Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: RFID en OV-kaart  (gelezen 10828 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #60 Gepost op: 14 november 2013, 05:36:12 »
Wat ik eigenlijk nog mis in deze discussie, wat is er nu op tegen dat pasje even langs een Cico te zwaaien.
Juist daarmee bevestig je dat het een bewuste keuze is om juist met dát pasje in te checken. Daarnaast krijg je ook een terugkoppeling dat je daadwerkelijk in of uit gecheckt hebt en wordt gelijk je resterend saldo en reiskosten getoond.

Bij al dat contactloze "doorloop idee" heb je die terug koppeling van in of uit checken dus niet meer en als je wilt weten reis gekost heeft of wat je resterende saldo is kun je weer bij de kaartautomaat in de rij gaan staan.

Wat is daar nou ideaal aan en wat is dan de toegevoegde waarde voor de reiziger?
Dat die zijn pasje niet uit zijn portemmonnaie hoeft te trekken? Dat valt aardig in het niet in vergelijking tot de info die je mist naar mijn idee....

Het is begonnen met die 89-jarige mevrouw die niet had ingecheckt. In de discussie daarover werd geconstateerd dat ook welwillende mensen bij het huidige systeem weleens vergeten in- of uit te checken. Kon dat niet anders? En toen werd die discussie al gauw in een apart draadje gezet.

Ik ben het verder met je eens dat een systeem van inchecken door langslopen voorlopig meer problemen lijkt te veroorzaken dan op te lossen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #61 Gepost op: 14 november 2013, 12:16:48 »
Menno, ik heb van mijn werkgever ook een toegangspas met NFC technologie erin maar deze reageert wel op alle Cico's en Gates.
Ja, dat komt omdat zo'n beetje elk toegangssysteem op de Mifare tag gebaseerd is. Daarom was er, toen eenmaal bekend werd dat de beveiliging wel erg zwak was, zoveel kritiek op dat de fabrikant de beveiliging geheim gehouden had, in de veronderstelling dat dan niemand er achter zou komen.

Omdat NFC ook in telefoons zit en daar ook voor data-overdracht tussen 2 telefoons gebruikt wordt, vermoed ik dat de frequentie veel hoger ligt (hogere draaggolffrequentie voor de data = grotere bandbreedte = meer data per seconde)
Als dat zo is, dan reageert menig OVC lezer gewoon niet, omdat er geen veldverandering gemeten wordt.
Geeft wel een foutmelding maar toch. Tevens staan bij de GVB en ook RET op de gates en cico's over het algemeen de zelfde software versie alleen de firmware is verschillend.
(Ter info voor wie dit niet weet: Cico's zijn de kaartlezers op de perrons (paaltjes) of degene die in de tram of bus hangen).
Tja, of dat nou software of firmware is, beide is het software. Het enige wat ik weet is dat er aan de apparaten in de GVB bussen en trams (en bussen van Connexxino) iemand met net iets meer verstand heeft mogen werken: die negeren elke niet OV-chipkaart namelijk totaal, waar alle lezers van NS, EBS, Syntus, Arriva, GVB-metro (en dus misschien ook de RET wel, ik weet het niet, woon er niet in de buurt) volledig de mist in gaan als je per ongeluk iets anders dan een OV-chipkaart aanbiedt.
Dat is dom, want daar is nu juist met software wel prima tegen op te treden, en heet authenticatie: dat gaat veel sneller dan een complete kaart lezen en beschrijven en is ook zo'n beetje het eerste commando wat door de lezer gestuurd wordt. De communicatie tussen lezer en tag bestaat in simpel Nederlands ook uit niet veel meer dan:
Lezer > 'Hé hallo, bent u een OV-chipkaart en luistert u dus naar boodschap xxxxx? Zo ja, graag antwoord.'
Tag > 'Ik snap de aangeboden boodschap maar half' (de tag wordt waarschijnlijk wel geactiveerd, maar stuurt niets terug of een melding dat de authenticatie niet begrepen wordt)
Lezer > 'Ok, u bent geen OVC, fijne dag nog.' (de lezer gaat door met zoeken naar tags die wel reageren, zoals de OV-chipkaart die ook in de portemonnee zit)

Even simpel gezegd gaat het op die manier. Dat NS-palen en diverse andere lezers daar niet tegen beveiligd zijn geeft aan dat de makers van het systeem amateurs zijn: zelfs op mijn opleidings-instituut waar een dergelijk kaartje regeerde (de Mifare 1K) was het systeem daar wél op ingericht.
Het feit dat de mix van kaarten bij je vader goed werkt, leg je eigenlijk zelf al uit. Eenvoudig gezegd heeft hij een OV-kaart die bijvoorbeeld begint met een UID = 0 en een bankkaart met UID = 1 of 2 of 3 .....
Uh nee, dit is weer dat authenticatieverhaal.

De communicatie verloopt steeds op deze manier:
Tag aanbieden.
Lezer vraagt om authenticatie.
Authenticatie tussen lezer en tag vindt plaats.
De lezer en tag 'snappen' elkaar na authenticatie: de tag hoort echt bij het systeem op dat moment.
Uitwisseling van gegevens vindt plaats.
Communicatie wordt beëndigd.

Bij NS-palen gaat het bij de authenticatie al mis: de ontwerpers hebben niet begrepen dat de paal niet moet reageren op welke willekeurige Mifare tag dan ook, maar dat de paal pas moet reageren als de aangeboden kaart zichzelf bekend heeft gemaakt als zijnde een OV-chipkaart en er daarna iets fout gaat.
In dat geval zal bij het pollen op UID slecht 1 kaart reageren en dan kun je dat in de software goed afvangen. Anders is het als de UID-reeksen deels overeenkomen, dan zullen beide kaarten tegelijk gaan zenden, en ook nog op korte afstand van elkaar. Daar gaat het spaak lopen - het is een kwestie van toeval of de reeks deels overeenkomt.
En daarom is software-polling opzich prachtig als je er de tijd voor hebt: in dit geval zou de software tot misschien wel 5 cijfers nauwkeurig moeten gaan proberen welke combinatie de andere kaart 'uitschakelt'
Dat duurt gewoon te lang.
Je legt goed uit hoe iedere kaart reageert op een 'request' met het juiste begingetallen van de UID. Dat weten de hackers ook. Wat ze doen op de door mij eerder al genoemde 'recorder' is gewoon bijhouden welke 'antwoorden' worden teruggesturd op de toegezonden UID's. De OV-kaarten zijn tamelijk domme dingen, jij stuurt een 'vraag' en de kaarten 'antwoorden'. Je hoeft als hacker niet eens te weten wat de vraag is en welk antwoord gegeven wordt, als je het maar als een eenvoudige recorder opnieuw kunt afspelen - priemgetallen gaan je niet helpen (een OV-chipkaart is daar niet eens slim genoeg voor, het is geen computer !).
Ja, precies, maar je vergeet dat de beveiliging steeds wisselt: je weet niet wat precies de vraag en daarom ook niet precies het antwoord is.

Ik ga hier alleen maar niet verder op in, want dan begeef ik me in het gebied van uitgebreidde uitleg over het kraken en dat lijkt me niet zo'n best plan.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2013, 13:46:22 door Menno. Reden: Quotes gecorrigeerd. »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2013, 13:43:51 »
Het verbaast me dat diverse vervoerders eigen systemen hebben ontwikkeld voor de apparaten in bus/tram en de palen op de stations. Met als gevolg dat die kaartlezers kennelijk verschillend kunnen reageren. Dat ze allemaal een eigen industrieel ontwerper inzetten voor de behuizing/kleur/huisstijl kan ik begrijpen, maar zelfs dan kunnen ze identieke software/firmware gebruiken. Ik kan geen reden bedenken waarom ze de readers zelf ontwikkelen.

PS @menno, bij de laatste twee citaten herken ik mijn eigen handschrift. Ik ben het eens met je commentaar, maar ik heb getracht het wat eenvoudig te beschrijven. En ook ik wilde niet te diep ingaan op de hackers-methode.

Sander

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2447
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #63 Gepost op: 14 november 2013, 14:48:29 »
Nog even en de vervoerders gaan ook zelf hun eigen materieel ontwikkelen  :P
l'histoire se répète  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #64 Gepost op: 14 november 2013, 15:05:34 »
Dat is niet zo verbazingwekkend hoor. De 5 vervoerders die in het begin de kar wel wilden trekken en TLS oprichten waren de NS, RET, HTM, GVB en Connexxion.

