Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313937 keer)

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #405 Gepost op: 08 september 2016, 11:12:18 »
Hoi Frits,

Ja dat klopt. De middencontacten staan bij de slanke wissels relatief hoog als je dat vergelijkt met de shortwissels en meegebogen wissels. Maar de puntcontacten moeten uiteraard ook niet te laag komen te staan, want dan maken de sleepcontacten kortsluiting met de spoorstaven. Het is dus heel zorgvuldig afstellen zodat de DE-1 er net goed overheen gaat, maar de andere treinen geen kostsluiting hebben met hun sleepcontact.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #406 Gepost op: 30 september 2016, 08:24:59 »
Naast de vele, vele testritten die de laatste weken worden gereden in Ermehuizen om Koploper goed ingeregeld te krijgen, wordt er ook heel af en toe nog wat verder gebouwd.

Voor het havengebied ben ik momenteel bezig met het bouwen van het Artitec koelhuis en de Markenburg fabriek.



Het Artitec koelhuis is een halfreliefgebouw. Nu kwam dat voor mijn baan mooi uit, want op de plek waar het koelhuis moet komen, heb ik niet zoveel breedte. Natuurlijk moet het er wel dusdanig gaan uitzien dat het een compleet gebouw is. Aan de achterzijde moeten daarom nog styreen strips geplaatst worden, zodat deze net als aan de voorzijde de dakrand imiteren. De gaten voor de daklichten ga ik dichtmaken.




Het tweede gebouw waar ik aan bezig ben is de fabriek van Markenburg. Deze fabriekshal gaat onderdeel uitmaken van het Lips complex, wat uiteindelijk dus uit drie gebouwen gaat bestaan. Het is een kartonnen model, wat voor mij geheel nieuw is om te bouwen. Omdat het gebouw aan de voorzijde pal tegen de raccordementssporen komt te staan, ga ik de grote deurpartij in het midden van het gebouw niet plaatsen. Hier komt een stuk blinde muur uit de lange gevel die op mijn baan naar achteren is gericht. De deuren zullen naar die gevel verhuizen. Aan de rechterkant van de voorgevel zit ook nog een deur. Deze laat ik wel zitten, want die gaat dienst doen als nooduitgang.


Nu zal het model ongetwijfeld keurig op schaal zijn, maar wat ik geen fraai gezicht vind, is dat de fabriek lager is dan een locomotief. Dat komt naar mijn smaak niet erg realistisch over. Ik denk dat ik dat effect weg ga werken door de fabriek op een soort terp te plaatsen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #407 Gepost op: 30 september 2016, 15:07:47 »
Hoi,

Probeer hem eens bij wijze van proef op railsstaafhoogte(3x woordwaarde) te plaatsen, ofwel straatniveau.
Wellicht dat dat scheelt.

Gr koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #408 Gepost op: 30 september 2016, 17:50:15 »
Dat zou wel is de missing link kunnen zijn Koen,een pand staat op een fundering,omringd door bestrating,niet op kale grond  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #409 Gepost op: 01 oktober 2016, 22:04:06 »
Als je daarbij een stuk dtrastspoor maakt, zakt de trein nog verder. Leuke pandjes!

Grtz,
Niels

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #410 Gepost op: 01 oktober 2016, 22:29:56 »
Je kan de loods ook altijd nog op een goederenperron zetten: http://www.spoorinmodel.nl/goederenperron_uit_styreen.html

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #411 Gepost op: 08 november 2016, 13:52:11 »
Allereerst kom ik even terug op jullie terechte opmerkingen over de fabriek. Uiteraard moet deze nog iets hoger komen te staan, want het spoortje achter de fabriek wordt inderdaad straatspoor. Ik heb de fabriek nu even op de stationssporen gezet om hem op de juiste hoogte te krijgen.


Het oogt nu inderdaad al stukken beter, maar toch vind ik de loc nog steeds erg hoog t.o.v. het gebouw. Een ophoging van een millimeter of 5 zou geen kwaad kunnen denk ik.

Afgelopen vrijdag kon ik de modelbaan weer iets meer een typisch 1974 tintje geven. DE NMBS 2554 van Van Biervliet is leverbaar. Deze loc is in de geheel blauwe kleurstelling gestoken en daarmee zo kenmerkend voor de eerste jaren van de Benelux Trek-duwstammen die in 1974 in dienst kwamen. In 1975 zijn de locs voorzien van een gele band.


Op deze foto staat de nieuweling geheel rechts in beeld. In het midden staat de Marklin 2551 die nu bij mij overbodig is geworden. Links het stuurstandrijtuig van de Benelux Trek-duwstam.


De nieuwe 2554 voor de Beneluxtrein. De loc is voorzien van locsound en heeft vele functies, zowel qua verlichting als qua geluid. Een erg fraai product van Van Biervliet!  (y)


De Marklin 2551 is met de komst van de Van Biervliet 2554 aan de kant gezet... Van deze loc nemen we in Ermehuizen voorgoed afscheid.

