Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310267 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #255 Gepost op: 03 maart 2015, 09:41:55 »
Ja Joran, was het maar zover. Dat vind ik verreweg het leukste gedeelte van de modelbouwhobby. Maar voorlopig zal ik het nog met hout, rails en elektronica moeten doen.....

Enfin, van het weekend heb ik de eerste steunbalken aangebracht voor de eerste plaat van niveau 1. Omdat op deze eerste plaat 8 wissels komen te liggen die allen met een servo bediend worden, was het een nauwkeurig meetklusje om de positie van de steunbalken te bepalen. Klakkeloos een paar balken aanbrengen, zorgt er altijd voor dat zo'n balk precies in de weg ligt bij het aanbrengen van een wisselaandrijving. Op het eerste gezicht ziet de plaatsing van de balken er dan ook een beetje vreemd uit, maar er is dus weldegelijk over nagedacht  ;D ;D.


Ik bevestig de draagbalken op M8 draadeinden. Die zijn lekker stevig, maar nemen ook weinig ruimte in. Bovendien kun je de balken tot op de millimeter nauwkeurig afstellen.


De balken zijn 27mm dik. Dat lijkt wat overdreven, maar op de plaatsen waar de draadeinden door de balk steken, heb ik de bovenste helft van de dikte weggehaald, zodat de moer waarmee de balk op de draadeinde vastgezet wordt, straks mooi onder de plaat blijft. Bovendien heb ik deze dikte toch nodig, omdat de wisselaandrijving 25mm onder de plaat uitsteekt en deze natuurlijk niet de treinen op het niveau eronder mag raken. De doorrijhoogte is 85mm vanaf bovenkant spoorstaaf, waardoor alle treinen met hun stroomafnemer in de lucht (zonder bovenleiding) onder de balken door kunnen rijden.

Nadat alle balken op hun plek lagen en alle treinen zonder problemen onder de balken door zijn gereden, werd het tijd om de plaat die op deze balken komt te liggen, even op de baan te schuiven om eens te kijken of alles een beetje wilde passen. De brug werd even van zijn plek gehaald en de plaat op de steunbalken gelegd.


Deze proefpassing kwam goed van pas om even wat zaken af te tekenen waar de zaag nog wat werk gaat krijgen.


De LIPS fabriek kreeg ook even een plaatsje om te kijken of de krappe wisselstraat goed genoeg gecamoufleerd wordt. Straks nog een stel bomen aan de achterzijde van de fabriek en weg zijn de krappe wissels  :)

Inmiddels ligt de plaat weer als vanouds onder de treinbaan, want deze plaat moet eerst verder afgebouwd worden. Wordt dus nog vervolgd.  ;)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 09:45:13 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

piet-spoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #256 Gepost op: 03 maart 2015, 09:56:18 »
Hallo
Hoeveel ruimte heb jij tussen de rails en onderzijde steunbalk?
Gr piet spoor

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #257 Gepost op: 03 maart 2015, 10:03:49 »
Ik lees hierboven 85mm.......

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #258 Gepost op: 03 maart 2015, 11:02:47 »
85mm inderdaad, Piet. Dat is gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaaf tot onderzijde van de steunbalken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #259 Gepost op: 10 maart 2015, 19:24:37 »
Afgelopen week heb ik een aantal Roco rijtuigen voor mijn Warszawa-Hoek Expres (D1244) van iemand overgenomen. Zelf reed ik nog met rijtuigen van Tillig en Sachsenmodelle, maar de Roco's zijn net weer wat gedetailleerder.


Het ging om de twee rijtuigen achter de 1200 (2x 2e klas van de PKP en het vierde en vijfde rijtuig (2x 2e klas van de DR).


Ook werd het park lijndiesellocs weer uitgebreid. Dit keer kwamen de Roco 2436 en 2504 de gelederen versterken.


De 2436 is een omgenummerde Roco 2445, oorspronkelijk uit tijdperk III. Deze loc met korte hekwerken is voorzien van NS vignetten en heeft messing nummerschilden van de 2436 gekregen. De echte 2436 heeft tot in 1976 in deze uitvoering dienst gedaan, dus prima inzetbaar op mijn baan anno 1974.


De tweede loc is de 2504. Deze machine is omgenummerd vanuit een Roco 2433.

Aangezien beide locomotieven DC locs zijn, heb ik het volledige binnenwerk van deze machines gedemonteerd. Het zijn nu dus dummy locs die ik in ga zetten in een nog te formeren loctrein van 4 2400'n. Er moet nog een geel grijze 2410 en 2433 bij komen, waarbij de 2433 wederom omgenummerd zal worden. Maar die twee (AC) locs zullen waarschijnlijk niet eerder dan medio dit jaar in Ermehuizen arriveren.

Met deze nieuwe aanwinsten ben ik in ieder geval heel erg blij!

Verder ben ik ook weer bezig geweest met de 1e plaat van niveau 1. Het is nu veelal vooruit denken, want alles waar ik straks moeilijk of niet meer bij kom, moet nu gedaan worden. De benodigde bedrading onder dit baangedeelte ben ik nu aan het aansluiten. De plaat heb ik inmiddels ook verder op maat gezaagd, zodat hij nu goed op de baan past.


De plaat ligt weer even op de treinbaan om gepast te worden. Onder de plaat zijn diverse kroonstenen aangebracht om de bedrading te begeleiden. Deze kroonstenen mogen natuurlijk niet op de draagbalken komen, maar dat is dus allemaal goed gegaan. Vanuit een 115mm brede plank heb ik meteen steunen gezaagd voor niveau 2. Het frame voor de dijk langs de rivier de "Ermel" zijn meteen in deze steunen meegenomen.


Bovenop de dijk komt in de toekomst een stukje agrarisch land met boerderij en de spoorlijn die op de spoorbrug aansluit. Achteraan de baan gaat het akkerland over in bos, zodat het spoor uit het zicht kan verdwijnen.


Tenslotte nog een plaatje vanuit grotere hoogte. Hier is nu goed te zien hoe ik de keerlus wegwerk achter de dijk, net als de twee opstelkopspoortjes die zich in de keerlus bevinden.

Voordat de plaat definitief op de baan geplaatst wordt, moet nu eerst de bedrading onder deze plaat verder aangelegd worden. Daarnaast moeten de wisselaandrijvingen nog gemonteerd en ingeregeld worden en breng ik wellicht meteen de dijkbekleding aan, maar daar moeten de hersenen eerst nog over gekraakt worden....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #260 Gepost op: 10 maart 2015, 19:35:38 »
Geweldig om je baan te zien, straalt iets..  jah wat is dat... uit.  (y)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #261 Gepost op: 10 maart 2015, 19:39:19 »
Geweldig Jeroen (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #262 Gepost op: 21 april 2015, 10:26:58 »
Dank jullie wel René en Jaap!

straalt iets..  jah wat is dat... uit.  (y)

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...  :P

De planning om voor de zomerstop het eerste baangedeelte voor niveau 1 op zijn plek te hebben liggen en aangesloten te hebben op de helling naar het schaduwstation (niveau 0), wordt nog steeds nagestreefd.


Omdat de servomotoren, hun printplaten en de diverse bedrading inmiddels onder de plaat zijn aangebracht, kan deze nu niet meer op de grond liggen. Daarom is het treinverkeer in Ermehuizen inmiddels enkele weken gestremd, omdat de plaat nu onder andere op een aantal opstelsporen ligt.


Aan de onderzijde ziet het er nu zo uit. Alle benodigdheden moesten om de markeringen aangelegd worden, want deze markeringen geven aan waar de balken lopen waar deze plaat op komt te liggen.

Alle componenten zijn inmiddels getest, de wissels ingeregeld en enkele modellen hebben al proefgereden. Omdat de keerlus te klein is om via de rails de bezetmelding te regelen, moeten er nu alleen nog twee lichtsluisjes ingebouwd worden. Deze zet ik op de uiteinden van de keerlus, waardoor de langste trein dan ook precies binnen de bezetmelding past. Als deze lichtsluisjes ingebouwd en getest zijn, kan de plaat eindelijk op zijn plek komen te liggen.


Onverwachts werd de loctrein in wording van 4 Roco 2400'n van twee locs uitgebreid naar 3 machines. Dit keer kwam de 2410 de gelederen versterken.


De 2410 is een van de locs die in 1971 reeds gehuistijld werd. Voor mijn themajaar 1974 dus prima bruikbaar, alleen hadden de eerste locs die gehuisstijld werden in de jaren '70 een grijze in plaats van gele stelbalk. En die uitvoering heeft Roco helaas (nog) niet uitgebracht. Als variant op de andere 2400'n heb ik de stelbalken van de 2410 dus zelf even grijs gemaakt.


En samen met de 2504 en 2436 begint het nu al een leuke loctrein te worden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 10:32:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #263 Gepost op: 21 april 2015, 14:41:59 »
Mooie spaghetti Jeroen!

Mooie vorderingen, leuke doelstellingen. Wanneer begint jouw zomerstop? Ik wilde juist met de zomervakantie weer beginnen....