Die kregen daarom automatisch een soort monopolie op het aankopen van apparatuur: daarom verschilt het uiterlijk van apparatuur amper tussen deze vervoerders.

Alle vervoersbedrijven die niet in TLS wilden stappen konden een hele hoge boom in, maar voor hun niet dezelfde apparatuur als 'de grote vijf': dan moesten ze maar tot TLS toetreden.
Die moesten dus hun eigen boontjes doppen. Vermoedelijk hebben die ook weer een eigen consortium opgericht, omdat de apparatuur van Veolia, Syntus, Arriva en EBS amper van elkaar verschilt.

Uitgesloten waren ze daardoor ook van software: ook die moesten ze zelf ontwikkelen. Omdat dergelijke eiland-vorming al vanaf het begin vaststond is 'even' zorgen dat de systemen elkaars gegevens begrijpen een hachelijke zaak. Grote kans dat de vervoerders elkaar die gegevens ook helemaal niet gunnen.

Voor zover ik weet zijn de lezers van de niet bij TLS aangesloten vervoerders gewoon producten van de plank: ERG maakt die apparatuur (een Belgische firma) en ik heb ze ook al in andere landen gezien.
De apparatuur die in het begin bij de bij TLS aangesloten vervoerders gebruikt werd lijkt regelrecht (maar waarschijnlijk voor veel te veel geld) gekopiëerd van de Presto Card die in Toronto gebruikt wordt:

https://www.prestocard.ca/en-US/Pages/ContentPages/FAQGeneral.aspx

https://www.prestocard.ca/en-US/Pages/ContentPages/PurchaseRegister.aspx

http://www.thestar.com/content/dam/thestar/news/city_hall/2013/01/29/ttc_by_the_kilometre_distancebased_fares_could_help_pay_for_expanded_transit/presto_reader.jpg

http://afuitbs.files.wordpress.com/2010/07/prestocard.jpg

Ik heb de quotes gecorrigeerd ;) niet helemaal opgelet.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #65 Gepost op: 17 november 2013, 03:56:40 »
@Menno, de apparatuur die door NS, GVB, HTM, RET, Qbuzz en Connexxion (inclusief dochtermaatschappijen) wordt gebruikt is niet van TLS maar van Thales (voorheen Vialis). Dat de apparatuur lijkt op die van de Presto kaart komt omdat dit dezelfde apparatuur betreft van Thales (zie dit https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Toronto.pdf dit)PDF bestand).

@Santerdam, de software is niet door de vervoerders ontwikkeld. De bovengenoemde vervoerders (exclusief NS) maken allemaal gebruik van dezelfde software (zowel voor de gates als voor de Cico's). Het enigste verschil is dat de bedrijfsnaam in het display kan staan.

Jeroen

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2013, 06:15:54 »
Even een vraagje:

Wat ziet de conducteur trouwens op zijn apparaatje als hij daar mijn OV-chipkaart tegenaan houdt?
Ziet hij dan alleen dat ik heb ingecheckt of ook waar en wanneer?

Groeten
Bert

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #67 Gepost op: 17 november 2013, 06:45:59 »
Bert, de conducteur kan zien of je bent ingecheckt en waar en hoe laat. Tevens was het sowieso een paar jaar geleden zo dat met toestemming van de kaart eigenaar ook diverse persoonlijke gegevens op te vragen waren (naam, geboortedatum, reisgeschiedenis en nog een aantal dingen). Mogelijk dat een HC of mcn op het forum dit beter kan vertellen.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #68 Gepost op: 17 november 2013, 07:46:00 »
De hele OV chipkaart is voor buitenlanders een crime.
Als je in de trein stapt moet je een minimaal saldo op je kaart zetten.
Als een buitenlander zijn verblijf in NL beeindigd dat moet hij, voorzien van een nederlandse identiteitskaart/rijbewijs naar een balie van een OV bedrijf om een terugbetaling te verzoeken.
Als het meer als 30 euro tegoed is dan is uitbetaling alleen mogelijk op een nederlandse bankrekening.
Ben ik nu gek of willen de OV bedrijven alleen nederlanders in de trein en de buitenlanders gratis van de Nederlandse wegen laten maken.
Alhoewel: Als in het buitenland wonende Nederlander geld hetzelfde.
Hoezo één Europa?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #69 Gepost op: 17 november 2013, 07:58:29 »
Eeeeh, er komen ook nog gewoon papieren kaartjes uit een automaat en voor 50 cent meer kun je die op de grotere stations zelfs aan een loket krijgen.
Heel wat beter dan in de meeste buitenlanden. Ik heb een interessant verzameling ov-kaarten met saldo in verschillende valuta.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #70 Gepost op: 17 november 2013, 08:33:02 »
Beste Menno en Jeroen,

