Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
Vandaag om 22:30:12
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door T.Spat
Vandaag om 22:29:22
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Karben
Vandaag om 22:25:38
Roco railjet voorzien van een decoder door DBCargo
Vandaag om 22:20:50
Frans loodsje et cetera door T.Spat
Vandaag om 22:20:37
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
Vandaag om 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
Vandaag om 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
Vandaag om 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
Vandaag om 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
Vandaag om 20:40:01
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 20:25:58
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
Vandaag om 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
Vandaag om 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
Vandaag om 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
Vandaag om 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
Vandaag om 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
Vandaag om 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
Vandaag om 15:47:17
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 15:26:41
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 15:24:30
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 327033 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1050 Gepost op: 05 September 2024, 19:31:00 »
Hey Jeroen, een gezellige straat heb jij gemaakt met de 30er jaren woningen. Een erg leuk detail zijn de openstaande ramen. Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.






Vriendelijke groet  klein Bruntendijk  Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5252
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1051 Gepost op: 06 September 2024, 10:01:58 »
Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Hoi Rogier,

De Roco AC 1100 heeft drie aangedreven assen in plaats van vier. De loc kwam een heel eind de helling op, maar net het laatste stukje begon hij te slippen. Het vreemde is dat de Märklin 1100 maar twee aangedreven assen heeft en geen moeite heeft met de helling. Na de ombouw kwam ik er ook achter dat de winkelier waar ik deze VAM-wagens heb gekocht verkeerde AC assen had toegepast, waardoor de wagens minder soepel reden. Na plaatsing van iets kortere asjes, reden de wagens meteen wat lichter, dus wellicht dat de Roco 1100 de helling nu wel zou halen. Maar de loc is dus al verbouwd en:


Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.

Dat ga ik niet doen. Ik heb om de Roco kap op het Märklin onderstel passend te maken, aan de binnenzijde van de kap styreen strips gelijmd. en de kliknokjes weggesneden. Met een andere Roco 1100 heb ik ervaren dat de kap in de loop van de jaren bros wordt, doordat de weekmakers uit het kunststof zijn getrokken. Toen ik bij onderhoud van die loc de kap terugplaatste op het onderstel scheurde de kap van onder tot boven toen de nokjes van de kap over de nokjes van het frame schoven. Als ik nu met enig geweld die styreen strips uit de kap van de Roma moet halen, dan ben ik bang dat er niet veel overblijft van de kap.....

Het scheuren van de Roco kap van die andere 1100 was overigens ook de reden dat ik toen de blauwe Piko 1157 heb gekocht.

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.


Precies! Ideaal die Kleinspoor transfers! Soms is het lang wachten op een loc met N S vignetten, maar zonder A-sein, dus dan creëer ik ze zelf wel  ;D ;D ;D

Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Ik snap je gedachte, Kees. En vaak is het inderdaad ook zo. Echter, mijn straatje is de doorgaande weg vanuit de binnenstad naar het station. Daarom zie je ook dat de bus in deze straat komt. Omdat het een doorgaande weg is, leek mij asfalteren logischer (en dat zie je in praktijk ook vaak). Ik wil in mijn binnenstad wel klinkers toe gaan passen. Zijn deze klinkers op kunststofplaat te koop, want kartonproducten ben ik niet heel erg happig op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1052 Gepost op: 06 September 2024, 10:11:46 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ik vind het straatje erg leuk worden met mooie details. Wat ik me wel afvroeg is hoe je het spoor gaat verwerken bij die huizen en de straat. Het lijkt er namelijk erg kort op te liggen en ook wat hoger.

Grt,
Niels

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16520
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1053 Gepost op: 06 September 2024, 11:59:25 »
Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?


Het antwoord is even simpel als kort; nee  ;)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2618
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1054 Gepost op: 04 October 2024, 19:54:15 »
Ik vond een bedrijfsfilm van de RET uit 1975 die ik heel interessant vind vanwege het straatbeeld dat erin getoond wordt. Misschien heb jij er ook wat aan.

<a href="https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM</a>