Grtz,
Niels

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #264 Gepost op: 21 april 2015, 16:24:42 »
Ziet er weer goed uit Jeroen. (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #265 Gepost op: 22 april 2015, 07:59:37 »
Das best een overzichtelijke bos draad geworden zo.
Het begint nu zeker ergens op te lijken  (y)
Komen er nog labels aan de draden te hangen of heb je het zo in elkaar gezet dat te zien is welke draden bepaalde functies hebben ?
Ga zo door.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #266 Gepost op: 22 april 2015, 08:16:59 »
Een mooi exemplaar die 2400, moet ik ook maar is overwegen :D.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #267 Gepost op: 22 april 2015, 09:46:40 »
Je bent lekker bezig Jeroen!  (y)

Tweedrie vraagjes:
1. Is het niet vreselijk onhandig om al die completen treinen op de baan te hebben staan als je aan het bedraden/zagen/timmeren bent?
2. Die bruine ex tP III 2400 moet die geen zwaailichten hebben?
3. Moet die 2410 geen anti-tocht ramen hebben/krijgen?

Verder blijf ik de bouw met belangstelling volgen hoor!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #268 Gepost op: 22 april 2015, 12:39:45 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Even wat vragen beantwoorden:

Wanneer begint jouw zomerstop?
Dat is grotendeels afhankelijk wanneer de temperaturen op zolder dusdanig oplopen dat ik geen zin meer heb om verder te bouwen. Meestal ligt de bouw tussen half juni en eind augustus wel stil of staat het op een laag pitje.

Komen er nog labels aan de draden te hangen of heb je het zo in elkaar gezet dat te zien is welke draden bepaalde functies hebben ?
Het is inderdaad niet mijn gewoonte om er zo'n dradenbende van te maken, maar vanwege de steunbalken waar ik omheen moest en de plaatsing van de printplaten voor de wisselservo's (onder die printplaten mag namelijk geen spoor liggen, in verband met het koelblok dat daarvoor te laag hangt en het moeten kunnen inregelen van de wissels als die eens van slag mochten raken) en uiteraard de wisselservo's zelf, werd het wat gehannis met de bedrading. Maar gelukkig is labelen niet nodig, want elke functie heeft zijn eigen kleur.

Voeding middenrail: blauw
Voeding spoorstaven: bruin
Spoordetectie: groen
Voeding printplaat wissels: zwart
Aansturing printplaat wissels: rood/bruin (gevlochten)
Voeding en aansturing van servo's vanaf de printplaat: zwart/rood/wit (gevlochten)

Als later ook de seinen, verlichting of de aandrijving van scenery mee gaat spelen, zullen ook die een eigen kleur krijgen. 

Is het niet vreselijk onhandig om al die completen treinen op de baan te hebben staan als je aan het bedraden/zagen/timmeren bent?
Ik maak het werkgebied altijd ruim vrij van materieel en tijdens werkzaamheden zal ik ook nooit rijden. Zoveel mogelijk zaagwerk doe ik ver bij de treinbaan vandaan. Bij het boren en schroeven wordt de rails in de wijde omgeving altijd eerst gestofzuigd voordat het materieel weer gaat rijden. De situatie zoals je nu ziet is ook geen situatie waar gewerkt wordt, maar puur om de plaat te testen. Een aantal treinen zijn hiervoor weggereden en de plaat ligt nu stil op deze plek totdat de testen klaar zijn. Tot nu toe gaat het altijd probleemloos op deze manier, maar voorzichtigheid is uiteraard altijd geboden. Als ik het niet vertrouw, gaat het materieel uiteraard van de baan af.

Die bruine ex tP III 2400 moet die geen zwaailichten hebben?
Nee, eigenlijk moeten mijn andere 2400 ontdaan worden van hun zwaailichten. NS begon (ik meen) in 1969 met het aanbrengen van zwaailichten op de serie 2200/2300. Kan ook een paar jaar later zijn geweest, maar in ieder geval ruim voor 1974. Met de 2200/2300 was men ruim na 1974 hiermee klaar. Voor de 2200/2300 kan ik dus zowel met als zonder zwaailicht rijden. Maar met de 2400 begon men pas in 1976 met het aanbrengen van zwaailichten. Hierdoor zou ik al mijn 2400 locs dus eigenlijk van hun zwaailichten moeten ontdoen. Jammergenoeg zijn de zwaailichthouders bij de 2400 van Roco meegegoten aan de kap en zitten precies in de ronding van de neus. Wegsnijden zal dus moeilijk worden en ik ben bang dat het eindresultaat dan lelijker wordt dan het niet helemaal correct zijn van de aanwezigheid van de zwaailichten. Dat is dus een bewuste keuze.

Moet die 2410 geen anti-tocht ramen hebben/krijgen?
Nee zeker niet. Deze zijn pas rond 1980 op een aantal 2400 locs aangebracht. In 1974 weas dat dus absoluut nog niet aan de orde.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 12:46:02 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #269 Gepost op: 22 april 2015, 13:33:26 »
ok, tnx Jeroen! weer wat geleerd   ;D
Altijd handig die tijdperk kenners  (y)