Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoorstijging of spoordaling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Spoorstijging of spoordaling (gelezen 2874 keer)
Sierstad
Offline
Berichten: 50
Spoorstijging of spoordaling
«
Gepost op:
23 November 2013, 21:52:03 »
Hoi Modelspoorders
Ik zou het eens willen hebben over stijging/daling van het spoor.
Ik heb een en ander in dit forum gelezen dat een goede stijgingspercentage 2 a 3 % een ideale stijging is, bij de een is het 2 % en bij de andere is dat 3 %.
Wat is er mis aan als je een een stijging van 4 % heb ???wat is nou 4 cm over een afstand van 1 meter
, bij mijn baanontwerp heb ik ook 4 % er tussen zitten alleen die zijn niet in het zicht, ik heb helemaal geen stijgingen in het zicht, en toch heb ik 3 spoor nivo's.
Je ben toch afhankelijk van de oppervlakte die je tot je beschikking heb.
Mijn ruimte oppervlakte is ongeveer 4 mtr bij 2,75 en ook nog een raam in die ruimte (op de zijde van 2,75 mtr) waar je ook nog afhankelijk ben van de hoogte te opzichte van de vloer.
Bij een spiraal is de stijging toch ook ongeveer 4 % of niet soms.
Nu een vraag: wat is de minimale door rij hoogte van een trein met rekening houden met de stroomafnemer van een Elok en het plaat materiaal waarop de treinen rijden.
met vriendelijk groet,
Sierstad (Andre)
Gelogd
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #1 Gepost op:
23 November 2013, 22:12:04 »
Andre,
Inderdaad, wat is nou 4 centimeter per meter ..... Wel, heel eenvoudig - in nogal wat gevallen is dat 1 centimeter te veel. De ervaring heeft inmiddels heel veel spoorders geleerd dat 3% haalbaar is voor menige trein. En 4% is een beetje te veel - de loc gaat slippen en valt stil.
Dat je geen hellingen in het zicht hebt, maakt geen verschil. Je kunt je hooguit afvragen of het handig is. Onzichtbaar gaat vaak gepaard met moeilijk bereikbaar. Daar wil je dus juist beslist geen storingen - kies eerder 2% voor de betrouwbaarheid.
Je bent inderdaad afhankelijk van het beschikbare oppervlak. Maar als het niet past dan zul je toch het baanplan wat moeten veranderen. Zie het maar als te krappe schoenen .... Zelfs al heb je geen grotere schoenen, dan nog passen ze niet.
Sander
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26674
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2013, 22:22:54 »
Wat betreft je vraag over de minimale doorrijhoogte: zie
NEM102
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sierstad
Offline
Berichten: 50
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2013, 22:45:08 »
Nu de NEM102 bij mij bekent is kan ik mijn stijging percentage aanpassen, de doorrijhoogte had ik berekent met 10 cm maar ik zie dat 8 cm ook al genoeg is.
Bedankt voor jullie reacties
Sierstad (Andre)
Gelogd
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #4 Gepost op:
24 November 2013, 09:19:17 »
Waarbij je wel rekenening dient te houden met het verschijnsel dat het bij 8cm hoogte lastig wordt om met de hand bij een probleem trein te komen als die in een spiraal stilvalt
Dus is het miss handig als je in het geval van 8cm gebruik, wel zorgt dat je overal rond/in de spiraal makkelijk kan komen.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #5 Gepost op:
24 November 2013, 09:47:05 »
Ik blijf het grappig vinden hoe vaak deze 'normen' worden bekritiseerd en de adviezen worden genegeerd. Om later weer een baan te zien sneuvelen vanwege frustratie.
Maar wie weet ben jij de eerste die het wel voor elkaar krijgt om met 4% en minimale tussenruimtes een storingvrije baan te maken (maar reken er niet op ;-)
Succes!
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
dh3201
Offline
Berichten: 2514
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #6 Gepost op:
24 November 2013, 09:53:44 »
Voor het maximale stijgingspercentage maakt het ook uit of je met lange intercities en goederentreinen of met korte bergtreintjes gaat rijden.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #7 Gepost op:
24 November 2013, 12:08:13 »
Andre,
Ik kan me volledig bij het verhaal van Sander aansluiten.
Vooral dat gedeelte uit het zicht is belangrijk dat dat goed zit Uiteraard de rest ook).
Voorkomt je een hoop frustatie later en een hoop extra werk om het goed te krijgen.
Mag je 1x raden
Vooral dat goed krijgen is dan een crime want het is dan niet meer even een kwestie van de helling wat aanpassen maar ook een hoop breekwerk om alles weer passend te krijgen in het frame en voldoende rijhoogte te krijgen.
Bouw anders eerst even een proefstukje om het uit te proberen en pas daar je baan plan op aan.
Gelogd
Gr.
Eric
bellejt
Offline
Berichten: 2253
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #8 Gepost op:
24 November 2013, 12:15:46 »
had hier de baan verbouwd en door omstandigheden ook naar 4 % gegaan.Wat een ramp.De kuistrein werd zelfs niet meer boven getrokken door een stevige reeks 51.Dan maar naar 2.75 gebracht en rijd weer perfekt.In mijn spiraal overbrug ik 35 cm en daar hou ik ook max 3 % aan.Zelfs een klein kofje kan dat aan.
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #9 Gepost op:
24 November 2013, 14:20:12 »
Zijn er in een helling van 4% ook problemen te verwachten als deze alleen afdalend wordt bereden vanwege opdrukkende wagens? Mijn treinlengtes zijn max 210cm en de trein met de meeste assen is een NS 1000 met 18 bietenwagens (36 assen). Ik rij digitaal en de baan moet met Koploper bestuurd worden. Aan het eind van de helling moete d trein stilgezet kunnen worden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
bellejt
Offline
Berichten: 2253
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #10 Gepost op:
24 November 2013, 15:01:04 »
dalend zal het minder problemen geven.Als je met koploper rijd kan je de trein gewoon een lagere snelheid opleggen in dat blok (of blokken).En hang mss de zwaarste wagens achter de lok.Doe ik ook.
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8597
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #11 Gepost op:
24 November 2013, 15:03:28 »
Je kunt ook een cv aanpassen zodanig dat bij afdalen de snelheid constant blijft en niet door die opdrukkende wagens wordt verhoogd.
Gelogd
Jeroen
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #12 Gepost op:
24 November 2013, 15:09:53 »
Daarnaast is er ook al regelmatig wat geschreven over onnodige slijtage materieel bij hoge stijgingspercentages. Daarvan zijn bij tweedehands materieel regelmatig gevolgen zichtbaar op wielstellen en soms zelfs tandwielen. Het advies blijft niet doen dus.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Romavami
Offline
Berichten: 646
Carpe diem
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #13 Gepost op:
29 November 2013, 22:54:25 »
Ik heb net de bouw van een klimspiraal achter de rug. Het klimmen is ook weer lok afhankelijk. Een oudere lok heeft vaak meer moeite met een stijging dan een nieuwe. Ik ben drie weken bezig geweest om een stijging van 22 cm in een klimspiraal te verwerken. Ik ben het eens met iedereen die schrijft dat je niet boven de 3% moet komen. Ik ben met de draadeinden aan het draaien geweest totdat je er dol van werd. Op drie procent ging het maar je hoorde de lok zwoegen en dat geeft op de duur slijtage en defecten. Kun je bijna op wachten. Ik zit nu op 2,7% en het gaat goed. Een E103 met 3 rijtuigen loopt soepel naar boven maar met een vierde rijtuig wordt het al weer anders.
Mijn tip; denk ook eens aan de aanvoerwegen naar de klimspiraal. Ik kon door daar al de stijging te beginnen 2 cm winnen voor de klimspiraal. Dat maakte net het verschil. Ook de straal van de klimspiraal is bepalend. Te klein geeft problemen. In de klimspiraal heb ik overigens gekozen voor een vrije doorgang van 8 cm. De pantos van de Eloks worden met een visdraadje vastgezet. Ik kan de spiraal van onder af bereiken.
Veel proefrijden en wees kritisch.
Succes, Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
Sierstad
Offline
Berichten: 50
Re: Spoorstijging of spoordaling
«
Reactie #14 Gepost op:
05 December 2013, 22:52:03 »
Heren bedankt
voor jullie reactie's ik zal alles in overweging nemen en uit proberen met stijging en daling.
Ik zal eerst een proefbaantje maken on de stijging/daling eens uit te proberen.
Daarna zal ik maar weer de pen nemen om een nieuwe baan te ontwerpen met een goede stijging/daling van de baan te voorzien.
Met vriendelijke groet,
Andre (Sierstad)
Gelogd
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Spoorstijging of spoordaling