In het verleden ben ik erg betrokken geweest bij de ontwikkeling en uitrol van de OV-chipkaart. Vanuit die betrokkenheid wil ik enkele zaken toelichten/rectificeren die ik in jullie reacties zie.

TLS is inderdaad opgericht door de vijf genoemde vervoerders. Via een openbare aanbesteding heeft TLS de ontwikkeling, uitrol en onderhoud gegund aan het EastWest consortium. EastWest bestond op dat moment uit drie partijen. De naam EastWest is bedacht vanuit het feit dat de aangeboden technologie is toegepast in het OV-chipkaart systeem in Hong Kong ("Where East meets West...").
EastWest bestond indertijd uit Accenture, Thales en Vialis. Daarbij ondersteund door de beheerder van het systeem in Hong Kong. Vrij snel is Accenture uit het consortium gestapt. Thales was (en is) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van hard- en software, Vialis voor installatie en de bijbehorende SLA. Uiteindelijk is dit onderdeel van Vialis verkocht aan Thales en is nu dus alles Thales.

TLS had een contract met EastWest. Daarna zijn de vijf aandeelhouders van TLS ook zaken gaan doen met EastWest. Het klopt dat de overige vervoerders geen aandelen meer konden kopen van TLS. Die aandelen waren immers al vergeven.
Dat die vervoerders wel moesten aansluiten bij TLS voor de transacties was ook bekend.
Het klopt niet dat deze vervoerders geen zaken mochten doen met EastWest. Ook deze vervoerders mochten gewoon de apparatuur kopen van EastWest tegen dezelfde prijzen en voorwaarden. Vanuit de mogelijke monopoliepositie van EastWest hebben de meeste van deze vervoerders gekozen voor de Belgische apparatuur van ProData.

Projecten in Toronto, Denemarken, Australië, etc. zijn projecten die (later) ook door Thales zijn gewonnen. Dus dat je daar dezelfde apparatuur ziet klopt. De kaartlezer die voor Denemarken is ontwikkeld, is vervolgens weer door de NS gebruikt op zijn stations.

Dat apparatuur van verschillende vervoerders anders reageert op een kaart heeft niet alleen te maken met de software in de kaartlezers. Het heeft ook de te maken met het protocol wat die vervoerder gebruikt voor de kaart. Simpel voorbeeldje: als iemand zijn/haar kaart aanbiedt bij een kaartlezer. Activeer je dan bijvoorbeeld het abonnement dat op die kaart staat, of dat retourtje, of reizen op saldo? Dat protocol verschilt per vervoerder en is ook nog eens afhankelijk of je bus, tram, metro of trein neemt.

Overigens is Nederland het eerste land ter wereld waar een landelijk OV-chipkaartsysteem draait.

Tot zover mijn toelichting.


Groetjes,

Robert

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #71 Gepost op: 17 november 2013, 10:09:55 »
Even een aanvulling op mijn vorige bericht nadat ik de reactie van Robert heb gelezen.
De software waar ik het over had was de firmware van de apparatuur. Robert spreekt over protocollen,welke bij mij meer bekend zijn als EOD componenten. Hierin worden de tarieven, abonnementen, halte id's in geregeld. Deze zijn wel verschillend voor de vervoerders en de inhoud hiervoor word door hun aangeleverd aan de desbetreffende service provider (Thales of Prodata (ASP4All)).

