Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 14:44:19
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 14:30:47
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door chrvdv37402
Vandaag om 14:27:27
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 14:26:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 13:55:01
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 13:10:51
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:40:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
  

Auteur Topic: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra  (gelezen 15960 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2013, 20:43:05 »
Aha, dus een gemiddelde snelheid van 115km/u kost extra.  :(

Bart

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2013, 20:44:31 »
maar amsterdam/schiphol is geen toeslag  :-\  ???
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #32 Gepost op: 16 December 2013, 21:08:31 »
Nee, dat stuk is voornamelijk door de politiek ook afgedwongen dat daar de toeslag verdween. Verder is de tijdswinst tussen een ic of fyra naar Schiphol vanuit Amsterdam te verwaarlozen.

Wat is er trouwens raar aan, je hebt meerdere opties, goedkoop maar langere reistijd, of sneller en een duurder kaartje. Dat is de hele opzet van een binnenlandse HSL dienst die plekken verbind die al verbonden zijn. Als ik in Italië van Rome naar Milaan wil, kan dat met de Frecciarossa snel maar prijzig, of ik neem de gewone intercity, betaal wat minder maar doe er veel langer over.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #33 Gepost op: 16 December 2013, 21:20:52 »
ik vindt het raar dat je met de FYRA Intercity Direct van Amsterdam Schiphol geen toeslag
Schiphol Rotterdam wel
En Rotterdam Breda niet

Rotterdam Breda is toch hsl traject?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #34 Gepost op: 16 December 2013, 21:27:37 »
Yep, maar de tijdswinst is minder, en waar je ook nog mee zit: reizigersaanbod/capaciteit van rotterdam --> amsterdam t.o.v. Rotterdam --> Breda. En vergeet ook niet dat het gebruik van de HSL erg duur is en dat dus ergens geld vandaan moet komen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #35 Gepost op: 16 December 2013, 22:49:10 »
bijna 2x zoveel tijd besparen, als je omrekend wat je uur salaris is en je er dagelijks zou reizen (2x pd) bespaar je uiteindelijk flink, de extra toeslag is een prikkie op een salaris van 50k pj  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

waaldrecht

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Station Waaldrecht
    • Waaldrecht
Re: Intercity Direct, de opvolger van de Fyra
« Reactie #36 Gepost op: 17 December 2013, 22:24:05 »
Waarom dit nu weer Intercity Direct moest heten. Hou het gewoon bij InterCity. In duitsland rijden ook dergelijke IC-treinen en ook die rijden soms over HSL-sporen en ook in duitsland geld er een toeslag voor de IC (wel minder dan voor de ICE)
En die treinen die ze hier in Nederland nog Intercity durven te noemen, moeten gewoon RegioExpres gaan heten. Want het zijn eigenlijk gewoon stoptreinen die een paar stations overslaan.

 De "Intercity" van Amsterdam naar Rotterdam bijvoorbeeld stopt niet in Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim, De Vink, Voorschoten, Mariahoeve, Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid. Alle andere stoppen ze.

De trein van Arriva van Tiel naar Arnhem is er ook zo eentje. Tussen Tiel en Elst stopt hij overal, maar tussen Elst en Arnhem wordt er niet gestopt in Arnhem Zuid, maar het heen gewoon een stoptrein. Arriva is geen NS. NS had deze trein vast ook "InterCity" durven te noemen. Kijk maar naar de 3600 tussen Roosendaal  en Zwolle. Dat is er ook weer zoeentje. Stopt zelfs in Arnhem Zuid, maar ze noemen het intercity bij NS.

Als je een reis plant van Tiel naar Arnhem Zuid dan reis je eerst met de stoptrein. In Elst moet je overstappen op een "Intercity" naar Arnhem Zuid omdat je stoptrein niet stopt in Arnhem Zuid.

Kortom noem de treinen in Nederland:

- InterCity (Intercity Direct, InterCity Berlijn, Benelux)
- RegioExpress (Alles wat nu Intercity heet of het nu een sneltrein of een stoptrein is maakt niet uit)
- Stoptrein/Sprinter (Stoptreinen die stoppen op elk station. Dus Tiel-Arnhem is geen stoptrein maar een RegioExpress).