Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!  (gelezen 32203 keer)

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2016, 12:33:36 »
Spoorgenoten,
Bij het samenstellen van de Euronight 215 loop ik tegen het probleem aan dat het Bcm rijtuig NS couchette, LS Models 44004 nergens meer te koop is.
Om die reden de vraag of Het rijtuig van Heris, nummer 12200 (Bcm246   51 84 50-30 009-1) of de 12100 (Bcm246   51 84 50-70 009-2) een alternatief kunnen zijn?
Naast het feit of dit de goede modellen zijn, gaat het ook over jullie ervaringen over de afwerking en rijeigenschap van deze rijtuigen.

Ik heb wel de LS Models 44011, maar dit is niet het goede rijtuig. De set 44005 (Alpen Express) en 44007 (EETC) zijn nog wel te koop, maar ook dit zijn niet de juiste rijtuigen.

groet,
Hans

NS 1624

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2016, 11:17:54 »
Beste Hans,

Ik zag afgelopen vrijdag bij Huider in Heerhugowaard een tweedelige set LS Models 44004 in de vitrine staan, die schijnen hem dus nog te hebben. Misschien daar even opbellen?

Ik ben zelf op zoek naar de LS Models 44011, maar die heeft blijkbaar echt niemand meer.

Gr.
Edwin

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2016, 19:12:14 »

LSmodels / Heris 12098 (NS Bcm 51 84 50-30 013-4)

Dag Hans,

Ik kan je niets over de gevraagde artikelnummers vertellen, maar wel wat over de Heris 12203-1 (EETC-uitvoering) en LSmodels 12098 (NSI-uitvoering). Dat laatste model is door Heris gemaakt voor LSmodels. In principe zijn dit dan ook hetzelfde modellen en volgens mij komen deze ook weer overeen met de door jou genoemde 12100 en 12200. Volgens mij is het verschil vooral de uitvoering en het nummer op het rijtuig.


Heris 12203-1 (EETC-uitvoering) en LSmodels 12098 (NSI-uitvoering)
 
Let daarbij wel even op dat de Bcm- rijtuigen in 2005/2006 door EETC zijn vernummerd van xx xx 50-90 xxx-x en xxx xxx 50-70 xxx-x naar respectievelijk xx xx 05-90 xxx-x en xxx xxx 05-70 xxx-x. Afhankelijk van de vraag hoe belangrijk je dit vindt kan een deel van de aangeboden rijtuigen daarmee niet passen in de periode die je wilt uitbeelden. 

De kwaliteit van deze Heris-rijtuigen is minder dan je van LSmodels kunt verwachten, maar slecht zijn ze zeker niet. Zo zijn de sluitlichten op de kopwanden voorzien van ‘echte’ lichten en dus niet een opgedrukte lamp. Datzelfde is het geval voor de roosters op het dak: geen opdruk, maar echt in reliëf. Opschriften zijn ook scherp aangebracht

Ik heb de beide rijtuigen voor de gelegenheid even heen en weer gereden over een stukje testrail van een meter en ze rijden prima.   

Martijn
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 07:24:39 door martijnhaman. Reden: tweede foto toegevoegd »

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2016, 21:02:21 »
Spoorgenoten,
Hartelijk dank voor alle pb's, suggesties, foto's en informatie over de couchette rijtuigen van zowel LS Models als Heris.  Hopelijk ben niet alleen ik maar ook anderen hiermee geholpen. Zo was het vrij eenvoudig om een nieuwe Heris 12200 te vinden voor circa 40 euro. Terwijl ik nog niet wist wat te doen, kreeg ik bericht van een forumgenoot die aangaf een complete, spiksplinternieuwe set 44004 te willen verkopen en vroeg of ik interesse had. Vandaag is deze set, met twee prachtige rijtuigen hier gearriveerd.
Ik beschouw dit maar als een buitenkansje en ben er dan ook erg blij mee.

Ondertussen ben ik op zoek naar het rijtuig LS Models 47053 (Bcmz 59-70 ÖBB). Een alternatief zou LS Models 47057 kunnen zijn (Bcmz 59-70 ÖBB)  of wellicht ook de set 47044 (Bcmz 59-70  en Bcmz 59-70). Ik weet dat deze nog te koop zijn, maar wil eerst op een rijtje krijgen wat de beste keus is.

groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2016, 21:09:29 door Hans.F. Reden: kleine aanvullig »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2016, 17:56:10 »
Hierbij een gewijzigd/verbeterd overzicht van mijn samenstelling. Ik heb het juiste Roco nummer van de DB Bm235 hier vermeld. Tevens heb ik de DB Bm235 middels een decal van het DB AG logo voorzien. Ook heb ik even verder gezocht of er weleens een OBB Bmz 61 81 21-70 is ingezet in de Donauwalzer maar heb hierover niets kunnen vinden. Bij mijn weten zijn dan de OBB Bmz 61 81 21-71 de juiste bakken en dit gaf voor mij voldoende aanleiding om de 21-70 (Roco 44668) te vervangen voor nog een Roco 44666. Roco heeft deze Bmz pas opnieuw weer uitgebracht onder hetzelfde art. nr. Nu heb ik dus 2 van deze OBB Bmz rijtuigen in de Donauwalzer zitten maar dus wel met een verschillend baknummer  :)

Verbeterd overzicht:


De gebruikte modellen:


Gr, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 18:47:53 door Euronight Jeroen »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2016, 19:27:12 »
ziet er weer goed uit!
volgens mij kan een roco 44786 ook. Dat is een rode variant met streep. Die zat volgens mij ook in de trein die Floris postte.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2016, 19:42:53 »
Bedankt en deze kun je inderdaad ook gebruiken. De Roco 44786 is een Bm235 in de oude rode IC DB kleur met licht paarse band. Later werden deze rijtuigen voorzien van een nieuwe verkeersrode kleur zonder deze band. Ook hiervan is een model van Roco onder nr. 45274.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 19:46:13 door Euronight Jeroen »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2016, 20:03:00 »
Wekt bij mij meteen de vraag op: zat die laatste ook in de trein?
Ik heb 'm op foto's in ieder geval niet voorbij zien komen.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #38 Gepost op: 24 januari 2016, 21:15:55 »
Zo te zien wel. Zie onderstaande filmpjes.

