Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
fleischmann1
Vandaag
om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
aad52
Vandaag
om 15:33:13
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 15:23:03
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Volgende
- [
1
]
2
3
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide" (gelezen 80941 keer)
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Gepost op:
14 oktober 2013, 16:56:47 »
Dit zijn de huidige plannen voor een kopstation, gecombineerd met keerlus met inhaalmogelijkheid.
Ik ben nog niet tevreden met hoe de sporen nu krampachtig wat schuin zijn gelegd, daar wil ik nog wat aan doen, tips zijn welkom!
«
Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 10:10:45 door Peter van der Leek. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Gert1
Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #1 Gepost op:
14 oktober 2013, 17:17:23 »
Ik denk dat het - gezien de beperkte ruimte - onvermijdelijk is dat het ietwat krampachtig overkomt. Hoewel ik denk dat het best meevalt.
Realiseer je dat je nu alleen het sporenplan ziet, maar dat dat straks in een landschap ligt. Door de gebouwen er omheen zal het dan vast minder krampachtig ogen.
Om het ietwat starre beeld te doorbreken zou je hooguit wat zeer licht gebogen stukje in de wisselstraat kunnen opnemen.
En dan de perronsporen ook in een hele flauwe bocht kunnen leggen. Maar dat kost waarschijnlijk wel ruimte.
Oftewel: de perronsporen worden dan waarschijnlijk wat korter. Ik kan niet inschatten of dat mogelijk is of dat je dan in de knoei komt
met de lengte van je treinen.
mvg,
Gert
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #2 Gepost op:
14 oktober 2013, 17:24:52 »
Peter,
probeer eens in spiegelbeeld, en dan die 2 sporen (die nu links liggen), daar één van rond lopend te maken. Dan kun je toch nog langere treinen laten rijden, als een soort paradespoor.
Verder kun je in je schaduw station nog een heleboel kopsporen kwijt, zodat je met verschillende trekduwstammen kunt rijden.
Succes, gr,
Bert
Gelogd
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #3 Gepost op:
14 oktober 2013, 17:46:17 »
@Gert, dat verwacht ik ook wel. Sowieso gata het bij het leggen altijd net ietsje anders dan wat op papier staat
@Bert, ik snap niet goed wat je bedoelt met spiegelbeeld, kan je misschien iets schetsen?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #4 Gepost op:
14 oktober 2013, 18:24:38 »
Misschien een wat (te) simpele voorstelling, maar kan volgens mij ook. Die zwarte lijnen dus. Plaatje heeft een andere orientatie.
Gelogd
Jeroen
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #5 Gepost op:
14 oktober 2013, 19:06:43 »
Dank voor je schets Jeroen.
Ik snap nog niet echt waar jullie precies op doelen. Ik zie wel 1 voordeel van dit spiegelen, ik kan nu een inrijsein op de module aan de linkerzijde kwijt
Doel je nu ook echt op een vereenvoudiging van het sporenplan of is er een ander punt dat jij/jullie wil(len) maken?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Christoph
Offline
Berichten: 3055
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #6 Gepost op:
14 oktober 2013, 19:15:46 »
Ahh, het andere draadje.
Met mijn wortels in Hoek van Holland ben ik wel benieuwd hoe dit gaat worden, komt de waterweg er ook nog op?
Groeten,
Christoph
Gelogd
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #7 Gepost op:
14 oktober 2013, 19:32:24 »
Zoals de topictitel al zegt "losjes"
Het probleem is dat bij de echte HvH de doorgangssporen over diverse afbuigende wissels lopen. Da's niet echt handig in het hoofdspoor van een modulebaan die eigenlijk 'unattended' zou moeten kunnen draaien. Daarom heb ik de doorgaande sporen gewoon doorgaand gemaakt en het kopstation aftakkend van het hoofdspoor.
Of er daadwerkelijk elementen van HvH terug gaan komen, wie weet...
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #8 Gepost op:
14 oktober 2013, 19:52:51 »
Of Bert ook zo wil spiegelen als ik, dat weet ik niet maar of je nou zou spiegelen of niet, ik vind dat er zeer veel wissels liggen en ik denk persoonlijk dat je met mijn vereenvoudiging hetzelfde resultaat kunt bereiken qua bereikbaarheid sporen.
