Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 73834 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #135 Gepost op: 18 November 2013, 23:01:26 »
??? Snap er nou helemaal niks meer van. Dat rechte ding van de tender naar de loc, dat is toch de cardanas? En het schuine ding is toch de worm? En die verdwijnt dan toch in de tandwielkast? Gloeiende gloeiende, spraakverwarring alom... ;D Hoe dan ook, het rechte dingetje/gedeelte/asje van de tender naar de loc is krom en veroorzaakt trillingen. Als ik die recht kunnen krijgen zou het probleem misschien al verholpen zijn... Anders meer rigoreuze maatregelen...

Wordt gek hier ;D
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:09:04 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #136 Gepost op: 18 November 2013, 23:06:56 »
 (y) Gek worden hoeft niet, ge hebt het helemaal goed ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #137 Gepost op: 18 November 2013, 23:07:52 »
Eh, watte heb ik goed dan? :D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #138 Gepost op: 18 November 2013, 23:16:22 »
De worm verdwijnt niet in de tandwielkast maar zit in de tandwielkast.
De worm is een tandwiel in de vorm van een wokkel, de cardannen zijn de scharnierpunten in je as , 2 stuks, en de as is dus een cardanas.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #139 Gepost op: 18 November 2013, 23:20:27 »
precies
en volgens mij heb jij nu speling op de as waar het het wormwiel op zit ;D
het grijze busje dus


Bij mij was de cardankoppeling al eens gesneuveld vandaar dat er bij mij daar een plastik slangetje omheen zit
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:26:38 door roadster36 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #140 Gepost op: 18 November 2013, 23:23:07 »
Aha, nou snap ik het... Oké dan, ik heb speling op de as waar de worm op zit. De andere as van de loc naar de tender of andersom hoort recht te zijn, maar is al sinds dag dat de loc hier thuis kwam krom. Wellicht dat als ik die as zoveel mogelijk recht kan krijgen, de trillingen er uit zijn en alles gewoon soepel loopt. Dusch, nu nog een manier om die as zo recht mogelijk te krijgen....

Bedankt allemaal voor de uitleg ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #141 Gepost op: 18 November 2013, 23:29:48 »
Ik zou eerst alleen de speling uit het grijze lagerbusje halen zodat door onbalans van het gewicht van de cardan, die daar vlakbij zit, de as niet meer gaat slingeren.
Het krom zijn van de as tussen de beide cardannen (tussen loc en tender) wordt door de beide cardannen wel opgevangen.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #142 Gepost op: 18 November 2013, 23:31:36 »
Om nog meer verwarring over de juiste benamingen te voorkomen even een plaatje:

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #143 Gepost op: 18 November 2013, 23:36:42 »
Ha Stephan,

Maarre, die speling kan ik niet weghalen. Als ik dat doe en ik monteer de schuine cardanas star in het lager, komt er teveel kracht op de tandwieloverbrenging te staan, omdat die dan niet meer kan kantelen, waardoor de tandwielen alle krachten moeten opvangen. Daarmee draai ik die tandwielen de soep in... M.a.w. De tandwieloverbrenging moet naar voor en naar achter kunnen kantelen, m.a.w. de cardanas die uit die tandwieloverbrenging komt moet naar boven en naar benden kunnen bewegen...

En nu gaat deze onwetende worm zijn onwaardige lichaam in het stof werpen voor u alvorens zijn nietszeggende vege lijf in bed te leggen. Zij die gaan slapen groeten u ;D
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:38:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #144 Gepost op: 18 November 2013, 23:37:40 »


en



Hier zie je duidelijk de zwarte kous zitten. Bij de 4600 zitten motor-as en worm-as keurig uitgelijnd. Hier hoeft dus géén knik gemaakt te worden. Tussen beide assen zit een kleine 2 mm ruimte, ze raken elkaar dus niet.