Jeroen
Beheermedewerker OV-Chipkaartsystemen
« Laatst bewerkt op: 17 november 2013, 10:11:55 door Jeroen Heij »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #72 Gepost op: 17 november 2013, 16:58:06 »
@Menno, de apparatuur die door NS, GVB, HTM, RET, Qbuzz en Connexxion (inclusief dochtermaatschappijen) wordt gebruikt is niet van TLS maar van Thales (voorheen Vialis). Dat de apparatuur lijkt op die van de Presto kaart komt omdat dit dezelfde apparatuur betreft van Thales (zie dit https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Toronto.pdf dit)PDF bestand).
Dat wist ik ;) Het ging me meer om aan te geven dat er verschil zit in apparatuur tussen de vervoerders die aangesloten zijn/waren bij TLS.

Wat ik vooral bedoel is dat ik het idee krijg dat de Nederlandse apparatuur voor veel te veel geld in licentie gebouwd is als ik de tabellen die de RET of zoiets op stations heeft hangen, met daarop vermeld de financiële consequenties voor het vernielen van dergelijke apparatuur. Ik geloof de bedragen dan ook niet: kloppen ze wel, dan vermoed ik dat er ergens goed gecasht kon worden met een duur contract.
De hele OV chipkaart is voor buitenlanders een crime.
Als je in de trein stapt moet je een minimaal saldo op je kaart zetten.
Als een buitenlander zijn verblijf in NL beeindigd dat moet hij, voorzien van een nederlandse identiteitskaart/rijbewijs naar een balie van een OV bedrijf om een terugbetaling te verzoeken.
Als het meer als 30 euro tegoed is dan is uitbetaling alleen mogelijk op een nederlandse bankrekening.
Ben ik nu gek of willen de OV bedrijven alleen nederlanders in de trein en de buitenlanders gratis van de Nederlandse wegen laten maken.
Dit is ook niet verbazend hoor. Het stond al vanaf het begin vast dat de reiziger het nakijken had. De 'buitenlanderskwestie' is ook een kwestie die in menig documenten uit het verleden constant naar de toekomst verschoven werd: 'dat komt nog wel'

Maar daar had natuurlijk in het begin over nagedacht moeten worden.
Eeeeh, er komen ook nog gewoon papieren kaartjes uit een automaat en voor 50 cent meer kun je die op de grotere stations zelfs aan een loket krijgen.
Ja, nóg wel ja. Ik weet niet meer wat de huidige plannen nu zijn, maar ik meen me iets te herinneren dat het papier in 2014 bij NS afgeschaft werd. Als dat zo is, doen ze er tot nu toe bar weinig aan om mij daar, als dagelijkse reiziger met een papieren maandtrajectkaart, duidelijk op te attenderen.
TLS is inderdaad opgericht door de vijf genoemde vervoerders. Via een openbare aanbesteding heeft TLS de ontwikkeling, uitrol en onderhoud gegund aan het EastWest consortium. EastWest bestond op dat moment uit drie partijen. De naam EastWest is bedacht vanuit het feit dat de aangeboden technologie is toegepast in het OV-chipkaart systeem in Hong Kong ("Where East meets West...").
EastWest bestond indertijd uit Accenture, Thales en Vialis. Daarbij ondersteund door de beheerder van het systeem in Hong Kong. Vrij snel is Accenture uit het consortium gestapt. Thales was (en is) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van hard- en software, Vialis voor installatie en de bijbehorende SLA. Uiteindelijk is dit onderdeel van Vialis verkocht aan Thales en is nu dus alles Thales.
Dat werpt weer een ander licht op de zaak: Accenture is nu het bedrijf achter de PRESTO-kaart, waar ook het nodige gerommel mee is.

Over het vetgedrukte deel:
Daar zou eigenlijk moeten staan: 'aangeboden technologie is toegepast in het OV-chipkaart systeem in Hongkong en vervolgens volledig is aangepast aan de Nederlandse wensen.'
Er zit nogal wat verschil tussen het systeem in Hongkong en dat van ons, waarbij het weinig opvallend is dat de reiziger hier echt de laatste factor was waar rekening mee gehouden is, waar die in Hongkong centraal staat.
Ook de redenen voor invoering verschilden nogal: in Hongkong draaide het toch vooral om beheerste toegang tot stations en afgebakende reizigersstromen, een probleem waar we in Nederland amper mee te maken hebben.

