Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310178 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #675 Gepost op: 12 juni 2020, 12:03:41 »
Fraaie nieuwe aanwinsten en een mooie motordienstwagen er bij!  (y)
Wat een verschil tussen de 1:100 en de 1:87 mP! Hopelijk komt er ooit nog een merk met een kant en klaar model uit...


Ik dacht dat Philotrain dat al eens gedaan had?

Steijn

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #676 Gepost op: 12 juni 2020, 12:33:32 »
Klopt!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #677 Gepost op: 12 juni 2020, 17:40:06 »
Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Even wat reacties van mijn kant:

Geweldig, Jeroen! Man, als ik de ruimte had, zou ik Heen doortrekken naar Nergens aan de niet-Weer zijde..... En een opstelplekje zoeken voor TEE's en D-treinen Buitenland. Echt erg mooi!

Aan onzichtbare opstelsporen had ik tot voor kort geen gebrek in Ermehuizen. Ik kan 30 treinen opstellen in de schaduwstations. Nu is er nog één plekje over voor de Mat'54 IV IC en heb ik nog de mogelijkheid om twee opstelkopsporen aan te leggen, maar daarna is de koek voorlopig wel op....

Maar erg is dat niet, want dan kan ik eindelijk eens aan de scenery bouwen. En tegen de tijd dat de baan zo goed als klaar is, zal mijn zoon het huis wel uit gaan en trek ik zijn kamer bij de treinbaanruimte en kan ik weer 30 jaar verder bouwen....  ;D ;D

Onderstaande gaat verder allemaal over de mP.

Heel fraai! En wat een verschil inderdaad!

Ja, daarom wil ik ook van die Märklin mP af, het smoelt gewoon niet.

Hoe heeft die bouwer dat gedaan? Alleen de raampartij vervangen of de hele neus?

De neuzen zijn van het THS model, maar de raampartij is van messing. Waar de vorige eigenaar dat vandaan heeft weet ik niet, maar het is echt een schitterende verbetering t.o.v. het normale THS model.

Ik dacht dat Philotrain dat al eens gedaan had?

Klopt, maar persoonlijk vind ik de Philotrain mP ook niet een heel fraai model. Ding heeft wat mij betreft een rare neus.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #678 Gepost op: 12 juni 2020, 20:25:05 »
............... zal mijn zoon het huis wel uit gaan en trek ik zijn kamer bij de treinbaanruimte en kan ik weer 30 jaar verder bouwen....  ;D ;D

Jeroen

Laat 'ie 't maar niet horen of lezen dat je niet verder kunt omdat...
En bovendien wil dan de volgende zijn kamer (jouw veronderstelde hobbykamer)..

Nee, gaat 'm niet worden.. :)

Gr, Bert

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #679 Gepost op: 12 juni 2020, 21:00:39 »
THS mp heeft een hoog voorhoofd vind ik. De Philotrain een te lange neus.
De Marklin is te kort en een te stomp neusje. Vind ik. Jammer.

Is de Marklin MP digitaal of Delta?

Gr Arnout.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #680 Gepost op: 12 juni 2020, 21:02:37 »

Aan onzichtbare opstelsporen had ik tot voor kort geen gebrek in Ermehuizen. Ik kan 30 treinen opstellen in de schaduwstations. Nu is er nog één plekje over voor de Mat'54 IV IC en heb ik nog de mogelijkheid om twee opstelkopsporen aan te leggen, maar daarna is de koek voorlopig wel op....



Daarna heb je gewoon een tekort aan opstelsporen en moet je telkens materieel wisselen. Dat kost tijd. Dan kom je nog niet toe aan scenery, leert de ervaring met twee spoortjes voor personenmaterieel...... ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #681 Gepost op: 16 juni 2020, 15:31:59 »

Nee, gaat 'm niet worden.. :)

Jawel hoor, want ik had het over het uit huis gaan van mijn tweede zoon, die slaapt naast de treinbaankamer op zolder. De oudste zal zijn domein op de eerste verdieping daar niet voor inruilen. Het zal eerder zijn als de oudste eerder het huis uit gaat, dat mijn tweede zoon dan de zolder inruild voor de kamer van grote broer en dan komt uitbreiding van Ermehuizen nog eerder in zicht. 🤣 🤣 🤣

THS mp heeft een hoog voorhoofd vind ik.

