Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door SvenW
10 October 2025, 23:50:47
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
10 October 2025, 19:48:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
10 October 2025, 12:59:29

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26375 keer)

henk

• Offline Offline
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #120 Gepost op: 12 November 2013, 13:06:00 »
Ik heb geen smartphone en die wil ik ook niet. :(

Dat kan wel zijn Klaas, maar over tien jaar ben je verdacht enkel en alleen omdat je zonder smartphone rondloopt.
 ;D :D ??? :-\ :(
Wist ik maar zeker dat dit een onzinvoorspelling is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 12 November 2013, 13:07:05 »
@Hans48

Wijs je mij een winkel aan die in de gaten houdt wat ik verdien en wat ik uit geef  ::)
Volgens mij is het nog steeds zo dat alleen je bank inzage heeft in wat er op je rekening binnenkomt en wat er uit gaat. Alleen zij zullen aan de bel kunnen trekken als dat scheef loopt.
Zou lekker worden als winkeliers dat zouden kunnen inzien.

Een spaarkaart systeem is heel wat anders dan kunnen zien wat jij allemaal uitgeeft. En dan kan een individuele winkelier ook niet zien wat jij bij anderen uitgeeft.

Dus net als eerdere sprekers: onzin.
Gr.
Eric

Gert1

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 12 November 2013, 13:13:25 »
@Hans48: Die smiley stond er natuurlijk niet voor niks bij.

Maar wat ik maar mee wil aangeven is dat jouw reactie toch wel wat paranoïde overkomt.
Wat kan het een winkelier nou schelen dat jij 2500 euro uitgeeft terwijl je maar 2000 euro aan inkomen hebt?
En wie zegt dat jij geen schenking hebt ontvangen, een prijs hebt gewonnen, net jarig bent geweest, etc. etc. etc.?
Kortom: het zal best zo zijn dat er dankzij  digitale systemen steeds meer gecontroleerd kan worden, maar laten we de angst daarvoor nou ook weer niet overdrijven.

mvg,
Gert

Hans48

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 12 November 2013, 13:14:09 »
Hallo Eric

Als jij bijvoorbeeld bij Paradigt (computershop) aankopen doet ,wordt er ieder keer gevraagd of je de
aankoopbon of garantiebewijs per email toegestuurd wilt krijgen.NEE DUS.
Mijn uitgaven hoeven hoeven door niets en niemand gecontroleerd te worden.
Nee,ik ben niet paranoide,maar wel een realist.

Mvg

Hans48

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 12 November 2013, 13:22:15 »
Pas maar op Hans, voor je het in de gaten hebt weten 'ze' dat je mogelijk bij Paradigt aankopen doet zonder aankoopbon per email. Bedenk dat 'ze' ook op forums lezen ....

Sander

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #125 Gepost op: 12 November 2013, 13:23:50 »
Hoewel het voor sommige mensen toch wel een goed idee is als er beter in de gaten gehouden wordt hoeveel ze uitgeven. Dat kan een volkomen onnodige gang naar de WSNP voorkomen. Financieel wanbeheer is helaas iets dat veel voorkomt.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 12 November 2013, 13:29:09 »
Ik heb geen smartphone en die wil ik ook niet. :(
Ik heb geen euro's en die wil ik ook niet  >:(
Waarom kan ik nou nergens betalen?  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 12 November 2013, 13:42:59 »
Als jij bijvoorbeeld bij Paradigt (computershop) aankopen doet ,wordt er ieder keer gevraagd of je de
aankoopbon of garantiebewijs per email toegestuurd wilt krijgen.NEE DUS.
Mijn uitgaven hoeven hoeven door niets en niemand gecontroleerd te worden.
Nee,ik ben niet paranoide,maar wel een realist.
Paradigit mag van mij gewoon de bon emailen. Kan je nog prijzen winnen ook  8)
Leuk voor ze als ze weten dat ik wel vaker bij ze koop. Maar om dat nu controleren te noemen? kan best zo zijn dat ik de volgende keer bij Mycom of welke zaak dan ook iets koop.
Komt op mij dus wel paranoide over. Heeft met realisme niet zoveel meer te doen.

En denk je nou echt dat het Paradigit (of welke winkel dan ook) boeit dat jij meer uitgeeft dan je binnen krijgt? Dat is hun probleem niet maar van jou en je bank.

Maar jij bent waarschijnlijk een van de zeldzame mensen die contact geld aan de balie van de bank gaan halen en nergens pinnen of op wat voor manier een elektronische transactie doet.

PS heb je wel in de gaten dat je hier op een elektronisch forum zit waar van alles en nog wat gelogd wordt? Je moest eens weten wat daar allemaal mee gecontroleerd kan worden.  8)
Gr.
Eric

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 12 November 2013, 13:54:59 »
Henk,ik respecteer jou mening,helaas is dit wel de realiteit.Om een voorbeeld te noemen,als je Airmiles,rocks  wilt sparen
moet je op de kaart gegevens invullen.Die zijn gekoppeld aan een klantennummer,dus jou gegevens.Op deze manier kunnen
jou uitgaven gecontroleerd worden.
Airmiles en zo lijken me niet de handigste manier om dit te controleren, je moet een heleboel databases doorspitten en er is geen enkele garantie
dat de data compleet is. (Heel simpel, je betaalt cash bij de AH en houdt de airmileskaart in je zak). Als je zou willen kijken hoeveel geld iemand
uitgeeft en of dit in verhouding tot zijn inkomen staat, dan is het veel handiger om naar zijn loonstrookjes en bankafschriften te kijken (en hem
eventueel anderszins in de gaten te houden). FIOD en belastingdienst hebben daar op zich wel de bevoegheid toe, maar dan moeten ze eerst
toestemming aan de rechter vragen om de gegevens op te vragen.  Die krijgen ze alleen bij serieuze vermoedens van fraude. Het is bovendien
behoorlijk intensief handwerk, daarmee duur en onhaalbaar om dit systematisch voor alle 16 miljoen nederlanders te doen. 

En als je het toch niet wil: maak een anoniem hotmail adres aan en laat daar het garantiebewijs naar toesturen.  Druk het af en klaar.  Natuurlijk
wel cash betalen. 

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #129 Gepost op: 12 November 2013, 14:00:33 »
1.Ooit het wetboek gelezen, daar staat niet dat de boete 35 euro is, daar staat alleen dat er een verhoging kan worden opgelegd.

2.Dat is nu al het geval, er zijn voldoende stations waar je (als je het weet) even snel uit kan stappen en in kan checken.  Bespaart je toch weer een stukje
betalen.  Bovendien, als jij reageert met de mededeling dat het je spijt maar dat dit 5 euro voor de moeite kost, de rest van de coupe zich achter de oren krabt en de volgende
dag beter uitkijkt dat ze zijn ingecheckt.

3.In 2013 zou het geen enkel probleem zijn om die gegevens online op je handheld beschikbaar te hebben. Zo, van "dat is al de derde keer" dat u vergeet in te checken. Heeft veel meer effect dan een of ander briefje dat weken later eens door de bus rolt.

Henk,
Even een paar reacties op jouw uitspraken.
1. In Nederland is "een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag" ("wettelijke verhoging", "boete") verschuldigd van € 35 boven de ritprijs. Dit is ook van toepassing als men een abonnement heeft waarmee men op dat moment recht op vrij reizen heeft, maar niet heeft ingecheckt, bij een abonnement waarbij dit verplicht is.
Zonder nog meer extra kosten kan dit binnen een week worden betaald, als men een identiteitsbewijs toont: men krijgt een Uitstel van Betaling (UvB). Betaling van de ritprijs en verhoging voorkomt strafvervolging wegens overtreding van artikel 70 Wet personenvervoer 2000 (Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer). Artikel 71 verbiedt onder meer het misbruiken van een vervoerbewijs.
Er geldt 1 uitzondering: Bij de trein wordt de € 35 kwijtgescholden als achteraf gebleken is dat de kaartautomaat defect was. Het niet kunnen pinnen geldt niet als defect, aangeraden wordt voldoende munten mee te nemen.

2. Dat is een mogelijkheid die wij kunnen hanteren en die wij toepassen.
De klant(reiziger) wil dit in veel gevallen niet omdat zij deze trein "moeten" hebben en uitstappen niet wenselijk is. De klant krijgt vaak de keuze maar neemt deze niet.
Hoe zou jij dat zien? Oh sorry, ben vergeten in te checken maar ik betaal wel €5,- extra en daarmee klaar? Hoe denk je hoe wij(Hc's) dit zouden kunnen verantwoorden? Ons UVB biedt hier geen ruimte toe.

3. Ooit gehoord van privacy? In een volle coupé: "nou meneer/mevrouw, ik zie dat U nu al 3x bent vergeten in te checken. Nu krijgt U een boete van mij en U betaald maar €5,- extra". Geef ik toch een heel verkeerd signaal af naar de rest van de reizigers, toch? M.a.w. het maakt niet uit als je bent ingechecked want je kunt het afdoen met €5,-. Droom lekker verder.
Ook als wij zouden willen krijgen wij geen inzage in de gegevens van Bureau Nabetalingen want die zijn geheim.

Overigens terug te komen op de opening van dit topic, zie hier ==>>
"In bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van NS staat dat deze een vervoerbewijs kan intrekken of blokkeren en de reiziger uit het vervoermiddel verwijderen of doen verwijderen indien de reiziger een wettelijke dan wel contractuele bepaling betreffende het vervoer niet nakomt en in redelijkheid van NS niet verlangd kan worden de reiziger verder te vervoeren, of de reiziger zich bedient van een niet geldig vervoerbewijs dan wel een vervoerbewijs misbruikt.

Dit kan dienen als alternatief voor een boete of als aanvullende maatregel."

Grt, Ronald.

Grt, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 12 November 2013, 14:03:23 »
Maar, even in gedachten houdend met wel geval het ook weer was begonnen, hebben conducteurs wel degelijk de bevoegdheid naar eigen inzicht te handelen. Ze zijn niet verplicht een boete op te leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #131 Gepost op: 12 November 2013, 14:53:21 »
Ja, want
Citaat
Gelukkig hebben wij nog onze DISCRETIONAIRE bevoegdheid om hier mee om te gaan door de persoon de gelegenheid te geven om op een eventueel volgend station dit als nog te doen.
Schreef Ronald69 op pagina 8 van deze draad. En dat is precies wat hier gebeurde. Ze heeft de mogelijkheid gekregen om op Utrecht Centraal een geldige check-in te scoren (en derhalve voor ongeveer de helft van het bedrag in Zwolle te geraken) en geen wettelijke verhoging van €35,- gekregen plus de ritprijs Rotterdam - Zwolle.

Ben je/Word je dan gematst, of niet?!

Luit

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 12 November 2013, 15:01:06 »
Als je dat bij mij doet kan ik dat billijken . Doe je het met een veel ouder iemand dan past een schop op een teer deel van het lichaam.
Zoals al eerder opgemerkt en zo te lezen zijn een hoop van die kaartjesknippers van dat geloof., De techniek gaat boven menselijkheid en befehl ist befehl gaat schijnbaar voor alles op.
Het basis idee is wel goed alleen de uitvoering is een draak en de uitvoerders blijven maar in hun heilige graal geloven.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #133 Gepost op: 12 November 2013, 15:02:28 »
Op basis van welke merites zou een bejaarde anders behandeld moeten worden dan, zeg, een 30-jarige?

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #134 Gepost op: 12 November 2013, 15:02:48 »
Ik wilde al zeggen, ooit gehoord van discriminatie?