Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310321 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #240 Gepost op: 15 januari 2015, 16:34:45 »
Bedankt Jaap en Floris!  (y)

Ofwel je trein is te lang,ofwel je brug is te kort  ;D  ;)

Ik denk dat ik maar de zaag in mijn brug ga zetten om er een stukkie tussen te plakken...  :P :P

Bij deze nog even een kleine update. Van één van de sponsoren van Ermehuizen, ontving ik van de week een setje transfers voor het dijkhuis wat ik enkele posts hierboven liet zien. Jakop, nogmaals heel erg bedankt voor de fraaie trasfers! Inmiddels hebben ze hun plekje gekregen:


En dit wordt dan ongeveer de bedoeling. In de spoordijk zal deze baanwachterswoning geplaatst worden en de treinen denderen daarna zowat door de woonkamer. 


En hier het nummer 31 aan de andere zijde. Duidelijk is te zien dat de transfer mooi in de voegen van de stenen is getrokken, zodat het net lijkt alsof het witte vlak en het cijfer 31 op de muur is geschilderd. Tussen het stoepje en het spoor zal nog een muurtje komen, zodat de spoorbeambte veilig rond zijn huisje kan stekkeren.


Het huisje heb ik inmiddels ook volledig gevoegd en is nu helemaal klaar.


Verder kwam ik op de beurs in Houten naast mijn 2433 ook nog twee pandjes tegen die Artitec in de verkoop had.

Ik moet de pandjes nog wel geheel nalopen op losse delen en muren die hier en daar bol zijn gaan staan. Maar het zijn wel leuke geveltjes om straks ergens in de baan te verwerken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 20:37:29 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #241 Gepost op: 27 januari 2015, 16:56:22 »
Om mijn twee Roco 2400'n binnenkort in dubbeltractie voor mijn gemengde goederentrein in te kunnen zetten, moest ik op zoek naar vervangende tractie voor mijn koelwagentrein. Deze werd afgelopen weekend gevonden in de vorm van de Roco NS 2256.


De NS 2256 is oorspronkelijk een tijdperk III machine uit een Roco startset. Nu is een NS vignet zo op de loc geplakt om het in tijdperk IV te plaatsen, maar het geheel bruine locframe vond ik ook niet echt geslaagd. Gelukkig had ik nog een frame liggen van de NS 2275 waarvan de kap ooit gesneuveld is en de aandrijving inmiddels volledig ontmanteld was voor andere doeleinden. Ik heb de 2256 nu op het frame van de 2275 opgebouwd, waardoor er en fraaie bruine 2200 ontstond.

Inmiddels is het lijndieselpark al aardig uitgebreid.


Van links naar rechts zien we de:

NS 2201 als tractie voor de Klompentrein
NS 2256 als tractie voor de koelwagentrein
NS 2343 als dummy achterop de Klompentrein
NS 2456 als tractie (2e loc) voor de gemengde goederentrein
NS 2433 als tractie (1e loc) voor de gemengde goederentrein
NS 2903 als tractie voor de buurtgoederentrein (3 gesloten wagens)

Verder valt er nog te melden dat het rijden met Koploper ook steeds verder vordert. Inmiddels rijden alle doorgaande treinen en zijn Johan en ik nu bezig om de eerste drie treinstellen op kopspoortjes goed rijdend te krijgen. Het begint inmiddels dus al ergens op te lijken.  :) :)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 08:02:28 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #242 Gepost op: 27 januari 2015, 18:41:46 »
Ziet er goed uit,zowel je idee voor t baanwachterhuis alsook je loccenpark.
Ben benieuwd hoe de vaste plek voor t huis eruit zal zien als t af is.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #243 Gepost op: 27 januari 2015, 19:26:01 »
Was die 2256 ook een AC-uitvoering dan? Of had je die gekocht omdat je toch al wist dat je nog een AC-onderstel over had? En de transfers van het vignet... Kleinspoor?

En ga vooral door. Ik lees aandachtig mee, al geef ik weinig commentaar.  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #244 Gepost op: 28 januari 2015, 08:40:21 »
Ziet er goed uit,zowel je idee voor t baanwachterhuis alsook je loccenpark.
Ben benieuwd hoe de vaste plek voor t huis eruit zal zien als t af is.
Dank je wel Floris! Ik heb nog geen idee wanneer ik aan het dijklichaam toekom waar de banwachterswoning gesitueerd gaat worden. Er komt in dat stukje nog best het e.e.a. samen, waar ik mij eerst in moet gaan verdiepen. Denk bijvoorbeeld aan de plaatsing en aansturing van Wilo's voor de spoorbrug en een AHOB. Voordat dit huisje zijn plekje heeft ingenomen zal er nog heel wat water door de Ermel zijn gestroomd. En zelfs dat water is nu nog een kale houten plaat  ;D ;D

Was die 2256 ook een AC-uitvoering dan? Of had je die gekocht omdat je toch al wist dat je nog een AC-onderstel over had? En de transfers van het vignet... Kleinspoor?

