Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 23:09:40
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing (gelezen 73964 keer)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #150 Gepost op:
19 November 2013, 01:27:07 »
Ook de 2100 staat er om bekend dattie tandwielen vreet.
Een passende roco aandrijving ligt hier al paraat mocht het ooit zo ver wezen
Zie het 2100 topic van Karst.
Ik schat dat die zelfde motor ook wel in de 3500 past. uiterste noodgreep natuurlijk.
Gelogd
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #151 Gepost op:
19 November 2013, 09:24:18 »
Hallo Tomasso,
Is het misschien mogelijk dat je het messing lipje, waar de as van het tandwielkastje doorloopt, iets ombuigt?
Ik neem aan dat de tandwielkast vrij kan kantelen in het frame? Dit lipje zou dus moeten voorkomen dat de kast omslaat, zodra de motor gaat draaien. Lijkt mij als het lipje in lijn staat met de uitgaande as er minder wrijving ontstaat. Het witte glijlagertje moet misschien ook wel vervangen worden, kan dat zo niet zien natuurlijk. Zul je zelf even moeten opmeten dus.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het volstoppen van tandwielkasten met vet. In een vroeger leven heb ik veel gewerkt met 1:1 schaal tandwielkasten en lagers. Juist door teveel smeren en teveel olie in de kasten, gingen deze dingen stuk. Lagers zonder smeernippels gingen vaak langer mee, dan die met.
Succes verder, blijf dit volgen
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #152 Gepost op:
19 November 2013, 16:17:12 »
Tja je hebt lagers en lagers. Geen één is hetzelfde
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #153 Gepost op:
19 November 2013, 21:24:10 »
Zeau
De oplossing is even simpel als doeltreffend! Nog maar eens een blik op de aandrijving geworpen en ook de cardanas van de tender naar de loc eens nader bekeken. Die cardanas blijkt achteraf toch kaarsrecht te zijn. Het probleem van het vibreren en resoneren moet dus ergens anders vandaan komen. Dus, zoals Roel ook al aangaf eerst maar eens gekeken naar het messing plaatje met het te grote glijlager. Ik dacht ook dat als ik de speling van de andere cardanas in het glijlager zou verminderen, de herrie zou moeten afnemen.
Dus, zo gezegd, zo gedaan, het verticale plaatje iets schuin naar voren gebogen (richting voorkant loc), in lijn van de cardanas die aan de worm vastzit. Fout gedacht, want zo krijgt die as nog meer ruimte in het lager. De herrie nam dus navenant toe in plaats van af te nemen. Goed, dan maar eens voorzichtig de andere kant op buigen en de cardan met de worm min of meer beperken in zijn vrijheid. Het lager zo strak als mogelijk tegen de cardanas aangedrukt zonder deze te belasten. Een wereld van verschil!
Doordat de as nu niet meer alle kanten op kan zwabberen (alleen zijdelings nog wat), nam de herrie enorm af! Het is nog niet helemaal geluidloos, maar zeker een vermindering van 75 %. Enorme winst dus!
Waar ik bang voor was gebeurt eigenlijk niet. De krachten die op de worm en op het wormwiel komen te staan (dankjewel Klaas
) zijn helemaal niet zo spectaculair als ik in eerste instantie dacht (krachtig genoeg, maar niet om ze in de vernieling te helpen). Dit heeft er meer mee te maken dat de loc digitaal is. De decoder zorgt er namelijk voor dat er heel langzaam aangezet wordt, om pas daarna te versnellen en bij het afremmen is er een behoorlijke uitloop. Alles gaat dus heel geleidelijk, waardoor er niet abrupt krachten op deze onderdelen komen te staan. De krachtverdeling is dus heel gelijkmatig.
Dat brengt me op het volgende. Als ik de cardanas met de worm star zou monteren in een plaatje messing, met een glijlager dat precies op maat zou zijn, dan zou het probleem verholpen moeten/kunnen zijn. Blijft natuurlijk de vraag hoe ik de cardan aan het eind van de cardanas tijdelijk op een goeie manier kan verwijderen om hem, na het plaatsen van het nieuwe lager en het nieuwe messing plaatje, daarna weer te monteren? Daarnaast zou ik dan ergens een exact passend glijlager vandaan moeten halen. Ger, jij zei dat het mogelijk was om de cardan te verwijderen, maar hoe doe je zoiets zonder dat het kunststof kapot gaat?
