Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310341 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #270 Gepost op: 27 mei 2015, 21:06:11 »
Het heeft even geduurd, maar de lichtsluisjes voor de keerlus zijn geplaatst en de eerste plaat voor niveau 1 ligt op zijn plek!

Waarom lichtsluisjes? Ik heb het baanplan zo gemaakt dat ik straks vanuit het schaduwstation via een helling en een keerlus mijn station in kan rijden. Maar ik kan er ook voor kiezen om niet naar het station, maar een tweede helling op te rijden die uitkomt op niveau 2 en de trein vervolgens over de welbekende spoorbrug laat rijden. Dat gedeelte was allemaal op de traditionele wijze aan te leggen, gewoon met detectiepunten in de spoorstaaf. Echter de keerlus biedt ook de mogelijkheid om vanuit het station naar de helling te rijden die naar niveau 2 gaat. Voor die route was de keerlus echter te klein om de langste treinen te kunnen laten keren. En die keerlus heb ik expres zo krap gemaakt, zodat ik meer ruimte overhield om de spoorbrug zijn plek te geven.

Gelukkig had Johan de Reuver een perfecte oplossing! De detectiepunten aan het begin en het einde van  de keerlus werden vervangen door lichtsluisjes vlak achter de wissels, waardoor de langste trein nu wel precies in de keerlus past. De lichtsluisjes zijn ooit ontworpen door Huub Maaskant en Johan heeft ze nog verder ontwikkeld.


Hier is een van de lichtsluisjes te zien. Tussen beide sporen in staat de zender en rechts staat laag bij de 'grond' de ontvanger. Het infrarood licht kruist nu diagonaal het spoor, zodat er altijd een onderbreking plaatsvindt als er een trein passeert. Of het nu een hoog of laag model is, dat maakt niet uit. De printplaat bevat alle componenten voor de aansturing van de lichtsluis. Ook is er een timer van 2 seconden ingebouwd, zodat de de lichtsluis niet direct gaat schakelen als er teveel ruimte tussen twee wagens in zit (bijvoorbeeld bij bollenwagens).   


Op deze foto zijn beide lichtsluisjes te zien. En op de diagonale steun rechts in beeld is de voedingsprint aangebracht. Johan, wederom hartelijk dank voor je werk wat je hierin gestoken hebt!  (y)


Nadat de lichtsluisjes gemonteerd en getest waren, kon de volgende dag de plaat eindelijk op zijn plek gelegd worden. Inmiddels zijn de voedingsdraden voor de rails en wissels en schakeldraden voor de wissels aangesloten en is er nu een soort eilandbedrijf ontstaan. Omdat ik de helling naar het schaduwstation nog verder af moet bouwen is deze plaat vanuit het schaduwstation dus nog niet bereikbaar met een trein.


Inmiddels is het treinverkeer in Ermehuizen ook weer op gang gekomen. Helemaal links achterin is nog net een wissel te zien. Vanaf dat wissel moet ik nu (met enkelspoor) nog verder de helling op naar het iets lager hangende stukje hout achteraan de plaat rechts op de foto. De twee (zwarte) sporen die daarvoor liggen zijn de sporen voor de helling naar niveau 2 en de voorste (bruine) sporen zijn de sporen die naar het station gaan lopen. 

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 21:11:35 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #271 Gepost op: 28 mei 2015, 09:10:50 »
Mooie oplossing Jeroen  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #272 Gepost op: 28 mei 2015, 21:39:27 »
Draadje eens doorgenomen, best strak werk dat je levert!  (y)

De brug is een mooi pronkstuk in je baan.
Enig minpuntje zijn de erg scherpe bochten in je schaduwstation, vroegere ervaringen met 1/87 rijtuigen leren mij dat dit niet altijd even lekker verloopt.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 10:27:48 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #273 Gepost op: 29 mei 2015, 07:05:02 »
Ziet er weer netjes en strak uit Jeroen. En lichtsluisjes werken mooi en maken exact schakelen mogelijk.

Ben benieuwd naar het vervolg van de bovenbouw.

Gr, Ben.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #274 Gepost op: 31 mei 2015, 16:44:27 »
Ziet er erg mooi uit jeroen👍👍
Komen er ook nog mooie stukken vrije baan?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #275 Gepost op: 01 juni 2015, 09:24:05 »
Bedankt allemaal!


Enig minpuntje zijn de erg scherpe bochten in je schaduwstation, vroegere ervaringen met 1/87 rijtuigen leren mij dat dit niet altijd even lekker verloopt.
Ik lees het hier vaker. Maar de afgelopen zes jaar heb ik het schaduwstation tot in den treuren getest met de 1:87 rijtuigen en ik ervaar totaal geen problemen met de boogstraal van 360mm. Zelfs geduwd lopen de diverse rijtuigen niet uit de rails. Voor mijn schaduwstation zijn deze krappe bogen een uitkomst. Ik kan nu en locs met zes rijtuigen kwijt en ik heb twee keerlussen aan kunnen leggen op de beschikbare ruimte.

