Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Spoorstijging of spoordaling  (gelezen 2863 keer)

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Spoorstijging of spoordaling
« Gepost op: 23 November 2013, 21:52:03 »
Hoi Modelspoorders

Ik zou het eens willen hebben over stijging/daling van het spoor. :)

Ik heb een en ander in dit forum gelezen dat een goede stijgingspercentage 2 a 3 % een ideale stijging is, bij de een is het 2 % en bij de andere is dat 3 %.

Wat is er mis aan als je een een stijging van 4 % heb  ???wat is nou 4 cm over een afstand van 1 meter ::), bij mijn baanontwerp heb ik ook 4 % er tussen zitten alleen die zijn niet in het zicht, ik heb helemaal geen stijgingen in het zicht, en toch heb ik 3 spoor nivo's.

Je ben toch afhankelijk  van de oppervlakte die je tot je beschikking heb.
Mijn ruimte oppervlakte is ongeveer 4 mtr bij 2,75 en ook nog een raam in die ruimte (op de zijde van 2,75 mtr) waar je ook nog afhankelijk ben van de hoogte te opzichte van de vloer.

Bij een spiraal is de stijging toch ook ongeveer 4 % of niet soms.

Nu een vraag: wat is de minimale door rij hoogte van een trein met rekening houden met de stroomafnemer van een Elok en het plaat materiaal waarop de treinen rijden.

met vriendelijk groet,

Sierstad (Andre) :)



H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2013, 22:12:04 »
Andre,

Inderdaad, wat  is nou 4 centimeter per meter ..... Wel, heel eenvoudig - in nogal wat gevallen is dat 1 centimeter te veel. De ervaring heeft inmiddels heel veel spoorders geleerd dat 3% haalbaar is voor menige trein. En 4% is een beetje te veel - de loc gaat slippen en valt stil.

Dat je geen hellingen in het zicht hebt, maakt geen verschil. Je kunt je hooguit afvragen of het handig is. Onzichtbaar gaat vaak gepaard met moeilijk bereikbaar. Daar wil je dus juist beslist geen storingen - kies eerder 2% voor de betrouwbaarheid.

Je bent inderdaad afhankelijk van het beschikbare oppervlak. Maar als het niet past dan zul je toch het baanplan wat moeten veranderen. Zie het maar als te krappe schoenen .... Zelfs al heb je geen grotere schoenen, dan nog passen ze niet.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2013, 22:22:54 »
Wat betreft je vraag over de minimale doorrijhoogte: zie NEM102
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2013, 22:45:08 »
Nu de NEM102 bij mij bekent is kan ik mijn stijging percentage aanpassen, de doorrijhoogte had ik berekent met 10 cm maar ik zie dat 8 cm ook al genoeg is.

Bedankt voor jullie reacties

Sierstad (Andre)
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2013, 09:19:17 »
Waarbij je wel rekenening dient te houden met het verschijnsel dat het bij 8cm hoogte lastig wordt om met de hand bij een probleem trein te komen als die in een spiraal stilvalt  ;)
Dus is het miss handig als je in het geval van 8cm gebruik, wel zorgt dat je overal rond/in de spiraal makkelijk kan komen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2013, 09:47:05 »
Ik blijf het grappig vinden hoe vaak deze 'normen' worden bekritiseerd en de adviezen worden genegeerd. Om later weer een baan te zien sneuvelen vanwege frustratie.

Maar wie weet ben jij de eerste die het wel voor elkaar krijgt om met 4% en minimale tussenruimtes een storingvrije baan te maken (maar reken er niet op ;-)

Succes!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2013, 09:53:44 »
Voor het maximale stijgingspercentage maakt het ook uit of je met lange intercities en goederentreinen of met korte bergtreintjes gaat rijden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2013, 12:08:13 »
Andre,

