Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tothebeach
Vandaag
om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing (gelezen 73833 keer)
Tomasso
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #120 Gepost op:
17 November 2013, 19:42:27 »
Nog eens nagedacht over de verlichting. Ga de witte leds er uit halen en er warmwitte voor in de plaats zetten. De weerstand ga ik ook nog vervangen voor een 10K weerstand, want een vuurtoren is er momenteel niks bij. Op zich is het natuurlijk in te regelen via de decoder, maar als ik het hardwarematig kan oplossen vind ik dat persoonlijk beter.
Heb de motor geolied, een wereld van verschil, loopt supersmooth nu. Aan de onderkant van de loc is er een uitsparing voor de tandwieloverbrenging die met een worm is doorverbonden naar de tender. Van dit systeem de onderkant afgehaald en wat nieuw vet op het tandwiel en ook een klein beetje bij de lagers. Echter, als de loc een gemiddelde snelheid heeft rijdt de loc zacht en soepel. Als ik een iets hogere snelheid aanhou begint de tandwieloverbrenging te knerpen. Als de kap er af is zal ik de bovenkant ook even oliën waar nodig, hopelijk helpt dat.
Verder, de loc is mooi afgeveerd, alle wielen staan op de rails, maar ook de tender loopt nu smooth. Doordat de middelste as afgeveerd is, staan ook daar alle wielen op de rails en dat merk je. De stroomafname is supergoed, de loc rijdt werkelijk fantastisch. De kortsluiting van de tender heb ik gevonden; de scheenplaten zitten vast met schroefjes aan de onderkant van de voetplaat. Daardoor is het mogelijk om de scheenplaat iets meer naar binnen of naar buiten plaatsten. Doordat de scheenplaat wat te ver naar buiten was geplaatst konden de wielen wat meer naar links, waardoor de geïsoleerde wielen met de binnenkant tegen het frame kwamen. Door de scheenplaat iets naar binnen te plaatsen is dat probleem verholpen.
Tsja, de verbouwing nadert zijn einde, nu nog het probleem met de bogie oplossen en dan is hij klaar voor gebruik!
Spoor 0 adept
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #121 Gepost op:
17 November 2013, 22:13:23 »
je kan wat transparant oranje op de witte leds doen, dan verbetert de kleur wel aardig, daarna de leds wat wegwerken door er een dun laagje zilver overheen te smeren, zo dat je ze niet echt ziet als ze uit zijn maar t licht er nog wel doorkomt.
Wat de tandwielkast betreft, de worm moet goed vet zijn, de rest boeit minder. Sowieso de bovenkant smeren dus!
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
«
Reactie #122 Gepost op:
17 November 2013, 23:24:50 »
Inderdaad die hele tanwielkast vol met vet proppen.
De 3500/BlBr van Philo is een beruchte wormwielvreter !!
Grtzz,
Karst
Tomasso
«
Reactie #123 Gepost op:
17 November 2013, 23:32:41 »
Oeh, is dat zo? Zijn er dan nog wel spare parts mocht het een keer over zijn? Nou, morgen nog maar eens kijken...
Spoor 0 adept
Karst Drenth
«
Reactie #124 Gepost op:
17 November 2013, 23:36:57 »
Nope, daarom Floris' advies goed opvolgen !
Tomasso
«
Reactie #125 Gepost op:
17 November 2013, 23:42:43 »
Ben ik blij dat ik de kap afneembaar heb gehouden
Nou ja, vet genoeg hier (in mijn haar, frituurpan, alles in de keuken na al die jaren, etc. behalve de bankrekening hahaha), dus dat komt wel goed
Spoor 0 adept
Tomasso
«
Reactie #126 Gepost op:
18 November 2013, 16:47:10 »
Vandaag nog maar eens de kap er af gehaald en alles gesmeerd wat er te smeren viel. Eerst de tandwieloverbrenging uit elkaar geschroefd, helemaal schoon gemaakt inclusief de tandwielen en alle bijbehorende atributen. Daarna alles voorzien van een nieuwe laag vet van Roco en toen het kastje weer dichtgeschroefd. Er zat zoveel vet in dat het door alle naden en kieren naar buiten kwam, nou ja, genoeg vet dus
Nadat de boel was afgeveegd alles weer gemonteerd. De worm loopt nog door een extra kunststof lager dat vastzit in een plaatje messing en dat plaatje is weer aan het frame geschroefd. Ook dat lager voorzien van nieuw vet en ook de verbinding met de andere worm voorzien van wat vet. Alle aslagers zijn voorzien van siliconenspray, ik zou zeggen, rijden met die geit.
Eerlijk gezegd, het helpt iets, maar de herrie is nog steeds enorm. How now Brown cow?
Ben er toen maar eens echt voor gaan zitten en heb de oorzaak gevonden. De worm van de tender naar de loc is eh, krom of uit het lood. Het ding zwabbert alle kanten op. De verbindingen zijn goed, maar de as is echt niet mooi recht. Wat daarbij ook nog voor extra problemen zorgt is de plek waar de andere worm met een lagertje in dat plaatje messing zit. Dat lager is veel te groot! Waarom is dat nou zou je zeggen? De worm van de tender naar de loc loopt gewoon horizontaal, maar de worm naar de tandwieloverbrenging staat iets schuin naar beneden. Het plaatje met daarin het lager staat echter gewoon haaks, dus 90 graden (of verticaal, zo je wilt). Om ervoor te zorgen dat de as er toch doorheen kan hebben ze ervoor gekozen om een iets groter lager te nemen, zodat de as er iets schuin doorheen kan. Wat een drama oplossing is dat zeg. Dat plaatje had gewoon iets schuin moeten staan, in de lijn van de as en het lager had er gewoon strak omheen moeten zitten.
De gedachte hierachter is blijkbaar dat de tandwieloverbrenging, die direct op de as zit van het middelste wiel, wat naar voor en maar achter kan bewegen (dat spaart de tandwielen waarschijnlijk). Desalniettemin is het probleem nu dat de boel alle kanten op zwabbert (beetje overdreven) waardoor de boel vanaf een bepaalde snelheid gaat knerpen en resoneren. Het is ook een vreselijke constructie op deze manier. Maarja, het probleem is, het schuine asje is voorzien van een scharnierpunt voor de andere worm die er op geperst zit. Aan de andere kant zit er een tandwiel op geperst, dus ik kan niet even het plaatje er af halen, een nieuw plaatje maken en daar een ander en strakker lager in doen en weer terug plaatsen. Daarvoor zou ik 1 van die dingen moeten verwijderen en de kans op beschadiging is dan veel te groot. Echt, wat een vreselijke constructie.
Dan blijft natuurlijk de andere worm over, waar ook 2 scharnierpunten op geperst zitten. Die haal ik er ook niet zo even af en een vervanging heb ik (nog) niet.
Dat allemaal terzijde, dacht dat het misschien wat met inlopen te maken had, heb de loc eerst een half uur vooruit en achteruit laten lopen en heb hem daarna 2 uur vooruit en 2 uur achteruit laten lopen. Geen enkel verschil. De loc loopt echter verder prima, geen kortsluitingen meer of wat dan ook. Dat functioneert dus allemaal uitstekend...
Goed, weer wat om over na te denken...
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 16:53:25 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Karst Drenth
«
Reactie #127 Gepost op:
18 November 2013, 16:58:08 »
Doe eens een foto Tom,
Ik ben de weg kwijt door dat pierenpotje van jouw..
( als het goed is, zit er echt maar 1 worm in de hele loc )
Grtzz,
Karst
guest7823
Gast
«
Reactie #128 Gepost op:
18 November 2013, 17:08:13 »
Citaat van: Tomasso op 28 October 2013, 22:41:14
Als ik de baas even zelf citeer kom ik ook niet verder dan een worm (boven de middelste aangedreven as)
wel kan ik nog twee cardanverbindingen benoemen (boven achterste aangedreven as en boven eerste tender as)
Tomasso
«
Reactie #129 Gepost op:
18 November 2013, 17:09:46 »
Sorry, weet niet hoe alles heet. Paul heeft de goeie foto (of moet ik nog wat meer foto's maken?), hier kan je alles op zien, de cardanas, de worm die schuin naar beneden staat en het plaatje messing met het lager er in dat verticaal en haaks op het frame staat...
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 22:00:04 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #130 Gepost op:
18 November 2013, 17:09:59 »
Tom,
Zonder foto is het wat lastig. Maar een schot voor de boeg: cardan ef tussenuit en vervangen door een siliconenslag waar wat kogellager balletjes in zitten tegen het slingeren? In de catalogus van GM&S staat daar een mooie tekening van. Voordelen:
Geen knerpgeluiden meer
Je bouwt een gecontroleerde 'zwakke plek' inde aandrijving in. Bij vastslaan van de aandrijving zal de slang kapot gaan en niet de tandwielen etc.
In de 4600 van Philo is het zo gemaakt. Ik weet alleen niet of je de ruimte hebt. Dus: PHOTOSCH!!
Grt,
Ger
Met groet,
Ger.
Tomasso
«
Reactie #131 Gepost op:
18 November 2013, 22:21:01 »
Heb er nog even over nagedacht. De aandrijving was ook waarschijnlijk niet anders op te lossen (alhoewel ik de aandrijving gewoon in de loc gebouwd zou hebben, maar goed, ik weet niet welke technieken ze 20 jaar geleden ter beschikking hadden). Als de cardan en de tandwielkast star waren gemonteerd kwamen er teveel krachten op te staan en gingen de tandwielen naar de filistijnen. Ook zou de schuine cardanas door al die krachten helemaal krom worden of zelfs kapot gaan. Het geheel moet dus enigszins vrij kunnen bewegen. Ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan maken van het hele zaakje zodat alles wat duidelijker is. Ik ben ook benieuwd naar jouw oplossing Ger, heb je daar ook foto's van?
Hoe dan ook, ben nu al zover gekomen, een flink aantal hobbels zijn genomen, wil niet dat het nu hier op strand. Had het alleen echt niet verwacht en dat is wel even een echte tegenvaller. Maar goed, ik heb maar 1 motto en dat is doorzetten. Dan duurt het maar langer, dat kan me niet schelen, het resultaat moet zijn zoals ik het wil hebben en anders niet. Dus ga ik gewoon alle opties bekijken. Het kan altijd opgelost worden, daarvan ben ik overtuigd, alleen de vraag is, hoeveel werk en ombouwen gaat het deze keer kosten? Nou ja, maar eens zien hoe en wat. De key is in ieder geval (en naar mijn weten) het messing plaatje met lager. Daarin trilt de schuine cardanas en die zorgt er weer voor dat het hele frame mee resoneert. Als daar een oplossing voor gevonden wordt is het probleem verholpen, maar goed, wat is de makkelijkste en beste oplossing?
Goed, morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen...
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:05:31 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #132 Gepost op:
18 November 2013, 22:22:50 »
vervang "worm" door "cardan" en je verhaal krijgt een soort van punt... de worm is die schroef in de tandwielkast.
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Tomasso
«
Reactie #133 Gepost op:
18 November 2013, 22:26:20 »
Ja precies, die cardanas die in de tandwielkast zit, zit ook in het lager en die resoneert...
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 23:06:22 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
guest7823
Gast
«
Reactie #134 Gepost op:
18 November 2013, 22:57:33 »
Tomasso,
een rechte cardan is een