BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N => Topic gestart door: Peter van der Leek op 14 oktober 2013, 16:56:47
-
Dit zijn de huidige plannen voor een kopstation, gecombineerd met keerlus met inhaalmogelijkheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v9.jpg)
Ik ben nog niet tevreden met hoe de sporen nu krampachtig wat schuin zijn gelegd, daar wil ik nog wat aan doen, tips zijn welkom!
-
Ik denk dat het - gezien de beperkte ruimte - onvermijdelijk is dat het ietwat krampachtig overkomt. Hoewel ik denk dat het best meevalt.
Realiseer je dat je nu alleen het sporenplan ziet, maar dat dat straks in een landschap ligt. Door de gebouwen er omheen zal het dan vast minder krampachtig ogen.
Om het ietwat starre beeld te doorbreken zou je hooguit wat zeer licht gebogen stukje in de wisselstraat kunnen opnemen.
En dan de perronsporen ook in een hele flauwe bocht kunnen leggen. Maar dat kost waarschijnlijk wel ruimte.
Oftewel: de perronsporen worden dan waarschijnlijk wat korter. Ik kan niet inschatten of dat mogelijk is of dat je dan in de knoei komt
met de lengte van je treinen.
mvg,
Gert
-
Peter,
probeer eens in spiegelbeeld, en dan die 2 sporen (die nu links liggen), daar één van rond lopend te maken. Dan kun je toch nog langere treinen laten rijden, als een soort paradespoor.
Verder kun je in je schaduw station nog een heleboel kopsporen kwijt, zodat je met verschillende trekduwstammen kunt rijden.
Succes, gr,
Bert
-
@Gert, dat verwacht ik ook wel. Sowieso gata het bij het leggen altijd net ietsje anders dan wat op papier staat :)
@Bert, ik snap niet goed wat je bedoelt met spiegelbeeld, kan je misschien iets schetsen?
-
Misschien een wat (te) simpele voorstelling, maar kan volgens mij ook. Die zwarte lijnen dus. Plaatje heeft een andere orientatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v9_versimpeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v9_versimpeld.jpg)
-
Dank voor je schets Jeroen.
Ik snap nog niet echt waar jullie precies op doelen. Ik zie wel 1 voordeel van dit spiegelen, ik kan nu een inrijsein op de module aan de linkerzijde kwijt :)
Doel je nu ook echt op een vereenvoudiging van het sporenplan of is er een ander punt dat jij/jullie wil(len) maken?
-
Ahh, het andere draadje. 8)
Met mijn wortels in Hoek van Holland ben ik wel benieuwd hoe dit gaat worden, komt de waterweg er ook nog op?
Groeten,
Christoph
-
Zoals de topictitel al zegt "losjes" ;) Het probleem is dat bij de echte HvH de doorgangssporen over diverse afbuigende wissels lopen. Da's niet echt handig in het hoofdspoor van een modulebaan die eigenlijk 'unattended' zou moeten kunnen draaien. Daarom heb ik de doorgaande sporen gewoon doorgaand gemaakt en het kopstation aftakkend van het hoofdspoor.
Of er daadwerkelijk elementen van HvH terug gaan komen, wie weet... :)
-
Of Bert ook zo wil spiegelen als ik, dat weet ik niet maar of je nou zou spiegelen of niet, ik vind dat er zeer veel wissels liggen en ik denk persoonlijk dat je met mijn vereenvoudiging hetzelfde resultaat kunt bereiken qua bereikbaarheid sporen.
Maar het zou kunnen dat je daardoor teveel afwijkt van HvH's baanplan.
-
Peter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PvdL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PvdL.jpg)
Ik zal het plaatje zo even draaien...
Ik heb jouw plan gespiegeld om de as A-A. Aanpassingen:
- Linker deel, waar hap uit is (schoorsteen?), kun je dan beter gebruiken voor station,
- Rechts wordt dan de 2 uithaalsporen (waarvan ik dacht dat ze naar de keerlus gingen (sorry.. :-[ )
- Rechts een verbinding gemaakt met je schaduwstation,
- Jouw schaduwstation uitgebreid met een aantal kopsporen (kun je heen-en-weer rijden naar het zichtbare station)
- Bij (B) nog steeds de mogelijkheid om die keerlus... aan te sluiten, met een paar extra wissels.
