Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310156 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #525 Gepost op: 19 juni 2018, 07:27:22 »
Ziet er leuk uit allemaal. Maar hoe ga je overal bij komen
als er wat aan de hand is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #526 Gepost op: 19 juni 2018, 21:12:49 »
Ik heb Jeroen gewaarschuwd tijdens de bouw alles bereikbaar te houden ..........

Mvg, Johan

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #527 Gepost op: 19 juni 2018, 21:47:20 »
Maak nooit meer wat waar ik niet zo bij kan.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #528 Gepost op: 19 juni 2018, 21:51:58 »
Langzaam aan wordt het steeds mooier Jeroen, een passend geheel.
Ga je zelf de bovenleiding maken?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #529 Gepost op: 20 juni 2018, 10:18:52 »
Bedankt voor jullie leuke reacties!  (y)

Ziet er leuk uit allemaal. Maar hoe ga je overal bij komen
als er wat aan de hand is.

Ik kan alle sporen benaderen via gaten onder de baan, via de achterzijde van de baan of door panelen weg te nemen. Ook is de baan dusdanig zwaar uitgevoerd dat ik op de baan kan zitten / liggen als dat nodig is. Scenery dat op plaatsen komt waar dat op de baan zitten of liggen belangrijk is om bepaalde plekken bereikbaar te houden, zal dan ook wegneembaar uitgevoerd worden. Wat wel een lastig punt wordt op sommige plekken is wanneer een wissel bijvoorbeeld kapot gaat. Nu hebben nagenoeg alle wissels een servo onder de baan hangen, dus ook die kan ik bij bijna alle wissels vervangen. Maar stel dat er bijvoorbeeld een wisseltong af zou breken, dan heb ik op sommige plekken inderdaad een grote uitdaging. In het ergste geval zou dit betekenen dat ik een klein deel van de baan moet afbreken om de reparatie uit te kunnen voeren en vervolgens dat baangedeelte weer opbouwen. Ik wil echter ook voorkomen dat je overal op de baan naden gaat zien van wegneembare baangedeelten, want als ik iets foeilelijk vind, dan is dat het wel.

Ga je zelf de bovenleiding maken?

Daar moet ik nog mee gaan experimenteren. Ik hink op twee gedachten.
1) bestaande bovenleiding van Sommerveldt aanpassen zodat de rijdraad en hangdraad naar de uiteinden toe verder uit elkaar komen te hangen
2) als het idee van 1) niet fraai wordt, dan zit er niets anders op dan volledige zelfbouw.

Dat laatste zal ook gaan gelden voor de overige bovenleidingspartalen en masten die op de baan moeten gaan komen. Gelukkig zijn DIN-portalen een stuk eenvoudiger te solderen dan de vakwerkportalen van Wim, dus na wat oefenwerk moet me dat hopelijk wel gaan lukken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #530 Gepost op: 20 juni 2018, 17:48:36 »
Mal maken en hopla. Als je uit de M-pantografen een veertje haalt en de ander licht oprekt, kun je een mooie bovenleiding maken. Dubbeldraads zelfs. Wel spannen.
Weet natuurlijk niet in hoeverre je oogafwijking dat toelaat, dat dan weer niet.
Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #531 Gepost op: 11 juli 2018, 09:35:38 »
Dat zou op zich nog wel moeten gaan lukken, Huibert. Maar mocht er over een tijdje een foto van mij verschijnen met mijn neus in het verband, dan is het dus toch niet helemaal goed gegaan...  ;D ;D

Bij deze nog even een update voor de zomerstop echt van start gaat.

Voor Vaderdag kreeg in van de kinderen het Walthers bouwpakket van de graansilo. Deze wilde ik graag op de baan zetten op de plek waar eerst het hoge gebouw van Lips heeft gestaan (zie vorige update). Ik heb de graansilo in de afgelopen weken gebouwd, met dit als reultaat:




Het flinke bouwwerk gebruik is als camouflage voor de sporen die achter het station in een scherpe boog afbuigen en in de dijk verdwijnen. Tevens hoop ik met dit bouwwerk te bewerkstelligen dat de dijk achter de industrie wat minder hoog lijkt dan ze in werkelijkheid is.

Nu had het logischer geweest dat de graansilo aan de kade had gestaan, maar daarvoor vind ik het gebouw weer te hoog. Het ontneemt dan het zicht op de polder en het spoor wat daar loopt en daar wil ik nu juist zicht op houden. Om de graansilo toch te kunnen beladen vanuit een schip, ben ik van plan om in een later stadium vanaf de silo nog een paar buizen achter het Lips-terrein langs naar de haven te laten lopen en daar een zuiginstallatie neer te zetten, zodat het graan uit een schip gezogen kan worden. Maar dat is dus voor later zorg.