Ook heb ik nog nagedacht over je siliconenslang (
). Ik ben bang dat als ik de cardan er tussenuit haal en dit voorzie van een stukje siliconenslang, ik nog steeds hetzelfde probleem heb, namelijk teveel speling in het lager van de cardanas met de worm er aan. De boel blijft dan zwabberen in het lager en de herrie blijft ook... Als ik het hele plaatje zou weghalen is er niets meer wat de beide cardanassen op hun plek houd en dan zwabbert de heleboel helemaal alle kanten op. Nou ja, dat dus... Ger, Karst, anybody?
«
Laatst bewerkt op: 19 November 2013, 21:54:45 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #154 Gepost op:
19 November 2013, 22:31:48 »
Liggen motoras, cardan en wormas (das de as waar de worm op zit, die steekt uit t tandwielkastje) wel mooi op een lijn als de loc rechtdoor rijdt? Cardans die in een S-bocht staan maken vaak herrie.
Is daar niks te halen, tja, nieuwe strakkere lagers in de tandwielkast... dat is het enige dat echt helpt.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #155 Gepost op:
19 November 2013, 22:36:01 »
Klinkt domweg alsof het lager teveel spelling heeft. Dat hoort enkel bij HIJSM machines
Zeker niet bij NBDS / SS karren
.
Gevalletje lager vervangen?
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #156 Gepost op:
20 November 2013, 01:27:10 »
Hoe ik het zou oplossen ??
Cardankoppeling van de wormas tijdelijk afhalen. Een busje draaien dat precies, spelingsvrij om die as past. Het gat in het blikje opboren zodat het busje er ruim in past ( en kan kantelen ) . In het busje zijdelings een 0.5mm gat dwars door boren. op het blikje twee stukje 0.5mm forforbrons solderen die in de zojuist geboorde gaatjes van het busje passen. Cardankoppeling weer monteren en rijden met die hap
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2013, 01:37:10 door guest7823. Reden: ticvouden herstelt
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #157 Gepost op:
20 November 2013, 22:57:57 »
Oké, maarre hoe en op wat voor manier haal ik die cardankoppeling er af zonder het kunststof helemaal naar de galemiezen te helpen? En hoe plaats ik het daarna weer terug zonder de boel kapot te maken?
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #158 Gepost op:
20 November 2013, 23:02:10 »
poelietrekkertje
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #159 Gepost op:
20 November 2013, 23:04:52 »
Tom,
Je had ons nog detailfoto's beloofd... Dan is raadgeven wat makkelijker
Grtzz,
Karst
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #160 Gepost op:
20 November 2013, 23:35:13 »
Oh ja, sorry
Worden morgen geplaatst!
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #161 Gepost op:
21 November 2013, 17:41:40 »
De foto's. Overigens, er zat wat stof en vezeltjes van een doekje op de cardankoppeling zoals te zien op de foto's, dat is allemaal weg, had niet in de gaten dat het zo duidelijk zichtbaar was. De koppelingen zijn helemaal schoon en vrij van stof en vezels...
Zo, de cardan uit een paar hoeken nader bekeken... Hopelijk kunnen jullie er wat mee?
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #162 Gepost op:
21 November 2013, 22:55:57 »
Wat ik zo zie is dat de messing plaat waar het nylon lager in zit niet onder de zelfde hoek staat als het lager zelf.
heb je de tandwiel kast al eens open gehad?
Wat voor worm zit er in ,metaal of kunstof.
Metalen philo worm heb ik hier nog liggen mocht je hem mollen
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 22:58:06 door roadster36
»
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #163 Gepost op:
21 November 2013, 22:58:54 »
Voor mijn gevoel moet de messing plaat precies 90 graden t.o.v. de assen staan. Het lijkt mij dat de lagerbus zijn werk maar héél plaatselijk doet.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #164 Gepost op:
22 November 2013, 00:22:36 »
Hallo allemaal,
De worm is van metaal Jan, die houdt het nog wel even vol. Voor wat betreft dat messing plaatje waar het nylon lager in zit, die staat precies haaks (dus 90 graden) t.o.v. het frame. Het nylon lager zit er strak en recht in, alleen is het gat van het lager te groot, waardoor deze dus inderdaad maar op bepaalde plaatsen zijn werk doet (ding heeft echt totaal geen nut momenteel)...
Karst had ook een idee, met een lager gemaakt op maat, in een messing plaatje waar het ding naar voor en naar achter zou kunnen kantelen, doordat hij met 2 pootjes zou worden opgehangen. Echter, de tandwielkast en het lager zitten dan gefixeerd, dus hij kan dan niet kantelen, je hebt dan namelijk op 2 punten een fixatie... Misschien dat ik het verkeerd begrijp. Ik ben nog steeds van mening dat een gefixeerd lager, die exact op maat is de (een) oplossing zou kunnen zijn...
Nu maar weer eens slapen
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2013, 00:28:31 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing