Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 32561 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2008, 17:52:18 »
Heb nog wel een tweetal links op internet gevonden waar over de bouw van portalen gesproken. Er staat ook bij welke onderdelen je nodig hebt om het te maken.

http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/

http://www.gotischeboog.com/photoalbum1.html

Bij de laatste link staat ook hoe je zelf rijdraad in elkaar kan solderen. ;)

« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 17:54:14 door 2278 »

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #31 Gepost op: 27 April 2008, 09:42:45 »
Hallo,

Omdat de bovenleiding op mijn baantje toch niet functioneel zal worden en solderen van de rijdraden op een teleurstelling uit zal gaan lopen, zit ik er aan te denken om rijdraden van zilverkleurige garen te maken.

Nog een aanvullende praktische overweging:
De portalen van Focus Modell Parts komen los op de modelbaan te staan, zodat ze eenvoudig te verwijderen zijn als ik de rails goed schoon wil maken en/of ik bezig wil met de scenery.
Dit lukt natuurlijk niet meer als de rijdraden vast gesoldeerd zijn.

Wat denken jullie? Een lachwekkend idee of is het juist praktisch en realistisch genoeg?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
« Laatst bewerkt op: 27 April 2008, 10:10:44 door Tom. Reden: Merknaam van de portalen toegevoegd. »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #32 Gepost op: 27 April 2008, 10:07:19 »
hallo,

ik wil ook bovenleiding maken op mijn baan. nu wil ik de portalen van FMP nemen. hoe maak ik bij wissel de overgang van 1 naar 2 sporen of een draad van het spoor rechts naar links
« Laatst bewerkt op: 27 April 2008, 21:40:06 door johan »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #33 Gepost op: 27 April 2008, 10:15:28 »
Tom, als je de bovenleiding met garen maakt, en dus ook vastmaakt aan de masten, zou ik voortaan de masten laten staan. Test het anders uit op een metertje of wat, liefst ook met wat wissels.
Je zult versteld staan bij het terugplaatsen van de bovenleiding na de schoonmaak....

Gr/H

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #34 Gepost op: 27 April 2008, 11:08:20 »
Hallo,

Als het garen na het terugplaatsen van de portalen slap zou gaan hangen, dan zou ik het natuurlijk vrij eenvoudig kunnen vervangen door nieuwe stukjes garen.

Maar ik realiseer me nu pas dat ik met idee letterlijk wat kort door de bocht ga, want ik krijg het garen natuurlijk niet mooi rond in bochten.  :-|

Kortom? Een leuk idee, maar praktisch niet haalbaar.

Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #35 Gepost op: 27 April 2008, 11:13:58 »
Tja, Märklin heeft meegebogen bovenleiding, maar niet iedereen vindt dat mooi (om me voor de verandering eens diplomatiek uit te drukken).

Er bestaan twee oplossingen:
  • Je bogen een grotere boogstraal geven.
  • De bovenleidingsportalen dichter bij elkaar zetten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MRP_Peter

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #36 Gepost op: 27 April 2008, 11:40:53 »
Nog sterker zelfs:

Bij het groot bedrijf gaat de bovenleiding ook niet netjes rond de hoek om, maar gaat het ook recht-toe recht-aan, immers het is nog nooit gelukt een draad gebogen te spannen  ;) ;D 8).

Waar je dan op zou kunnen letten is dat de draad niet zodanig is 'opgehangen' dat de pantograaf eronder uitkomt bij het rijden over wissels of in bochten.

Veel succes in ieder geval.
Met vriendelijke groet,

Peter.

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #37 Gepost op: 27 April 2008, 11:53:06 »
Hallo Peter en Peter,

Ik heb maar een vrij kleine ruimte ter beschikking, dus een grotere boogstraal is geen optie.

Het is natuurlijk wel mogelijk om de portalen zodanig dicht bij elkaar te zetten dat het toch enigszins realistisch lijkt.
Overigens zal ik de pantografen zodanig vastzetten dat ze de bovenleiding nooit zullen raken. Het is vooralsnog een optische kwestie.

Ik zal er toch nog eens over nadenken.

Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #38 Gepost op: 27 April 2008, 14:10:34 »
Hallo,

Heeft er eigenlijk al iemand rijdraad van garen gemaakt en/of zijn hier foto's van?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #39 Gepost op: 27 April 2008, 21:36:46 »
Dat slaphangen zal het probleem niet zijn (in dit geval). Ik vrees meer dat het in de knoop raakt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #40 Gepost op: 27 April 2008, 21:47:03 »
Ik zie niet zo wat het voordeel is van een garendraad boven een gesoldeerde metalen draad. Hoe wou je de hangdraden aan de rijdraad en de draagkabels vastmaken, bijvoorbeeld? En denk je dat een garendraad makkelijker terug te hangen is dan een metalen draad? Ik denk het niet.
Wat je ook kunt overwegen: helemaal geen draden. Alleen maar de portalen om de illusie te wekken dat er bovenleiding is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #41 Gepost op: 27 April 2008, 21:55:54 »
Ik zou de portalen gewoon vast zetten en idd solderen. Is ws nog sneller dan dat geknoop met garen ook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #42 Gepost op: 27 April 2008, 22:14:19 »
Nog sterker zelfs:

Bij het groot bedrijf gaat de bovenleiding ook niet netjes rond de hoek om, maar gaat het ook recht-toe recht-aan, immers het is nog nooit gelukt een draad gebogen te spannen  ;) ;D 8).

Met vriendelijke groet,

Peter.
In Frankrijk kwamen ze toch een heel eind...
Maar uh, wat is het probleem aan koperdraad solderen? koop bij GM&S een potje fosforvloei en gaan met die hap! Je moet misschien even de slag te pakken krijgen maar t is zo makkelijk als wat.

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #43 Gepost op: 28 April 2008, 13:35:48 »
Hallo,

In een eerdere post had ik al aangegeven dat ik liever niet wil solderen. Vandaar dat ik kijk of het ook met garen kan of dat er een andere simpele oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Tom

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #44 Gepost op: 28 April 2008, 14:16:40 »
Ik heb daar ooit (vroegâh) ook wel eens aan gedacht maar garen (of nylondraad) werkt niet echt:
  • Om het strak te krijgen moet er spanning (trekkracht) op de draden komen te staan. De portalen moeten dan dus ook stevig staan en zeker niet los zoals jij wil.
  • De rijdraad is misshien nog wel strak te krijgen, maar hoe verbind je aan aan garen de hang en draagkabels en krijg je die ook nog strak?
  • Garen (en veel andere materalen) hebben de neiging onder trekkracht langzaam op rekken en dan slapper te gaan hangen. Wil je een strakke bovenleiding krijgen dan moet die dus afgespannen worden. Invloed van vocht en temperatuur heb ik het nog niet eens over.
  • Wat kan dan wel; leren solderen (we zijn allemaal ooit eens begonnen).
    Of standaard bovenleidingen van zodanige verbuigingen/haakjes voorzien dat ze aan en van de masten gehaakt kunnen worden.
No dress rehearsel, this is our life.