Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gedrag Weistra regelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:31:44
Nieuwbouw container overslag terminal door ceuleer
Vandaag om 12:27:23
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
Vandaag om 12:26:42
Hall sensor versus Reed schakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:24:02
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
Vandaag om 12:21:04
Rollenbank in Spoor-1 door sdz1976
Vandaag om 12:19:03
Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden? door André82
Vandaag om 12:18:43
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door jowi
Vandaag om 12:08:21
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 12:05:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 11:42:38
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 11:37:59
Van Swarzach naar Swarzburg door gvandersel
Vandaag om 10:43:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sdz1976
Vandaag om 10:38:59
VERPLAATST: Modelspoorgroep Eindhoven door Reinout van Rees
Vandaag om 09:41:54
(ACME) Containerwagens met daarop containers van andere fabrikanten. door Peter Crossrail
Vandaag om 09:32:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 09:16:31
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 09:13:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:12
De opdracht voor de fotowedstrijd voor november/december "de spoorwegovergang" door Bob R.
Vandaag om 08:58:11
gezocht asgenerators in H0 door spoorfan
Vandaag om 08:48:47
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 128156 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4189
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Ermehuizen anno 1974
« Gepost op: 09 november 2013, 21:08:08 »
Hallo allemaal,

Inleiding
In het verleden heb ik jullie wel eens deelgenoot gemaakt van een paar bouwsels of verbouwsels. Te denken valt daarbij aan De Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen, zie; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html  en "Rijtjeshuizen in jaren '30 stijl met Kibri 8321", zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45760.0.html.

Deze bouwsels heb ik niet zomaar gemaakt. Ik ben al een aantal jaren bezig met het bouwen van een vaste treinbaan op de zolder van onze woning. Tot op heden ben ik nog niet verder dan het aanleggen van het schaduwstation, want met een jong gezin blijft er niet zo heel veel vrije tijd over. Daarnaast vind ik het ook leuk om treinen te fotograferen, waar ook de nodige tijd in gaat zitten. Maar haast heb ik ook niet, het leukste is het bouwen en als de baan eenmaal klaar is.... Naast het bouwen aan het schaduwstation heb je soms ook gewoon eens zin om iets aan scenery te doen, maar aan een schaduwstation valt weinig aan scenery te vinden. Daarom zette ik af en toe eens een huisje in elkaar, werd er een spoorbrug gebouwd en maakte ik een rijtje van 9 Kibri woningen. Met als gevolg dat die zooi mij nu allemaal gruwelijk in de weg staan als ik aan de baan wil bouwen....

Ermehuizen anno 1974
Laat ik eerst eens met de naam Ermehuizen beginnen. Ermehuizen is niets anders dan een samenvoeging van mijn geboorteplaats (waar ik 28 jaar ben blijven hangen) en het dorp waar ik nu alweer bijna 8 jaar woon. Enkhuizen en Ermelo. 1974 is mijn themajaar, omdat ik ooit een bruine Motorpost had gekocht en ik daar twee bruine Gs'jes met opschrift Post bij wilde hebben (bij NS reden deze wagens vanaf 1974). Daarnaast is mijn grote 'lieveling'  de Nederlands/Zwitserse TEE DE-IV/RAm die in het voorjaar van 1974 buiten dienst gingen. Zie hier het enige overlappingsjaar van deze twee treinen en mijn themajaar is vastgesteld.

Overigens verzamel ik ook moderner Nederlands materieel. Ik heb daarom besloten mijn baan geheel in de stijl van de jaren '70 in te richten, maar het materieel uit 1974 ook zo nu en dan te wisselen voor het modernere materieel.

De techniek
Op mijn vijfde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een startset van Marklin met de overbekende stoomloc nr. 3000. het treintjesvirus nam geheel bezit van vader en zoon en al snel begon mijn vader een marklinbaantje te bouwen op zolder. Zo zoetjes aan werd het materieelpark uitgebreid en vernederlands. Ik ben daarom bij het Marklin systeem gebleven, maar heb de boel wel gemoderniseerd naar digitaal. De rail die ik in Ermehuizen gebruik is Marklin K-rail. besturingssysteem is een Intellibox IR en uiteindelijk zal de baan bestuurd gaan worden met Koploper. Bezetmelding regel ik met Vieschmann 5217 en de wissels worden bediend met servo's.

Overigens is het aandeel Marklin materieel relatief klein. Ik vind mezelf dan ook absoluut geen Marklinist, maar een drierailer.

