Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
24 August 2025, 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 12421 keer)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Gepost op: 15 November 2013, 16:20:30 »
Citaat

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.

Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.

Geen intercity
Dat wordt mogelijk geen Intercity. Daarvoor moet namelijk het spoor tussen Heerlen en Aken worden verdubbeld en daar is nog geen akkoord over bereikt. De verdubbeling kost 50 miljoen euro.

Twijfels
Staatssecretaris Wilma Mansveld betwijfelt of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit zeggen dat dat al lang is aangetoond.

Motie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat de Tweede Kamer bewerken om de staatssecretaris via een motie te dwingen nu al geld uit te trekken voor de verdubbeling. Binnenkort vergadert een kamercommissie over de infrastructuur.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinverbinding-tussen-maastricht-en-aken-dichterbij

Titel is wederom misleidend, een verbinding tussen Maastricht en Aken is er al sinds 1853. Heerlen-Aken zou de lading meer dekken, echter ook deze verbinding is er al jaren.

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2013, 16:32:55 »
Ben benieuwd wanneer (of) nu die IC verbinding gaat komen.

En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

Pas geleden nog bij kanniewaarzijn een stukje over station eijgelshoven markt dat weg moet als het spoor verdubbeld wordt.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2013, 16:38:03 »
Bij mijn weten is elektrificatie van een enkelsporige lijn boven een bepaalde frequentie/reizigersaantallen wel degelijk rendabel. Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2013, 17:26:05 »
Zie de elektrificatie van de Merwede-Lingelijn intertijd. Voor verdubbeling zijn weer meer reizigers nodig.
Leiden Gouda is ook zo'n lijn, toch?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2013, 18:23:23 »
Hallo allemaal,

Bombardier heeft loks die op diesel en op bovenleiding kunnen rijden. En dan welke prik ? Duits, Nederlands of 25.000 zoals op o.a. de Betuwe route.

En er komt natuurlijk een aanbesteding   ;D

Vreemd dat er niet is gesproken over een verbinding met het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Groeten, Alexander

Gert1

  • Gast
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2013, 18:53:56 »
het vliegveld, dat een beetje failliet aan het gaan is.

Dat is zeker net zoiets als een beetje zwanger zijn?   8)

mvg,
Gert

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2013, 18:55:25 »
Ai, een aanbesteding. ;)

Hopelijk geen treinen van italiaanse makelij ;D

Over de spanningswissel, dat zou kunnen op het emplacement (al is dat een groot woord voor die 3 sporen aldaar.) van haanrade.
Of in herzogenrath.
Dus gewoon 1.5 kv in NL en 15 kv in DE.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 18:57:22 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2013, 00:06:07 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.
Lijkt me dat je de ligging van de treinpaden heen en terug op elkaar af kunt stemmen. Dat gebeurd nu met het dieselen ook.

Recent nog Heerlen-Aken gedaan met de Euregiobahn Talent en de bezetting was zeer netjes.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2013, 00:32:46 »
Mijns inziens is een diesel op een grensoverschrijdend traject toch handiger dan een E-lok, of heb ik hier ongelijk ?? Wordt het een tweestroomlok/-treinstel of wordt bij de overgang omgekoppeld ??

Het [bodemloze] vliegveld en dit project zijn pogingen om de Essent miljoenen in Limburg te houden vóórdat Den Haag ze jat om het spoor in de Randstad te renoveren.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2013, 11:46:38 »
Het enkelsporig traject is niet zo lang.
Ik zie dan ook geen reden dat dit dubbelspoor moet worden.

Probleem is voornamelijk Heerlen-Landgraaf. 2x Heerlen-Kerkrade, 2x Kerkrade-Heerlen, 1x Heerlen-Herzogenrath, 1x Herzogenrath-Heerlen. Daarnaast wordt er ook met de huisvuiltrein gereden, maar de frequentie ken ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2013, 12:21:54 »

Wat schieten we nu feitelijk op met deze elektrificatie ZONDER verdubbeling van het spoor? Enerzijds is het veel goedkoper met dieseltreinen deze dienst op een enkele lijn uit te voeren. Anderzijds zal er weer geïnvesteerd worden in het verdubbelen van het spoor met de nodige aanpassingen aan de reeds geplaatste bovenleiding
Ik weet niet of het zo makkelijk te zeggen is dat diesel zomaar goedkoper is, sinds de afschaffing van de rode diesel is dat toch ook een stuk duurder geworden...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2013, 13:03:31 »
Tanken in Duitsland, zoals de meesten in de grensstreek.   :P   =>    :-[
En Aken is dicht bij de grens.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 13:13:28 door Alexander. Reden: Zie hieronder »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2013, 13:09:22 »
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2013, 13:12:45 »
Owww, tja, dat wist ik niet. Ik dacht alleen in termen accijnzen. En op mn werk zie ik alleen schorsing van accijnzen voorbij komen uit Duitsland.

Groeten, Alexander

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #14 Gepost op: 16 November 2013, 13:33:35 »
De Euregiobahn Talent's zullen niet voor niks steeds in Heerlen tanken... ;)