- Jouw wisselplan heb ik niet in detail bekeken, het ging mij meer om die spiegeling en rondrij mogelijkheid
Gr, Bert
-
Bert volg ik eerlijk gezegd niet helemaal... :-\
Ik zou de wisselstraat eens onder de loep nemen. In mijn belevenis te veel wissels voor wat er straks gaat rijden. Je kan nu in veel gevallen op meerdere manieren van A naar B zeg maar.
Dat is handig als er tegelijk 2 treinen van de wisselstraat gebruik moeten maken, maar zo'n druk station wordt het ook niet denk ik.
Elk 'pad' bekijken; waar ga ik langs van spoor x naar y en van x naar z etc. Door daar vanuit te beredeneren heb ik mijn wisselstraten kunnen beperken (scheelt ruimte, zeker met slanke wissels) en toch kan ik van elk spoor komen waar ik wil.
-
In Peters' eerste plaatje zit het kopstation rechts. Ik heb het juist naar links gespiegeld. Waarom? Omdat je dan die ruimte beter gebruikt die onder dat vlakje zit (linksboven).
Verder heb ik een rond rij mogelijkheid gecreëerd, anders ben je alleen aan het zig-zaggen. In Peters' plan kun je ook alleen met korte treinen rijden, namelijk de lengte van die 2 uithaalsporen.
En wat wissel straat betreft Jakop, helemaal mee eens, teveel wissels. Kun je beter in je schaduw station gebruiken om meer kwijt te kunnen.
Gr, Bert
-
Hoi, en wat een mooie eindbak wordt dit.
Ik zie het al voor me, met een (halfromp) model van de veerboot naar Engeland en de nieuwe waterweg als achtergrondplaat.
ofzo.
Het genootschap der modulisten is een aanwinst rijker!
Veel bouwplezier
Hendrik Jan
-
Het aantal wissels zou inderdaad wat kleiner kunnen, maar veel minder kan het volgens mij niet worden als je nog een beetje flexibiliteit wilt overhouden. Het ligt er ook aan wat je uitbeeld: jaren'80: ongeveer goed, Prorail-ideaalbeeld: minstens 50% eruit! :P
Waar ik wel op zou letten is dat ieder (perron)spoor in het station aansluiting heeft op het uithaalspoor. Het onderste perronspoor heeft dat niet en dat betekent dat er geen nieuwe loc voor een trein gezet kan worden zonder gebruik te maken van de hoofdbaan. Daarnaast zou ik het aantal perronsporen met 1 of 2 verminderen ten gunste van 2-3 opstelsporen voor materieel, dan kan er wat meer gerangeerd worden en dat verlevendigd het geheel ook wat meer. Voor deze opstelsporen geldt uiteraard hetzelfde als voor de perronsporen: rangeren moet onafhankelijk van de hoofdbaan kunnen geschieden!
-
Beste Peter,
Hoe ga je de gestippelde sporen onder de kopsporen door laten lopen?
Groeten,
Peter
-
Ik heet dan wel geen Peter, maar ik kan je het antwoord wel geven: Direct nadat de sporen voor het station aftakken van de hoofdbaan, begint die hoofdbaan te dalen.
En tegen de tijd dat die sporen onder de stationssporen door moeten, zitten ze nét laag genoeg.
mvg,
Gert
-
Klopt Gert. En denk ik dat ik nog 1 of 2 extra rondjes maak om laag genoeg te komen. Dat geeft mij wat speelruimte onder het station voor bijvoorbeeld bedrading, wisselmotoren en verlichting. Ik heb gemerkt bij mijn huidige baan, waarbij het schaduwniveau 8cm onder de baan zit, dat die ruimte te klein is.
@De rest: dank voor alle input, zeer waardevol. Ik ga er mee aan de slag zodra ik weer tijd heb om wat te tekenen :)
-
Toch direct maar even wat tijd tussendoor gemaakt ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10.jpg)
De hele boel is gespiegeld en het aantal wissels en perronsporen is verminderd. Er is een uithaalspoor bijgekomen, het korte uithaalspoor is vanaf alle perronsporen bereikbaar voor locwissel.
Wat ik (nog) niet heb gedaan is ook kopsporen toevoegen in het schaduwstation, ik zie dat eigenlijk niet zo zitten. Ik heb ook bewust voor de slanke wissels gekozen in het schaduwstation en er zal met lage snelheid worden gereden. Het moet daar namelijk gewoon 99% van de tijd goed gaan. Het rangeerwerk moet gewoon in het station plaatsvinden.
