Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 11:55:29
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
Vandaag om 11:45:30
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 11:34:25
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 12732 keer)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Gepost op: 15 November 2013, 16:20:30 »
Citaat

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Geen intercity
Dat wordt mogelijk geen Intercity. Daarvoor moet namelijk het spoor tussen Heerlen en Aken worden verdubbeld en daar is nog geen akkoord over bereikt. De verdubbeling kost 50 miljoen euro.

Twijfels
Staatssecretaris Wilma Mansveld betwijfelt of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit zeggen dat dat al lang is aangetoond.

Motie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinverbinding-tussen-maastricht-en-aken-dichterbij

Titel is wederom misleidend, een verbinding tussen Maastricht en Aken is er al sinds 1853. Heerlen-Aken zou de lading meer dekken, echter ook deze verbinding is er al jaren.

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2013, 16:32:55 »
Ben benieuwd wanneer (of) nu die IC verbinding gaat komen.

En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

Pas geleden nog bij kanniewaarzijn een stukje over station eijgelshoven markt dat weg moet als het spoor verdubbeld wordt.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22628
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2013, 16:38:03 »
Bij mijn weten is elektrificatie van een enkelsporige lijn boven een bepaalde frequentie/reizigersaantallen wel degelijk rendabel. Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2013, 17:26:05 »
Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Leiden Gouda is ook zo'n lijn, toch?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2013, 18:23:23 »
Hallo allemaal,

Bombardier heeft loks die op diesel en op bovenleiding kunnen rijden. En dan welke prik ? Duits, Nederlands of 25.000 zoals op o.a. de Betuwe route.

En er komt natuurlijk een aanbesteding   ;D

Vreemd dat er niet is gesproken over een verbinding met het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Groeten, Alexander

Gert1

  • Gast
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2013, 18:53:56 »
het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

Dat is zeker net zoiets als een beetje zwanger zijn?   8)

mvg,
Gert

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2013, 18:55:25 »
Ai, een aanbesteding. ;)

Hopelijk geen treinen van italiaanse makelij ;D

Over de spanningswissel, dat zou kunnen op het emplacement (al is dat een groot woord voor die 3 sporen aldaar.) van haanrade.
Of in herzogenrath.
Dus gewoon 1.5 kv in NL en 15 kv in DE.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 18:57:22 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2013, 00:06:07 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.
Lijkt me dat je de ligging van de treinpaden heen en terug op elkaar af kunt stemmen. Dat gebeurd nu met het dieselen ook.

Recent nog Heerlen-Aken gedaan met de Euregiobahn Talent en de bezetting was zeer netjes.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2013, 00:32:46 »
Mijns inziens is een diesel op een grensoverschrijdend traject toch handiger dan een E-lok, of heb ik hier ongelijk ?? Wordt het een tweestroomlok/-treinstel of wordt bij de overgang omgekoppeld ??

Het [bodemloze] vliegveld en dit project zijn pogingen om de Essent miljoenen in Limburg te houden vóórdat Den Haag ze jat om het spoor in de Randstad te renoveren.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2013, 11:46:38 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.

Probleem is voornamelijk Heerlen-Landgraaf. 2x Heerlen-Kerkrade, 2x Kerkrade-Heerlen, 1x Heerlen-Herzogenrath, 1x Herzogenrath-Heerlen. Daarnaast wordt er ook met de huisvuiltrein gereden, maar de frequentie ken ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2013, 12:21:54 »

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding
Ik weet niet of het zo makkelijk te zeggen is dat diesel zomaar goedkoper is, sinds de afschaffing van de rode diesel is dat toch ook een stuk duurder geworden...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2013, 13:03:31 »
Tanken in Duitsland, zoals de meesten in de grensstreek.   :P   =>    :-[
En Aken is dicht bij de grens.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 13:13:28 door Alexander. Reden: Zie hieronder »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2013, 13:09:22 »
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2013, 13:12:45 »
Owww, tja, dat wist ik niet. Ik dacht alleen in termen accijnzen. En op mn werk zie ik alleen schorsing van accijnzen voorbij komen uit Duitsland.

Groeten, Alexander

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #14 Gepost op: 16 November 2013, 13:33:35 »
De Euregiobahn Talent's zullen niet voor niks steeds in Heerlen tanken... ;)