Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170775 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #150 Gepost op: 12 December 2013, 21:58:56 »
 ;D Aha...

Maar die mag vanwege de afwijkende breedte dus alleen op lijn 11 komen  8) Zet er dan ook meteen maar een éénpoot op, het is immers tóch een profwagen...

(En ook al mag je dat op een monitor niet echt beoordelen: is dat crème niet te licht? *DUIK*)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #151 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:34 »
 ;D

Creme? Dan zou ik het contrast maar aanpassen! Het is spierwit! Ik had geen moeite genomen om de creme er op te spuiten; in de grondverf gezet en vervolgens afgeplakt en rood gespoten. Ben nu wél bezig om het zoals het hoort te doen.

(wat je stiekem niet ziet is dat de andere kant helemaal niet gedaan is! Alleen de 'zichtzijde' op de foto is bewerkt. De achterkant is gewoon nog.. Wit.)

Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 12 December 2013, 22:08:31 »
 8) Oké; maar dan heb ik dus gelijk: Vééls te licht!  ;D
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #153 Gepost op: 17 December 2013, 19:52:20 »
We zijn zover; de kappen zijn van het weekend in de primer gezet, en zojuist de eerste la(a)g(en) creme; Mijn hemel wat is die 3D kap lastig te spuiten. Ik moest uiteindelijk mijn verhouding verf/thinner anders doen, anders zou ik nog weken bezig zijn om de eerste laag zichtbaar te maken. Ik denk dat er nog zo'n 5 a 6 lagen overheen gaan, voordat het echt is wat het moet zijn. Tevens is de structuur van het model toch erg lastig; ik heb grondig geschuurd, met meerdere schuurpapieren, maar ik blijf de korrelstructuur houden. Maar goed, wellicht dat ik wanneer deze laag is uitgehard (En daar ga ik écht lang op wachten, in het verleden behaalde resultaten toonden dat ik toch nogal ongeduldig was en dit maal wacht ik gewoon zolang als nodig is.) Met Kerst zal ik wellicht nog even naschuren, en de volgende laag erop zetten. Hoe dan ook; het begint eindelijk ergens op te lijken en ik kan stiekem niet wachten tot we kunnen gaan afplakken!

Wes

Primer:

Na de eerste laag, onder de 'stofkap'

Check ook mijn Facebook

De Burgemeester van Hespedam

• Offline Offline
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
« Reactie #154 Gepost op: 17 December 2013, 19:59:14 »
Zo heurt het  (y) (y)
Niek

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #155 Gepost op: 18 December 2013, 00:11:51 »
We zijn zover; de kappen zijn van het weekend in de primer gezet
[...]
Ik moest uiteindelijk mijn verhouding verf/thinner anders doen, anders zou ik nog weken bezig zijn om de eerste laag zichtbaar te maken.
Foto's vertekenen graag, maar ik krijg het idee dat je grijze primer hebt gebruikt. Dan is het niet zo verwonderlijk dat je grote moeite hebt de boel 'zichtbaar' te krijgen.

Bij lichte kleuren, die over het algemeen moeilijk dekken, altijd witte primer gebruiken.
Ik heb in het verleden bij de start van het ombouwen van m'n hondekop 1 bak in grijze primer gezet. Dat heb ik daarna nooit meer gedaan... mijn hemel wat brak dat me op zeg...
Tevens is de structuur van het model toch erg lastig; ik heb grondig geschuurd, met meerdere schuurpapieren, maar ik blijf de korrelstructuur houden.
Je hebt wel nat-geschuurd? Zoals jij wat ongeduldig/eigenwijs was met het wachten op uitharding van de verflagen, zo was ik in het verleden eigenwijs wat betreft schuurpapier. Schuren met water? Wat een onzin! Tot ik het een keer probeerde en het toch echt veeel makkelijker ging dan zonder...

Ik moet eigenlijk ook nog eens een uithardings-bakje of zo maken, maar ja, de ruimte...

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #156 Gepost op: 18 December 2013, 07:43:44 »
Menno,

Ik dacht dat jij geen advies meer wilde geven? ::)

Desalniettemin; Ja, ik heb grijze primer gebruikt, omdat ik góede primer wilde gebruiken. Voorheen gebruikte ik de primer van de Action, wat wel werkt, maar toch her en der steekjes laat vallen; nu heb ik Tamiya, maar helaas had mijn modelbouwzaak geen wit op voorraad. Hij vertelde me dat grijs ook prima is, alleen dat het inderdaad langer duurt. Maar daarnaast lijkt de structuur van de kappen de spuitnevel van de airbrush 'af te kaatsen'. Na een kleine drie kwartier spuiten zat er meer verf in de lucht, dan op het model. *kuch* Voor het vervolg zal ik inderdaad witte primer gebruiken.