En lichtsluisjes werken mooi en maken exact schakelen mogelijk.
Klopt. Perfecte schakelpunten als je ze toch niet in het zicht hebt staan.

Ben benieuwd naar het vervolg van de bovenbouw.
Ja ik ook  ;D ;D Na de zomer maar eens kijken of we zo langzamerhand met het station kunnen gaan beginnen.

Komen er ook nog mooie stukken vrije baan?
Het gedeelte rond de spoorbrug wordt de vrije baan.


Op deze foto zie je dat er nog een verdieping boven de keerlus komt. Op die verdieping komt agrarisch landschap waar de trein vanuit de spoorbrug doorheen rijdt. Achter de fabriek verdwijnt de trein in een bos. Ook aan de andere zijde van de spoorbrug zal de trein nog op de vrije baan door het landschap rijden, maar al snel achter de bebouwing van Ermehuizen verdwijnen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2015, 09:26:21 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #276 Gepost op: 02 juni 2015, 09:05:59 »
Het voordeel zal dan vooral zijn dat je geen stoomlocs hebt, sommigen vinden dat niet altijd even lekker. In ieder geval, doe zo voort!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #277 Gepost op: 24 juni 2015, 20:44:44 »
De vakantieplannen zijn gemaakt, dus het werd hoognodig tijd dat ik mijn doelstelling voor deze zomer zou halen. En dat is vorige week dan ook gelukt. De helling vanuit het schaduwstation naar niveau 1 is aangelegd en de meeste treinen hebben het klimmetje inmiddels succesvol afgelegd.  :D


Het spoor helemaal achteraan met de twee Hondekoppen erop, betreft het hellingspoor om vanuit het schaduwstation naar niveau 1 te kunnen komen. Boven het hellingspoor ervoor heb ik inmiddels ook houten liggers aangebracht waar in een later stadium twee hellingsporen van niveau 1 naar niveau 2 op komen te liggen. De komende weken zal er niet heel veel gebouwd worden in Ermehuizen. We gaan in ieder geval plannen maken wat mijn doelstelling voor komend bouwseizoen wordt.   :P

Nieuwe aaanwinsten zijn er ook te melden.


Allereerst de Roco NS 2433. Oplettende lezers hebben al eerder gezien dat ik deze loc op de baan heb rijden. Nu zijn het er dus twee. Met deze 2433 is mijn loctrein van vier 2400'n compleet. Na de zomer ga ik het geheel technisch aanpassen zodat het setje ook daadwerkelijk met elkaar kan gaan rijden. Daarnaast zal deze 2433 nog omgenummerd worden tot 2483.


Waar ik heel erg blij mee ben is deze Brawa STEF koelwagen uit tijdperk IV. Deze Franse koelwagen past uitstekend in mijn koeltrein. Zeker nadat ik elders op dit forum foto's zag van koelwagens op de Rotterdamse Waalhaven uit 1974, waar ook een STEF wagen in te zien was. Weliswaar een ouder type, maar één van de bijschriften bij die foto's beschreef al dat men voor het bananenvervoer vanaf de Waalhaven diverse koelwagens bij elkaar moest scharrelen. Onderaan dit bericht plaats ik wel de linken naar de site waar de foto's te zien zijn.


Op deze foto staat onder andere de gehele koeltrein zoals ik hem nu heb. Brawa zou me nu nog heel erg blij maken met een setje NS Interfrigo's met oude Interfrigo opschriften, maar zonder Chiquita logo's.
Op deze foto is ook mijn laatste aanwinst te zien.


Dat betreft deze Artitec Zeildakwagen. Een prachtig model waarbij dat oranje zeil lekker afsteekt tussen al dat bruin en grijs!


Tenslotte hieronder nog de linkjen naar de foto's van de koelwagens op Rotterdam Waalhaven in 1974:

De oudere SNCF STEF koelwagen
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5096331163/in/photostream/

DB Bananenwagen
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5114911189/in/photostream/

NS Chiquita en zelfs een Migros wagen
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5115511694/in/photostream/

FS Interfrigo
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5115511842/in/photostream/

DR Koelwagen
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5114911947/in/photostream/

DB koelwagen
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5143876458/in/photostream/

SNCF STEF vierasser
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5143270673/in/photostream/

Nog een van DB
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5143876724/in/photostream/

DB Migros
https://www.flickr.com/photos/dieselbertje/5143271067/in/photostream/

Wat dat betreft variatie genoeg dus  :)


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #278 Gepost op: 10 augustus 2015, 22:27:59 »
Ik volg de ontwikkelingen hier op de voet, omdat ik met vergelijkbaar materieel tot een soortgelijk resultaat probeer te komen. De werkzaamheden tot nu toe zien er veelbelovend uit. Doe vooral zo door!  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #279 Gepost op: 18 augustus 2015, 10:38:01 »
Ik volg de ontwikkelingen hier op de voet, omdat ik met vergelijkbaar materieel tot een soortgelijk resultaat probeer te komen. De werkzaamheden tot nu toe zien er veelbelovend uit. Doe vooral zo door!  (y)

Gezellig hoor, weest welkom!