Maar het zou kunnen dat je daardoor teveel afwijkt van HvH's baanplan.
Gelogd
Jeroen
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #9 Gepost op:
14 oktober 2013, 20:59:12 »
Peter:
Ik zal het plaatje zo even draaien...
Ik heb jouw plan gespiegeld om de as A-A. Aanpassingen:
- Linker deel, waar hap uit is (schoorsteen?), kun je dan beter gebruiken voor station,
- Rechts wordt dan de 2 uithaalsporen (waarvan ik dacht dat ze naar de keerlus gingen (sorry..
)
- Rechts een verbinding gemaakt met je schaduwstation,
- Jouw schaduwstation uitgebreid met een aantal kopsporen (kun je heen-en-weer rijden naar het zichtbare station)
- Bij (B) nog steeds de mogelijkheid om die keerlus... aan te sluiten, met een paar extra wissels.
- Jouw wisselplan heb ik niet in detail bekeken, het ging mij meer om die spiegeling en rondrij mogelijkheid
Gr, Bert
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #10 Gepost op:
14 oktober 2013, 21:15:13 »
Bert volg ik eerlijk gezegd niet helemaal...
Ik zou de wisselstraat eens onder de loep nemen. In mijn belevenis te veel wissels voor wat er straks gaat rijden. Je kan nu in veel gevallen op meerdere manieren van A naar B zeg maar.
Dat is handig als er tegelijk 2 treinen van de wisselstraat gebruik moeten maken, maar zo'n druk station wordt het ook niet denk ik.
Elk 'pad' bekijken; waar ga ik langs van spoor x naar y en van x naar z etc. Door daar vanuit te beredeneren heb ik mijn wisselstraten kunnen beperken (scheelt ruimte, zeker met slanke wissels) en toch kan ik van elk spoor komen waar ik wil.
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #11 Gepost op:
14 oktober 2013, 21:25:36 »
In Peters' eerste plaatje zit het kopstation rechts. Ik heb het juist naar links gespiegeld. Waarom? Omdat je dan die ruimte beter gebruikt die onder dat vlakje zit (linksboven).
Verder heb ik een rond rij mogelijkheid gecreëerd, anders ben je alleen aan het zig-zaggen. In Peters' plan kun je ook alleen met korte treinen rijden, namelijk de lengte van die 2 uithaalsporen.
En wat wissel straat betreft Jakop, helemaal mee eens, teveel wissels. Kun je beter in je schaduw station gebruiken om meer kwijt te kunnen.
Gr, Bert
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7031
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #12 Gepost op:
14 oktober 2013, 22:42:38 »
Hoi, en wat een mooie eindbak wordt dit.
Ik zie het al voor me, met een (halfromp) model van de veerboot naar Engeland en de nieuwe waterweg als achtergrondplaat.
ofzo.
Het genootschap der modulisten is een aanwinst rijker!
Veel bouwplezier
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #13 Gepost op:
14 oktober 2013, 22:53:12 »
Het aantal wissels zou inderdaad wat kleiner kunnen, maar veel minder kan het volgens mij niet worden als je nog een beetje flexibiliteit wilt overhouden. Het ligt er ook aan wat je uitbeeld: jaren'80: ongeveer goed, Prorail-ideaalbeeld: minstens 50% eruit!
Waar ik wel op zou letten is dat ieder (perron)spoor in het station aansluiting heeft op het uithaalspoor. Het onderste perronspoor heeft dat niet en dat betekent dat er geen nieuwe loc voor een trein gezet kan worden zonder gebruik te maken van de hoofdbaan. Daarnaast zou ik het aantal perronsporen met 1 of 2 verminderen ten gunste van 2-3 opstelsporen voor materieel, dan kan er wat meer gerangeerd worden en dat verlevendigd het geheel ook wat meer. Voor deze opstelsporen geldt uiteraard hetzelfde als voor de perronsporen: rangeren moet onafhankelijk van de hoofdbaan kunnen geschieden!
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 227
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
«
Reactie #14 Gepost op:
14 oktober 2013, 23:44:32 »
Beste Peter,
Hoe ga je de gestippelde sporen onder de kopsporen door laten lopen?
Groeten,
Peter
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Volgende
- [
1
]
2
3
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"