Nee, ik heb uiteindelijk niet nat geschuurd, omdat het voor de primer er al prima uitzag en glad aanvoelde. Na de primer zag je wel dat er wat meer korrelstructuur was dan ik dacht, maar ik dacht dat dat wel 'opgevuld' zou worden. In zekere zin ook waar, maar daardoor duurt het geheel wat langer.

Als deze laag is uitgehard zal ik het alsnog opschuren zoals het hoort.

Bedankt voor het advies.  :)
Check ook mijn Facebook

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 18 December 2013, 17:09:35 »
Kun je me uitleggen, waarom je zo veel lagen nodig denkt te hebben ?
Mijn ervaring met de grijze grondverf van tamya is juist, dat die goed dekt.
Heeft het te maken met het materiaal ? Ik snap ook jouw opmerking over die structuur niet helemaal, maar ik heb dan ook nog geen ervaring met 3D, wèl met alles te snel willen doen :)

Succes verder.

Frank.

p.s. heb je de binnenkant zwart gemaakt, bijv. binnenkant kop ? Dit in verband met doorschijnen van de LED-koplampen

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #158 Gepost op: 18 December 2013, 17:20:46 »
Ha Frank,

De eerste laag creme is niet dekkend genoeg om de grijze kleur van de Tamiya primer te 'verdoezelen', ofwel; het grijs is nog te zichtbaar, en er zijn aardig wat laagjes nodig om het echt creme te maken.
Dus het is niet de primer die niet dekt, maar de (humbrol) verf vanuit de airbrush.

De structuur van de 3D kap is nogal 'korrelig' te noemen; dit komt door het proces. Bij het opbouwproces worden miniscule plastic korreltjes/poeder aan elkaar gesmolten dmv een puntlaser. Hierdoor wordt het geheel opgebouwd uit heel kleine korreltjes en ontstaat er niet zozeer een glad oppervlak zoals gewend is bij gespoten plastic. Dit moet je sowieso opschuren, maar dit is dus lastiger dan ik dacht.

Ik heb de binnenkant niet zwart gemaakt; ik heb na het primeren 'even snel' een lichttest gedaan; De primer is dekkend genoeg om 'lekken' van licht te voorkomen. Dus een zwart lichtmasker of met verf hoeft niet te gebeuren! :D

Wes
Check ook mijn Facebook

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 18 December 2013, 18:56:47 »
Duidelijk.
In ieder geval veel succes ermee; het ziet er tot nu toe veelbelovend uit en als je je niet laat (mis-)leiden door de wil alles snel te willen doen, gaat het heel mooi worden..

Frank.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #160 Gepost op: 18 December 2013, 20:40:05 »
Ik dacht dat jij geen advies meer wilde geven? ::)
Dat was op het gebied van electronica ;)
Desalniettemin; Ja, ik heb grijze primer gebruikt, omdat ik góede primer wilde gebruiken. Voorheen gebruikte ik de primer van de Action, wat wel werkt, maar toch her en der steekjes laat vallen; nu heb ik Tamiya, maar helaas had mijn modelbouwzaak geen wit op voorraad.
Primer van Motip, dat verkrijgbaar is bij de betere auto-zaken, vind ik zelf erg prettig werken en is ook zeer goedkoop vergeleken met het spul van Tamiya. Nadeel is dat het een enorme spuitbus is: als je weinig ombouwt, ben je beter af met zo'n klein busje Tamiya.