Zoals ik in mijn vorige post al aankondigde is het de afgelopen tijd erg rustig geweest in Ermehuizen. Toch heeft niet iedereen stilgezeten. De Hoofdwerkplaats Haarlem is de laatste jaren druk met het vergelen van de NS treinstellen. Hierdoor is er ook een gele Mat'54 in Ermehuizen gesignaleerd:


Ik heb besloten om het groene Mat'54 tweetje 326 te vervangen voor een geel exemplaar. Halverwege de jaren'70 was er toch al behoorlijk wat geel materieel op het spoor te zien, maar ik vond dat dit op mijn baan nog te weinig benadrukt wordt. Bovendien is het natuurlijk een ideale periode om de oude met de nieuwe kleurstelling te combineren. Als ik dan de treinstellen uit die tijd bekijk, dan had je in 1974 het volgende beeld:

DE-1 en 2: alles rood
DE-3: alles geel
DE-4: alles rood/creme
DE-5: alles rood

Mat'46: 4 stellen geel, rest groen
Mat'54: groen, geel, IC geel/blauw en Beneluxblauw
Mat'64: alle Plan V's geel, Plan T's overwegend geel, nog enkele groen

Het combineren van oude en nieuwe kleur met twee gekoppelde treinstellen kan in 1974 dus alleen met:
Mat'46 + Mat'46
Mat'46 + Mat'54
Mat'54 + Mat'54
Plan V + Plan  T

Voor mijn beschikbare opstelsporen wilde ik geen zes bakken formeren. Mijn keuze viel dus op de Mat'54 + Mat'54. Omdat ik het zonde vond om een compleet treinstel te vervangen heb ik van het gele treinstel nieuwe kappen besteld bij Bentink. Ik zou dan een geel treinstel met een groen interieur krijgen en dat was precies de bedoeling, want veel gele Hondekoppen hadden in '74 nog hun oude groene interieur. 

Nu is het nog wachten op de Pec van Artitec, want dat Postrijtuig komt nog tussen beide Hondekoppen in. En daarna maar hopen dat er ooit nog eens een echt fraaie Mat'54 uit gaat komen, want de Piko's zijn leuk, maar naar mijn smaak toch iets te simpel.


Ook op de brug valt het gele treinstel goed op:


Verder heb ik ook de loctrein van 4 2400 locs technisch aangepast om eerdaags samen te kunnen rijden. Woensdag ga ik bij Johan de Reuver langs om de decoders in te regelen en dan kan ook dat setje de baan op.

Toch heb ook ik niet alleen maar geluierd, want de afgelopen weken heb ik de bakstenen goederenloods van Artitec in elkaar gezet en geschilderd. Prachtig gebouw om uiteindelijk op de kade neer te zetten, samen met het koelhuis dat ik nog moet bouwen.


En tenslotte uiteraard ook een Artitec DE-3 / Plan U bij Bentink besteld, de gele 113. Wat een aangename aankondiging was dat tijdens mijn vakantie in Frankrijk!  (y)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 12:46:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #280 Gepost op: 18 augustus 2015, 11:05:58 »
Ik heb deze ooit als half model gebouwd. Mooi gebouw inderdaad. Zou zo'n hele ook nog wel willen hebben. Binnenkort eens winkelen.

Ik had toen besloten om vanwege mijn tijdperk de airco's niet te plaatsen. Maar misschien kan het wel evengoed.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #281 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:54:01 »
schitterend!
ben wel benieuwd hoe je dat met die 2400 locs hebt gedaan, wil zelf namelijk ook treinen in dubbel tractie/gecombineerd laten rijden. :)

Ps: word tijd dat er water onder de brug komt ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #282 Gepost op: 18 augustus 2015, 20:43:32 »
Ziet er netjes uit,zelfs met "lapmiddelen" kom je een heel eind zo blijkt maar weer (y)
Die brug blijft ook fraai om te zien.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #283 Gepost op: 18 augustus 2015, 22:05:42 »
Hoe zijn beide Mat'54's gekoppeld? Ik neem aan dat beiden tractie leveren omdat het motortje niet sterk genoeg is voor vier bakken (?). Doe je dat dmv een stroomvoerende koppeling? Of rijden de stellen bij jou nooit een stroomloos blok binnen?

Gezellig hoor, weest welkom!

Dank je  ;D

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #284 Gepost op: 18 augustus 2015, 23:11:24 »
Ondanks dat het nog niet af is is dat plaatje met de gele en groene Mat'54 op de brug toch een verrekte Hollands plaatje van wat ik me nog herhinner bij de spoorbrug van Culemborg en treinen kijken in een veldje bij Houten. ;) (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#