Ik neem aan dat in jouw geval er meer ruimte moet zijn (Waar blijven die foto's  ::) ::) >:( ) en om te voorkomen dat de kous gaat zwabberen moet je in de open ruimte enkele kogeltjes stoppen (fietsenmaker!) Zo kan er toch een knik gemaakt worden en je bouwt een failsafe in. En aangezien je als de dood bent dat je slijtage krijgt en géén vervangende onderdelen leverbaar zijn zou ik dat maar doen... Luister naar Paul!

Nu zie ik de foto pas: ik zeg: slang erop!! Die cardans kun je van de as aftrekken. Ik zou dan bij GMenS die slang en een stukje as bestellen. Kun je de originele as met de beide cardans er nog aan in de doos opbergen. Als reserve... ;D ;D

Wat de slang betreft: Piet heeft siliconenslang die lekker strak om de assen past en bovendien heel flexibel is. Je kunt ook kiezen voor krimpkous. Maar die verouderd en zal op den duur scheuren. (wat heet verouderen? Bij mijn 4600 was de slang 22 jaar oud en nog steeds in prima staat) Om te voorkomen dat de kous over de assen gaat draaien kun je ervoor kiezen om op beide as-einden een bolletje soldeer te laten vallen en daar vervolgens de kous omheen te krimpen met draaiende motor. Zo krimpt de kous er mooi recht omheen. Door die bolltejes zal de kous niet meer kunnen verdraaien. Zo heb ik het bij de 4600 gedaan. Je kunt ook ervoor kiezen om beide assen een platte kant te geven, maar dan tast je de oorspronkelijke constructie aan. Zou niet mijn voorkeur hebben. Wil je ook geen bolletjes kun je ook nog kiezen voor een drupje secondenlijm VOORDAT je gaat krimpen.

Zo te zien ontkom je niet aan de anti-slinger kogeltjes. Dus even naar Profile, de fietsspecialist!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #145 Gepost op: 18 November 2013, 23:43:50 »
En Tom,

Een kromme as moet je natúúúrlijk uitwisselen. ::) Die krijg je nooit recht. Die kromme as gaat ervoor zorgen dat je meer slijtage krijgt. Simpel.
Bij GMenS is staf in diverse diameters te krijgen. Doen!!!
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #146 Gepost op: 18 November 2013, 23:52:51 »
En als ik het goed begrijp is fungeert het lager als een scharnierpunt waarin de as als een soort wip moet bewegen en het lager zit vast aan het frame.
Eigenlijk zou het lager spelingsvrij en haaks op de as moeten zitten en dan in zijn geheel in het frame moeten kunnen scharnieren.
Zou ik het toch eerst met een siliconeslangetje proberen, die dempt wellicht het klapperen in het lager, de as waar de worm op zit moet natuurlijk wel kaarsrecht zijn.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #147 Gepost op: 19 November 2013, 00:07:26 »
Dat lager met hulpframe houdt je aandrijfbox rechtop. Die aandrijfbox kantelt namelijk om je wielas.

Edit, bij de 1700 is de wielas verend uitgevoerd (dwz je moet er flink wat kracht op uitoefenen) maar de hoekverdraaing wordt ruimschoots gecompenseerd door de speling in het geheel.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2013, 00:10:27 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #148 Gepost op: 19 November 2013, 00:16:53 »
De 1700 heeft een lagerbus, die in het midden kan draaien en daarmee de wormkast-as ondersteund.

De 3500 heeft ook een verend drijfwiel aan de wormkast zitten. Zou dus net zo als de 1700 moeten zijn, zoals in de foto van Jan te zien is, zou het in dit geval een bollager moeten voorstellen. Alleen is het dat niet, lager gewoon uitgelubberd. Nu snap ik ook wel waarom de 3500 zo'n tandwielen vreter is... ;)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #149 Gepost op: 19 November 2013, 00:48:42 »
Juist Karst! En ik durf ook nog te beweren dat de kromme kardanas de oorzaak is.
Met groet,

Ger.