Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310322 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #285 Gepost op: 19 augustus 2015, 01:31:26 »
Hoe zijn beide Mat'54's gekoppeld? Ik neem aan dat beiden tractie leveren omdat het motortje niet sterk genoeg is voor vier bakken (?). Doe je dat dmv een stroomvoerende koppeling? Of rijden de stellen bij jou nooit een stroomloos blok binnen?

Dank je  ;D

Volgens mij kan je ook met een motor af hoor. Zelf rij ik met een mat54 en dummy mat46 gekoppeld, geen probleem met de klimspiraal... Ook FRIE gebruikt maar een piko-motor in zijn P(FRIE)ko mat54 viertje.....

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #286 Gepost op: 19 augustus 2015, 08:28:17 »
Ik heb deze ooit als half model gebouwd. Mooi gebouw inderdaad. Zou zo'n hele ook nog wel willen hebben. Binnenkort eens winkelen.
Dat 'probleem' heb ik met het koelhuis van Artitec. Op de ene plek op hun site stond Halfmodel (wat ik niet gezien had), maar in de webshop niet, terwijl het bij de bakstenen goederenloods wel in de webshop erbij stond. Dus ik vond het wel jammer toen ik het toegestuurde model thuis openmaakte en het een halfmodel bleek te zijn. Ik ga binnenkort er nog maar een halfmodel bij bestellen en dan kan ik het model alsnog als compleet gebouw gaan bouwen.

Ik had toen besloten om vanwege mijn tijdperk de airco's niet te plaatsen. Maar misschien kan het wel evengoed.
Ik heb geen idee wat jouw tijdperk is, maar de airco vond zijn eerste toepassing in de VS in 1924 (uitgevonden in 1902), dus dan moeten ze in 1974 (mijn themajaar) toch wel bruikbaar zijn, nietwaar?

schitterend!
ben wel benieuwd hoe je dat met die 2400 locs hebt gedaan, wil zelf namelijk ook treinen in dubbel tractie/gecombineerd laten rijden. :)
Ik heb momenteel drie treinen in dubbeltractie rijden, de twee Hondekoppen, een setje 2400 voor een goederentrein en de set van 4 2400'n als loctrein. Wat ik bij de de Hondekoppen en het duo 2400 heb gedaan is het volgende:
- Elk model behoud zijn eigen aandrijving
- De modellen die als setje samen rijden krijgen beiden een decoder van hetzelfde type
- De modellen die als setje samen rijden krijgen beiden hetzelfde locadres
- Decoders van beide modellen dusdanig inregelen dat de modellen nagenoeg hetzelfde rijgedrag vertonen in de verschillende rijstappen (daarom twee dezelfde decoders gebruiken). Dat inregelen doe ik niet zelf, maar daarvoor ga ik bij de in dit draadje inmiddels wel bekende Johan langs. Hij gebruikt hiervoor een testovaal en beschikt over de Esu Lokprogrammer.
- Beide modellen koppelen en karren maar.

Voor een betere stroomafname kun je ook nog de beide modellen elektrisch met elkaar doorverbinden. Bij de Hondekoppen heb ik dat niet gedaan, die rijden samen nooit met problemen, maar bij de 2400'n heb ik die wel gedaan. Ik gebruik daarvoor de tweepolige Viessmann kortkoppelingen (op basis van de Fleischamnn profikoppeling). Ik rijd AC digitaal, waardoor ik met de ene pool de sleepcontacten met elkaar doorverbind en met de andere pool de stroomafname op de wielbanden. Met deze elektrische koppeling voorkom je dat een van de locs de ander mee moet sleuren als die even ergens geen stroom krijgt.

Voor het kwartet 2400'n vond ik 4 aangedreven locs wat overdreven. Het mag wel een stoer idee zijn dat alle vier de locs ook daadwerkelijk tractie leveren, maar dat zorgt ook voor onnodig veel onderhoud en kans op storingen / defecten. Ik kon voor een mooi prijsje twee DC 2400'n kopen. Nu rijd ik zelf AC, dus ik heb van die twee locs de volledige aandrijving gedemonteerd. In eerste instantie heb ik de stroomafnemertjes op de wielen laten zitten en de assen omgewisseld voor AC assen. De voorste en de achterste loc zijn wel AC locs en omgebouwd zoals ook bij het duo 2400'n is gebeurd. Door de dummy's ook van stroomvoerende koppelingen te voorzien, kon ik gelijk de stroomafname van de wielen aansluiten en zou ik in ieder geval zat wielen hebben voor een goede stroomafname. De dummy's bleken echter dermate zwaar te rollen, dat een 2400 met tractie moeite had om een dummy mee te slepen. De stroomafnemertjes werden dus alsnog uit de dummy's gesloopt en nu trekt een 2400 beide dummy's zonder problemen. De reden dat ik een tractieloc aan zowel de voor als achterkant heb gezet, heeft er mee te maken dat deze trein in het schaduwstation op een kopspoortje staat.