En ga vooral door. Ik lees aandachtig mee, al geef ik weinig commentaar.  (y)

De 2256 is een door MTE omgebouwde AC loc. Nadeel van die ombouw is alleen dat er maar twee assen aangedreven zijn. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een gewone Roco AC-loc zou zijn met drie aangedreven assen. Nu hoeft deze loc maar een licht treintje te trekken (de Brawa koelwagens waaien bijna het spoor af als je het raam open laat staan...), maar onderweg naar huis bedacht ik me ineens iets heel anders:

Mijn NS 2201 is wel een standaard door Roco geleverde AC loc, dus met drie aangedreven assen. Die loc rijdt met mijn Klompentrein, bestaande uit een engergiewagen, 3 Plan E's en de geel grijze 2343 die ik zelf tot dummy heb aangepast. Ik maak mij al enige tijd wat zorgen over deze trein, omdat het best een zwaar geheel is om straks de hellingen op te trekken.

De laatste tijd al vaker genoemde Johan bood ook nu weer uitkomst. Johan heeft namelijk voor mij ooit een geel grijze 2246 DC loc omgebouwd naar AC. Dat was in de tijd dat Roco zelf nog niet met AC locs op de markt kwam. En wat Roco niet voor elkaar krijgt, lukte Johan wel, want deze loc heeft ondanks een ondergebouwd sleepcontact toch nog zijn vier aangedreven assen behouden! Nu wilde het geval dat deze loc een jaren '80/'90 uitvoering is (met laag A-frontsein) en tegenwoordig bij mij alleen in de vitrine staat.

Neem daarnaast nog het overgebleven bruine frame van de NS 2275 die ooit over een paar dwarsliggers gestruikeld was en daardoor een stukkie naar beneden viel en door het brosse kunststof daarbij zijn hele kap verbrijzelde.... en het idee voor een grote omwisselactie was geboren!

Onder het frame van de bruine 2275 kwamen de draaistellen van de door Johan omgebouwde 2246. Ook de aandrijving werd hierin overgezet, maar wel met de nieuwe printplaat en decoder van de nieuw gekochte 2256. Nu zou het simpel geweest zijn om de kap van de 2256 erop te zetten en dan was ik klaar. Maar nee, op dit opgebouwde onderstel kwam de kap van de 2201. En dat heeft er weer mee te maken dat de 2201 voorop de neus een kleine beschadiging heeft. Deze 2201 staat met zijn neus tegen de energiewagen van de klompentrein, waardoor dat beschadigingetje niet opvalt. De kap van de 2256 kwam op het met drie assen aangedreven onderstel van de 2201 en gaat met motorhuif voorop de koelwagentrein trekken.

Van alle overgebleven delen werd de 2246 weer opgebouwd, waarmee de stoelendans weer afgerond was.

Nu is het wel jammer dat ik het idee pas kreeg nadat ik de AC 2256 had gekocht, want anders had ik dus net zo goed een beduidend goedkopere DC versie van de 2256 aan kunnen schaffen. Maar goed, ik ben nu al lang blij dat ik mijn klompentrein met een loc kan trekken met vier aangedreven assen en de koeltrein ook over een goed aangedreven loc (3 assen) beschikt.

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 08:45:21 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #245 Gepost op: 28 januari 2015, 10:21:59 »
Ik wordt er helemaal duizelig van  ::)
gr. Ed

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #246 Gepost op: 28 januari 2015, 11:00:55 »
Wat is gelijkstroom dan toch een handig systeem  ;) (vooral als je het - zoals ik - in de kast heb liggen.  :P

Maar even serieus: handig gedaan, Jeroen. Die koelwagentrein is ook heel gaaf.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #247 Gepost op: 28 januari 2015, 14:16:49 »
Gelukkig had ik nog een frame liggen van de NS 2275


Het begint inmiddels dus al ergens op te lijken.


Is dat frame recht, Jeroen? Ik heb veel frames van de 2275 gezien die gebogen waren zodat de cabines er niet recht op stonden.

Ik mis de 2530. ;D

Ik wordt er helemaal duizelig van  ::)

We zien het... word met dt... :-*
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #248 Gepost op: 28 januari 2015, 14:24:51 »
Wat is gelijkstroom dan toch een handig systeem  ;) (vooral als je het - zoals ik - in de kast heb liggen.  :P
Ja ik weet het, DC is veel beter. Het is allemaal de schuld van mijn vader. Hij kocht een Marklin baantje op toen ik 5 werd..... 

Maar even serieus: handig gedaan, Jeroen. Die koelwagentrein is ook heel gaaf.