Ik vraag me tot de dag van vandaag af wat de beheerder van het systeem in Hongkong precies heeft mogen zeggen of doen: ik denk dat 'ie uiteindelijk hoofdschuddend weggelopen is als hij zag wat voor wanproduct we hier voor ogen hadden. Ik vrees dat dat echter een kwestie is dat het project toen nog heel rooskleurig voorgesteld werd en gaandeweg alleen maar simpeler moest omdat niemand eigenlijk wist wat die kaart nou eigenlijk moest kunnen.
Het klopt niet dat deze vervoerders geen zaken mochten doen met EastWest. Ook deze vervoerders mochten gewoon de apparatuur kopen van EastWest tegen dezelfde prijzen en voorwaarden. Vanuit de mogelijke monopoliepositie van EastWest hebben de meeste van deze vervoerders gekozen voor de Belgische apparatuur van ProData.
Ik meen toch echt een keer in een document gelezen te hebben dat niet TLS-vervoerders uitgesloten werden van collectieve apparatuuraankoop via EastWest. Misschien herinner ik me dat verkeerd en stond daar nog een voetnoot achter.
Dat apparatuur van verschillende vervoerders anders reageert op een kaart heeft niet alleen te maken met de software in de kaartlezers. Het heeft ook de te maken met het protocol wat die vervoerder gebruikt voor de kaart. Simpel voorbeeldje: als iemand zijn/haar kaart aanbiedt bij een kaartlezer. Activeer je dan bijvoorbeeld het abonnement dat op die kaart staat, of dat retourtje, of reizen op saldo? Dat protocol verschilt per vervoerder en is ook nog eens afhankelijk of je bus, tram, metro of trein neemt.
Protocol of niet, amateuristisch en hobbygeklooi van de bovenste plank is het wel: dit soort dingen is nou precies het probleem als je een dergelijk systeem aan de markt over laat en vooral elke vervoerder zoveel mogelijk de vrijheid geeft.

Vanaf het begin had 1 instantie een systeem moeten ontwerpen waar alle vervoerders simpelweg akkoord mee hadden moeten gaan. Maar omdat decentralisatie en tariefvrijheid 2 van de toverwoorden achter dit systeem zijn, is daar niets van terecht gekomen.
Overigens is Nederland het eerste land ter wereld waar een landelijk OV-chipkaartsysteem draait.
Precies! Dat is ook het probleem. Lees eens wat documenten uit het verleden waarin van alles over de proefperiodes en zeer moeizame uitrol in de diverse regio's besproken wordt. Dan wordt je eens te meer duidelijk hoezeer prestige steeds met stip op nummer 1 stond.

Nederland móest en zou het eerste land worden waar je nationaal 1 elektronisch OV-betaalsysteem zou hebben. Dat dat een onmogelijk product op zou leveren boeide niet, als die kaart er maar kwam, en wel op nationaal niveau.

En zelfs dat laatste lukt ons niet eens: 2 eilanden doen niet eens mee: papier regeert daar, om mij onduidelijke redenen, nog steeds.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #73 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:56:19 »
Deze maar weer eens afstoffen >:(
NS komt met het briliante idee nu in plaats van vooraf (op Saldo) nu achteraf te kunnen betalen voor je reis.
Dit middels automatische incasso achteraf. Weer een onnodige moeilijke oplossing.
Voor de OV chipkaart kon je middels je bankpas direct je reis in bijvoorbeeld de bus betalen. Middels NFC hoef je voor de betaling zelfs je pas niet meer te gebruiken. Voordeel is dat er meteen boter bij de vis is. Dus geen renteverlies ??? Kans op onvoldoende banksaldo, extra betrokken partijen die allemaal willen meeprofiteren etc.
Lijkt me sterk dat de banken het gebruik van de pas niet als kaartje in ov willen toestaan.
Economisch gezien moeten we nog wat verouderde techniek als melkkoe inzetten I.p.v. het simpel doelmatig en goedkoop te houden.
Is tijd de overheid de regie weer terugpakt. Commerciële partijen denken hier toch weer als WC-eend ;D
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #74 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:14:20 »
Nou, voor de OVC hier intrede deed, kon ik alleen met chartaal geld terecht in de bus hoor...