Ps: word tijd dat er water onder de brug komt ;D
Ps. Dat gaat nog wel een paar jaar duren. Eerst moet ik het haventje met de kade nog aanleggen.....

Hoe zijn beide Mat'54's gekoppeld? Ik neem aan dat beiden tractie leveren omdat het motortje niet sterk genoeg is voor vier bakken (?). Doe je dat dmv een stroomvoerende koppeling? Of rijden de stellen bij jou nooit een stroomloos blok binnen?
Hierboven heb ik reeds beschreven hoe ik het doe. Ik vermoed dat jij AC Analoog rijdt in verband met stroomloze delen in je baan? In dat geval kun je of de tip van Floris uitproberen:
Volgens mij kan je ook met een motor af hoor. Zelf rij ik met een mat54 en dummy mat46 gekoppeld, geen probleem met de klimspiraal... Ook FRIE gebruikt maar een piko-motor in zijn P(FRIE)ko mat54 viertje.....
of je kunt het sleepcontact van het achterste treinstel verwijderen en het draadje daarvan via een stroomvoerende koppeling naar het voorste stel brengen en aansluiten op het punt waar de sleper van het voorste stel ook op gesoldeerd zit. Beide motoren rijden dan op dezelfde sleper. Je moet dan alleen niet achteruit gaan rijden, want dan komt je sleper natuurlijk veel te laat in het stroomloze gedeelte. Voor de Piko Hondekoppen heb ik als koppeling een scharfenbergkoppeling van Philotrain gebruikt. Die schroef je heel eenvoudig onder je Hondekoppen in het schroefgaatje waar voorheen de plastic Piko scharfenbergkoppeling mee vast zat. Deze metalen koppelingen moeten natuurlijk best stroomgeleidend (te maken) zijn. 

Die brug blijft ook fraai om te zien.
Ondanks dat het nog niet af is is dat plaatje met de gele en groene Mat'54 op de brug toch een verrekte Hollands plaatje van wat ik me nog herhinner bij de spoorbrug van Culemborg en treinen kijken in een veldje bij Houten. ;) (y)
Bedankt! Ja, het jeukt enorm om de omgeving van die brug nu eens af te gaan bouwen, maar dat moet ik niet doen. Ik moet nog veel te veel met hout in de weer, dat ik er alleen maar last van heb als ik dit stukje baan nu al helemaal ga afbouwen en de kans op beschadigen natuurlijk ook dan alleen maar groter wordt. Voorlopig moet het maar even zo en blijf ik maar dromen van een mooie achtergrond achter de brug en een stukje aangekleed polderlandschap met de rivier erbij.....

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 09:00:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #287 Gepost op: 19 augustus 2015, 08:52:27 »
Ik heb geen idee wat jouw tijdperk is, maar de airco vond zijn eerste toepassing in de VS in 1924 (uitgevonden in 1902), dus dan moeten ze in 1974 (mijn themajaar) toch wel bruikbaar zijn, nietwaar?

Mijn tijdperk is (zie profiel) nog een paar jaar later dan de jouwe. Tuurlijk bestonden airco's al veel langer. Maar kwamen ze toen al op grote schaal voor? Aan de andere kant een keuze of er gekoelde producten in jouw goederenloods moeten kunnen worden opgeslagen of niet :)

Ikzelf twijfel nog steeds over de gele Piko hondekop. Als ik hem in de winkel zie vind ik hem veel meer een plastic look hebben dan de groene (heb ik ook bij de Rivarossi mat '46). Maar bij de jouwe lijkt het wel mee te vallen. Hmmmm.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #288 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:10:51 »
Mijn tijdperk is (zie profiel) nog een paar jaar later dan de jouwe. Tuurlijk bestonden airco's al veel langer. Maar kwamen ze toen al op grote schaal voor? Aan de andere kant een keuze of er gekoelde producten in jouw goederenloods moeten kunnen worden opgeslagen of niet :)
Helemaal mee eens Joran. Er zijn natuurlijk zat loodsen waar helemaal gaan airco nodig is.