De zaak waar ik normaal verf haalde had ook vrijwel alleen maar grijs op voorraad: ik heb er wel eens naar geïnformeerd en dan kreeg ik het antwoord dat de spuitbusjes witte primer als eerste de deur uit gingen zodra hij weer een levering Tamiya binnen had.
Ik viste dus eigenlijk steevast achter het net.
Hij vertelde me dat grijs ook prima is, alleen dat het inderdaad langer duurt.
Apart hoor. Ik weet niet beter dan dat ook de beroeps-airbrushers altijd wit aan zullen raden bij lichte kleuren zoals geel en beige. Misschien een verkoper die iets te graag iets wil verkopen?
Maar daarnaast lijkt de structuur van de kappen de spuitnevel van de airbrush 'af te kaatsen'. Na een kleine drie kwartier spuiten zat er meer verf in de lucht, dan op het model. *kuch* Voor het vervolg zal ik inderdaad witte primer gebruiken.
3 kwartier? Bij mij is een spuitklusje iets wat op z'n hoogst een paar minuten duurt... Met welke spuit werk je en op welke druk?
Nee, ik heb uiteindelijk niet nat geschuurd, omdat het voor de primer er al prima uitzag en glad aanvoelde. Na de primer zag je wel dat er wat meer korrelstructuur was dan ik dacht, maar ik dacht dat dat wel 'opgevuld' zou worden. In zekere zin ook waar, maar daardoor duurt het geheel wat langer.
Daar is het nat schuren voor ;). Het fijne schuurpapier waar wij modelbouwers mee moeten werken heeft helaas de nare eigenschap dat het 'volloopt' met stof. Dat is niet alleen nadelig voor de schuurwerking van het papier, maar het nadeel is dat je het stof vaak ook in poriën van het materiaal duwt. Daardoor kan het er inderdaad prima uitzien en voelen. Tot je het schoonmaakt en met de grondverf aan de slag gaat: dan kom je van een koude kermis thuis (zegt er één die dit zelf ook al een aantal keer meegemaakt heeft)

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 18 December 2013, 21:06:47 »
 :-X  Ai Wes, dit is dus weer even "een Leermomentje"?  ;)

Inderdaad: NAT SCHUREN!, goed ontvetten en drogen en GEDULD!
(Ik denk, dat die grijze primer nog niet eens zo veel uitmaakt: het is crème, geen geel...) [eigen ervaring]

Vriend, ook al zou je het leuk vinden: die tram hoeft niet vóór het eind van het jaar klaar te zijn!

(en dit was het "Wort-zum-Sonntag")  ;) ;D

Frans

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #162 Gepost op: 18 December 2013, 21:24:57 »
Misschien niet Frans, maar bij het begin van het nieuwe jasje voor een BR103 van Lima, had ik een paar plekken niet geheel dekkend met de grondverf. Dat betaalde zich meteen terug in een lelijke vlek die ik maar moeilijk weg kreeg (gelukkig moest ik het spuitwerk overnieuw doen omdat de verf losliet, dus toen gingen er meteen 5 lagen primer op)

Nou is de gemiddelde Lima wel donkerder grijs dan het meeste primer-grijs (maar goed, die kan je ook in 2 of 3 grijstinten krijgen, dus dat is ook maar afwachten)

Ik heb er bij m'n Lima in ieder geval niet over nagedacht en gelijk met wit aan de slag gegaan ;)

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 18 December 2013, 21:39:49 »
Menno,
Je hebt bést wel gelijk: Ik ging uit van de lichtgrijze primer, die al jaren heb...
Maar Wes zal in ieder geval begrijpen: die primerlaag moet redelijk egaal dekkend zijn!  ;)
(Droeve herinneringen aan de eerste spuitpogingen en resultaten van mijn groene LiMastica HK-4  :-X :'( ) [Uiteindelijk was het dakgrijs de 'primer' voor de zijwanden]

Frans

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #164 Gepost op: 18 December 2013, 22:18:24 »
@Menno; Thanks voor de tips. (Ik zal wat dankbaarder zijn, je advies op modelbouw gebied is immers waardevoller?  :-*)

Ja, het is duidelijk dat ik dus nat moet schuren. Ik ga er van het weekend mee aan de slag, nog even laten uitharden!

@Frans: (Ik wachtte al op je... :)) Geduld ben ik mezelf zeker aan het leren; nu ik ben overgestapt op digitaal en een voorraadje decoders heb aangeschaft heb ik genoeg te doen ondertussen, dus ik hoef me niet te vervelen tijdens het wachten (en het zet mijn focus weer even op iets anders) Zojuist de RET Citadis in één keer digitaal gemaakt, precies zoals ik wilde en zoals het ook hoort.

De primerlaag was dekkend genoeg; alleen toen kwam inderdaad de korrelstructuur naar boven. Van het weekend schuren!

Wes

Check ook mijn Facebook