Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310144 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #210 Gepost op: 18 oktober 2014, 18:42:15 »
Dat is mooi geluk hebben Jeroen. Bij mij is er ooit een complete plank van de muur komen zetten.. Gelukkig had ik mijn materieel net opgeruimd, anders.....

Succes met koploper. Komt goed, is mij ook gelukt.  (y)

Grtz,
Niels

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #211 Gepost op: 21 november 2014, 08:42:39 »
Succes met koploper. Komt goed, is mij ook gelukt.  (y)

En goedkomen doet het!  :)

Gelukkig leef ik in de omstandigheid dat ik dag en nacht gebruik mag maken van een ware ervaringsdeskundige op het gebied van Koploper  ;) En dat was nodig ook, want geef mij nou maar een bos styreen en je hoort me een jaar niet (hoogop om jullie te vervelen met wat foto's van mijn gepruts met dat styreen....), maar als ik een softwarepakket moet gaan gebruiken met een handleiding van 800 pagina's, dan word ik daar lichtelijk nerveus van....

Enfin, die plastic zooi op wieltjes moet toch eens een keer automatisch gaan rijden, want als ik met mijn treinen wil rijden, wil ik ze ook daadwerkelijk elke beweging zien maken, zonder dat ik daarvoor weer op een knopje moet drukken of aan een wieltje moet draaien. Bovendien heb ik er een pesthekel aan als mijn modellen ineens de lengte van een 1:100 model hebben aangenomen, omdat ik weer eens vergeten was een wisseltje om te zetten en het rijdend projectiel daardoor plotseling een soortgenoot op zijn route tegenkwam.....

Goed, genoeg geleuterd, op naar de plaatjes. Ik ben nog niet helemaal klaar met het rijden via Koploper, maar wel een heel eind op weg. In deze update laat ik jullie een paar zaken zien waar ik de afgelopen weken mee bezig ben geweest.


Als eerste werd het schaduwstation in Koploper (schematisch) getekend. rechts onderin heb ik voorlopig even wat opmerkingen voor mezelf neergezet, zodat ik daar altijd even op terug kan vallen als ik weer eens een zwak moment mocht hebben. Voor de echte die-hards onder jullie, die mijn draadje dagelijks weer helemaal doorlezen en de foto's boven hun bed hebben hangen, is het heeeeeeeeeel misschien opgevallen dat er drie extra kopsporen bij gekomen zijn (met de nummers 23-25). Ik kan alleen maar bevestigen dat deze constatering juist is. In de afgelopen weken heb ik deze drie sporen aangelegd, zodat ik daar drie treinstellen van elk vier bakken kwijt kan. Foto's daarvan volgen van de week wel een keer.

De vierkantjes met een cijfertje erin die je in de sporen tegenkomt, zijn de blokken die ik heb aangemaakt. In Koploper moet je de relaties tussen de blokken ook aangeven.


Dat is hier gebeurd. In dit scherm staan alle blokken die dan met elkaar verbonden moeten worden middels een lijn. In deze lijn komt een bolletje te staan wat de rijrichting aangeeft. Bij het leggen van deze relaties moet je heel goed opletten welke rijmogelijkheden er op de baan zijn om van het ene naar het andere blok te komen en moet je ook al routes uitsluiten, waarvan je niet wilt dat ze gereden gaan worden. Omdat je op mijn baan helemaal niets te zien krijgt van dit schaduwstationsniveau is het bijvoorbeeld onzin om een trein vanuit Blok 15 (opstelspoor) naar blok 11 (opstelspoor) te rijden, terwijl dit technisch wel mogelijk is. Zo'n relatie heb ik dus ook niet aangelegd.

Bij het aanleggen van de relaties geef je ook meteen op of je van het ene naar het andere blok in 1 richting (1 bolletje) of 2 richtingen (2 bolletjes) mag rijden.


Nadat ik alle relaties had aangelegd, werd het tijd om de wisselstraten vast te leggen. Van elke relatie die gelegd is tussen twee blokken, moet je in het baanplan de te rijden route geel maken en 'onderweg' de wissels in de juiste stand zetten. In bovenstaand voorbeeld zie je de route die de trein aflegt van blok 16 (V) naar blok 20 (N).


Wat ik een erg leuk moment vond, was het testen van de bezetmeldpunten in de baan. De eerste bezetmeldpunten zijn zo'n zeven jaar geleden al in de baan gelegd, maar nog nooit getest. Bijna al het materieel werd van de baan gehaald en met een los rijtuig werden de bezetmeldpunten aangereden en kon ik in het testprogramma van Koploper zien of het bezetmeldpunt ook daadwerkelijk in het systeem werd aangemeld (het betreffende bezetmeldpunt wordt dan een blauw vlakje. van de 62 bezetmeldpunten waren er vijf die niet goed werkten. Na het controleren van de bedrading van deze vijf punten, was dit euvel ook opgelost.

Al met al ben ik, dankzij de vele hulp, al een heel eind op weg. Voordat ik daadwerkelijk met Koploper kan gaan rijden, moet nu het materieel nog goed in het systeem ingevoerd worden en moeten alle locdecoders nog afgesteld worden. Ik heb nog wel wat te doen dus.....

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 21 november 2014, 08:46:18 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #212 Gepost op: 21 november 2014, 19:11:41 »
Je bent niet de enige die schrikt van een handleing van zoveel pagina's en er steeds minder van lijkt te gaan begrijpen hoor  ;)
Ondanks dat ik de helft niet begrijp van wat ik net la,begrijp ik wel dat je voorwerk goed is geweest en dus  (y) is.
Suc6 met de rest.
(en nee ik ga er echt niet aan beginnen,ik zou lijp worden van het extra achteraf en vooraf werk,laat staan de rest  :-X)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2014, 21:41:21 door Bert van Gelder. Reden: Overbodige "sub" verwijderd »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #213 Gepost op: 22 november 2014, 08:34:25 »
Een degelijke constructie van de brug. Daardoor kan hij menig storm doorstaan ;)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #214 Gepost op: 22 november 2014, 11:47:26 »

Als eerste werd het schaduwstation in Koploper (schematisch) getekend.


Hoi Jeroen,

Je werkt zo te zien met 2 tabbladen. Mijn ervaring is dat dit hinderlijk is. Neem eens in overweging alles op één blad te zetten. Dat kan vaak gemakkelijk als je de blokken en wisselstraten aanzienlijk inkort. Uiteindelijk is het enige wat je ziet een blokje waar al of niet een trein in staat. :)

Ben benieuwd naar het vervolg. (y)

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #215 Gepost op: 25 november 2014, 15:09:44 »
(en nee ik ga er echt niet aan beginnen,ik zou lijp worden van het extra achteraf en vooraf werk,laat staan de rest  :-X)

Het moet hobby blijven hoor, als je het idee krijgt dat je er lijp van gaat worden, moet je er inderdaad vooral niet aan beginnen!

Een degelijke constructie van de brug. Daardoor kan hij menig storm doorstaan ;)

Dat is gelukkig wel gebleken Gerco, maar toch heb ik dit soort ongeleide projectielen liever niet in mijn treinbaankamer  :o

Je werkt zo te zien met 2 tabbladen. Mijn ervaring is dat dit hinderlijk is. Neem eens in overweging alles op één blad te zetten.

Bedankt voor je tip Ben! Ik heb me ook lang afgevraagd wat voor mij handig is. Maar vanwege mijn slechte ogen word ik dol van teveel lijntjes op het scherm. vandaar dat ik er bewust voor gekozen heb om met twee tabbladen te werken. Eentje voor het (straks) onzichtbare deel en eentje voor het (nog te bouwen) zichtbare gedeelte van de baan. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat veel andere mensen het werken met tabbladen juist irritant vinden, waardoor je tip absoluut een heel nuttige is!


Goed, ik zou jullie nog de drie nieuwe opstelspoortjes laten zien. Welnu, hieronder eerst een oudere foto. De nieuwe sporen zijn gekomen op de plek van het gat achter de Benelux Trek-duwstam op deze foto:





In dit 'gat' zijn nu drie sporen gelegd waarbij op elk spoor een treinstel van vier bakken kan staan. 


Het aanleggen van deze kopspoortjes kostte wel ruimte op het opstelspoor waar deze kopspoortjes nu aftakken, maar dat is niet erg. Ik kon namelijk nog eeen kort, maar doorgaand spoortje gebruiken voor mijn 2900 met drie Gbs wagens.

Nu moeten de wissels nog aangesloten worden en dan is dit projectje ook weer klaar.


Verder heb ik kort geleden deze watertoren nog gebouwd. Leuk ding om straks ergens aan de rand van Ermehuizen neer te zetten.


Tenslotte nog twee van mijn nieuwe aanwinsten. De Artitec DAf truck Brand Bier en Kattenberg. Wat een fraaie modellen!


Bij de Lips fabriek wordt geregeld een afdelingsfeestje georganiseerd.... Het plan met deze DAF is niet de Lips fabriek. Wat ik ermee ga doen, zien jullie later nog wel.


Terwijl buuf Hetty druk bezig is met de grote voorjaarsschoonmaak, wordt de inboedel van familie Baarda in de verhuiswagen geladen....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 november 2014, 15:14:37 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #216 Gepost op: 25 november 2014, 15:34:35 »
Ziet er geweldig uit Jeroen  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #217 Gepost op: 25 november 2014, 15:41:28 »
Hallo Jeroen,


Ziet er geweldig en uit herkenbare treincombinaties uit het verleden  (y)


mvgr Evert en Bas

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #218 Gepost op: 25 november 2014, 16:20:05 »
Ziet er goed uit Jeroen. Ben dan ook benieuwd hoe het boven gedeelte er van de baan uit komt te zien.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #219 Gepost op: 25 november 2014, 19:19:53 »
Very nice,ondanks je compromissen   (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

shipgert

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • groeten, Gert-Jan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #220 Gepost op: 25 november 2014, 19:20:44 »
Ook ik ben nieuwsgierig hoe het verdere eruit komt te zien.
Dit belooft in ieder geval veel goeds.
groeten, Gert-Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #221 Gepost op: 26 november 2014, 09:51:11 »
Bedankt allemaal!

Tja, die bovenverdieping.... Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar  ;D ;D

Ik hoop eigenlijk dat de treinen eind dit jaar op de benedenverdieping met Koploper rijden. Daarna wordt het eindelijk eens tijd om met de bovenverdieping aan de slag te gaan.

Zal vast allemaal goedkomen  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #222 Gepost op: 03 december 2014, 12:54:50 »
mijn 2900 met drie Gbs wagens.

Hoe kom je aan die 2900??
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #223 Gepost op: 03 december 2014, 13:41:57 »
Een jaar of 8 geleden gekocht bij Ben Kreiter. Hij woonde toen in ieder geval in Zwolle. Van deze loc heeft toen ook een artikel in Railmagazine gestaan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #224 Gepost op: 03 december 2014, 18:42:18 »
heb je daar mischien een paar goede foto's van die 2900, ben namelijk wel benieuwd hoe die er uit ziet  ;D