Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door edwin1974
Vandaag om 07:48:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:53:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 02:32:48
Voorde dok door sdz1976
Vandaag om 02:27:55
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door Reinout van Rees
Vandaag om 02:18:46
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:28:15
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door Biesje
Vandaag om 00:11:33
De starter is gestart! door NS1220
16 december 2018, 23:46:54
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door Floris Dilz
16 december 2018, 23:34:25
Cranicher Altbahn door Arjen52
16 december 2018, 23:11:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
16 december 2018, 23:09:20
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door NS8714
16 december 2018, 22:52:36
Digikeijs 4088cs en Intellibox 2 blijft aangeven: alles bezet door Voske
16 december 2018, 22:47:11
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Rondje_HO
16 december 2018, 22:40:07
Klein baantje om de Kerstboom heen door Rondje_HO
16 december 2018, 22:37:51
Raadplaatje door eemstede
16 december 2018, 22:36:03
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
16 december 2018, 22:33:42
Artitec DAF GTW transporten door Marklin
16 december 2018, 22:32:15
Roco 61414 1000 met bietenwagen door Rondje_HO
16 december 2018, 22:24:49
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
16 december 2018, 22:18:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
16 december 2018, 21:50:01
Hall sensor versus Reed schakelaar door Te 2/2
16 december 2018, 21:41:55
Beginnersvragen Fleischmann analoog door DutchAV8R
16 december 2018, 21:38:51
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Pietervde
16 december 2018, 21:38:19
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Reinout van Rees
16 december 2018, 21:21:47
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Reinout van Rees
16 december 2018, 21:09:09
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Reinout van Rees
16 december 2018, 21:03:28
inbouw Piko 2200 ESU loksound decoder in Roco 2200 roco 63926 door henk
16 december 2018, 20:53:41
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door Blausee-Mitholz
16 december 2018, 20:41:14
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door 72sonett
16 december 2018, 20:23:05
  

Auteur Topic: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!  (gelezen 19070 keer)

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2015, 10:10:35 »
Nog een plaatje gevonden van deze set:


Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2015, 12:25:36 »
Even een zijspongetje naar de 1:1 OBB rijtuigen bij NS in dienst: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1689
  • Roco Fccpps vriend
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2015, 13:42:36 »
Deze rijtuigen waren inderdaad gehuurd door de NS van de OBB voor de Beneluxtrein. MTE heeft de modeluitvoering laten maken door ACME onder nummer 90035 en 90036.

gr, Jeroen

Nee, die bedoel ik niet.
Ik heb ooit foto gezien in RH of RM van dit type OBB rijtuig



Direct gekoppeld aan een NS rijtuig in deze kleur (rest van de trein stond niet op de foto)


Deelplaatjes uit eerder bericht.

In het bijschrift stond dat de OBB rijtuigen gehuurd waren door NS.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 13:45:26 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1803
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2015, 17:44:37 »
Misschien iets later, toen de Donauwalzer int 222/223 was?
Daar zaten ook zowel ÖBB als NSI rijtuigen in, alleen weet ik niet welke typen en zo.
Niels

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2015, 17:51:04 »
Oke, dan weet ik niet zo direct in welke trein deze rijtuigen ook hebben gezeten. Ik zal morgen even kijken want ik heb meen ik ergens in mijn archief een foto (niet zijnde de Donauwalzer) waar deze OBB rijtuigen ook in zaten. weet alleen nu niet welke int. trein dit was (ik ben nu op mijn werk en niet thuis). Als dit inderdaad zo is dan zal ik foto even inscannen en hier plaatsen.

Gr, Jeroen

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2015, 18:26:43 »
Toch wellicht nog een antwoord gevonden. Kijk even naar de foto in dit draadje (naar beneden scrollen). Het schijnt dat deze rijtuigen in 2008 voorkwamen in de CNL 312/313 Amsterdam-Wenen. Let wel op er zijn meerdere typen van dit OBB rijtuig. Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling. De Railtop modellen zijn van 21-91 serie. Alleen de combinatie met de NS Bcm klopt dan niet want deze zat niet in deze CNL en de OBB rijtuigen werden ook niet gehuurd door de NS.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12690.150.html
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 18:44:01 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2015, 21:57:24 »
Hier nog wat linkjes met de samenstelling van EN 214/215 en EN 224/225 Donauwalzer in de jaren '90.
Nog even over de Bmz van de OBB. In het 2e linkje (uit 1996) staat een de OBB Bmz uit de serie 61 81 21-71 genoemd. Weet iemand of deze 21-71 serie altijd in de Donauwalzer zat of kwam de OBB Bmz 73 81 21-91 ook voor in deze trein?
Ik heb hierna lopen zoeken maar heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.  ???

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/d224.php#5

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=NS&cislo=215&nazev=&rok=1996

Gr, Jeroen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2015, 22:25:00 »
Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling.

Volgens mij is dat helaas niet juist Jeroen.

Je hebt niet luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 61 81 xx-xx
Vervolgens zit er een verschil tussen 21-70 /21-90 enerzijds en 21-71 / 21-91 anderzijds.
De eerste heeft SGP draaistellen, de andere heeft Fiat draaistellen.
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
De 90/91 zijn dus ex 70/71.

Vervolgens heb je luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 73 81 xx-xx
Deze rijtuigen zaten niet in de Donauwalzer, maar wel in de CNL 300/301

Groet,

Michiel

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2015, 12:41:22 »
Michiel bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg  (y) Dan weten we dat ook weer  :)
Dan zijn als ik het goed begrijp de 61 81 21-XX de juiste bakken voor de Donauwalzer. Een 21-71 heeft er in ieder geval ingezeten want deze staat vermeld op www.vagonweb.cz. Ik heb nog wel twijfels of de 21-70 is gebruikt in de Donauwalzer. Weet je toevallig waneer de 70/71 serie is omgebouwd naar de 90/91?

Nog even terugkomend op de foto die ik nog had. Die is van de D 224/225. Dit is de Bayern Austria Nachtexpres.
Deze trein is van begin jaren 90 en is dus de voorganger geweest van de Donauwalzer.

Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 14:11:39 door Euronight Jeroen »

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2016, 11:20:45 »
1x OBB Bmz
1x OBB Bcmz
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm in rood/wit

Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2016, 19:11:36 »
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2016, 11:28:21 »
Citaat
Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
 

Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2016, 19:52:13 »
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2016, 19:59:29 »
Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Ah, ik dacht zo een blauw witte met opschrift Liegewagen. Beetje hoekig dak,  maar die dus niet.
Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2016, 19:13:14 »
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)
Voor, tijdens én na de upgrade zijn er rijtuigen alsnog omgebouwd voor 200 km/u, maar dat heeft geen verband met de klimaatregeling: de meeste series hebben die altijd al gehad. In de loop van de jaren zijn wel de vensters met kleine klapramen vervangen door volledig vaste ramen, misschien veroorzaakt dat de verwarring.
Niet geklimatiseerd waren alleen de rijtuigen met grote schuiframen, zoals de Bmz 21-70.5.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 19:16:37 door EN446 »