Inmiddels wordt er ook weer gebouwd in Ermehuizen. De langdurige testperiode met Koploper om alle treinen zonder aanrijdingen tussen het schaduwstation en het station te laten rijden, zijn mede dankzij de vele hulp van de al vaker in dit draadje genoemde Johan, grotendeels afgerond. Het schaduwstation met haar enkelspoor en twee keerlussen met op diverse punten in- en uittakkende opstelsporen bleek een lastige te zijn om probleemloos met Koploper aan te sturen. Maar gelukkig kent het pakket onnoemlijk veel mogelijkheden om problemen op te lossen. En dankzij de grote ervaring die Johan al heeft opgedaan met zijn eigen baan en banen van andere hobbyisten die ook met Koploper aangestuurd worden, bleek zelfs mijn spaghetti-baan probleemloos aan te sturen met Koploper.  (y) (y) (y)

Nadat er een paar weken geleden 20 flexrailen in Ermhuizen zijn gearriveerd, kunnen de sporen naar de spoorbrug eindelijk aangelegd worden.


Op deze foto is de eerste dubbelsporige helling te zien. Naast deze helling ligt al het 'baanlichaam' voor de hellingsporen de andere richting op. De slinger rechts achteraan op de foto heb ik er bewust ingemaakt. Hierdoor zullen de sporen wanneer ze achter de toekomstige achtergrond vandaan komen, al recht lopen, wat een fraaier beeld zal opleveren dan wanneer de sporen in het zicht al een scherpe boog moeten maken.


Er moet nog wel even gebouwd worden voordat de sporen aan kunnen sluiten op de brug, maar toch hoop ik dat aan het einde van dit jaar deze zijde van de brug aangesloten is. Dan kan ik in de eerste maanden van 2017 aan de andere kant van de brug verder bouwen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 november 2016, 08:08:28 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #412 Gepost op: 09 november 2016, 11:39:42 »
Jeroen complement je bent veel opgeschoten, en je oplossing met die boog vind ik ook mooi.

vr.gr. Gunther.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #413 Gepost op: 10 november 2016, 07:44:23 »
Dank je wel, Gunther. Het allermooiste van die boog vind ik dat je er uiteindelijk niets meer van te zien krijgt.  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #414 Gepost op: 10 november 2016, 09:29:04 »
Jeroen, ik denk zo te zien dat je rails straks ook mooier aansluit ook al zie je er niks meer van.

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #415 Gepost op: 10 november 2016, 09:32:35 »
Jeroen het ziet er perfect uit, mijn complimenten (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #416 Gepost op: 10 november 2016, 09:39:37 »
Prachtig Jeroen.

Zit met ongeduld mee te wachten op de definitieve aansluiting van de sporen op die prachtige brug van je !

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #417 Gepost op: 27 december 2016, 17:35:33 »
Vanwege een flink irritante storing in het besturingssysteem van mijn baan (Koploper, Intellibox of locdecoders), gaat het verder bouwen momenteel niet zo vlot als dat ik zou willen. Toch probeer ik tussendoor wel wat verder te bouwen, want ik heb niet altijd zin in storing zoeken....

Allereerst de fabriekshal van de Lips fabriek. Ondanks dat de fabriek zelf nog niet klaar is, ben ik alweer met uitbreiding bezig. Dit keer in de vorm van een schoorsteen, omdat de hal oorspronkelijk kolengestookt was. Bij Faller vond ik een mooi exemplaar. Ook deze is nog niet klaar, maar om te kijken hoe het staat alvast even bij de fabriek gezet:




Ik ben er nog niet uit of de schoorsteen aan de voorzijde of aan de achterzijde komt te staan, maar dat zien we nog wel.

Wat gebouwen betreft:


Vorige week kon ik dit oude bouwpakket van Artitec kopen van een forumgenoot. Deze stadspoort zal goed van pas komen in Ermehuizen!


Verder ben ik ook bezig met het houtwerk op de dijk voor de sporen naar de brug. Naast de spoorbaan komt hier ook een molen, boerderij en wat grasland.

Wat de molen betreft: dit is een bouwpakket van De Kat van Faller. Ik had deze molen eerder al gebouwd, maar ik vond hem nu op die grote schuur, te groot worden. Daarom heb ik het ondergedeelte van de molen gesloopt...

Tenslotte nog twee treinen aangeschaft.


Eerst van ACME een Koelwagen uit de set 45074.


De wagen heeft een plekje gevonden in het bananenvervoer vanuit Rotterdam Waalhaven.

En vlak voor de kerstdagen arriveerde Artitecs nieuwste creatuur, de Plan U!!


Wat een prachtig treinstel! Ik heb gekozen voor de 113, omdat deze mooi in mijn themajaar 1974 past.


Toch wel een gaaf gezicht, de drie gele 'neuzen' in het station.  ;)


Nu maar hopen dat ik snel de oplossing van de storing op mijn baan kan vinden, zodat de Plan U ook mee kan rijden en ik weer verder kan bouwen aan de baan. De aansluiting van de spoorbrug komt nu wel erg dichtbij namelijk!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 17:43:51 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #418 Gepost op: 27 december 2016, 17:43:54 »
Mooie update weer :)
Gezien het gebouw, staat mijns inziens de schoorsteen aan de voorkant het mooist en het meest logisch.

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #419 Gepost op: 27 december 2016, 18:51:07 »
Ziet er niet verkeerd uit Jeroen  (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith