Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko motor op Aliexpress? door ex-DR V100
Vandaag om 15:35:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Calimero
Vandaag om 15:32:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Calimero
Vandaag om 15:30:09
City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Debvd
Vandaag om 15:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 15:26:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:25:04
Modelspoor Tilburg 2019 door ModelspoorTilburg013
Vandaag om 15:14:42
Station Daarhuizen 2.0 door Juroen
Vandaag om 15:06:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:25:36
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Daan!
Vandaag om 13:38:13
Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1 door Rondje_HO
Vandaag om 13:30:01
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Haas67
Vandaag om 13:27:54
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Sander.
Vandaag om 13:23:08
Inspectie- cq directierijtuig door Thom
Vandaag om 13:22:35
Overlijden Paul Haagsma door Hans Mol
Vandaag om 13:03:36
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:39:22
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door nkob
Vandaag om 12:32:59
Bouw Artitec Elektriciteitshuisje in N door everh003
Vandaag om 12:14:46
Oersik in schaal 1 door MB6400
Vandaag om 12:02:01
Havenbaantje door AndréDev
Vandaag om 11:08:00
Het ontstaan van Trammenlandt door St00mboy
Vandaag om 10:58:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 10:31:39
Tekening draaitrommel vuilniswagen door Hans Gvz
Vandaag om 10:25:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:23:46
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door ingenium
Vandaag om 09:49:25
Geknoei in 0 door Henk spur 0
Vandaag om 09:15:33
Indomeuk in de werkplaats door Tomasso
Vandaag om 09:12:13
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 09:10:57
Nord Express Hamburg - Aachen tijdperk 3 door Falkenberg
Vandaag om 09:09:45
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door NS8714
Vandaag om 08:49:16
  

Auteur Topic: Int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!  (gelezen 19641 keer)

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2015, 10:10:35 »
Nog een plaatje gevonden van deze set:


Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2015, 12:25:36 »
Even een zijspongetje naar de 1:1 OBB rijtuigen bij NS in dienst: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
  • Roco Fccpps vriend
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2015, 13:42:36 »
Deze rijtuigen waren inderdaad gehuurd door de NS van de OBB voor de Beneluxtrein. MTE heeft de modeluitvoering laten maken door ACME onder nummer 90035 en 90036.

gr, Jeroen

Nee, die bedoel ik niet.
Ik heb ooit foto gezien in RH of RM van dit type OBB rijtuig



Direct gekoppeld aan een NS rijtuig in deze kleur (rest van de trein stond niet op de foto)


Deelplaatjes uit eerder bericht.

In het bijschrift stond dat de OBB rijtuigen gehuurd waren door NS.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 13:45:26 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1830
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2015, 17:44:37 »
Misschien iets later, toen de Donauwalzer int 222/223 was?
Daar zaten ook zowel ÖBB als NSI rijtuigen in, alleen weet ik niet welke typen en zo.
Niels

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2015, 17:51:04 »
Oke, dan weet ik niet zo direct in welke trein deze rijtuigen ook hebben gezeten. Ik zal morgen even kijken want ik heb meen ik ergens in mijn archief een foto (niet zijnde de Donauwalzer) waar deze OBB rijtuigen ook in zaten. weet alleen nu niet welke int. trein dit was (ik ben nu op mijn werk en niet thuis). Als dit inderdaad zo is dan zal ik foto even inscannen en hier plaatsen.

Gr, Jeroen

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2015, 18:26:43 »
Toch wellicht nog een antwoord gevonden. Kijk even naar de foto in dit draadje (naar beneden scrollen). Het schijnt dat deze rijtuigen in 2008 voorkwamen in de CNL 312/313 Amsterdam-Wenen. Let wel op er zijn meerdere typen van dit OBB rijtuig. Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling. De Railtop modellen zijn van 21-91 serie. Alleen de combinatie met de NS Bcm klopt dan niet want deze zat niet in deze CNL en de OBB rijtuigen werden ook niet gehuurd door de NS.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12690.150.html
« Laatst bewerkt op: 21 december 2015, 18:44:01 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2015, 21:57:24 »
Hier nog wat linkjes met de samenstelling van EN 214/215 en EN 224/225 Donauwalzer in de jaren '90.
Nog even over de Bmz van de OBB. In het 2e linkje (uit 1996) staat een de OBB Bmz uit de serie 61 81 21-71 genoemd. Weet iemand of deze 21-71 serie altijd in de Donauwalzer zat of kwam de OBB Bmz 73 81 21-91 ook voor in deze trein?
Ik heb hierna lopen zoeken maar heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.  ???