Ik kan me volledig bij het verhaal van Sander aansluiten.
Vooral dat gedeelte uit het zicht is belangrijk dat dat goed zit Uiteraard de rest ook).
Voorkomt je een hoop frustatie later en een hoop extra werk om het goed te krijgen.
Mag je 1x raden  ;D
Vooral dat goed krijgen is dan een crime want het is dan niet meer even een kwestie van de helling wat aanpassen maar ook een hoop breekwerk om alles weer passend te krijgen in het frame en voldoende rijhoogte te krijgen.
Bouw anders eerst even een proefstukje om het uit te proberen en pas daar je baan plan op aan.
Gr.
Eric

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2253
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2013, 12:15:46 »
had hier de baan verbouwd en door omstandigheden ook naar 4 % gegaan.Wat een ramp.De kuistrein werd zelfs niet meer boven getrokken door een stevige reeks 51.Dan maar naar 2.75 gebracht en rijd weer perfekt.In mijn spiraal overbrug ik 35 cm en daar hou ik ook max 3 % aan.Zelfs een klein kofje kan dat aan.
Greetings,salutations,groetjes,

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2013, 14:20:12 »
Zijn er in een helling van 4% ook problemen te verwachten als deze alleen afdalend wordt bereden vanwege opdrukkende wagens? Mijn treinlengtes zijn max 210cm en de trein met de meeste assen is een NS 1000 met 18 bietenwagens (36 assen). Ik rij digitaal en de baan moet met Koploper bestuurd worden. Aan het eind van de helling moete d trein stilgezet kunnen worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2253
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2013, 15:01:04 »
dalend zal het minder problemen geven.Als je met koploper rijd kan je de trein gewoon een lagere snelheid opleggen in dat blok (of blokken).En hang mss de zwaarste wagens achter de lok.Doe ik ook.
Greetings,salutations,groetjes,

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2013, 15:03:28 »
Je kunt ook een cv aanpassen zodanig dat bij afdalen de snelheid constant blijft en niet door die opdrukkende wagens wordt verhoogd.
Jeroen

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2013, 15:09:53 »
Daarnaast is er ook al regelmatig wat geschreven over onnodige slijtage materieel bij hoge stijgingspercentages. Daarvan zijn bij tweedehands materieel regelmatig gevolgen zichtbaar op wielstellen en soms zelfs tandwielen. Het advies blijft niet doen dus.

 :(
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Carpe diem
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #13 Gepost op: 29 November 2013, 22:54:25 »
Ik heb net de bouw van een klimspiraal achter de rug. Het klimmen is ook weer lok afhankelijk. Een oudere lok heeft vaak meer moeite met een stijging dan een nieuwe. Ik ben drie weken bezig geweest om een stijging van 22 cm in een klimspiraal te verwerken. Ik ben het eens met iedereen die schrijft dat je niet boven de 3% moet komen. Ik ben met de draadeinden aan het draaien geweest totdat je er dol van werd. Op drie procent ging het maar je hoorde de lok zwoegen en dat geeft op de duur slijtage en defecten. Kun je bijna op wachten. Ik zit nu op 2,7% en het gaat goed. Een E103 met 3 rijtuigen loopt soepel naar boven maar met een vierde rijtuig wordt het al weer anders.

Mijn tip; denk ook eens aan de aanvoerwegen naar de klimspiraal. Ik kon door daar al de stijging te beginnen 2 cm winnen voor de klimspiraal. Dat maakte net het verschil. Ook de straal van de klimspiraal is bepalend. Te klein geeft problemen. In de klimspiraal heb ik overigens gekozen voor een vrije doorgang van 8 cm. De pantos van de Eloks worden met een visdraadje vastgezet. Ik kan de spiraal van onder af bereiken.

Veel proefrijden en wees kritisch.

Succes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Spoorstijging of spoordaling
« Reactie #14 Gepost op: 05 December 2013, 22:52:03 »
Heren bedankt :D voor jullie reactie's ik zal alles in overweging nemen en uit proberen met stijging en daling.
Ik zal eerst een proefbaantje maken on de stijging/daling eens uit te proberen.

Daarna zal ik maar weer de pen nemen om een nieuwe baan te ontwerpen met een goede stijging/daling van de baan te voorzien.

Met vriendelijke groet,

Andre (Sierstad)

H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.