In het boek Elektrische treinen in NL deel 3 staat een foto van een mP die nagenoeg evengroot is als de THS mP. Ik deel je mening van een te hoog voorhoofd niet:




Is de Marklin MP digitaal of Delta?


Digitaal met werkend typhoongeluiden. Deze bruine mP is op het onderstel van de NS Cargo mP 3030 gezet.

Daarna heb je gewoon een tekort aan opstelsporen en moet je telkens materieel wisselen.

Oh nee, dat ga ik echt niet doen. Als ik ergens een hekel aan heb is het materieel wisselen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #682 Gepost op: 13 november 2020, 21:43:01 »
Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update heb geplaatst hier. Maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd in Ermehuizen.

In deze update gaan we even terug naar waar ik in de vorige post geëindigd ben, de THS motorpost:

Ik heb van Poki een Hondekop aandrijving, twee draaistellen en een bodemplaat besteld. Deze onderdelen dienden als basis voor het onderstel van de THS mP. De witmetalen draaistellen van de THS kit werden terzijde geschoven, want deze waren veel te dik om op de Mat’54 draaistellen te passen. Erwin Frick heeft mooie 1:87 mP draaistelzijkanten in zijn assortiment, dus ook die werden aangeschaft. Vervolgens begon het knutselen:

- Framedeel met apparatenkasten versmallen zodat deze in de kap past in plaats van er onder.
- Frame verlengen met framedelen van Mat’54 voor de draaistelophanging.
- Motordraaistel en motor met verlengde cardanas plaatsen.
- Loopdraaistel voorzien van AC-sleper en onder frame plaatsen.
- Decoder plaatsen en aansluiten.
- Bevestigingen maken om kap en onderstel met elkaar te kunnen verenigen.
- Diverse testritten rijden.

En dan is dit de huidige tussenstand:



Nog lang niet klaar om de Märklin mP te vervangen, maar het begin is er:



Even de koppen bij elkaar. Hier zie je overduidelijk dat de Märklin mP niet lekker smoelt in vergelijking met de THS mP:



Tja, en toen kwam de 2307 de ruwbouw mP ophalen om over te brengen naar de Hoofdwerkplaats voor de schilderbeurt:



Hopelijk komen er nog plaatjes vanuit de Hoofdwerkplaats, maar daar heb ik verder geen invloed op....

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #683 Gepost op: 13 november 2020, 21:53:22 »
Maar waar bevindt die Hoofdwerkplaats zich dan, dat jij daar geen invloed op hebt?

Steijn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #684 Gepost op: 14 november 2020, 09:25:59 »
Het wordt een mooi model Jeroen  (y) Wat een verschil in lengte en kopvorm

Nu staat er opeens een motorpost op mijn verlanglijstje.  ;D .

Grtz,
Niels

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #685 Gepost op: 14 november 2020, 09:41:05 »
Leuk weer een update te zien, benieuwd naar het eindresultaat van de mP!  (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #686 Gepost op: 14 november 2020, 21:24:05 »
Ik heb weinig tot niets met 'waslijn treinen' Jeroen, maar los daarvan lijkt dit een heel mooi model te worden  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #687 Gepost op: 16 november 2020, 10:53:28 »
Bedankt voor de reacties, leuk!

Maar waar bevindt die Hoofdwerkplaats zich dan, dat jij daar geen invloed op hebt?

Steijn

mP's gingen ook in de jaren '70 over het algemeen naar de Haarlemse Hoofdwerkplaats. Of dat nu ook gebeurd is, heb ik geen idee van, mijn invloed houdt op bij het vertrek van deze mP uit Ermehuizen. De overbrenging moest ik regelen tot aan Amersfoort, daar zou de mP verder opgenomen worden in één van de werkplaatstreinen. Ik heb Mw3 gevraagd om zo nu en dan wat foto's toe te sturen van de revisie van deze Motorpost. Nu maar afwachten wat ze met dit verzoek gaan doen....

