Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
Vandaag
om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Pukkie
Vandaag
om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
Vandaag
om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:32:43
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
Vandaag
om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:47:21
Probleem met inloggen
door
VAM65
Vandaag
om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
Vandaag
om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 18:49:12
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Volgende
- [
1
]
2
3
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide" (gelezen 93908 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2338
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Gepost op:
14 October 2013, 16:56:47 »
Dit zijn de huidige plannen voor een kopstation, gecombineerd met keerlus met inhaalmogelijkheid.
Ik ben nog niet tevreden met hoe de sporen nu krampachtig wat schuin zijn gelegd, daar wil ik nog wat aan doen, tips zijn welkom!
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 10:10:45 door Peter van der Leek. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Gert1
Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #1 Gepost op:
14 October 2013, 17:17:23 »
Ik denk dat het - gezien de beperkte ruimte - onvermijdelijk is dat het ietwat krampachtig overkomt. Hoewel ik denk dat het best meevalt.
Realiseer je dat je nu alleen het sporenplan ziet, maar dat dat straks in een landschap ligt. Door de gebouwen er omheen zal het dan vast minder krampachtig ogen.
Om het ietwat starre beeld te doorbreken zou je hooguit wat zeer licht gebogen stukje in de wisselstraat kunnen opnemen.
En dan de perronsporen ook in een hele flauwe bocht kunnen leggen. Maar dat kost waarschijnlijk wel ruimte.
Oftewel: de perronsporen worden dan waarschijnlijk wat korter. Ik kan niet inschatten of dat mogelijk is of dat je dan in de knoei komt
met de lengte van je treinen.
mvg,
Gert
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #2 Gepost op:
14 October 2013, 17:24:52 »
Peter,
probeer eens in spiegelbeeld, en dan die 2 sporen (die nu links liggen), daar één van rond lopend te maken. Dan kun je toch nog langere treinen laten rijden, als een soort paradespoor.
Verder kun je in je schaduw station nog een heleboel kopsporen kwijt, zodat je met verschillende trekduwstammen kunt rijden.
Succes, gr,
Bert
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2338
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #3 Gepost op:
14 October 2013, 17:46:17 »
@Gert, dat verwacht ik ook wel. Sowieso gata het bij het leggen altijd net ietsje anders dan wat op papier staat
@Bert, ik snap niet goed wat je bedoelt met spiegelbeeld, kan je misschien iets schetsen?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8629
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #4 Gepost op:
14 October 2013, 18:24:38 »
Misschien een wat (te) simpele voorstelling, maar kan volgens mij ook. Die zwarte lijnen dus. Plaatje heeft een andere orientatie.
Gelogd
Jeroen
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2338
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #5 Gepost op:
14 October 2013, 19:06:43 »
Dank voor je schets Jeroen.
Ik snap nog niet echt waar jullie precies op doelen. Ik zie wel 1 voordeel van dit spiegelen, ik kan nu een inrijsein op de module aan de linkerzijde kwijt
Doel je nu ook echt op een vereenvoudiging van het sporenplan of is er een ander punt dat jij/jullie wil(len) maken?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Christoph
Offline
Berichten: 3052
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #6 Gepost op:
14 October 2013, 19:15:46 »
Ahh, het andere draadje.
Met mijn wortels in Hoek van Holland ben ik wel benieuwd hoe dit gaat worden, komt de waterweg er ook nog op?
Groeten,
Christoph
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2338
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #7 Gepost op:
14 October 2013, 19:32:24 »
Zoals de topictitel al zegt "losjes"
Het probleem is dat bij de echte HvH de doorgangssporen over diverse afbuigende wissels lopen. Da's niet echt handig in het hoofdspoor van een modulebaan die eigenlijk 'unattended' zou moeten kunnen draaien. Daarom heb ik de doorgaande sporen gewoon doorgaand gemaakt en het kopstation aftakkend van het hoofdspoor.
Of er daadwerkelijk elementen van HvH terug gaan komen, wie weet...
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8629
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #8 Gepost op:
14 October 2013, 19:52:51 »
Of Bert ook zo wil spiegelen als ik, dat weet ik niet maar of je nou zou spiegelen of niet, ik vind dat er zeer veel wissels liggen en ik denk persoonlijk dat je met mijn vereenvoudiging hetzelfde resultaat kunt bereiken qua bereikbaarheid sporen.
Maar het zou kunnen dat je daardoor teveel afwijkt van HvH's baanplan.
Gelogd
Jeroen
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #9 Gepost op:
14 October 2013, 20:59:12 »
Peter:
Ik zal het plaatje zo even draaien...
Ik heb jouw plan gespiegeld om de as A-A. Aanpassingen:
- Linker deel, waar hap uit is (schoorsteen?), kun je dan beter gebruiken voor station,
- Rechts wordt dan de 2 uithaalsporen (waarvan ik dacht dat ze naar de keerlus gingen (sorry..
)
- Rechts een verbinding gemaakt met je schaduwstation,
- Jouw schaduwstation uitgebreid met een aantal kopsporen (kun je heen-en-weer rijden naar het zichtbare station)
- Bij (B) nog steeds de mogelijkheid om die keerlus... aan te sluiten, met een paar extra wissels.
- Jouw wisselplan heb ik niet in detail bekeken, het ging mij meer om die spiegeling en rondrij mogelijkheid
Gr, Bert
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #10 Gepost op:
14 October 2013, 21:15:13 »
Bert volg ik eerlijk gezegd niet helemaal...
Ik zou de wisselstraat eens onder de loep nemen. In mijn belevenis te veel wissels voor wat er straks gaat rijden. Je kan nu in veel gevallen op meerdere manieren van A naar B zeg maar.
Dat is handig als er tegelijk 2 treinen van de wisselstraat gebruik moeten maken, maar zo'n druk station wordt het ook niet denk ik.
Elk 'pad' bekijken; waar ga ik langs van spoor x naar y en van x naar z etc. Door daar vanuit te beredeneren heb ik mijn wisselstraten kunnen beperken (scheelt ruimte, zeker met slanke wissels) en toch kan ik van elk spoor komen waar ik wil.
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #11 Gepost op:
14 October 2013, 21:25:36 »
In Peters' eerste plaatje zit het kopstation rechts. Ik heb het juist naar links gespiegeld. Waarom? Omdat je dan die ruimte beter gebruikt die onder dat vlakje zit (linksboven).
Verder heb ik een rond rij mogelijkheid gecreëerd, anders ben je alleen aan het zig-zaggen. In Peters' plan kun je ook alleen met korte treinen rijden, namelijk de lengte van die 2 uithaalsporen.
En wat wissel straat betreft Jakop, helemaal mee eens, teveel wissels. Kun je beter in je schaduw station gebruiken om meer kwijt te kunnen.
Gr, Bert
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7185
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #12 Gepost op:
14 October 2013, 22:42:38 »
Hoi, en wat een mooie eindbak wordt dit.
Ik zie het al voor me, met een (halfromp) model van de veerboot naar Engeland en de nieuwe waterweg als achtergrondplaat.
ofzo.
Het genootschap der modulisten is een aanwinst rijker!
Veel bouwplezier
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #13 Gepost op:
14 October 2013, 22:53:12 »
Het aantal wissels zou inderdaad wat kleiner kunnen, maar veel minder kan het volgens mij niet worden als je nog een beetje flexibiliteit wilt overhouden. Het ligt er ook aan wat je uitbeeld: jaren'80: ongeveer goed, Prorail-ideaalbeeld: minstens 50% eruit!
Waar ik wel op zou letten is dat ieder (perron)spoor in het station aansluiting heeft op het uithaalspoor. Het onderste perronspoor heeft dat niet en dat betekent dat er geen nieuwe loc voor een trein gezet kan worden zonder gebruik te maken van de hoofdbaan. Daarnaast zou ik het aantal perronsporen met 1 of 2 verminderen ten gunste van 2-3 opstelsporen voor materieel, dan kan er wat meer gerangeerd worden en dat verlevendigd het geheel ook wat meer. Voor deze opstelsporen geldt uiteraard hetzelfde als voor de perronsporen: rangeren moet onafhankelijk van de hoofdbaan kunnen geschieden!
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #14 Gepost op:
14 October 2013, 23:44:32 »
Beste Peter,
Hoe ga je de gestippelde sporen onder de kopsporen door laten lopen?
Groeten,
Peter
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Volgende
- [
1
]
2
3
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"