Wat ik eigenlijk nog mis in deze discussie, wat is er nu op tegen dat pasje even langs een Cico te zwaaien. Juist daarmee bevestig je dat het een bewuste keuze is om juist met dát pasje in te checken. Daarnaast krijg je ook een terugkoppeling dat je daadwerkelijk in of uit gecheckt hebt en wordt gelijk je resterend saldo en reiskosten getoond.Bij al dat contactloze "doorloop idee" heb je die terug koppeling van in of uit checken dus niet meer en als je wilt weten reis gekost heeft of wat je resterende saldo is kun je weer bij de kaartautomaat in de rij gaan staan. Wat is daar nou ideaal aan en wat is dan de toegevoegde waarde voor de reiziger?Dat die zijn pasje niet uit zijn portemmonnaie hoeft te trekken? Dat valt aardig in het niet in vergelijking tot de info die je mist naar mijn idee....
Menno, ik heb van mijn werkgever ook een toegangspas met NFC technologie erin maar deze reageert wel op alle Cico's en Gates.
Geeft wel een foutmelding maar toch. Tevens staan bij de GVB en ook RET op de gates en cico's over het algemeen de zelfde software versie alleen de firmware is verschillend.(Ter info voor wie dit niet weet: Cico's zijn de kaartlezers op de perrons (paaltjes) of degene die in de tram of bus hangen).
Het feit dat de mix van kaarten bij je vader goed werkt, leg je eigenlijk zelf al uit. Eenvoudig gezegd heeft hij een OV-kaart die bijvoorbeeld begint met een UID = 0 en een bankkaart met UID = 1 of 2 of 3 .....
In dat geval zal bij het pollen op UID slecht 1 kaart reageren en dan kun je dat in de software goed afvangen. Anders is het als de UID-reeksen deels overeenkomen, dan zullen beide kaarten tegelijk gaan zenden, en ook nog op korte afstand van elkaar. Daar gaat het spaak lopen - het is een kwestie van toeval of de reeks deels overeenkomt.
Je legt goed uit hoe iedere kaart reageert op een 'request' met het juiste begingetallen van de UID. Dat weten de hackers ook. Wat ze doen op de door mij eerder al genoemde 'recorder' is gewoon bijhouden welke 'antwoorden' worden teruggesturd op de toegezonden UID's. De OV-kaarten zijn tamelijk domme dingen, jij stuurt een 'vraag' en de kaarten 'antwoorden'. Je hoeft als hacker niet eens te weten wat de vraag is en welk antwoord gegeven wordt, als je het maar als een eenvoudige recorder opnieuw kunt afspelen - priemgetallen gaan je niet helpen (een OV-chipkaart is daar niet eens slim genoeg voor, het is geen computer !).
@Menno, de apparatuur die door NS, GVB, HTM, RET, Qbuzz en Connexxion (inclusief dochtermaatschappijen) wordt gebruikt is niet van TLS maar van Thales (voorheen Vialis). Dat de apparatuur lijkt op die van de Presto kaart komt omdat dit dezelfde apparatuur betreft van Thales (zie dit https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Toronto.pdf dit)PDF bestand).
De hele OV chipkaart is voor buitenlanders een crime.Als je in de trein stapt moet je een minimaal saldo op je kaart zetten.Als een buitenlander zijn verblijf in NL beeindigd dat moet hij, voorzien van een nederlandse identiteitskaart/rijbewijs naar een balie van een OV bedrijf om een terugbetaling te verzoeken.Als het meer als 30 euro tegoed is dan is uitbetaling alleen mogelijk op een nederlandse bankrekening.Ben ik nu gek of willen de OV bedrijven alleen nederlanders in de trein en de buitenlanders gratis van de Nederlandse wegen laten maken.
Eeeeh, er komen ook nog gewoon papieren kaartjes uit een automaat en voor 50 cent meer kun je die op de grotere stations zelfs aan een loket krijgen.
TLS is inderdaad opgericht door de vijf genoemde vervoerders. Via een openbare aanbesteding heeft TLS de ontwikkeling, uitrol en onderhoud gegund aan het EastWest consortium. EastWest bestond op dat moment uit drie partijen. De naam EastWest is bedacht vanuit het feit dat de aangeboden technologie is toegepast in het OV-chipkaart systeem in Hong Kong ("Where East meets West...").EastWest bestond indertijd uit Accenture, Thales en Vialis. Daarbij ondersteund door de beheerder van het systeem in Hong Kong. Vrij snel is Accenture uit het consortium gestapt. Thales was (en is) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van hard- en software, Vialis voor installatie en de bijbehorende SLA. Uiteindelijk is dit onderdeel van Vialis verkocht aan Thales en is nu dus alles Thales.
Het klopt niet dat deze vervoerders geen zaken mochten doen met EastWest. Ook deze vervoerders mochten gewoon de apparatuur kopen van EastWest tegen dezelfde prijzen en voorwaarden. Vanuit de mogelijke monopoliepositie van EastWest hebben de meeste van deze vervoerders gekozen voor de Belgische apparatuur van ProData.
Dat apparatuur van verschillende vervoerders anders reageert op een kaart heeft niet alleen te maken met de software in de kaartlezers. Het heeft ook de te maken met het protocol wat die vervoerder gebruikt voor de kaart. Simpel voorbeeldje: als iemand zijn/haar kaart aanbiedt bij een kaartlezer. Activeer je dan bijvoorbeeld het abonnement dat op die kaart staat, of dat retourtje, of reizen op saldo? Dat protocol verschilt per vervoerder en is ook nog eens afhankelijk of je bus, tram, metro of trein neemt.
Overigens is Nederland het eerste land ter wereld waar een landelijk OV-chipkaartsysteem draait.