Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:47:12
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 22:33:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170290 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2013, 14:53:53 »
Citaat
Die herkenbare hoekjes die ruimte geven aan het onderstel om bij een sleutelkastje te kunnen (Wie weet waar die voor dient? Vast iets met de remmen, vastzetten ofzo).

Die sleutelkastjes hebben inderdaad iets met remmen te maken ;D Volgens mij iets met de trommelremveren die wel eens opgewonden moeten worden of juist losgedraaid... Afgelopen zomer in een stel gezeten dat belabberd reed en achterin gigantisch stonk naar verbrande remvoering: Naar voren gelopen en dit de bestuurder gemeld, die dus op het Spui de wagen stilzette en inderdaad aan die kastjes ging 'sleutelen'... Hij was blij, dat ik het had gezegd; daarna reed het weer als een fatsoenlijke GTL...
Meer details over de techniek kunnen vást andere mensen wel laten horen...

Verder een leuk lijstje met 'verbeterpunten'!  ::)

Zéker dat schot onder de koersfilm lijkt mij zinnig. Of het haalbaar is een open filmbak te printen weet ik niet (Maar Mitchell vást wel. ;) )
Vanwege de deuren zou ik zeggen: "Lege deuropeningen", kan iedereen er infrotten wat hij of zij wil. Ik kan mij voorstellen, dat zéker de oorspronkelijke vouwdeuren het mooiste worden als ze in messing geëtst zijn en lekker 'achter' de openingen worden geplakt...
En voor wat betreft GTL8-1 of GTL8-2: Een tweede C-bak tekenen en printen en de besteller gewoon laten opgeven welke ie wil hebben?

Groeten van
Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:11:31 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #31 Gepost op: 10 November 2013, 18:57:13 »




 :-*

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #32 Gepost op: 10 November 2013, 19:00:36 »
Hoi Mitchel,

ziet er goed uit, is hij dan ook te bestellen met een dak? (zoals op de tekening)

Groeten,

Christoph

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2013, 19:07:49 »
Uiteraard,

en waarschijnlijk net iets goedkoper als de oude versie ;)

Zal hem waarschijnlijk deze week bestellen voor Wekra, in polished (y)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2013, 19:48:30 »
Ziet er érg goed uit Mitchell! Wel alleen nog een opmerking met betrekking op de bumber aan de voorkant: Deze is wellicht wat te kort (loopt door..)
En hierbij is het dak wellicht een tikkie te hoog; Deze hoort wat 'dieper' te liggen. (In model een kleine 1mm)

En nu we toch bezig zijn... :-*

Ik zie dat je bij deze versie een soort steunbalken bij de wielen hebt gedaan. Deze zijn niet wenselijk, omdat het dan moeilijker is om een goed onderstel te maken. Persoonlijk zou ik zeggen: Haal ze weg, ik ben namelijk met de 'oude versie' al zo ver dat ik de tram op een Roco GT8 onderstel kan plaatsen. (En anders zal ik die balken zelf weg halen...)

En ik vond de deuren prima, sterker nog, aangezien ik geen messing deurtjes heb prefereer ik toch  de deurtjes er al in...  ::)

Ik hoop dat je ook de ruimtes voor die sleutelkastjes heb bekeken?

Als laatste: De koersrol van in de middenbak klopt volgens mij niet. Ik kan in mijn databank die niet vinden. (Of ligt dat nu aan mij?)

Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #35 Gepost op: 10 November 2013, 20:02:27 »
 (y) (y) Mooi Mitchell,

Wij vragen en JIJ tekent...

Met het risico van stokslagen: is dit een "nieuwe" C-bak voor een GTL8-2, dus iets lánger, of heb je alleen maar die extra gaten gemaakt?  :-[

Ik besef mij terdege, dat het in model grofweg  één millimeter scheelt... ::) We gaan rústig door: de aandrijving...

Frans

« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 21:24:49 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #36 Gepost op: 10 November 2013, 20:13:39 »
Ik had um van deze:


Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.

Steunbalken: zijn alleen voor het print process en versturen ;) zodra je ze thuis hebt kan je ze wegsnijden.
Het zorgt ervoor dat je model niet breekt tijdens het schoonmaken, polijsten en UPS zijn dollemans rit :)

heb de deuren al weggegooid, maar misschien kan ik nog wel een setje maken die je erin kan zetten, scheelt je ook wat werk met het afplakken voor het spuiten.

Oh en het dak, op je foto met de koersrol lijkt het dak helemaal niet zo diep te liggen?

@Frans: ik heb hem express 0.5mm langer gemaakt :) mag je zelf beslissen of je de lange of korte GTL wil

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #37 Gepost op: 10 November 2013, 20:17:44 »

Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.


Oh! Nou, heb je me tuk! Ik heb duidelijk niet opgelet tijdens de les...

Verder is het natuurlijk allemaal prima! Als je dat setje deurtjes zou kunnen maken, ben ik je zéér dankbaar! En érg slim dat het zou kunnen helpen voor het spuiten! :D

Sowieso ben ik je dankbaar! ;D

Wes
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #38 Gepost op: 10 November 2013, 20:54:22 »
Hallo Mitchel,

de bouw foto die jij plaatst is van een GTL8-2, de foto die WeKra plaatst is van het type GTL8-1.
Nu zie je weer een verschil tussen de twee type trams.

