Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 23:50:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:49:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:03:55
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 23:03:14
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 22:39:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:10:49
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 21:32:42
Starten met messing kits door TonM
Vandaag om 21:30:44
modulebaan jaren 60 door cor_b
Vandaag om 21:25:01
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
Vandaag om 21:13:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:04:29
20 en 21 april MobExpo door AB 7216
Vandaag om 21:01:08
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door Wim Romijn
Vandaag om 20:55:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 20:51:21
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:32:30
Doornvliet door rudi van der Craats
Vandaag om 20:17:12
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 19:48:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:55:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:50:10
Het betere bochtenwerk door VictorPM
Vandaag om 18:37:23
Opstart / geluid door Ronaldk
Vandaag om 18:29:45
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313507 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #855 Gepost op: 30 augustus 2022, 14:08:19 »
Weliswaar slechts vijf locs en serie 2200/2300: Pernis, 13 april 1980 met de locs 2285, 2329, 2250, 2254 en 2214. Nog wat PIKO's scoren, Jeroen ;D

1980, is geen 1974 hè.  ;D ;D ;D

Ha Jeroen, Mooie locomotief weer in de collectie  (y komt hier ook nog wel…

Ja, ik ben ook erg blij met deze machine. Groot gelijk dat je hem ook nog een keer wilt hebben.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #856 Gepost op: 30 augustus 2022, 15:39:18 »


Jeroen,

Misschien een gekke vraag maar wat is de boogstraal van deze boog op bovenstaande foto?

Alvast bedankt!

mvg,

Matthijs

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #857 Gepost op: 30 augustus 2022, 17:01:25 »
Niks raars aan hoor, Matthijs.

De boog is een flextailboog. De straal is ongeveer 72cm.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #858 Gepost op: 17 september 2022, 17:39:50 »
Gisteren werd ik verrast door een postpakket van onze bekende huiskat Frank. Frank stuurde mij dat pakket 'als aardigheidje', omdat de afbouw van de NS 2530 zo lang op zich had laten wachten. Zoals ik al eerder schreef was dat ook de reden waarom Frank de bouw had overgeheveld naar Ome Joop.

Enfin, nadat ik de doos had opengemaakt, kon ik niet bepaald zeggen dat het hier om 'een aardigheidJE' ging! Er zaten notabene twee prachtige DB Eilzugwagen in het pakket! Vergezeld met wat documentatie blijken deze rijtuigen perfect in mijn themajaar 1974 te passen! Deze rijtuigen kwamen tot ver in de jaren '70 namelijk veelvuldig voor in de internationale trein 1525/1526 (vanaf zomerdienst 1974: 2242/2249) Hildesheim - Hengelo v.v. Deze trein werd tot in 1976 getrokken door een DB 220 dieselloc en bestond vaak uit een DB Dye-973 bagagerijtuig + B + AB + B + AB, waarbij de AB's en B's aan het begin van de jaren '70 van Eilzugwagen steeds vaker werden vervangen door N-wagen, de overbekende Silberlinge.

Tja, en zo'n internationale trein ontbrak er nog wel in Ermehuizen. Het cadeau van De Kat wordt dan ook zeer gewaardeerd en inmiddels liggen de plannen klaar om de trein in de komende tijd te gaan completeren.



De DB 220 van zoonlief werd even ingehuurd, zodat er alvast een proefrit kon plaatsvonden met de twee Eilzugwagen.




Het AB rijtuig, Roco 44552.




En het B rijtuig, Roco 44550.


Frank, ontzettend bedankt voor deze juweeltjes! In de komende periode zullen ze nog zeker terug komen als er uitbreiding van de trein aangeschaft is!  :D :D





Meer over deze trein is ook hier te vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100109.msg3222258846#msg3222258846


Jeroen

« Laatst bewerkt op: 17 september 2022, 21:05:19 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #859 Gepost op: 17 september 2022, 17:43:17 »
Mooi treintje!  (y) De ene kat geeft kopjes, de andere rijtuigen!  ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #860 Gepost op: 17 september 2022, 21:36:50 »
Dat is geen katterig gedrag van die poes en jij houdt er ook geen kater aan over Jeroen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #861 Gepost op: 18 september 2022, 11:27:41 »
De katten hier op de buurt geven hele ander dingen. >:(
Goed te weten dat er ook ander katten zijn. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #862 Gepost op: 18 september 2022, 17:37:45 »
Leuk "aardigheidje"! (y)
'Poes heeft je hoog zitten, dat is duidelijk!