Één deze dagen zal ik een nieuwe update plaatsen, want naast de mP in wording, is de afdeling Weg en Werken ook in Ermehuizen langs geweest. Tijdens een buitendienststelling zijn er twee nieuwe opstelsporen aangelegd en aangesloten op de Ermehuizense sporen.

Ook is er een oplossing gekomen voor de alsmaar stijgende reizigersaantallen in en rond Ermehuizen. In het wijzigingsblad van vorige week is namelijk structurele verbetering gekomen in de capaciteit van een aantal drukke stoptreinen rond Ermehuizen. Ik zal deze week een aantal foto's maken en jullie dan meenemen in deze ontwikkelingen.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 10:55:39 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #688 Gepost op: 16 november 2020, 12:38:23 »
Hoi Jeroen
Ik ben zeer benieuwd naar je update !
Ik heb van een goede collega vernomen dat je afdeling weg en werken zelfs taxi vervoer arrangeert om bepaalde essentiële componenten “ in te vliegen “  ;D ;D ;D

Mvg Johan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #689 Gepost op: 17 november 2020, 13:17:00 »
Ja, dat klopt, Johan. Met hulp van wat creativelingen, komen ze een heel eind in Ermehuizen!  ;D ;D ;D

Voor deze update gaan we eerst even terug naar pagina 33 van dit draadje. Ik postte daar onder andere deze foto:



Hier was links op de foto een tunnelbak in aanbouw voor twee opstelsporen die op de vensterbank kwamen te liggen. Inmiddels zijn we een tijdje verder, en heb ik besloten om op deze tunnelbak nog eens twee extra opstelsporen aan te leggen. Het dak werd losgeschroefd, het voorpaneel gedegradeerd tot achterpaneel en een nieuw, veel breder voorpaneel geplaatst. In dit nieuwe paneel kwamen twee grote luiken, zodat ik bij een ontsporing op de onderste sporen, ten alle tijden bij de pechvogels kan komen. De twee onderste opstelsporen sluiten aan op het hellingspoor vanuit het schaduwstation richting het station van Ermehuizen en het hellingspoor naar de brug. De twee nieuwe opstelsporen liggen een niveau hoger en kunnen daardoor alleen op de sporen naar de brug aangesloten worden.



Hier is de bak te zien met de 2 x 2 opstelsporen die boven elkaar liggen. één van de twee luiken dat toegang geeft tot de onderste opstelsporen is duidelijk zichtbaar. Bij de bovenste sporen wordt het dak dat nog aangebracht moet worden, demontabel.



Op deze foto een beter zicht op de aansluiting van de nieuwe opstelsporen op de bestaande sporen. Het dubbelspoor rechts bovenin ligt in het zicht en loop naar de spoorbrug. Zodra deze sporen uit het zicht zijn, maken ze een grote slinger naar de hellingsporen. Hierdoor lijkt het vanaf het zichtgedeelte alsof de sporen rechtdoor lopen, daar waar ze in werkelijkheid dus scherp afbuigen. Omdat de treinen in Nederland rechts rijden, was het buitenste spoor dat vanaf de spoorbrug naar de helling loopt, het aangewezen spoor waar de aftakking naar de twee opstelsporen in gemaakt werd (wissel 76). Maar om de treinen die van de twee opstelsporen weer de hoofdbaan op komen, ook rechts te laten rijden, waren twee overloopwissels ook onvermijdelijk. Het leverde het nodige gepruts op op een locatie waar niet al te veel ruimte is, maar uiteindelijk is het voor elkaar gekomen.



Op deze foto zijn links de twee nieuwe sporen zichtbaar. Ter hoogte van de wissels heb ik uit veiligheidsoverwegingen maar twee stroken styreen geplaatst, zodat bij een onverhoopte ontsporing in de wissels, de trein niet het gapende gat richting laminaat in kan verdwijnen......

Deze twee opstelsporen geven mij weer wat extra capaciteit op de baan. Één van de sporen hoop ik binnenkort toe te kunnen wijzen aan Artitecs nieuwste creatie dat volgende maand in de winkels zou moeten liggen, de Mat'54 IC met onderbroken blauwe band. Ik zeg, laat maar komen, Ermehuizen is er klaar voor, mede mogelijk gemaakt door Johan, die in allerijl enkele onderdelen voor de wissels heeft gefabriceerd en met de taxi heeft afgeleverd.  (y)

Naast gebrek aan opstelcapaciteit had Ermehuizen ook een gebrek aan zitplaatsen in sommige Stoptreinen. Hier is onlangs een einde aan gekomen, door de komst van een extra Mat'64 tweewagenstel. Afgelopen zomer waren we op vakantie onder andere in Leeuwarden beland. Natuurlijk werd de plaatselijke modeltreinenwinkel even bezocht en tot mijn grote verbazing en vreugde trof ik daar nog een splinternieuwe Roco Plan V 431 aan. Deze ging even later dus mooi mee naar de camping in Franeker om uiteindelijk in Ermehuizen te belanden.

Bedoeling was om dit stel te combineren met zijn soortgenoot, want wat is er nu Hollandser dan een Plan V? Precies; twee Plan V's!

Nu ging dat combineren niet zonder slag of stoot. Want Roco levert een prachtige koppeling bij elk model van Mat'64 waarmee je eenvoudig twee stellen kunt combineren, ware het niet dat de uitslag van deze koppeling te klein is om met name S-bogen te berijden. En laat ik nu net in één van mijn keerlussen een forse S-boog hebben liggen......

Met wat nodige creativiteit heb ik het toch voor elkaar gekregen om beide stellen te combineren.



Twee Plan V stellen op spoor 1 in Ermehuizen, voor mij puur jeugdsentiment, ware het niet dat Ermehuizen in die tijd nog Enkhuizen was.....



Om het rijden door S-bogen mogelijk te maken, heb ik direct achter het staafje waar de Roco scherfenbergkoppeling in wordt geklikt, een symoba kortkoppelingmechanisme gelijmd. Dat pas prima en dit zit het draaistel niet in de weg. De kortkoppelingsschacht heb ik vervolgens dusdanig plat gevijld dat je nog een stripje over houdt met een vierkant gaatje erin. Dit heb ik op een stripje styreen gelijmd, waar ik een gaatje in heb geboord dat net wat groter is dan het vierkante gaatje. Aan het andere uiteinde van het stripje precies hetzelfde gedaan, zodat het stripje nu onder de beide symoba's geplaatst kon worden (daar is dat vierkante gaatje voor nodig). Het stripje verbind nu beide kopbakken en loopt onder de baanruimers door. Om het haast onzichtbaar te maken heb ik het zwart geschilderd.

Nu moest er nog een fatsoenlijke oplossing gevonden worden voor de imitatie koppeling. Ik heb de gekoppelde imitatiekoppeling aan één uiteinde dusdanig afgeknipt, dat wanneer je het andere uiteinde in één van de pennen in de baanruimer klikt, het afgeknipte uiteinde de tweede Plan V net niet raakt. In bogen draait de koppeling dan niet mee. Dat is een iets minder fraai gezicht, maar altijd nog 100x beter dan helemaal geen koppeling tussen beide treinstellen. Tijden het rijden op de baan valt het niet eens op.



In een S-boog zie je de koppeling wel een stukje vrij komen van het andere Plan V stel.



Nu nog een groene weide en een fatsoenlijke achtergrond en dan is het oer-Hollandse sfeertje wel gecreëerd.......



Tenslotte in deze update. De werkplaatschef heeft mijn verzoek ontvangen en is zo vriendelijk geweest om mij enkele foto's toe te sturen van de mP op het werkplaatsterrein:



De mP is op nooddraaistellen geplaatst en zal binnenkort naar de schildersafdeling gebracht worden.



Ik ben benieuwd wanneer dit zal zijn, want zo te zien heeft de schildersafdeling nog meer werk te doen.......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974