Hier de Cargill graansilo wat dichterbij. Omdat ik het hoge gebouw zo dicht mogelijk tegen de stationssporen wilde zetten, waardoor het camoufleren van die sporen zo optimaal mogelijk wordt toegepast, kon ik aan die zijde de laadbunker voor de vrachtwagens niet kwijt. Ik heb dit daarom aan de voorzijde tegen de laadbunder van de spoorwagens aangezet.
 



Tenslotte nog een foto van de zijkant. De blauwe deur heb ik voorzien van een bordes en een kooiladder (bij het oorspronkelijke bouwpakket zit dit niet inbegrepen), zodat de deur de functie van nooduitgang heeft gekregen.




Tenslotte heb ik ook mijn kolentrein in wording nog uit kunnen breiden met een set van zes zelflossers. Het betreft hier wederom de Märklin set 46316 die inmiddels best wel schaars aan het worden is. Ik heb nu nog één zo'n set nodig, dus als iemand nog zo'n nieuwe set ergens weet te staan, dan houd ik me aanbevolen.  ;)

De zomerweken wil ik o.a. gaan gebruiken om 's-avonds in de tuin zo nu en dan wat huisjes in elkaar te zetten om nog wat lege plekken in het stadje op te kunnen vullen.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2018, 09:39:11 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #532 Gepost op: 11 juli 2018, 10:10:56 »
Jeroen, de bekende zaak in Vlaardingen heeft de set nog.

Groet, Frank

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #533 Gepost op: 11 juli 2018, 11:22:52 »
Mooi project Jeroen!
Waar haal jij die kooiladders weg overigens?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #534 Gepost op: 11 juli 2018, 11:39:13 »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #535 Gepost op: 11 juli 2018, 22:23:58 »
Mooi hoor Jeroen, en indrukwekend dat gebouw.
Wat betrefd die zuiginstallatie aan de kade, in Merksem aan het Albertkanaal staat zo'n zuiginstallatie, die over de straat gaat, naar het graanverwerkingsbedrijf aan de andere kant van de straat.
Is niet zo ver als jij moet gaan, maar kan je misschien wel wat ideeën mee opdoen.

Op google maps vind je hem hier : linkje

Staat trouwens ook een kraan bij om binnenschepen mee leeg te scheppen :)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2018, 22:26:09 door Falcon10 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #536 Gepost op: 11 juli 2018, 22:52:12 »
Je neus.... Mja. Wat kan ik zeggen. Wees voorzichtig? ;-)
De silo is fraai. De plek waar hij nu staat is een rate, zo direct in het verlengde van het stationsspoor. Ik zou er nog even over slapen als ik jou was.
De buizen enzo mogen geen probleem zijn. Staat.ook wep heftig, die dingen.
Ik kom met de bus regelmatig over de R4. Hoop te zien met buizen.


Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #537 Gepost op: 11 juli 2018, 23:54:06 »
Gaaf hoor zo'n Cargill silo nabij het spoor. Ziet er allemaal zeer fraai uit.  (y)
Jammer van de ruimte want het lijkt mij het beste om een degelijke silo in omvang vlak naast een kade te zetten. Waar schepen ook gelost kunnen worden.
Zie als voorbeeld de Cargill silo in Amsterdam Westhaven. Ik merk trouwens op dat je het huidige logo van Cargill hebt gebruikt voor op de silo.

Deze zou in jouw uitbeeldende tijdperk zo behoren te zijn:

Logo 1966 groen

Bron: Cargill Nederland


eigen foto rond 1991 op het Cargill terrein aan de Coenhaven in Amsterdam. Duidelijk is het oude logo op de achtergrond in het groen waarneembaar. Echter zonder de tekst 'Cargill' binnen het logo. Misschien destijds wel verwijderd vanwege overnames. Igma?

Dit vind ik ook terug op de oude silo van Cargill te New York. Foto's dateren allen uit de jaren 90.



Jouef 6158 graanwagen tijdperk IV (eind 70/begin jaren 80)


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 00:30:29 door Thowra »
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #538 Gepost op: 12 juli 2018, 00:58:39 »
Gevonden! Een foto uit 1970 van diezelfde silo van Cargill aan de Coenhaven.
Duidelijk is het oude logo uit 1966 waarneembaar en met zwarte tekst 'cargill'.  (y)






Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 01:02:37 door Thowra »
We're all riders on this train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #539 Gepost op: 12 juli 2018, 02:30:06 »
De installatie aan de Vlothaven in Amsterdam was van de I.G.M.A. = Internatiomale Graanoverslag Maatschappij Amaterdam (en pas later Cargill genoemd, naar de moedermaatschappij). Heb ik als jonge knul ook nog rondgelopen met mijn pa, die actief was in de Amsterdamse havens (zowel Oost als West) met granen, koffie en cacao. Vandaar dat ik in mijn vitrine nog een Roco Hbis heb met opschrift Bensdorp Cacao: was een grote klant namelijk ;)
Apropos Cargill: foto uit Boxtel ongeveer 1980. Jouef wagon heb ik daarom natuurlijk ook ;)

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 02:38:56 door spoorzeven »
Groet, Frank