Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
Vandaag om 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
Vandaag om 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
Vandaag om 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 22:10:34
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 14721 keer)

Bladerer

• Offline Offline
Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Gepost op: 13 November 2013, 17:57:32 »
Beste mede spoorders, mijn naam is Arthur 34 jaar en na 20 jaar weer begonnen met verzamelen en bedenken van een nieuwe baan die ik samen met mijn zoons wil bouwen. Het wordt een H0 baan op Fleischmann profi rails omdat ik daar al ontzettend veel rails heb liggen vanuit mijn eigen jeugd. Afgelopen jaar al een digitale lokmuis 2 aangeschaft met het idee op termijn te koppelen aan mijn PC middels een interface van RoSoft.

Voorlopig ben ik enkele weken geleden begonnen met het opruimen van zolder en het bouwen van een open frame constructie van 125 x 315 alwaar de baan in twee niveaus op moet komen.

Inmiddels ben ik al enkele baanplannen verder en wil deze graag aan jullie voorleggen voor tips en adviezen. In onderstaand baanplan zitten enkele hellingen waarvan de meeste tussen de 2.9 tot 3.0% echter getest met de zwakste lok en 5 rijtuigen lijkt dat geen enkel probleem.

Graag jullie mening en adviezen.

Groet Arthur

Sander

• Offline Offline
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2013, 19:49:34 »
Ik kan helaas niet geloven dat je de hellingspercentages van 2,9 a 3% haalt met deze tekening.
Vooral rechts waar die 2 bogen elkaar kruisen.

Terug naar de tekentafel is mijn advies.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2013, 20:21:31 »
Lastig om wat over deze baan te zeggen eerlijk gezegd. Ik zie een wat lijnen maar verder ontbreekt landschap in de vorm van wegen, gebouwen, stations eventueel tunnels e.d.. Verder nog de vraag wat het thema van de baan moet worden; hoofdspoorlijn, lokaalbaan, zijlijntje, land, tijdperk. Allemaal zaken die van invloed zijn op het uitendelijke ontwerp van je baan. En waar liggen je persoonlijke interesses? Vooral rijden, landschap bouwen, zelfbouw van materieel?
Allemaal zaken waar je over na kùnt denken als je iets gaat bouwen maar je kunt ook gewoon een ovaaltje neerleggen en daar plezier mee hebben. Kortom; wat wil je met je baan en aan welke, persoonlijke, eisen moet die voldoen?
No dress rehearsel, this is our life.

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2013, 21:18:51 »
Ik bouw de baan met en voor mijn zoons, beiden nog erg jong, 3 en 5. Het hoeft niet echt specifiek één thema te zijn, voorlopig denken we aan een beetje glooiende hellingen, tunnels en een viaduct. Beetje Oostenrijks, Duits materieel epoche V en VI. @Sander je hebt idd gelijk over de rechter bocht dat is de enige die ik nog niet in het echt heb geprobeerd en deze zal idd wat lastig worden al dacht ik mogelijk met een rijregime met de klok mee te voorkomen dat die bocht omhoog genomen moet worden.

Het idee is dat er links van de vier paralel lopende sporen een station komt, links in de cirkel komt een meer met een rivier en een waterrad met houtzagerij, nu niet bepaald epoche VI maar ach, een stukje cultuur historie zullen we maar zeggen ;-) daar staan de mannen op.

Ik heb inmiddels al 12 plannen gemaakt, maar ik kan geen andere optie voor de onderste 8 bedenken, de achterkant van de baan (boven op de afbeelding) kan helaas geen hoogte maken i.v.m een schuin aflopend dak (zie foto)

Als jullie nog een suggestie hebben voor minder helling maar wel met behoud van hoogte verschil dan hoor ik het graag.

Groet, Arthur

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2013, 11:16:24 »
Met het verhaal van Sander in het achterhoofd toch nog eens zitten kijken naar wat ik kon verbeteren aan het baanplan om de hellingen wat naar beneden te krijgen. Suggestie zijn meer dan welkom.

In afwachting van jullie deskundig advies.

Groet Arthur

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2013, 12:23:41 »
Arthur,
rechts kom je nu wel uit met de helling.. mits je het bovenste spoor naar beneden laat gaan en de andere omhoog..
de ruimte daar is als je rekening houdt met de 3% zo`n 9 cm(net genoeg om met bovenleiding onderdoor te kunnen)
het wordt wel allemaal heel krap met de scenery denk ik, maar heb het idee dat het rijden de hoofdzaak is bij deze baan? en de realiteit wat minder :)
groeten,
Auke

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2013, 12:52:42 »
Hoi Auke, helemaal correct! Die mannen willen treinen zien en een tunnel. Uiteraard wat bergen en een brug. De meeste scenery verwacht ik links op de baan binnen de ovalen uit te voeren in de vorm van een meer met bootjes, surfers en zoals al eerder gemeld een water rad voor een zagerij of iets dergelijks.

Ik twijfel alleen of het leuk en zinvol is om nog een keerlus op niveau 0 toe te voegen om wat variatie in rijrichting te kunnen maken. Of zou het bestaande ontwerp voldoende mogelijkheden bieden. Ik ben bang dat als ik daar nu geen rekening mee houd, dat het later erg lastig zal zijn het alsnog te realiseren.

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2013, 00:36:47 »
Inmiddels weer wat zitten prutsen met het ontwerp, de baan na tegenvallende reultaten weer volledig ontmanteld en nu met de voorbereidingen bezig om onderstaande plan te realiseren.

De mdf delen zijn afgelopen weekend geschilderd om eventuele vocht problemen later te voorkomen. Ik had ook van die groene vezel isolatie platen gekocht echter dat is echt een ramp om te verwerken. Ik twijfel nog of ik iets anders zal doen of de rails direct op het hout zal monteren. Ik ben namelijk bang dat wanneer ik de rails vastspijker het isolerend effect toch verloren gaat?!

Graag jullie mening.

Het vernieuwde baanplan:

Ondergrond in de grijze grondverf, en een extra lampje opgehangen:

Groet Arthur

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2013, 00:51:30 »
Mogelijk bestaan er meerdere soorten groene vezel isolatie platen. Bij Gamma heb ik ooit 'n keer dat soort platen bekeken, het lijkt wel zacht board. Die zijn inderdaad een ramp en kun je beter niet gebruiken. Naast stof en vezeltjes tijdens het snijden worden het later op je baan ook ware stofnesten. De plaat blijft aldoor vezeltjes loslaten.

Je kunt beter de dunne lichtblauwe platen gebruiken, ondermeer van Gamma. Die plaat geeft geen stof.

Sander

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2013, 01:33:10 »
gewoon Roofmate kopen.
ideaal om contouren mee in het landschap te maken.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2013, 08:35:15 »
Zoals al vaker in diverse draadjes genoemd :-X ,is het verstandig om de rails niet vast te spijkeren als je van plan bent om er isolatie onder te proppen op je platen.
Dat doet idd precies wat je zelf al vermoed  ;)
Je kan ze wel tijdelijk vast schroeven en na het verlijmen van de ballast de schroeven eruit halen,als je dat doet dan helpt die plaat onder je rails wel enigzins voor het geluid dempen.
Overigens maakt t geen bal uit of je blauwe plaat van gamma hebt of grijze van kwantum of etc etc etc,ze doen allemaal t zelfde enkel is bij de 1 de prijs hoeveelheid verhouding wat gunstiger dan bij de ander  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #11 Gepost op: 28 November 2013, 09:08:22 »
Hallo Arthur,

Ik heb een beetje geschetst in jouw tekening. 8)

1. Liggen de sporen niet te dicht op elkaar?
2. S-bochten kunnen voor een onrustige treinenloop zorgen. Dit kan op deze manier vermeden worden.
3. Deze extra wisselverbinding verhoogd het rangeerplezier.
4. Zie opmerking bij 2. Met flexibele rails is deze oplossing goed te realiseren.
5. Als je tussen de bochten een rechtstuk plaatst, wordt het S-bochteffect verlaagd.

Succes! (y)

Groet,
Bas

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 November 2013, 10:22:59 »
Ik kon bij de lokale bouwmarkt (Hornbach) geen schroefjes vinden die klein genoeg zijn om te gebruiken voor het vastzetten van de rails. Ik ga van het weekend nog wel eens langs de ijzerwaren winkel. Vastzetten d.m.v ballasten vind ik vooralsnog direct zo'n definitieve stap voor een eerste baan. Wat als ik over een jaar of twee toch weer eens een andere baan wil bouwen, moet ik dan direct al mijn rails vervangen of kan dat met enige moeite nog netjes gedemonteerd worden?

Gr Arthur

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 November 2013, 10:32:57 »

Hallo Arthur,

Ik heb een beetje geschetst in jouw tekening. 8)

1. Liggen de sporen niet te dicht op elkaar?
2. S-bochten kunnen voor een onrustige treinenloop zorgen. Dit kan op deze manier vermeden worden.
3. Deze extra wisselverbinding verhoogd het rangeerplezier.
4. Zie opmerking bij 2. Met flexibele rails is deze oplossing goed te realiseren.
5. Als je tussen de bochten een rechtstuk plaatst, wordt het S-bochteffect verlaagd.

Succes! (y)

Groet,
Bas

Hoi Bas, bedankt voor de tijd die je erin hebt gestoken. Mooie heldere uitleg, daar ga ik wat mee doen.

1. Geen idee om eerlijk te zijn, wat is de minimaal aan te houden afstand? Wellicht dat ik dit eens kan uitproberen en zo nodig kan aanpassen.

2. Ok duidelijk, ik dacht ik laat het wat slingeren 'ziet er leuk uit dacht ik' maar ik snap wat je bedoelt, ga ik aanpassen.

3. Mee eens, zal mijn verlanglijstje weer bij moeten werken helaas want dan ontbreekt het weer aan twee wissels.

4. Tja, is het visueel een probleem of echt een probleem dat het kan ontsporen? Want dit deel is voor het oog niet zichtbaar. En hoewel ik punt 2 nog helemaal moet maken heb ik voor punt 4 de constructie al klaar :-(

5. Ga ik aanpassen.

Ik zal morgen mijn aangepast plan plaatsen. Als er nog meer dingen zijn waar ik rekening mee kan houden dan hoor ik dat graag!

Ik denk er serieus over de tafel nog wat langer te maken zodat ik de "8" wat meer kan uittrekken en de hellingen minder stijl hoef te maken. Het zou toch zonde van al het werk zijn als straks blijkt dat de helling net te stijl is.

Gr Arthur

Bladerer

• Offline Offline
Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2013, 10:33:48 »
gewoon Roofmate kopen.
ideaal om contouren mee in het landschap te maken.

Roofmate, waar haal je dat, ik heb het nog nooit gezien bij de bouwmarkt.