Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:34:19
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra  (gelezen 15864 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2013, 20:43:05 »
Aha, dus een gemiddelde snelheid van 115km/u kost extra.  :(

Bart

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2013, 20:44:31 »
maar amsterdam/schiphol is geen toeslag  :-\  ???
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #32 Gepost op: 16 December 2013, 21:08:31 »
Nee, dat stuk is voornamelijk door de politiek ook afgedwongen dat daar de toeslag verdween. Verder is de tijdswinst tussen een ic of fyra naar Schiphol vanuit Amsterdam te verwaarlozen.

Wat is er trouwens raar aan, je hebt meerdere opties, goedkoop maar langere reistijd, of sneller en een duurder kaartje. Dat is de hele opzet van een binnenlandse HSL dienst die plekken verbind die al verbonden zijn. Als ik in Italië van Rome naar Milaan wil, kan dat met de Frecciarossa snel maar prijzig, of ik neem de gewone intercity, betaal wat minder maar doe er veel langer over.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #33 Gepost op: 16 December 2013, 21:20:52 »
ik vindt het raar dat je met de FYRA Intercity Direct van Amsterdam Schiphol geen toeslag
Schiphol Rotterdam wel
En Rotterdam Breda niet

Rotterdam Breda is toch hsl traject?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #34 Gepost op: 16 December 2013, 21:27:37 »
Yep, maar de tijdswinst is minder, en waar je ook nog mee zit: reizigersaanbod/capaciteit van rotterdam --> amsterdam t.o.v. Rotterdam --> Breda. En vergeet ook niet dat het gebruik van de HSL erg duur is en dat dus ergens geld vandaan moet komen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #35 Gepost op: 16 December 2013, 22:49:10 »
bijna 2x zoveel tijd besparen, als je omrekend wat je uur salaris is en je er dagelijks zou reizen (2x pd) bespaar je uiteindelijk flink, de extra toeslag is een prikkie op een salaris van 50k pj  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

waaldrecht

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Station Waaldrecht
    • Waaldrecht
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #36 Gepost op: 17 December 2013, 22:24:05 »
Waarom dit nu weer Intercity Direct moest heten. Hou het gewoon bij InterCity. In duitsland rijden ook dergelijke IC-treinen en ook die rijden soms over HSL-sporen en ook in duitsland geld er een toeslag voor de IC (wel minder dan voor de ICE)
En die treinen die ze hier in Nederland nog Intercity durven te noemen, moeten gewoon RegioExpres gaan heten. Want het zijn eigenlijk gewoon stoptreinen die een paar stations overslaan.

 De "Intercity" van Amsterdam naar Rotterdam bijvoorbeeld stopt niet in Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim, De Vink, Voorschoten, Mariahoeve, Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid. Alle andere stoppen ze.

De trein van Arriva van Tiel naar Arnhem is er ook zo eentje. Tussen Tiel en Elst stopt hij overal, maar tussen Elst en Arnhem wordt er niet gestopt in Arnhem Zuid, maar het heen gewoon een stoptrein. Arriva is geen NS. NS had deze trein vast ook "InterCity" durven te noemen. Kijk maar naar de 3600 tussen Roosendaal  en Zwolle. Dat is er ook weer zoeentje. Stopt zelfs in Arnhem Zuid, maar ze noemen het intercity bij NS.

Als je een reis plant van Tiel naar Arnhem Zuid dan reis je eerst met de stoptrein. In Elst moet je overstappen op een "Intercity" naar Arnhem Zuid omdat je stoptrein niet stopt in Arnhem Zuid.

Kortom noem de treinen in Nederland:

- InterCity (Intercity Direct, InterCity Berlijn, Benelux)
- RegioExpress (Alles wat nu Intercity heet of het nu een sneltrein of een stoptrein is maakt niet uit)
- Stoptrein/Sprinter (Stoptreinen die stoppen op elk station. Dus Tiel-Arnhem is geen stoptrein maar een RegioExpress).