Groeten,

Christoph

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2013, 20:57:07 »
Als laatste: De koersrol van in de middenbak klopt volgens mij niet. Ik kan in mijn databank die niet vinden. (Of ligt dat nu aan mij?)


Deze opening voor de lijnnummer kast betreft de serie 3000

Ik had um van deze:


Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.


En dit hoort zo bij de 3100 serie


zie ook hier : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26102.msg402077.html#msg402077





Oh en het dak, op je foto met de koersrol lijkt het dak helemaal niet zo diep te liggen?


Dak ligt wel degelijk dieper .
Vergeet niet dat er aan de voor en achterzijde een brede plaat zit die wel gelijk loopt met de bovenkant van de zijwand.
Als de verstevigings strips geplaatst zijn , dan hebben deze dezelfde hoogte.




En Wes , stuur maar een PB wanneer je wel kan (we zijn er elke woensdag avond maar anders regelen we wel wat)
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 20:59:32 door ronald1956. Reden: volgorde »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #40 Gepost op: 10 November 2013, 21:02:11 »
 ;D Twee mensen in verwarring: FIJNS!  ;)

In mijn beleving zijn er qua carosserie TWEE GTL's:
> GTL8-1 Wagennummers 3001-3100, afgeleverd met die "korte" C-bak en een venstertje voor een LIJNfilm tussen deur en raam Afgeleverd in rood met beige en bruine deuren.
> GTL8-2 Wagennummers 3101-31**, afgeleverd met een "langere" C-bak en een venster bóven dat eerste raam: Lijnfilm en Richtingsfilm...Afgeleverd in blauw met grijs en gele deuren. Jouw foto van BN... Láter omgeschilderd naar de kleuren van de GTL8-1.

GTL8-2 heeft sinds de aflevering "zwenk-zwaaideuren" op de manier zoals ze in die eerste getekende kappen zitten; ik kan me dus voorstellen, om daar wel de C-bak aan te passen en dat schot in de kop te plaatsen, maar de deuren lekker te laten zitten!
GTL8-1 heeft een meer bewogen geschiedenis: de vouwdeuren zijn ooit vervangen, ik weet niet of daarbij 'deur-1' gelijktijdig met de resterende deuren werd vervangen, maar daar is een 'deurloze' basis dus heel slim...

De Dakopbouw is een mooie klus voor de koper van de kappen! Typerend is inderdaad, dat de zijwanden (in model) iets tussen 0.5 en 1 mm bóven het planum van het dak uitsteken: maar ook op dat dak is véél gebeurd... van twee beugels naar één, al dan niet met verwijderen van álle verwijzingen naar die panto achterop en inmiddels ook diverse wagens met een "RR-panto"...

Op grond van fatsoensnormen spreken we verder niét over de 'botsneus'... 8)

Blijf ervan overtuigd: ik ben blij met jouw ontwerpkunsten! Wes volgens mij óók, maar áls je om opmerkingen vraagt en punten die béter kunnen, krijg je die zonder meer te horen...

Groeten van
Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:09:00 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #41 Gepost op: 10 November 2013, 21:13:37 »
GTL8-1 heeft een meer bewogen geschiedenis: de vouwdeuren zijn ooit vervangen, ik weet niet of daarbij 'deur-1' gelijktijdig met de resterende deuren werd vervangen, maar daar is een 'deurloze' basis dus heel slim...
Hallo Frans,

zover ik weet is de eerste deur met de rest van de deuren gelijktijdig vervangen, dit gebeurde in de "de Lijsterbesstraat".

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #42 Gepost op: 10 November 2013, 21:19:30 »
En Wes , stuur maar een PB wanneer je wel kan (we zijn er elke woensdag avond maar anders regelen we wel wat)

Zie PB.


Blijf ervan overtuigd: ik ben blij met jouw ontwerpkunsten! Wes volgens mij óók, maar áls je om opmerkingen vraagt en punten die béter kunnen, krijg je die zonder meer te horen...


Hééééél blij. Ik was me een aantal weken terug mentaal aan het voorbereiden op het klooien met styreen (Wat ik nu alsnog wel doe, maar véél minder) Een ware held, die Mitchell!

En de info is duidelijk! Ik ben benieuwd hoe de volgende versie is! (Alleen dan de vraag; die ander in de kliko mieteren, of een  andere versie maken? Ik heb alleen geen Roco GT8'jes meer ter donatie....)

Wes
Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #43 Gepost op: 10 November 2013, 21:25:24 »
is het niet mogelijk om met Printen en halling onderdelen een goed onderstel te bouwen?

Print je de bodem met stoelen enzo en klik je de moter en draaistellen en als het ware in.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #44 Gepost op: 10 November 2013, 21:39:00 »
Wes:

 Modellen van trams belanden NOOIT in de Kliko! Een niet volledig gelukt exemplaar kan altijd nog meedoen in een DioDrama  ;)
(zoek maar eens op fouto's bij de aflevering van GTL8-1...) (3022 en 3046)

En met die aandrijving komt het óók wel goed...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...