Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?  (gelezen 16281 keer)

buddo

• Offline Offline
Re: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?
« Reactie #60 Gepost op: 14 December 2013, 21:38:22 »
Nee het is een ompool schakelaar.

Aha, dank je! Beetje lomp van formaat, maar past in het tijdsbeeld van deze rails en het overige materiaal, ga hem dus gebruiken.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 14 December 2013, 21:59:23 »
Heb je al getest of je koppelingen goed geïsoleerd zijn, zag op een ander forum dat iemand met die F units plastic koppelingen moest plaatsen voordat hij in dubbel tractie kon rijden. Was wel een oudere variant dacht ik

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

H0-N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 08 January 2014, 13:00:30 »
quote: Tot slot nog een vraagje; ik heb nu ook onderstaand stukje rails. Wat is dat? :unquote

Hallo Buddo

Ik ben in het bezit van een stoomtreintje met dezelfde rais en (hand)wissels. Ik heb dit setje van mijn vader gekregen in 1957. Alles rijdt nog prima. Het "railsje" is een snelheidsregelaar. In de middenstand staat de trein stil. Je kan met de hendel zowel vooruit als achteruit de rijsnelheid instellen. De aansluitspanning werd geleverd door een 4,5 volt !! batterij. Destijds bekend ale een "platte batterij" (merk Witte Kat). Pas dus op met de spanning die je jouw trein aanbiedt.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 08 January 2014, 15:31:44 »
Nou Fleischmann treinen kunnen over het algemeen 14 volt aan. Ooit had Trix een systeem met 4,5 volt batterijen. Maar dit type trein zie ik er niet bijliggen. Trix 4,5 volt locs hadden 2 assen. Het zou kunnen dat die rail toevallig van het merk Trix is. Toen had je de zogenaamde holle blikken rails die Fleischmann toepaste. Maar misschien hanteerde Trix dit systeem ook wel. Het Oost Duitse Piko bediende er immers zich ook van.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 15:42:46 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

buddo

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 January 2014, 16:32:04 »
Ik heb het stukje rails er tussengezet en aangesloten op de trafo. En het is inderdaad wat je aangeeft... eigenlijk doet hij hetzelfde als de transformator (snelheid en rijrichting regelen). Maar... begrijp ik nu dat ik deze niet rechtstreeks op de transformator mag aansluiten?

Overigens heb ik hem denk ik niet nodig, zoek liever nog een paar (3) van die railtjes (zelfde type rails, dus met kartonnen onderkant) waarop je de transformator kan aansluiten en dan een paar van die schakelaartjes waarmee je een baanvak (heet dat zo?) kan aan/uit zetten. Ook zoek ik nog twee schakelaartjes om electrische wissels mee te bedienen. Mocht iemand iets weten... dan hou ik me aanbevolen.

H0-N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2014, 22:47:55 »
Ik mijn locje ooit eens per ongeluk op 12 volt laten lopen (heel even). De Fleischmann motortjes zijn sterk en ze kunnen dit kennelijk (even aan). Hij heeft het overleefd.

Buddo: Het railsje kan je natuurlijk op een trafo aansluiten. Maar Mijn treintje mag echt maar 4,5 volt hebben. Ik heb de originele verpakking niet meer maar het treintje werd verkocht om te rijden met een batterij. Op 12 volt is het meer een super racetrein.
Ik heb ongeveer 9 maanden geleden de rails met de "kartonnen" onderkant op een treinenbeurs in Houten (provincie Utrecht) gezien. Ikzelf heb handwissels. Mogelijk hebben ze daar ook schakelaartjes uit die tijd.

Zuylen: De railsjes in deze draad zijn absoluut van fleischmann. Ikzelf ken geen holle metalen rail van fleischmann. Trix en Marklin hebben die wel gehad. Midden jaren'60 ben ik verder hegaan met Fleischmann-H0. Ik kreeg een duitse dieselloc "v100" en moest toen over naar de messing fleischmann rail op plastic bielzen.

Overigens is mijn locje een tweeassig stoomlocje. Niet gebaseerd op een werkelijk bestaande loc. Het locje kan ook met de hand voorbewogen worden . (Handig als de batterij op is).
Ik weet niet hoe oud de set van Buddo is. Ik heb recent gelezen in een modelspoorblad dat Fleischmann sinds 1952 treinen maakt. Daarvoor maakten ze o.a. blikken schepen. In WO2 warden ze gedwongen mee te werken in de Duitse oorlogsindustrie. Het schijnt dat mijn loc in 1955 op de markt kwam. Mogelijk daarom een verschil in de spanningslevering. (4,5 volt)... Een loc uit de begintijd...
« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 22:57:00 door H0-N »

henk

• Online Online
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2014, 07:04:08 »
Hier leuke info over de batterijtreintjes van Fleischmann.

http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html

Fleischmann begon in 1952 met 12 volt treinen op tweerail en die heeft Buddo.
Daarnaast kwam er ook een lijn voor 4,5 volt batterijtreintjes, zoals andere merken toen ook wel hadden. Ik heb nog een BUB 2200 uit die jaren die is bedoeld voor baterrijvoeding. Die was er ook in 12 volt uitvoering.
Op die pagina kan je ook zien dat er op den duur toch maar een speciaal 5 volt trafootje werd aangeboden. Bij een beetje intensief rijden ging je denk ik vrij snel door je batterijen. En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?
« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 08:10:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

H0-N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2014, 08:49:43 »
En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?

Meerdere tussenstanden in beide richtingen

buddo

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 09 January 2014, 09:32:07 »
Hier leuke info over de batterijtreintjes van Fleischmann.

http://alte-modellbahnen.xobor.de/t13153f14-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html

Fleischmann begon in 1952 met 12 volt treinen op tweerail en die heeft Buddo.
En kennelijk had die omschakelaar ook nog een soort tussenstand in beide richtingen?

Klopt, mijn locs zijn wel 12 volt, dat is geen probleem. Ondertussen heeft mijn oma in een helder moment (ze is wisselend dement) ook weten te vertellen hoe mijn opa aan de trein is gekomen en waar hij is gekocht. Het blijkt dat het is begonnen met de rood/bruine loc en de rails + trafo in 1958.

Bedankt voor de link trouwens, op het daar getoonde plaatje kun je zien dat de schakelaar zowel bij batterij als bij trafo kan worden gebruikt.

De schakelaar heb ik er tussen gezet, maar voegt niet veel toe als je ook een trafo hebt. Hij regelt de rijrichting en de snelheid, maar ja, dat doet de trafo ook al. Als ik het een beetje goed begrijp, zou je dus alleen als je twee lussen op dezelfde trafo laat rijden de snelheid en rijrichting van één van de lussen anders kunnen laten worden t.o.v. de andere lus.

henk

• Online Online
« Reactie #69 Gepost op: 09 January 2014, 10:08:23 »
Op die tekening staat dan ook een apart vijf volt trafootje zonder omschakelaar, speciaal bedoeld voor de batterijtreinen. Batterijen waren niet goedkoop en ik denk dat je ook vrij snel genoeg kreeg van die telkens lege batterijen. Bij een beetje intensief rijden werd de aanschaf van zo'n trafo al gauw interessant. Moest daar weer eerst geld voor komen natuurlijk.

Heeft verder niets met de 12 volt treinen te maken en de vraag is eerder waarom je opa zo'n omschakelaar had.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 12 January 2014, 11:53:06 »
Op die tekening staat dan ook een apart vijf volt trafootje zonder omschakelaar, speciaal bedoeld voor de batterijtreinen. Batterijen waren niet goedkoop en ik denk dat je ook vrij snel genoeg kreeg van die telkens lege batterijen. Bij een beetje intensief rijden werd de aanschaf van zo'n trafo al gauw interessant. Moest daar weer eerst geld voor komen natuurlijk.

Heeft verder niets met de 12 volt treinen te maken en de vraag is eerder waarom je opa zo'n omschakelaar had.

Geen idee... daar kunnen we  niet meer achter komen. Voor mij voegt hij niet zo veel toe, dus ik laat hem denk ik ongebruikt.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 12 January 2014, 12:56:04 »
Ik zie het nou. Inderdaad voor batterijbedrijf. Ik wist niet dat Fleischmann dit ook produceerde? De lokjes kende ik wel, maar alleen voor 12 volt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ridderspoor

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 12 January 2014, 13:28:47 »
Even een tip voor wat betreft het smeren van de tandwielen, en de asjes waarop ze zitten; ouwe meuk goed verwijderen met een wattenstaafje, dan zie je direct of alles eraf is. Smeren doe ik met zuurvrije vaseline (uit het medicijnkastje), dit heeft als voordelen ten opzichte van olie dat het niet uitloopt, geen of minder stof aantrekt dan olie, en het heft (minimale) spelingen op.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 26 January 2014, 10:31:08 »
De kogel is wel zo'n beetje door de kerk... ik denk dat ik op kleine schaal door ga met de treinenhobby.
Een plannetje voor een klein baantje (2 x 1 meter) is gemaakt. Ik heb nog rails over, maar geen ruimte meer, dus hier blijft het voorlopig even bij.
Een eerste huisje is gebouwd, grappig en ontspannend werk. Een paar andere huisjes liggen nog te wachten.
Gisteren op een mini-beursje in Joure geweest. Was leuk. Veel adviezen gekregen en wat dingetjes gekocht om mee te expirimenteren. En van mijn vriendin (die mee was) een dorpskerk(je) gekregen om in elkaar te zetten.
Nu zou ik graag echter wat extra dingetjes kopen zoals wat rijtuigen voor achter de Burlington set, een rangeer locomotiefje en wat goederenwagonnetjes. Maar ik heb geen idee wat nette prijzen zijn voor dit treinenspul. Is er iemand die bijvoorbeeld via persoonlijk bericht wat adviesjes zou kunnen geven? Of hoe kan ik er een beetje achter komen wat nette prijzen zijn?

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 26 January 2014, 11:43:55 »
Als je nieuw wil betaal je dewinkelprijs. Bij gebruikt de prijs die je het zelf waard vind.
Is ook afhankelijk van het merk en type wagon en of deze veelvuldig worden aangeboden of vrij zeldzaam
Soms spoor ik, soms niet