Feedback is wederom zeer welkom :)
Edit: voor de duidelijkheid, het bovenste perron grenst niet aan het hoofdspoor want dat is daar rap aan het dalen. Het loopt wat schuin om die ruimte voor het hoofdspoor toe te laten.
-
Vandaag op Eurospoor een modulebak van Martin bewonderd en met hem mijn layout besproken. Aangezien 60x120cm echt wel het maximum is wat te hanteren is blijft het daarbij voor de bakken. Ik plak achter de achtergrond stroken van 20x120cm (of misschien wel 30x120cm) voor het deel buiten het zicht. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_1.jpg)
Hoi, Peter
Als ik naar de functie kijk als kopstation aan einde van een modulebaan waarom zou je dan de functie van een kopstation willen wijzigen?
de ruimte die je dan hebt op het station kun je beter gebruiken voor een omloopspoortje en zo het hele station zichtbaar functioneel maken...
Mijn visie is om de hele keerlus hieronder weg te laten en de treinen hier daadwerkelijk kop te laten maken.
Als hier lange treinen doorkomen is het anders natuurlijk. Heb bij grote clubbanen gezien dat er wel meer mooie mogelijkheden zijn voor een eindmodule.
Zonder keerlus krijg je meer speling in het vloeiend uitleggen van je kopstation.
En vanaf tijdperk IV werden er niet zo vaak kruiswissels meer gebruikt of vervangen door gewone wissels.
Gr Koen.
-
Hallo peter,
Leuk idee om het station van Hoek van Holland te gaan maken.Zelf heb ik daar ook plannen voor gehad en dan nog wel in spoor 0.Dat was toen ik nog niet getrouwd was en dus tijd en ruimte had.Met vrouw en drie kinderen zijn tijd en ruimte wat beperkter (maar het is op een ander vlak leuker).Ik heb nog wel de documentatie die ik destijds bij de heer Elferink uit het NS-archief kreeg dat toen nog in de kelder en een oude Post-T van het station Zutphen gehuisvest was.Die stapel van 40 A1 en A0 tekeningen ligt nu ergens op zolder.Het valt mij op dat jouw laatste ontwerp erg lijkt op de situatie van het station toen het in de negentiger jaren van de 19e eeuw aangelegd werd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_sporenplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_sporenplan.jpg)
Het aardige aan deze oude situatie is dat er tussen het nu nog bestaande stationsgebouw en de Harwich-steiger een visitatiezaal annex goederenloods was waarbij er één spoor in deze goederenloods kwam.Dit is natuurlijk een goede manier om jouw naar de keerlus afdalend spoor weg te werken.Het is ook nog te zien op onderstaande foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_station.jpg)
Het spoor dat in de goederenloods verdwijnt ligt in het verlengde van het spoor waarop het rijtuig en de bagagewagen (links op de foto) staan.
Maar ja waar ik het hier over heb is natuurlijk wel de situatie in de stoomtijd.Zeker in spoor N moet je dat dan wel alles zelf maken.
Succes met bouwen,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Als hier lange treinen doorkomen is het anders natuurlijk.
Hoi Koen, dankjewel voor het meedenken. Op dit moment heb ik thuis een baan met alleen een kopstation en ik merk dat het doorrijden toch wel een gemis is. Een doorgangsstation op 2.40m is niet realistisch, zelfs niet in N, dus heb ik deze oplossing gekozen. De charme van een clubbaan is inderdaad dat je ook met lange treinen kunt rijden die je thuis misschien niet eens kwijt zou kunnen :)
Leuk idee om het station van Hoek van Holland te gaan maken.
Hoi Jan, jij uiteraard ook bedankt voor het meedenken! Het echte idee van Hoek van Holland heb ik eigenlijk alweer los gelaten. De titel van deze draad geeft het eigenlijk al aan: 'losjes gebaseerd op'. Waarom ik er überhaupt mee ben begonnen was omdat HvH juist die combinatie kent tussen kopstation en doorgaande sporen. Alleen zijn ze helaas niet zo doorgaand als ik zou willen, alles gaat over 1 of 2 afbuigende wissels.
