Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 73858 keer)

Beached

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #75 Gepost op: 10 November 2013, 23:46:48 »
Ik zou zeggen trek twee assen uit de tender en compenseren met die hap. Dan ben je van alle ellende met slechte wielligging af. Sleufjes om de wielen op hun plaats te houden à la de tender van een 3900, een staafje met een scharnierpunt midden tussen de twee assen dat middenop de twee assen steunt. Anders is dit een handige pagina: http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section15

Qua 1:1, ik heb al eens een hoofdlager van een Dieselloc gereviseerd waar de fabrikant (Vulcan Foundry 1949) nog een afgebroken schroeftap in een gat heeft laten zitten...

mvg,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 10 November 2013, 23:57:46 »
Pfew, dat wordt wel een flinke verbouwing. Het leuke aan de tender is dat alles zo open is, heel veel vrije doorkijk onder de tender. Nou ja, mooie site trouwens, dat vindt Leen ook wel mooi. Ga er eens een nachtje over slapen...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #77 Gepost op: 11 November 2013, 10:36:07 »
Hoezo flinke verbouwing? Je hoeft de huidige tender er niet voor te slopen hoor. Haal gewoon twee  van de drie wielstellen eruit, slijp de aspunten eraf en maak een subframetje waar die twee assen in opgehangen worden. Een as vast en een as pendelend. Dat subframetje hoeft niet meer te zijn dan twee messing pijpjes die zijn vastgesoldeerd op een plaatje messing. Dat subframe spuit je zwart en schroef je (licht pendelend) onder de tender. Klaar ben je...
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 10:38:00 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 11 November 2013, 10:46:39 »
Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D
Spoor 0 adept

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 11 November 2013, 10:53:59 »
Hallo Tomasso,

RobbertJan heeft in het verleden een Artitec 3700 tender onderhanden genomen. Misschien kun je wat met die oplossing. Zoek even op, Artitec 3700 tender, komt het wel bovendrijven..
Succes verder (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

guest7823

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 11 November 2013, 10:54:32 »
Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D

Ahhhhhh het begin van wijsheid / inzicht  (y)

"een beetje zwanger" bestaat dus echt niet  ;D

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #81 Gepost op: 11 November 2013, 11:07:49 »
Ow?

Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing

versus 

Welkom in de grotemensenwereld  ;D . Philotrain verbeteren? Aan de slag, frontout with the goat  (y) .
groet Gert

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 11 November 2013, 23:09:22 »
Citaat
Wordt wel weer eens tijd he? Kan er al wat rijden bij je Leen? Binnenkort maar eens wat afspreken!
Geen moer. Ik ben de laatste tijd weer met allemaal andere dingen dan treinen bezig.  >:(

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 11 November 2013, 23:26:21 »
Ben al bezig hoor Gert! ;D

Ondertussen in Ede... Heb de middelste as er uit gehaald en het spul op de rails gezet. Kaarsrecht! Nog maar eens gekeken naar de positie van de lagers en inderdaad, het is zelfs duidelijk te zien, 1 lager zit er veel te laag ingesoldeerd. Tsja, dat gaat zo nooit goed. Nou ja, heb even gedacht aan uitfrezen, maar aangezien de boel al gespoten is en strak in de lak zit heb ik geen zin om daarvan iets te beschadigen. Dus, een klein subframe. Easy piecy, japanese! Een stukje messing uit een stukje plaat gehaald. Deze door de helft gedaan en aan elkaar gesoldeerd. Daarna een sleufje van 2,2 mm gefreesd waar de as mooi in valt. Het asje kan zo naar boven en beneden bewegen, maar niet naar voren en naar achteren.

Inmiddels is de boel al gemonteerd en het loopt perfect. Morgen ga ik verder met het verhaal, welterusten...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #84 Gepost op: 11 November 2013, 23:31:38 »
 (y) Zien!
groet Gert

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 12 November 2013, 11:50:12 »
Pfew, dat wordt wel een flinke verbouwing. Het leuke aan de tender is dat alles zo open is, heel veel vrije doorkijk onder de tender. Nou ja, mooie site trouwens, dat vindt Leen ook wel mooi. Ga er eens een nachtje over slapen...
Tom,

Met als resultaat een goed lopende lok. Philotrain is heel mooi, maar op details vaak niet correct en de loopeigenschappen, nou ja, lees de draadjes van Karst er maar op na.
Subframe is een goede oplossing, die is al aangedragen. Lastig is wel voldoende gewicht op de assen te houden zodat ze goed blijven meelopen als je er ook stroomafnemers op zet. Maar dat komt wel goed met compensatie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 12 November 2013, 21:31:45 »
Klaar! Wat een verbetering! Tender staat nu met alle wielen op de rails, zoiets als Roel liet zien had ik ook in gedachten.

