Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 22:40:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
rode multimaus defect door jandcargo
Vandaag om 22:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 174873 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #165 Gepost op: 18 December 2013, 22:47:13 »
O jé Wes, ik heb al een zekere reputatie?  ;D

Maakt mij niet uit: zal wel met de leeftijd te maken hebben, want dan heb je vele stommiteiten inderdaad al eens begaan en probeer je mensen daarvoor te behoeden.

Je moet inderdaad schuren met heel fijn schuurpapier (EN NAT!)
Van K&S zijn er verpakkingen met prima waterproof schuurvelletjes: in 070 bij Wapstad en Houtloods te koop, voor jou dus goed bereikbaar  ;) , tenzij je nog een echte IJzerboer in jouw omgeving hebt: Waterproof 600 en hoger doet hetzelfde...

Succes!
Frans

P.S.  [De cursus Geduldoefenen (er zijn nog plaatsen beschikbaar  ;) ) begint in week 4 van het nieuwe jaar: de cursusleider is tot die tijd naar een verplichte nascholing  ;D :-X] ]
« Laatst bewerkt op: 18 December 2013, 22:53:07 door Frans van Meerwijk. Reden: POSITIEVE kritiek, géén "afbranden"... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #166 Gepost op: 18 December 2013, 23:31:01 »
Helaas had ik geen tijd (lees: geduld) om te wachten op die curcus...

De lak was toch genoeg uitgehard om op te schuren. (Het was immers maar een dun rotlaagje). Ik heb nog een hele zooi waterproof schuurpapier liggen, van 600 tot 1200; Ben begonnen met 800 en geeindigd met 1200, en na een kleine drie kwartier was het zalig glad; het heeft wel degelijk geholpen. Bedankt beiden :)

Maar nu; Opnieuw primeren met Tamiya grijs (Merk zegt kwaliteit, kleur is lastig) of met Action wit (In het verleden behaalde resultaten - maar wel mede door ongeduld -  gaven slechte resultaten. Maar wit, wel makkelijker te spuiten...)

Dus wat doen; gewoon Action wit, met geduld uitharden (!) of toch voor grijs gaan, en wat meer laagjes (op de gladde ondergrond) moeten spuiten?

Wes
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #167 Gepost op: 18 December 2013, 23:52:33 »
Ga op je gevoel af!
Die Action-primer is beslist niet slecht: let wél op, dat je inderdaad een egale laag aanbrengt.
Bedenk, dat de naam Tamiya niet garant staat voor een béter resultaat...

(En als het misgaat hebben we altijd nog de ovenreiniger...)

Succes

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #168 Gepost op: 18 December 2013, 23:54:33 »
Ja, ik ga toch voor de Tamiya. Misschien wat langer bezig, maar hopelijk beter dan Action. Ik heb met Action al meerdere kappen (PCC, Boeing, Roco, etc) gespoten en elke keer komt er wel een stukje los of zorgt er weer iets voor dat ik met gebakken peren zit.
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #169 Gepost op: 19 December 2013, 00:00:58 »
Wij wachten af...  (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #170 Gepost op: 20 December 2013, 22:22:10 »
Nadat ik erachter ben gekomen dat ik een compleet verkeerde nozzle (en naald) op m;n airbrush had voor dit doel; heb ik het eventjes aangepast en schoongemaakt, en ineens ging het een stuk makkelijker... ::) :P

Soms voel ik me zo dom.

Anyhow; de laag was nu perfect dekkend en de tram staat nu te drogen. 2e kerstdag vrij, en dan ga ik beginnen met afplakken; het spannendste en moeilijkste zaakje! Maar ik heb er zin in!

Dusse; alvast prettige feestdagen gewenst!

Wes ;D
Check ook mijn Facebook

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #171 Gepost op: 20 December 2013, 23:17:58 »
Ja bedankt, en jij dus veel succes deze dagen, met hopelijk een blijvend mooi resultaat.

Frank.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #172 Gepost op: 21 December 2013, 10:16:27 »
Leuk om te lezen hoe deze tram uiteindelijk gebouwd wordt, ik volg het om te kijken of ik ooit ook mijn ET54 trams kan bouwen en ook een GTL kan aanschaffen/bouwen.
Ik heb even een vraagje voor de kenners:
Ik hoor jullie over het nat schuren, houd dit in dat je staat te schuren onder een stromende waterkraan of zoiets of is schuren met een bakje water naast je werk waar het model zo af en toe in gestopt wordt?

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #173 Gepost op: 21 December 2013, 14:15:53 »
Nat schuren kan beiden; in een bak water aan de keukentafel, of onder de kraan. Het gaat er uiteindelijk om dat het schuurpapier niet vol komt te zitten met het 'geschuurde'. Bij de bak met water wordt het water wel alleen snel troebel, wat het lastig kan maken. Ik heb het onder de lauwstromende kraan gedaanl dan blijft het altijd schoon en wordt het residu direct weggespoeld.

Wes
Check ook mijn Facebook

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #174 Gepost op: 21 December 2013, 14:17:01 »
Liefst veel water , dan spoelt het""stof" weg .
Ik zet de kraan op druppelen en dat blijkt in de praktijk prima te werken.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #175 Gepost op: 21 December 2013, 14:49:05 »
Ahh, bedankt voor deze antwoorden. Nu weet ik tenminste wat jullie bedoelen.  :)
Ga lekker verder, ik smul van dit bouwproces.

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #176 Gepost op: 24 December 2013, 07:45:30 »
Jeetje, op de foto zie je pas écht hoe krom de kap is.  :'(

Ik heb érg veel mazzel gehad; nergens is de verf onder gekropen en de tram is volledig gelukt. Alleen op de kop nog wat kleine puntjes bijwerken, en de deuren in chocoladebruin, en dan de afwerking!
Ik ben er blij mee!


Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #177 Gepost op: 24 December 2013, 08:34:09 »
wouw  (y)
ziet er goed uit  (y)

Alleen balen van die kromme A-bak.

succes met de verdere afbouw

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

HTMinModel

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • GTLbestuurder
    • HTM in Model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #178 Gepost op: 24 December 2013, 11:32:47 »
Dat ziet er geweldig uit!

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #179 Gepost op: 24 December 2013, 12:01:57 »
 (y) Inderdaad,
Jammer van die kromme of gewokkelde A-bak, maar met deze kleuren kan ik in ieder geval goed leven!  ;D

(Is die bies boven de ramen niet wat breed?)  :-[

Denk er wél aan, dat op de meeste 3100'en die stootstrip "blank metaal" is... En die problemen van de kop kun je toch prima oplossen met een botsneus?  ;D *Duikt onder tafel in harnas en met alu-hoedje*

En verfspuiten is inderdaad een leerproces met vele valkuilen en problemen: ook ik leerde ooit "op de onprettige manier" dat primer en een dunne naald niet samengaan  :'(

Succes!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...