Als je die trein aanvult met Silberlinge, dan zou je bijvoorbeeld ook de volgende kunnen samenstellen:

1972 E1519/1530 Amsterdam - Braunschweig vv

loc + DB Silberlinge (Bn + ABn + ABn + Bn)

1975-'76 tr.2243 (naamloos): Amf 07.40, Apd 08.06/08.07, Dv 08.20/08.21, Aml 08.46/08.47, Hgl 08.58/09.00, Odz 09.09 (tot Hgl in het intercitypatroon)

loc + Pl.E RD + DB Silberlinge (ABn + Bn + Bn + ABn)

Beide treinen lijken erg op de trein Hengelo-Hildesheim die 'Poes bedoelt. Ongetwijfeld heeft er in 1974 ook een dergelijke samenstelling rondgereden op deze verbinding met één van beide nummers, maar die heb ik zo gauw niet kunnen terugvinden. Misschien reageert er iemand die dat wel weet ('Poes zelf misschien?).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #863 Gepost op: 19 september 2022, 13:08:10 »
'Poes heeft je hoog zitten, dat is duidelijk!

Nou niet meteen gaan overdrijven, hè...


Tot nu toe had ik geen beeld van tr. 2243 in de jaren '70, ik dacht dat het zou gaan om een kleine samenstelling van A(B)üm en Büm's, gezien het tijdstip, maar dat was nergens op gebaseerd, behalve het beeld van de trein in de jaren '80.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #864 Gepost op: 19 september 2022, 15:35:39 »
Vreemd, die Silberlingen. In de onvolprezen NVBS Beeldbank een foto van 140476 van trein 2243 bij vertrek uit Oldenzaal: BR 220 en vier rijtuigen (zo te zien AB, B, B, B) en zeker geen Silberlingen. Verder was trein 2243 op 300576 de eerste elektrisch getrokken trein op het baanvak naar Bentheim, loc 1210 had de eer. En ook hier: met zekerheid geen Silberlingen en ook geen Plan E RD.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #865 Gepost op: 19 september 2022, 16:41:08 »
Ik heb het ergens gevonden, maar vraag me niet meer waar. Vastleggen van de bron was wellicht wel handig... Ik laat me adhv foto's graag van het tegendeel overtuigen (y)
Overigens sluit het één het ander niet uit: in begin jaren '70 werden al dan niet structureel de oude groene Eilzug-wagens vervangen door Silberlinge en die vervolgens weer door UIC-X rijtuigen (oplopende mate van comfort) als DB daartoe de mogelijkheden had.
Het ontbreken van de RD (en de aanwezigheid van de DB 220 hangt daarmee samen) in Odz is te verklaren: die bleef in Nederland achter (ri. Dld) of werd toegevoegd (ri NL) bij de locwissel in Hgl.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #866 Gepost op: 19 september 2022, 17:18:04 »
Ik waag te betwijfelen of de Silberlingen comfortabeler waren dan de oude Eilzügwagens, maar ik heb het comfort van de laatste nooit ervaren.

Wat ik tot nu toe van eigen waarnemingen en foto's heb kunnen reconstrureren is dat treinenpaar 2242/2249 met Eilzügwagens>Silberlingen werden gereden en vanaf 1976 alleen de Dye nog oud was, de rest van de trein Silberlingen. Medio 1982 werd de groene Dye vervangen door een modernere Dms (blauw-beige).

De treinen 2232/2245 (OS-Hgle/Hgl-BS) met 624/634 en in 1976 ook met de splinternieuwe 614. Trein 448 en 2233 ook 624 als ik het mij goed herinner.

Treinen 2244/2247 met Plan D, maar daar is genoeg over geschreven... ;D   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #867 Gepost op: 20 september 2022, 10:45:53 »
En trein 2243, weet je daar ook meer over? Zo ik van Frank (spoorzeven) begrijp zou dat UIC-X moeten zijn (ik neem aan dat hij dat bedoelt), of ook Silberlinge (zoals ik het ergens gevonden heb), of ligt de waarheid hier ook ergens in het midden?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #868 Gepost op: 20 september 2022, 11:17:05 »
Klopt: UIC-X, op beide foto's (z/w) in oude kleur (groen, een AB was dat ook). Dat er geen foto's met Silberlingen in de Beeldbank staan, betekent niet automatisch dat dit het hele dienstregelingjaar zo was natuurlijk.
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #869 Gepost op: 20 september 2022, 15:59:19 »
Zullen we deze op zich nuttige discussie voortzetten in de draadjes die specifiek over deze treinen gaan? Want over een tijdje gaat niemand dit hier meer terugvinden. Of iedereen moet elke bladzijde over Ermehuizen uitgeprint boven zijn bed hebben hangen, natuurlijk....  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974