http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/d224.php#5

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=NS&cislo=215&nazev=&rok=1996

Gr, Jeroen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2015, 22:25:00 »
Namelijk 21-70 / 21-71 serie en de 21-90 / 21-91 serie. Zie ook de uitleg op pagina 12 van Michiel in hetzelfde draadje. De Roco modellen zijn van de 21-70/71 serie. De 70 is zonder klimaatregeling en de 71 is met klimaatregeling.

Volgens mij is dat helaas niet juist Jeroen.

Je hebt niet luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 61 81 xx-xx
Vervolgens zit er een verschil tussen 21-70 /21-90 enerzijds en 21-71 / 21-91 anderzijds.
De eerste heeft SGP draaistellen, de andere heeft Fiat draaistellen.
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
De 90/91 zijn dus ex 70/71.

Vervolgens heb je luchtdruk dichte rijtuigen, die genummerd zijn met 73 81 xx-xx
Deze rijtuigen zaten niet in de Donauwalzer, maar wel in de CNL 300/301

Groet,

Michiel

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2015, 12:41:22 »
Michiel bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg  (y) Dan weten we dat ook weer  :)
Dan zijn als ik het goed begrijp de 61 81 21-XX de juiste bakken voor de Donauwalzer. Een 21-71 heeft er in ieder geval ingezeten want deze staat vermeld op www.vagonweb.cz. Ik heb nog wel twijfels of de 21-70 is gebruikt in de Donauwalzer. Weet je toevallig waneer de 70/71 serie is omgebouwd naar de 90/91?

Nog even terugkomend op de foto die ik nog had. Die is van de D 224/225. Dit is de Bayern Austria Nachtexpres.
Deze trein is van begin jaren 90 en is dus de voorganger geweest van de Donauwalzer.

Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 14:11:39 door Euronight Jeroen »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1959
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2016, 11:20:45 »
1x OBB Bmz
1x OBB Bcmz
2x NS WLAB30
1x NS Bcm
1x DB Bm in rood/wit

Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2016, 19:11:36 »
Het verschil tussen 70/71 en 90/91 zit 'm in de klimaatregeling.
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2016, 11:28:21 »
Citaat
Is de Bcmz de variant die in reactie 4 staat? de blauw/ beige ?
 

Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2016, 19:52:13 »
Onjuist. 70/71 zijn rijtuigen voor 160 km/u, 90/91 voor 200 km/u.
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1959
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2016, 19:59:29 »
Ja, dit is een Bcmz van de OBB (blauw/grijs)

Ah, ik dacht zo een blauw witte met opschrift Liegewagen. Beetje hoekig dak,  maar die dus niet.
Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: int/EN 214/215 Donauwalzer in zijn hoogtijdagen!
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2016, 19:13:14 »
En is het dan niet toevallig zo dat de rijtuigen bij hun upgrade meteen voor een hogere snelheid zijn toegelaten?
Ik vind namelijk geen foto's van 90/91 rijtuigen zonder klimaatregeling en van 70/71 met... (als ik goed kijk)
Voor, tijdens én na de upgrade zijn er rijtuigen alsnog omgebouwd voor 200 km/u, maar dat heeft geen verband met de klimaatregeling: de meeste series hebben die altijd al gehad. In de loop van de jaren zijn wel de vensters met kleine klapramen vervangen door volledig vaste ramen, misschien veroorzaakt dat de verwarring.
Niet geklimatiseerd waren alleen de rijtuigen met grote schuiframen, zoals de Bmz 21-70.5.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 19:16:37 door EN446 »