Ikzelf twijfel nog steeds over de gele Piko hondekop. Als ik hem in de winkel zie vind ik hem veel meer een plastic look hebben dan de groene (heb ik ook bij de Rivarossi mat '46). Maar bij de jouwe lijkt het wel mee te vallen. Hmmmm.
Ik heb ook heel lang getwijfeld, precies vanwege hetzelfde argument als jij noemt en omdat ik die lelijke naad in de neus altijd meer vond opvallen dan bij de groene stellen. En dat laatste is ook gewoonweg zo, maar als het stel op de baan rijdt, valt het natuurlijk veel minder op dan dat je er met je neus bovenop zit.
De plasticlook valt in werkelijkheid echt 100% mee. Sterker nog, het is gewoon niet zo. De kleuren zijn goed getroffen en passen ook heel goed bij bijvoorbeeld Roco's Plan V. Voor het geld is het model het waard om in huis te halen. Als er ooit een echt fraaie Hondekop in model mocht komen, dan ga ik de Piko's wel vervangen, maar voor de komende jaren ben ik tevreden dat ze in Ermehuizen rondrijden. Zowel in '74 als ook in jouw themajaar '81 kun je eigenlijk niet zonder....  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #289 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:57:44 »
Nog even een zijpaadje over de airco's:
De apparaten die nu op het dak staan zijn splitunits met capaciteit voor het koelen van een kantoorruimte of (anno nu) een serverruimte. Voor het koelen van een heel pakhuis (koelveem) had en heb je apparaten met andere dimensies nodig.
No dress rehearsel, this is our life.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #290 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:48:22 »
@MArc tramt: Hmmmm. Als dat zo is lijkt me dat niet heel plausibel voor dit tijdperk? Voor mijn werk (lokale overheid) heb ik op verschillende locaties bij verschillende gemeenten gezeten. En zomers stik je altijd de dievenmoord bij gebrek aan airco :P

@Jeroen: Misschien verschilt het ook wel per Piko productie serie van het gele stel (groene reed helaas niet meer in 1981). Ik moet binnenkort nog wat rails halen. Ga ik nog eens kijken :) En het is ook wel een leuk stel om te pimpen, met de lampringen en draaistelzijkanten.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #291 Gepost op: 20 augustus 2015, 08:34:06 »
@ Marc tramt: Ja daar heb je wel een punt. Nu komt er naast deze loods ook nog een Artitec koelhuis, dus veel koel te bewaren spullen zullen niet in de goederenloods opgeslagen worden. Wellicht tik ik de airco's later wel weer van het dak als ik ze elders beter kan gebruiken. Voorlopig staan ze er en kan ik ze niet kwijt raken ook  :P

@Joran: Ik weet niet of Piko meerdere producties gemaakt heeft van de gele Mat'54. Ik vermoed het haast niet.

Gaan een of enkele exemplaren van nieuwe treinen van NS tegenwoordig altijd even op bezoek in Velim voor het testen van het materieel, mijn materieel gaat altijd even langs Blausee Mitholz voordat het in Ermehuizen ingezet wordt. Zo zijn gisteravond de NS 2410 en 2433 (die 2483 gaat worden) op reis gegaan naar Zwitserland:


Helaas is het plaatje niet zo kwalitatief, maar ik had helaas geen fatsoenlijke camera bij me. Hier rijden de 2410 en 2433 zojuist het gebergte vlak voor Blausee Mitholz uit.

Inmiddels hebben de beide locs het uitgebreide testprogramma van de inmiddels bekende Johan (alias Blausee Mitholz, wat toevallig...) met succes doorlopen en kunnen ze eerdaags hun rondje om de kerk van Ermehuizen gaan maken!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #292 Gepost op: 20 augustus 2015, 09:07:03 »
Makkelijk zo'n testbaan!  ;D (y)
Over de airco's, ik vind die 'hokken' ook wel heel modern ogen voor iets uit 1974... Laat ze maar lekker er op staan tot het gebouw geplaatst kan worden en dan er heel snel af!  ;)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #293 Gepost op: 26 augustus 2015, 09:37:54 »
Jeroen, in mijn draadje hadden we het over de bovenleidingenportalen van Sommerfeldt. Heb jij al nagedacht wat je gaat gebruiken op je baan? Zelfbouw? Door jouw opmerking zit ik daar ook wel aan te denken. Vind het 'afbreuk' waar je het over had helemaal duidelijk bij de masten voor enkelspoor.