Bij 2:40 min. Het 4e en 5e rijtuig in de nieuwe verkeersrode kleur (op 25-05-2002):
https://www.youtube.com/watch?v=pabyfPimhpU

Bij 0:07 min. Het is wat moeilijk te zien maar het 4e rijtuig is de verkeersrode en het 5e de oude IC kleur met paarse band (op 17-07-2002)
https://www.youtube.com/watch?v=24UOaXS_odY

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2016, 21:41:23 »
Dank voor de links, maar na een paar keer gekeken hebben lijken zeker de rijtuigen in Utrecht meer
op Bom(d)z rijtuigen dan op Bm235'ers.
(groot rooster boven de ramen en ventilatie uitgangen boven de deuren i.p.v. boven de coupes)
Of sla ik de plank mis?

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #40 Gepost op: 25 januari 2016, 13:05:57 »
Klopt! Ik heb ze nog even beter bekeken en het lijken inderdaad Bom(d)z rijtuigen te zijn. Die Bomz heeft 11 zitcompartimenten en de Bm235 heeft 12 zitcompartimenten.
Toch heb ik ergens een keer gezien dat de Bm235 met de nieuwe verkeersrode kleur voorkwam in een nachtrein naar NL van begin 2000. Ik meen dat ze in de Schweiz Expres zaten.
Wellicht kwamen ze dan ook wel voor in de Donauwalzer.

Nog een beter filmpje gevonden waarop duidelijk een Bomdz te zien is in de Donauwalzer. (Het 9e rijtuig bij 0:15)
https://www.youtube.com/watch?v=zwj0ZBIDvlw

Het 6e en 7e rijtuig in dit filmpje zijn als ik goed zie wel DB Bm235 rijtuigen in de oude rode kleur met paarse band. Interresant want blijkbaar werden deze rijtuigen dan gemixt ingezet in de Donauwalzer. In het samenstellingsoverzicht wat ik heb uit 1999-2000 staat een DB Bm met een zitcapaciteit van 72 voorgeschreven voor het gedeelte naar Munchen. Blijkbaar werd er in de praktijk dan weleens vanaf geweken en werden er dus ook Bom(d)z rijtuigen ingezet.


Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #41 Gepost op: 09 mei 2016, 13:48:24 »
Hi,

Weten jullie of er ook in de trein een type AMZ van de OBB gezeten heeft?

Mvg,

Antal

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #42 Gepost op: 09 mei 2016, 15:22:42 »
Zover ik weet werden er standaard geen OBB Amz in de Donauwalzer ingezet. Stond ook niet voorgeschreven in de VRM. In de praktijk zou het best wel kunnen dat het een enkele keer voorkwam maar ook hier heb ik geen bewijs van gevonden. In 1999 heb ik in Utrecht gewerkt en zag deze trein regelmatig voorbij komen. Ik heb toen wel een keer gezien dat er een DB ABm was ingezet in het gedeelte naar München.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #43 Gepost op: 08 oktober 2016, 10:51:38 »
Hallo!

Graag wil ik de samenstelling van de int 215 Donauwalzer uit 1995 plaatsen.
Het verschil tussen de beide ÖBB zitrijtuigen (Bmz) is geen fout omdat de eerste een SGP Bmz is met andere airco ( rooster een raam verder naar rechts)  SGP draaistellen en de tweede betreft een Eurofima Bmz met de bekende Fiat draaistellen.
Overigens is deze Eurofima al aangepast met de nieuwe ramen (dikker en zonder klapraam) en nieuwe deuren met kleinere ramen en andere techniek.
Een aantal zijn er toen in 1994 gemoderniseerd met in het achterhoofd de ombouw naar 200 km/h.
Daarna volgt het gedeelte naar München.
Een prachtige unieke trein die tot 1995 op zijn mooist was, met voornamelijk klassieke locs ervoor geplaatst.
Ik hoop dat er misschien wat foto's en/of mooie andere samenstellingen volgen.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/int_215_Donauwalzer_5_07_1995___kopie.png][/url]

Groeten,
Niels

Vreemde vraag maar om weke type DB en donkerblauwe TEN gaat uet hierom?
De DB rijtuigen zijn denk ik niet alleen type BM maar eventueel ook ABm of AM?
Wie kan mij helpen en heeft eventueel meer informatie over deze trein in voorgaande jaren?

Mvg,

Antal

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #44 Gepost op: 08 oktober 2016, 22:31:58 »
Dag Antal,

Voor zover ik weet zat er geen TEN rijtuig van de DB in, maar was het een MU van NS (Rivarossi 3607 bijvoorbeeld).
De DB rijtuigen waren van het type BM235.

Hier komt de trein (in omgekeerde volgorde van het plaatje) na 1:03 min voorbij:
https://www.youtube.com/watch?v=tyc7T02qKx4
(Het MU rijtuig draagt nog de SNCF opschriften)

Groet,

Michiel