Maarten
Dank je wel. Zou mooi zijn als Brawa nog eens met een paar NS Interfrigo's tijdperk IV komt met oud opschrift, maar zonder de bananen erbij. Enfin, wellicht in 2016. Mijn andere wens hebben ze nu voor 2015 aangekondigd: de SNCF STEF variant van deze wagen in tp IV. Die gaat er dus ook zeker nog komen.

Is dat frame recht, Jeroen? Ik heb veel frames van de 2275 gezien die gebogen waren zodat de cabines er niet recht op stonden.

O, dat is nieuw voor me. Ik heb veel gehoord en gelezen over de 2275, maar nog niet eerder dat het frame ook krom kan zijn. Gelukkig sluit bij mij de cabine overal netjes aan.

Ik mis de 2530. ;D

Ja ik ook. Als de ene meneer T.B. uit Bvk nu eens wat minder van jouw kostbare tijd op eist, kun je voor mij misschien ook eens een 2530 maken  :P :P :P

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 14:46:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #249 Gepost op: 28 januari 2015, 14:26:02 »
We zien het... word met dt... :-*

Lelijke Sinterklaas!  :P
gr. Ed

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #250 Gepost op: 28 januari 2015, 16:01:23 »
Leuk rijtje, vooral die 2900  (y)
Mvh Steef

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #251 Gepost op: 04 februari 2015, 10:41:40 »
Dank je Steef!

Inmiddels heb ik nagenoeg alle treinen rijdend in Koploper. Ook de twee in dubbeltractie rijdende treinen (twee 2400'n en twee Mat'54 stellen), doen het prima!

Johan heeft van het weekend enkele treinen nog wat bijgesteld qua rijgedrag en ook de Benelux Trek-duw stam maakt sinds maandag kop in het schaduwstation. Hierdoor rijdt de ene keer de 25.5 en de andere keer de WRDk dus voorop over de baan.

Johan, nogmaals heel erg bedankt voor al die uren werk die je erin hebt gestopt om mij de beginselen van Koploper te leren en te helpen bij het rijdend krijgen van alle treinen.

Rest nu nog het grote zorgenkind op de baan, de EloTrains 1505. Gelukkig zijn er al positieve ervaringen opgedaan door forumleden met het verzwaren van de loc en bullfrog snot antislip aanbrengen op een van de assen.  (y) (y) Ik ga binnenkort dus ook maar eens aan de slag om dit model goed rijdend te krijgen. Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61405.0.html

Ook de ATF ervaringen hier op het forum hebben mij overtuigd dat Ermehuizen ook wat ATF op de spoorstaven en onder de locslepers gaat krijgen.  (y) (y) Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html

Al met al nog wel wat dingen te doen om alles echt 100% naar de zin te krigjen met het automatisch rijden van de treinen, maar we zijn dus al een heel eind de goede richting op!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #252 Gepost op: 04 februari 2015, 18:54:42 »
Geweldig Jeroen, mooie baan.  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #253 Gepost op: 20 februari 2015, 10:29:13 »
Dank je wel René! Ik doe mijn best  :D

Uiteindelijk vielen de aanpassingen aan het zorgenkind wel mee. Een uurtje rommelen en de loc rijdt als nooit tevoren! Ik heb de Elotrains 1500 verzwaard met 100gr lood. De grootste winst viel echter te halen uit het vervangen van de antislipbandjes door exemplaren van Marklin (art. 7153). Ook zijn de assen met antislipbandje vanuit de achterste positie in de draaistellen naar de voorste positie (dus onder de cabines) verhuisd). Geen geslip meer en de loc trekt nu vrolijk zijn 5 rijtugien over de baan!

Het ATF heeft inmiddels ook zijn werk gedaan. Alleen mijn 2903 bleef erg veel last houden van stroomafname problemen en vertoonde daardoor een schokkerig rijgedrag. Ik heb dit opgelost door een dun draadje op de sleepschoen te solderen en deze aan te sluiten op de soldering bovenop het veermechanisme van de sleper, waar ook het draadje naar de decoder gesoldeerd zit. Met dit extra draadje overbrug je als het ware de schuivende en scharnierende punten van de sleper, namelijk waar het veergedeelte in de sleepschoenen zit. Om de sleper verticaal op en neer te kunnen laten gaan, zitten de uiteinden van het veergedeelte los in de sleepschoen geborgd. Het elektrisch contact is hier het minst betrouwbaar. na aanbrengen van dit extra draadje rijdt de 2903 nu ook uitstekend!

Ik kom nu ongeveer op het punt dat de grote plaat met rails die nog steeds onder mijn treinbaan ligt, afgemonteerd kan worden en uiteindelijk op zijn plek geschoven kan worden.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #254 Gepost op: 20 februari 2015, 10:35:24 »
En dan scenery Jeroen! Ben ik benieuwd naar  :)