Wat heb ik nu gedaan. Zoals ik vertelde een stripje messing gepakt, doorgezaagd en aan elkaar gesoldeerd. In de lengterichting een sleufje gefreesd van 2,3 mm breed, de as is namelijk 2,2 mm. De as kan zo prima vrij lopen en heeft aan beide kanten 5 honderdste mm speling en kan daardoor prima naar boven en onder bewegen in de sleuf. Stripjes aan de bovenkant een klein stukje haaks omgebogen om een mooi oppervlak te creëren om ze aan het frame te bevestigen. Het frame aan de onderkant op de plaatsen waar de stripjes komen even blank (ooooh, discriminatie!) gemaakt met een glasvezelpotlood. Daarna de as in het frame met de puntlagers geplaatst zodat de as goed recht zit, de stripjes over de as geduwd en vastgesoldeerd aan het frame. Zo is er een garantie dat de as straks precies zit zoals hij ook in de lagers zat (alleen iets hoger of lager).

Goed, toen dat gebeurd was de as er weer uitgehaald, 1 wiel er af gehaald en de punt van de as er af gevijld. Aan de andere kant hetzelfde gedaan. Exit punten, geen weg meer terug. Toen alle wielen er uit waren heb ik meteen de stroomafname netjes afgewerkt en per wiel afgesteld. De druk moet zo licht mogelijk zijn, maar toch verend genoeg om alle schokjes op te vangen. Dat is even een secuur karweitje, maar het resultaat is dat alles ultralicht loopt. Ook de voorste as draait nu vrolijk mee.

Als laatste de wielen weer teruggeplaatst en daarna de sleufjes vergrendeld zodat het asje er niet uit valt. Inmiddels had ik de voor en achterkant van de stripjes messing al voorzien van zwarte nagellak (met dank aan Karst ;D) nu alleen nog de vergrendeling ook nog even zwart (ooooh discriminatie!) maken.

Zoals ik al zei, klaar! De tender kan nu weer opgebouwd worden (had de motor er voor deze keer ook maar ff afgehaald). 1 ding is wel heel fijn, alles zit met schroefjes/boutjes in elkaar, dus alles is in een handomdraai uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Oh ja, ik vergeet het bijna, je ziet er eigenlijk helemaal niets van, alles is zo fijn uitgevoerd dat het totaal niet opvalt! De vrije doorkijk is dus behouden. Het subframe hoeft ook eigenlijk niets te houden, alle last komt voor rekening van de voorste en achterste as. Lekker... Goed, op naar de loc!

Foto's komen zo, kan niet via de iPad, moet even mijn vrouw van de laptop verwijderen...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 21:34:25 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #87 Gepost op: 12 November 2013, 21:47:57 »
Ze geeft hem zeker niet af. Pfff, duurt lang zeg... :P
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 12 November 2013, 22:20:57 »
Heb haar een UVB gegeven, ze was niet ingechecked :P

Oké dan, de foto's, hoe het allemaal begon;

Slopen die handel:

Op de voorgrond zie je zo'n stripje liggen. Frame was al voorvertind en het stripje ook, kort de bout er op en het zat direct vast, wel eerst de as geplaatst voor de goeie positie:

Stripje was hier wat verbogen, zat wat te hannesen en bleef even haken, inmiddels weer kaarsrecht. De boel inmiddels gemonteerd:

Afdekstripje er op:

Overtollig materiaal aan de onderkant er af knippen, stripje zwarten, klaar. Dan de stroomafname:

Omdat 1 as nu geen stroom meer afgeeft aan het frame het wiel doorverbonden met het andere wiel zodat er nog steeds stroom wordt afgenomen op alle wielen. Het middelste asje zonder puntlagers;

Nu dus nog even zwarten en overtollig materiaal verwijderen. Prima opgelost!
Spoor 0 adept

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #89 Gepost op: 12 November 2013, 22:32:52 »
Heel fraai opgelost!
Zit met bewondering te kijken hoe je bezig bent!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl