBB Bcmz blauw met witte band (9 compartimenten)
OBB Bcmz blauw met witte band (9 compartimenten)
NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
FS WLABm MU blauw met witte band en TEN logo
DB Bcm oceaanblauw/beige
DB Bcm oceaanblauw/beige
DB BDms oceaanblauw/beige
DB Bm oceaanblauw/beige
DB ABm oceaanblauw/beige

12-5-1993 bij 3:15 min:
https://www.youtube.com/watch?v=RS-5FGNcOh8&t=219s (https://www.youtube.com/watch?v=RS-5FGNcOh8&t=219s)

Bestaat uit de volgende samenstelling:
lok. 1624
NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
OBB Bcmz lichtgrijs/blauw (9 compartimenten)
OBB Bcmz blauw met witte band (9 compartimenten)
OBB Bmz rood/bruin
OBB Bmz rood/bruin
SNCF WLABm MU blauw met witte band en TEN logo
DB Bcm oceaanblauw/beige
DB Bcm oceaanblauw/beige
DB Dms oceaanblauw/beige
DB Bm oceaanblauw/beige
DB Avmz rood/wit met paarse band

Wat mij op viel in het filmpje van 12 mei  is dat er in het gedeelte naar Munchen een Avmz in zit i.p.v. een ABm. Verder reed er kennelijk in 1993 nog weleens een bagagerijtuig mee. Dit staat niet vermeld in het spoorboekje 1992/1993. In beide filmpjes ontbreekt ook het 2e DB Bm zitrijtuig naar Munchen. Ik vermoed dus dat er i.p.v het 2e DB zitrijtuig het bagagerijtuig ter vervanging werd ingezet.

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 19 november 2016, 10:43:13
Antal,

Ik vond nog deze samenstellingen van de int. 214/215 Bayern Austria Nachtexpres. Dit is voorganger geweest van de Euronight Donauwalzer. Ik vermoed dat ergens na 1994 de naam van
deze trein is veranderd.
Nice!!!! Leuke spot.
Vanaf 23-5-1993 is de naam overigens veranderd.

Citaat
11-5-1993 bij 2:36 min:

DB Bm oceaanblauw/beige
Ik vermoed zelfs een BM 238, volgens mij best bijzonder: smalle deuren alsmede kleine raampjes. Lijkt mij dus geen Bm234/235.

Citaat
12-5-1993 bij 3:15 min:

SNCF WLABm MU blauw met witte band en TEN logo
Ik vermoed een NS MU die overgenomen is van de Fransen, maar nog niet voorzien van logo's.
Dat was namelijk ook in dit jaar.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 19 november 2016, 14:50:24
Is dit 'm ook?
https://www.youtube.com/watch?v=5KOjxJgqP2g&t=89

Zo ja, dan kan ik het Italiaanse rijtuig achteraan niet plaatsen.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Chris2412 op 19 november 2016, 16:10:57
Als ik de beelden stopzet bij de koersborden, zie ik Rimini staan.
Dit zal dan waarschijnlijk de Holland- Italië express zijn geweest.
Vandaar ook het Italiaanse rytuig.

Groeten chris
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 19 november 2016, 16:18:05
Mooie spot! :)
Deze is van nog eerder en is volgens mij de D222 / 223 Holland Wien Express. Pas vanaf medio 1991 werd het dus de Bayern Austria Nachtexpres.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 19 november 2016, 16:41:42
Aanvullingen en verbeteringen zijn welkom

11-05-1993 https://www.youtube.com/watch?v=NXCFOZEKykc&t=158
Int 214/215 Bayern Austria Nachtexpres   
Lok: NS 1612
178: OBB Bmz rood/bruin
177: OBB Bmz rood/bruin
176: OBB Bcmz blauw met witte band
175: OBB Bcmz blauw met witte band
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
186: FS WLABm MU blauw met TEN logo
185: DB Bcm 243 oceaanblauw/beige
184: DB Bcmh 246 oceaanblauw/beige
181: DB BDms 273 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 238 oceaanblauw/beige
183: DB ABm 224 oceaanblauw/beige

12-05-1993 https://www.youtube.com/watch?v=RS-5FGNcOh8&t=195s
Int 214/215 Bayern Austria Nachtexpres   
Lok: NS 1624
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
176: OBB Bcmz blauw met witte band
177: OBB Bmz rood/bruin
178: OBB Bmz rood/bruin
186: SNCF WLABm MU blauw met TEN logo
185: DB Bcm oceaanblauw/beige
184: DB Bcm oceaanblauw/beige
181: DB Dms 905 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 232 oceaanblauw/beige
183: DB Avmz 111 rood/wit met paarse band

05-05-1995 https://www.youtube.com/watch?v=tyc7T02qKx4&t=63
Int 214 Donauwalzer   Lok: NS 1127
186: SNCF WLABm MU blauw met TEN logo
185: NS Bvcmh Blauw Couchette
184: NS Bcm Blauw Couchette
183: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
181: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
178: OBB Bmz rood/bruin
177: OBB Bmz rood/bruin
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo

05-07-1995 https://www.youtube.com/watch?v=dGVtXxXg_w8&t=30
Int 215 Donauwalzer   
Lok: NS 1117
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
177: OBB Bmz rood/bruin
178: OBB Bmz rood/bruin
181: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
183: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
184: DB Bcm oceaanblauw/beige
185: NS Bcm oceaanblauw/beige
186: SNCF WLABm MU met TEN logo

11-07-1995 https://www.youtube.com/watch?v=DD0DsjxvfcQ&t=135
Int 214 Donauwalzer   
Lok: NS 1152
186: SNCF WLABm MU blauw met TEN logo
185: NS Bcm oceaanblauw/beige
184: DB Bcm 243 oceaanblauw/beige
183: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
181: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
180: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
178: OBB Bmz rood/bruin
177: OBB Bmz rood/bruin
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo

27-07-1995 https://www.youtube.com/watch?v=_XnxtEBW3HQ&t=298
Int 215 Donauwalzer   
Lok: NS 1107
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
177: OBB Bmz rood/bruin
180: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
181: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
183: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
184: NS Bcm oceaanblauw/beige
185: NS Bcm oceaanblauw/beige
186: NS WLABm MU

29-07-1995 https://www.youtube.com/watch?v=h_5jbfpv7zc&t=354
Lok: NS 1107
174: NS WLAB30 zilver/blauw
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
177: OBB Bmz rood/bruin
180: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
181: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
182: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
183: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
184: NS Bcm blauw Couchette
185: NS Bvcmh blauw Couchette
186: NS WLABm MU

17-07-1996 https://www.youtube.com/watch?v=wI8VHJzXebs&t=147
Int 215 Donauwalzer   
Loc: NS 1116
Xxx: DB Bm 235 oceaanblauw/beige
177: OBB Bmz rood/bruin
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
174: NS WLAB30 zilver/blauw met TEN logo
186: NS Wlabmh blauw
185: NS Bvcmh blauw Couchette
184: DB Bcm 243 blauw Couchette   Fragment

28-07-1998 https://www.youtube.com/watch?v=PEdB1aTgQwc&t=100s
Int 215 Donauwalzer   
Lok: NS 1629
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw
xxx: NS Bvcmh blauw Couchette
xxx: NS Bcm blauw Couchette
xxx: DB Bm 234 oceaanblauw/beige (140 km/h)
xxx: DB Bm 234 oceaanblauw/beige (140 km/h)
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
xxx: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw   Fragment

18-08-2001 https://www.youtube.com/watch?v=zwj0ZBIDvlw&t=5
Int 214 Donauwalzer
Lok: NS 1854
174: NS WLAB30 zilver/blauw
175: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
176: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
177: OBB Bmz rood/bruin
178: OBB Bmz rood/bruin
xxx: DB Bm 235 rood/roze
xxx: DB Bm 235 rood/roze
xxx: DB Bomz 236.1 rood/roze
xxx: DB Bomdz 236.9 DB Nachtzug
xxx: DB Bomz 236 Groen/crème
xxx: NS Bcm blauw Couchette
xxx: NS Bcm blauw Couchette
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw

25-05-2002 https://www.youtube.com/watch?v=pabyfPimhpU&t=150
Int 223 Donauwalzer
Lok: NS 18xx
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw
xxx: NS Bvcmh Blauw Couchette
xxx: NS Bcm Blauw Couchette
xxx: DB Bomz DB Nachtzug
xxx: DB Bomz DB Nachtzug
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bcmz Liegewagen
xxx: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw

17-07-2002 https://www.youtube.com/watch?v=24UOaXS_odY
Int 223 Donauwalzer   
Lok: NS 1xxx
xxx: NS MUn blauw
xxx: NS Bvcmh Blauw Couchette
xxx: NS Bcm Blauw Couchette
xxx: DB Bomz DB Nachtzug
xxx: DB Bomz rood/roze
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bmz rood/bruin
xxx: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
xxx: OBB Bcmz lichtgrijs/blauw
xxx: NS WLAB30 zilver/blauw
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Antal op 19 november 2016, 19:41:14
Leuk al die updates met samenstellingen.
Ik ga denk ik voor de samenstelling van 27-07-1995. (y)
De samenstelling is op 3 BM 235 van de DB af..
Daarnaast nog even transfers/decals scoren voor het rode logo en ik kan de trein mooi laten rijden. (y)

Mvg,

Antal
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 19 november 2016, 21:35:43
Mooie overzichtjes Michiel!  (y)
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Mike op 28 januari 2018, 18:06:08
Even nieuw leven in dit draadje blazen  :)

Bedankt en deze kun je inderdaad ook gebruiken. De Roco 44786 is een Bm235 in de oude rode IC DB kleur met licht paarse band. Later werden deze rijtuigen voorzien van een nieuwe verkeersrode kleur zonder deze band. Ook hiervan is een model van Roco onder nr. 45274.

Kan iemand vertellen of het hier boven staande incidenteel of gebruikelijk was. Dan bedoel ik het incombinatie met onderstaande samenstelling:

De gebruikte modellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg)

Gr, Jeroen

Ik zie in de eerder gepostte filmpjes deze rijtuigen inderdaad voorbij komen, maar dan in een andere samenstelling.. Vandaar mijn vraag.

Groeten, Mike
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 01 februari 2018, 11:43:28
Standaard zat er een Bm235 in de kleur oceaanblauw/beige (vooral medio jaren 90). Maar andere type Bm rijtuigen (incidenteel) kwam dus ook voor. Dat blijkt uit de bovenstaande uitgewerkte samenstellingen van Michiel. Later werd de Bm235 oceaanblauw/beige weleens vervangen door een Bm235 in de rode DB IC kleur met licht paarse band. Zie ook de eerder geposte foto van Floris uit 1998. Wanneer deze kleur voor het eerst voorkwam, weet ik zo niet. Dus voor de samenstelling 1998 - 2000 zijn beide kleuren van de Bm235 te gebruiken. Nog later (vanaf 2000) werden er ook Bomz rijtuigen gebruikt in de DB Nachtzug kleur en in de oude rode IC kleur met paarse band.

Het hangt er dus vanaf uit welk jaar je de Donauwalzer wilt samenstellen.

De trein had ook een lange versie in het hoogseizoen (slaaprijtuigen aan voor- en achterzijde) en de rijtuigen waren in een  andere volgorde samengesteld t.o.v. de korte versie in het laagseizoen (slaaprijtuigen beide in het midden zoals in mijn samenstelling).

Bij de lange versie van deze trein zaten er extra zit- en ligrijtuigen in de samenstelling t.o.v. de korte versie.

Kortom er zijn diverse variaties mogelijk.

Gr, Jeroen
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rick op 08 februari 2018, 10:47:38
Gisteren zag ik dat LSM de OBB-ligrijtuigen gaat uitbrengen in een set van twee (http://www.lsmodels.com/index.php/fr/) (even scrollen naar 77053) en omdat ik nog wat rijtuigen 'over' heb leek het me wel aardig om deze versie samen te stellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4401_3.jpg)

Mijn vraag is of er ook een samenstelling was met twee Bcmz? De samenstelling die ik dan kan maken is:

1x OBB Bmz
2x OBB Bcmz (ter vervanging van een Bmz?)
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm235

de langere samenstelling met 2x Bcmz heb ik gezien maar zoveel DB-rijtuigen heb ik niet over. :P
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rondje_HO op 08 februari 2018, 15:46:36
Ik weet niet of dit al eerder is gelinkt maar in de linkjes in onderstaande reactie van Rick (volgen jullie het nog? ;) ) staat ook wat plaatjes.

Op DSO kwam ik vandaag nog dit (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5596786) en dit (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,4416736) onderwerp tegen met 19-toen NS foto's.
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rick op 15 februari 2018, 11:18:44
Niemand die er verder iets van weet? Anders ga ik maar voor de optie 'gewoon doen'.
Titel: Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Euronight Jeroen op 15 februari 2018, 20:00:53
Gisteren zag ik dat LSM de OBB-ligrijtuigen gaat uitbrengen in een set van twee (http://www.lsmodels.com/index.php/fr/) (even scrollen naar 77053) en omdat ik nog wat rijtuigen 'over' heb leek het me wel aardig om deze versie samen te stellen:

Mijn vraag is of er ook een samenstelling was met twee Bcmz? De samenstelling die ik dan kan maken is:

1x OBB Bmz
2x OBB Bcmz (ter vervanging van een Bmz?)
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm235

de langere samenstelling met 2x Bcmz heb ik gezien maar zoveel DB-rijtuigen heb ik niet over. :P

In mijn beleving is dit zeker mogelijk. In drukke periodes tijdens de winterdienstregeling zat er een 2e OBB Bcmz in de samenstelling.
Dat blijkt ook uit de onderstaande samenstelling van de VRM 1999/2000 (korte versie winterdienstregeling). Hier werd er 1x OBB Bmz en 2x OBB Bcmz voorgeschreven. Die 2e OBB Bcmz werd dus ingezet in drukke periodes tijdens de winterdienst en is dus ook te gebruiken voor de korte versie  van deze trein.

Gr, Jeroen

Hierbij een overzicht van deze trein uit 1999/2000. In het laagseizoen bestond deze trein uit 7 bakken waardoor je hem makkelijk kunt inkorten.
In het hoogseizoen bestond deze trein vaak uit 10 bakken. Zelf heb ik een HO samenstelling staan uit 1999 staan met totaal 7 bakken.
Het blijft een mooie en bonte trein om in schaalmodel te hebben!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/int215_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/int215_001_2.jpg)
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rick op 16 februari 2018, 09:26:14
Bedankt, ik heb zeker over die samenstelling heen gekeken.  Dan ga ik de LSM-set maar bestellen en eventueel op zoek naar een extra OBB Bmz.  :)
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rick op 25 augustus 2018, 16:58:34
En na een half jaar heeft LSM de OBB-rijtuigen al uitgeleverd waardoor de trein compleet is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180825_164746_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180825_164746_3.jpg)

In Nederland kan een 11/12/13/16 als trekkracht voor de trein maar wat stond er in het buitenland voor? Ik heb een BR 101 voor het Duitse deel en voor het Oostenrijkse stuk zal een 1044/1144 of 1116 gebruikt worden.
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: NS 1624 op 26 augustus 2018, 10:11:51
Mooie samenstelling!  (y)
Welk merk en nummers hebben de rijtuigen?

Mijn set bestaat uit de volgende wagens:
LS Models   47119
LS Models   47120
LS Models   47057
LS Models   44051
LS Models   94001
LS Models   44004-1
Roco   44767

Groet, Edwin
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Michiel 80 op 26 augustus 2018, 10:44:59
Volgens mij is de samenstelling van Rick spoor N.
Leuk dat het daarin ook kan!
Titel: Re: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
Bericht door: Rick op 27 augustus 2018, 08:02:03
Inderdaad, het is nog steeds N-spoor bij mij. De samenstelling is natuurlijk wel handig voor andere N-spoorders:

OBB Bmz Roco 24342
OBB Bcmz LSM 77053-1
OBB Bcmz LSM 77053-2
NS WLAB30 LSM 74003-1
NS WLAB30 LSM 74003-2
NS Bcm Minitrix 15157
DB Bm235 Minitrix 15805 (met aangepast DB logo)