Tenslotte (voor nu dan)
In de komende berichten zal ik foto's laten zien van het schaduwstation, de elektrische bende onder de baan en neem ik jullie mee bij de verdere bouw van Ermehuizen in wording. De bouw gaat langzaam, maar hopelijk heb ik zo nu en dan eens wat leuks aan jullie te laten zien.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 november 2013, 21:09:04 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Gert1

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2013, 21:21:21 »
Het zal je niet verbazen dat ik dit ga volgen!   (y)

mvg,
Gert

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 2977
    • Zeedoorn
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2013, 21:51:39 »
Ik ook ;D. Op naar de volgende update (y).

Groet,
Chris

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2013, 22:22:33 »
Hier volger nr. 3, maar dat wist je al.

Die andere 3 railer  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • Really old handsome bastard
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2013, 10:58:59 »
Hoi Jeroen,

Heb je draadje met de rijtjeshuizen ook met plezier gevolgd. En de rest van de goegemeente hier op het forum ook, staat me nog bij. Man man wat een discusies daar  ;D

Maar je getoonde bouwkwaliteiten doen vermoeden dat ook dit nieuwe draadje het waard zal zijn om te volgen (nee, voel vooral geen druk). Ik durf wel te zeggen dat de goede ervaringen uit het verleden hier wel een garantie zijn voor de toekomst  (y).


 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 386
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2013, 15:42:59 »
Leuk Jeroen, dat je een bouwdraadje hebt geopend. Bij mij zal daar nog wel even niets van terecht komen, heb het te druk met stations en bruggen bouwen  :) ;)

Maar nu even serieus, hoe krijg ik het uit mijn mond, ik ga dit zeker volgen.

Vriendelijke groet Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4189
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2013, 12:50:29 »
Klinkt allemaal al weer erg gezellig hier!  (y) Leuk dat jullie dit draadje gaan volgen.

Baanplan onderstation
Laat ik jullie eerst eens deelgenoot maken van het baanplan van mijn onderstation. Het onderstation voorziet in 13 doorgaande opstelsporen en 4 korte kopsporen. Verder zitten er twee keerlussen in verwerkt en zijn er op twee plaatsen wissels gelegd die naar de hellinmgen leiden voor het niveau daarboven, waar de eigenlijke treinbaan moet komen. Van het onderste niveau is dus uiteindelijk niets meer te zien.

Ik heb ooit de märklin K-rail stukken in AutoCAD getekend en dat programma ook maar gebruikt om het baanplan te maken.



Ik heb om ruimte te winnen, veel gebruik gemaakt van meegebogen wissels. Dat voorkomt niet alleen dat je veel ruimte kwijt bent aan de wisselstraten, maar ook dat treinen S-bogen moeten gaan rijden. Ik heb de S-bogen niet helemaal uit kunnen bannen, maar wel grotendeels. Tevens heb ik twee keerlussen ingebouwd.

Ten opzichte van dit baanplan heb ik in de werkelijkheid wel wat aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn er vier kopspoortjes bijgekomen voor korte treinstellen (max 2 bakken) en is er nog een extra opstelspoor aangelegd die nie6t op deze tekening staat.

Het diagonaal lopende stukje baan linksonder bestaat nu nog niet. Hier moet ik later onderdoorkruipen om in het midden van de baan te gaan staan/zitten. Uiteindelijk gaat hier mijn spoorbrug geplaats worden, maar dat zal nog een hele tijd gaan duren vrees ik.....

Jeroen
 
« Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 12:53:29 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2013, 13:13:47 »
Ik zie parallellen met m'n eigen geknutsel  ;D

Ik moet toch even roepen: foto's! het volk wil foto's!  ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2463
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2013, 09:08:32 »
Ik ben ook zeer benieuwd, Jeroen!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4189
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2013, 09:37:31 »
Hahaha, ja dat zat er weer in natuurlijk dat er foto's moesten komen....  ;D ;D ;D

Stand van zaken 1 maart 2009
Helaas heb ik tijdens de bouw van het onderstation ooit maar 4 foto's gemaakt... Maar goed, nu het schaduwstation nog niet bedekt is door de verdieping erboven, zal ik er ook nu foto's van maken. Eerst maar even een paar plaatjes tijdens de bouw:


Om te visualiseren welk gedeelte je hier nu ziet op de tekening van mijn vorige post hier, de foto is genomen vanuit het 'gat' in het midden en je ziet nu de rechter en linker onderhoek op de tekening. Het frame is opgebouwd uit zware houten balken, zodat ik ook met mijn dikke je weet wel op de baan kan zitten. Omdat ik nogal kippig ben, is dat wel makkelijk, zodat ik tenminste goed kan zien wat ik doe.... Ik heb een open frameconstructie gemaakt, zodat ik straks met mijn knar en kolenschoppen nog bij het onderstation kan komen als er onverhoopt een trein het spoor bijster is geraakt. En aangezien dat altijd op de meest onmogelijke plekken gebeurt..... Uiterst rechts op de foto moet uiteindelijk de spoorbrug komen op de punt van de bak.


Op deze foto is de rechter bovenhoek van de tekening zichtbaar. De trafo en de Intellibox staan hier op een tijdelijke plek. De oplettende kijker ziet dat ik regelmatig pijlen teken naast de rails. Om de meest optimale stroomgeleiding te creëren, soldeer ik de stroomcontacten van de railstukken aan elkaar. Ik maak dan ongeveer lengtes van een meter en soldeer aan deze stukken hun eigen voedingsdraden en als dat mogelijk is, plaats ik er een bezetmeldpunt in. Deze delen worden dan op de baan in elkaar geschoven en daar waar dat gebeurt en de contacten dus niet gesoldeerd zijn, zet ik een pijl op het hout. Ik weet dan als de rails ooit weer eens uit elkaar zou moeten, waar ik de rails los moet halen. De voedingsdraden worden aangesloten op een kroonsteen en vandaar aangesloten op de ringleiding. Hierdoor kan ik een compleet stuk spoor uit de baan halen als dat onverhoopt nodig mocht zijn.


Bij de ramen van de dakkapel die op de vorige foto's zichtbaar zijn (tenminste het rolgordijn wat ervoor zit) heb ik een ruimte vrij gehouden. De treinbaan is daar dus niet tegen de muur gebouwd, zodat ik enerzijds bij de ramen kan komen, en anderzijds ook gemakkelijk de achterzijde van de ban kan bereiken. Deze foto is vanaf hier gemaakt. Op de foto heb je zicht op de rechter en linker bovenhoek van de tekening. Op de plek waar hier nog de pc staat, is inmiddels een uitschuifbaar tableau gekomen waar de Intellibox, een programmeerspoor, een laptop en een booster hun plek hebben gevonden. De baan wordt boven dit tableau gebouwd en hier zal het andere uiteinde van mijn spoorbrug zijn plekje gaan vinden. In de keerlus rechts naast de pc zijn in een later stadium vier korte kopspoortjes aangelegd voor treinstellen van maximaal 2 bakken.  Naast de 1000 en de Plan V zijn nog vijf potloodlijnen zichtbaar. Hier moeten nog vier opstelsporen komen en het meest rechter spoor is het spoor om via één van de keerlussen bij de hellingen te komen. Omdat ik de houten plaat goed op het frame wilde laten rusten, heb ik het rechts iets breder gemaakt dan nodig zou zijn. Hierdoor rust de plaat nu volledig op het frame. In een later stadium is deze ruimte nog gebruikt om een extra opstelspoor aan te leggen die niet terug te vinden is op de tekening. Ook nog een kleine tip als je net als ik 'last' hebt van en wandcontactdoos die boven de baan uitsteekt. Ik ha geen zin om deze naar beneden te verplaatsen. Maar één van de contactdozen had ik wel nodig. Een normale stekker zou veel te ver uitsteken, wat ten koste zou gaan van ruimte voor en spoor. Weet dan dat de bouwmarkten ook haakse stekkers verkopen. Ideaal, want deze nemen veel minder ruimte in!


Tenslotte nog een plaatje vanaf de ramen naar de linker en rechter onderhoeken van de tekening.  In het gat van de keerlus zie je precies een balk in het frame zitten. Deze heb ik er in en later stadium uitgehaald, wat mij aanzienlijk meer bewegingsruimte gaf voor als er een calamiteit opgetreden heeft.
 
Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 12 november 2013, 09:40:46 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2013, 10:40:56 »
Ziet er stevig uit, Waterbaas!!  (y)
een tafel van 2"x3"tjes....dat had ik nog niet gezien. Daar kan je zeker op zitten  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
  • Really old handsome bastard
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2013, 17:21:00 »
De treintafel is aardbevingsbestendig zeg maar. Gebouwd voor de toekomst, voor als de aardbevingen hier in Groningen tot in Ermelo reiken.
Schept wel weer een band  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8121
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2013, 08:12:56 »
Dit ziet er goed uit  (y)
nu ik het station zie,snap ik wel waarom japie soms gefrustreerd werd van dat ding  ;D :-X
Ik ga proberen dit in de gaten te houden  ;D

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2013, 12:14:32 »
Als ook ex Ermeloer en ook drierailer ga ik dit maar eens volgen, ziet er mooi uit!

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2013, 18:17:12 »
Ik heb om ruimte te winnen, veel gebruik gemaakt van meegebogen wissels.

Ik heb die alleen als 'uitrijders' gebruikt in mijn schaduwstation omdat op de vorige baan ze nogal eens voor ontsporingen zorgden in de afbuigende stand zeg maar. Heb jij daar geen last van?
Je kan in ieder geval lange treinen kwijt in dit schaduwstation. Hoelang worden je zichtbare stationsporen?