De vakwerkmasten van Wim Mesu zijn trouwens ook heel tof!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #294 Gepost op: 26 augustus 2015, 14:26:00 »
@ Joran: Ik ben nog niet toe aan bovenleiding, maar ik ben van plan om een combinatie toe te passen van het e.e.a. Vanaf de spoorbrug gaat het spoor straks langs wat weilandjes en duikt dan het bos in. Op dat stukje wil ik inderdaad de vlindermasten van Wim Mesu toepassen. Voor de rest wil ik de standaard stalen bovenleidingsportalen gaan plaatsen. Daarvoor wil ik eerst kijken of de 3D geplotte masten van Mitchell toegepast kunnen worden. Proefondervindelijk wil ik nog uitzoeken of die masten stevig genoeg zijn. Ik heb er namelijk geen zin in dat de masten snel breken als iemand er eens tegen aan stoot. Als die kunststof masten geen oplossing zijn, dan wordt het zelfbouw uit messing.

Dat geldt in ieder geval voor de portalen in mijn station. Het station krijgt drie doorgaande sporen en waarschijnlijk twee kopsporen. Ik wil de bovenleiding dusdanig maken dat er zo min mogelijk portalen komen ter staan. Op onderstaand kladje kun je zien wat ik wil gaan maken.



Ik vind de Brabantportalen van Railz ook erg fraai. Het is jammer dat Railz de standaard portalen niet in hun assortiment hebben. 


@ iedereen:
Het is echt niet iets van deze tijd hoor, dat de materieelomloop wel eens flink verstoord raakt. Door een flinke storm in de nacht van 24 op 25 augustus 1974 vielen her en der diverse bomen op het spoor en raakte de bovenleiding op meerdere plaatsen beschadigd. Hierdoor kwam er van de normale materieelomloop op 25 augustus ook niet veel terecht, waardoor Ermehuizen ineens 'overspoeld' werd met Materieel '46:


Van links naar rechts zien we de 671, 238 en 242.   


Terwijl de beide tweetjes overdag dienst deden in de stoptreindiensten rond Ermehuizen, bleef het vierwagenstel 671 achter op het opstelspoor


In de middagspits werd de 242 achterop de spitstrein naar Amsterdam meegezonden, bestaande uit de Mat'54 stellen 351 en 348.

En aan het begin van de avond vertrok de 671 als ledig materieel naar Eindhoven.


Was toch leuk om dankzij zo'n storm deze overvloed aan Mat'46 eens in Ermehuizen te zien.  ;)

U begrijpt dat de 242 en 671 niet van mij zijn en inmiddels weer door hun rechtmatige eigenaar mee naar huis zijn genomen.....

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2015, 18:34:45 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #295 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:09:32 »
Fraai (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #296 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:33:03 »
Die van Brabantportalen van Railz zijn inderdaad ook fraai! Alleen met die kunststof exemplaren zit je weer met de vaste hart op hart afstand bij dubbelspoor. Voor mijn dijkje ben ik uitgegaan van 5 cm wat behoorlijk overeenkomt met de echte wereld. Houd jij de standaard geometrie aan van de rails die je gebruikt?

Die Mat '46 4 is wel fraai zeg!
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2015, 20:35:42 door Joran »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #297 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:52:22 »
Die Mat '46 4 is wel fraai zeg!
dat mag je wel zeggen  (y)
mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #298 Gepost op: 27 augustus 2015, 08:24:12 »
Die mat 46 (4tje) is idd heel mooi, klein beetje jammer van de donkere reclame banen.
Maar kan je er wat meer over vertellen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #299 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:45:06 »
Die van Brabantportalen van Railz zijn inderdaad ook fraai! Alleen met die kunststof exemplaren zit je weer met de vaste hart op hart afstand bij dubbelspoor. Voor mijn dijkje ben ik uitgegaan van 5 cm wat behoorlijk overeenkomt met de echte wereld. Houd jij de standaard geometrie aan van de rails die je gebruikt?
Nee, die hou ik zeker niet aan. Ik leg de sporen in het zicht beduidend dichter op elkaar dan wat de Marklin geometrie eigenlijk voorschrijft. Mocht ik de 3D geplotte portalen gaan gebruiken en met die portalen hier en daar toch niet goed uit komen, dan denk ik dat Mitchell het standaardportaal wel wil verlengen. Maar dat is dan een kwestie van vragen natuurlijk.  ;)

Die mat 46 (4tje) is idd heel mooi, klein beetje jammer van de donkere reclame banen.
Maar kan je er wat meer over vertellen.
Sorry, maar dat ga ik in dit geval niet doen. De eigenaar van het treinstel is bewust niet actief op dit forum. Ik respecteer dat en ga nu niet op internet over zijn eigendom schrijven.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2015, 12:47:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974