Het huidige plan lijkt eigenlijk niet meer op HvH, dus misschien moet ik het ook maar uit de titel halen ;) Je afbeeldingen heb ik wel opgeslagen, misschien komen ze nog eens van pas! :)
-
Vanmiddag 2 bakken van Martin meegekregen, nu de tekeningen en bouwbeschrijvingen ( ;)) rustig doornemen en eens kijken of ik ze in elkaar krijg :)
-
Peter, aan de andere kant van het land heb je nog een station dat eens een combi was van kop- en doorgangs station. Ik bedoel Enschede. dat zou je hier ook toe kunnen passen.
Dit is dus een imby.
-
Ha Jeroen, ik zal 'm eens even bestuderen. Maar volgens mij is Enschede ook niet primair ingericht als doorgangsstation. De bedoeling is dat alles er stopt en een enkeling doorrijdt. Ik zoek eigenlijk naar een 50-50 verhouding.
-
En station Leeuwarden? Zou nog een optie kunnen zijn
-
Enschede was heel vroeger wel een doorgaand station.
Daarna is de lijn naar Duitsland lange tijd gesloten geweest. Sinds enkele jaren is er weer treinverkeer mogelijk tussen Enschede en Münster via de oude spoorlijn. Echter was dit altijd een afgeschermd spoor op Enschede.
Echter is deze zomer het emplacement in Enschede totaal veranderd. En is er weer op de vroegere manier treinverkeer mogelijk van en naar Duitsland.
mvg,
Sander
-
@Matthijs: ook wel een inspirerend station, maar geen 50-50 ;)
@Sander: is de huidige situatie van Enschede nu zoals op sporenplan.nl of is het anders?
Ik heb het plan wat nader uitgewerkt met seinen en secties voor geautomatiseerd rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v10_2.jpg)
Ik heb ook nog een variant bedacht waarbij het uithaalspoor doorloopt in de blackbox. Dit kan dan eindigen in een verloopstuk naar bijvoorbeeld het train-safe systeem. Zou daar behoefte aan zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v11.jpg)
Overigens wil ik de naam Hoek van Holland nu wel gaan loslaten en iets anders bedenken. Zijn er suggesties voor de naam? Aangezien het een Nederlands station is heb ik voorkeur voor iets wat Hollands klinkt :)
-
Hoe denk je over Hoek van Leek? :D
Hoek omdat het op de hoek van de baan zit en om iets van het oude idee van Hoek van Holland te behouden. Leek naar je achternaam natuurlijk.
-
Ik antwoord even voor Sander. Bron origineel Somda
(http://www.spoornieuws.nl/temp/enschede.jpg)
Er is nog steeds een onderbreking, dus je zou via sporenplan.nl terug moeten gaan naar bijv 1985. Toen kon je nog wel doorrijden.
-
Thanks voor de info, ik neem het mee ter inspiratie.
De naam word ik nog niet zo warm van, andere ideeën zijn welkom ;) :-*
-
Leekersheide
Of wil je sowieso liever niet iets met je naam erin verwerkt?
mvg,
Gert
-
Ik sta open voor alle suggesties, dus ook die met naamsverwerking (heerlijk, die zelfbevlekking ;)) maar uiteraard houd ik mijn veto :)
Leekersheide vind ik best wel goed klinken, die komt op de shortlist (y)
-
Een beetje bij je in de buurt zijn wel leuke namen te vinden: Overdam of Lee(k)brug.
Je eigen wijk laat zich er niet zo voor lenen :-\
-
Even terug komend op het doorgaande spoor in Enschede.
Inmiddels heb je de informatie gekregen van JJHS.
Wellicht een leuk detail voor een modelbaan.
Spoor in Enschede loopt door naar Duitsland maar wordt wel gescheiden gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kers_Ombouw_Enschede___206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kers_Ombouw_Enschede___206.jpg)
Foto: Bertus Kers.
mvg,
Sander
-
De naam word ik nog niet zo warm van, andere ideeën zijn welkom ;) :-*
:'( :'( :'(
Nieuwe pogingen: ;D
Leekpark
Ambt van Leek
Forumbaanhoek
Forumhaven
Den Leek (HS)
-
Is "Leek van Holland" anders iets ?
-
Dank voor alle suggesties, ik ga er goed over nadenken :)
-
Zoals de modelbouwer zei toen hij zijn 4e onafgemaakte baan ging slopen: "Gelukkig hebben we de foto's nog" ... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04753_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04753_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04755_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04755_3.jpg)
En dan aan de slag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04763_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04763_1.jpg)
Inmiddels zijn alle rails en attributen (seinen, bovenleiding, etc) verwijderd en is ook bijna alle bedrading verdwenen. Ik kan bijna door met het grovere werk en dan is er ruimte om de nieuwe modulebakken in elkaar te zetten. Op naar wederom iets nieuws, als jullie nou allemaal meeduimen dat ik dit project een keer afmaak ;) ;D
-
Zoals de modelbouwer zei toen hij zijn 4e onafgemaakte baan ging slopen: "Gelukkig hebben we de foto's nog" ... ;D
En niet te vergeten dat legendarische bloemetjesbehang! ;D
Volgens mij zou jij het wel goed moeten kunnen vinden met deze collega-modelspoorder (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50605.msg3221397269.html#msg3221397269).
mvg,
Gert
-
;D ;D ;D
-
Ik zit nu al een poos te kijken naar die keerlus. Hij komt onder de perrons door omhoog en moet dan binnen een meter een centimeter of 8 (zo'n beetje de minimale doorrijhoogte) stijgen. Klopt dat ongeveer? Dan zou je dus ca. 8% stijging hebben. Gaan je treinen dat wel redden? Misschien zie ik het wel helemal verkeerd hoor, maar het zou jammer zijn als je er na de bouw pas achter kwam dat het niet werkt.
Verder ben ik benieuwd waar dit naartoe gaat. Het sporenplan is iig veelbelovend, dus succes! (y)
-
Gert, je snapt er ook helemaal niks van. Dat geeft juist inspiratie. Een kunstenaar omringt zich vaak ook met vormen en ander design.
Lekker laten zitten dat behang Peter...
Gr Koen.
-
@Koen: ik was het ook niet van plan, enerzijds omdat het inderdaad enorm inspireert (;)) anderzijds omdat het de babykamer is geweest van mijn dochter wat uiteraard fijne herinneringen met zich meebrengt en derhalve ook inspireert ;)
@1200blauw: ik snap je zorg en die zorg heb ik zelf ook nog wel een beetje. De afstand tussen het moment dat de sporen onder de perrons door komen en de seinen is ongeveer 140cm. In N heb je theoretisch aan een doorrijhoogte van 4cm genoeg, maar liever heb ik een centimer of 6. Ik denk dat ik de perronsporen ook nog heeeel licht omhoog laat lopen om 1 a 1,5cm te winnen. Dan moet ik dus een centimer of 5 dalen/stijgen in 140cm, dat is 3,6%.
-
Ach natuurlijk, N-spoor. Dat scheelt een paar cm hoogteverschil die je moet overbruggen (y)
-
Een alternatief om meer lengte te hebben voor de daling/stijging is om de overloopwissels in de blackbox te leggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland_v12.jpg)
Geen idee of dat indruist tegen alles waar een blackbox voor staat ;) Kam iemand daar iets over roepen?
-
Voor zover ik weet zijn die blackbox-en alleen bedoeld als visuele afscheiding tussen de verschillende inbrengen van dergelijke modulebanen.
Strik genomen zal het wel tegen de bedoeling ingaan, maar ik zou het gewoon lekker doen!
mvg,
Gert
-
Hallo Peter,
Ik hou de bouw van je baan ook in de gaten. Ik ben vroeger veel in Hoek van Holland geweest en ken het station goed.
Mijn idee voor de naam is Leekerhoek....klinkt Nederlands, is simpel en alles er in verwerkt.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Peter
Het ontwerp van de keerlus/kopstation ziet er goed uit. (y)
Hoe we de black-boxen gebruiken maakt niet uit ;), we kunnen dat gezamenlijk afspreken met de de mensen die aan de bnls n-spoor modulebaan bouwen, ik heb zelf er geen problemen mee, ik ga zelf ook de black-box misbruiken ;D
Gebruik de black-box hoe je wilt zou ik zeggen.
Mvg Paul Smits
-
Ik zie nog steeds niet in waarom je bij een kopstation een keerlus inbouwt ook al is het een module...
Gr Koen.
-
Heel simpel: ter ontduiking van de plicht om doorlopend te rangeren.
-
Das nou juist het leuke van rijden.... ???
Inderdaad wordt je bij een kopstation gedwongen, ja.
Moet je zien wat voor lang spoor je overhoudt als je de keerlus weglaat.
Gr Koen.
-
Dat zal niet zo heel veel schelen denk ik.
Alleen het kopstation betekent ook op een beurs continue bediening. Daar moet je maar net de vrijwilligers voor hebben, ik zal zelf toch ook af en toe moeten lunchen ;)
@Ruud: dank voor je suggestie, neem ik ook mee :)
-
Technische snufjes toepassen ::).
Gr Koen.
-
Voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=PaClWrNnRvo.
Gr Koen.
-
Mijn idee voor de naam is Leekerhoek....klinkt Nederlands, is simpel en alles er in verwerkt.
Door deze suggestie van Ruud kom ik op Leekereind of Leekereinde. Het is tenslotte een eindmodule..
-
@Koen: heb ik serieus over nagedacht, er is echter 1 probleem: het is een modulebaan. Koploper is daarvoor niet inzetbaar, simpelweg omdat je niet weet wat er achter je blackbox zit.
Een blokgestuurd systeem als HCCM zou hiervoor volgens mij wel kunnen werken. Misschien dat ik nog eens wat onderzoek ga doen in die richting.
-
Peter,
Ik zou mijn aandacht richten op andere software, bv iTrain (http://berros.eu/itrain/nl/) of RocRail (http://www.rocrail.net). Het HCCM of Dynamo bloksysteem gaat je teveel hoofdbrekens kosten.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi Gerard,
Dat gevoel heb ik ook. Zonder een bespreking te willen starten van de door jou genoemde alternatieven wel 1 vraag: bij RocRail zie ik specifiek modulebanen genoemd staan als ondersteuning. Bij iTrain ontbreekt een dergelijke specifieke tekst, ondersteunt iTrain dit ook?
-
Peter,
Hier ben ik over in discussie met Xander (programmeur iTrain). Ik laat je via PB met een paar dagen de uitkomst wel weten. Maar voor zover jij wilt automatiseren zit je eigenlijk met een ander probleem. In jullie opzet wordt zover ik het begrijp uitgegaan van handbedrijf :(. Hoe je dan in ene een stuk automatisch wilt gaan doen, is voor beide door mij genoemde programma's nog een probleem, lees onmogelijkheid.
Ik zie wel een optie om met RocRail de wissels/seinen te besturen. Met een beetje moeite kan dat zelfs vie je telefoon.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Voorlopig zijn we nog maar met z'n tweeën waarbij Paul een rechte module bouwt zonder wissels. Dus automatisering is dan geen enkel probleem ;)
-
Wow, vergeet Tis niet....
-
Oeps, sorry Tis! We zijn met z'n drieën waarbij 2 van de 3 alleen een rechte module bouwen :)
-
Ehhhhh, Paul ......... ??? welke had je in gedachten?
-
Smits ;) Zodra jij een bouwverslag start zet ik je ook in mijn systeem ;)
-
'K heb drie bakken besteld bij de Woodpecker ;)
en ben hard aan het verzinnen wat ik d'r mee ga doen qua thema's. Ik wil eigenlijk eerst drie zeer basale (qua sporen) bakken maken en pas in tweede instantie gecompliceerdere ideeën gaan uitwerken.
Ideeen:
- klein stoomdepot, net buiten het station
- soort "Longmoor" trainingscamp met een bailey brug oid als test/opleidings opstelling
Kortom in principe doorgaand spoor met scenery d'r in omheen
-
En je vergeet mij. Als alles duidelijker is wil ik kiezen tussen HCC!m en hier. Bij de HCC!m zijn ze namelijk ook bezig. Echter de modules zijn wat handzamer (lees kleiner). In principe volgend jaar ergens op Eurospoor in een module groep.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je mag bij deze baan uiteraard de modulegrootte kiezen die je zelf graag wilt. Sterker nog, ik denk dat Martin met alle liefde een bak op maat voor je maakt.
-
@Paul: dat stoomdepot is een heel leuk idee. Je zou dan nog steeds het automatisch rijden op de hoofdbaan kunnen handhaven en loks uitwisselen tussen mijn station en jouw depot :)
-
"Longmoor" (http://en.wikipedia.org/wiki/Longmoor_Military_Railway) icm http://library.enlisted.info/field-manuals/series-1/FM5_277/CH13.PDF is dus ook een soort idee.
Maar goed dan gaan we je draadje wel weer erg vervuilen :-[
-
Je mag bij deze baan uiteraard de modulegrootte kiezen die je zelf graag wilt. Sterker nog, ik denk dat Martin met alle liefde een bak op maat voor je maakt.
Dat had ik al begrepen. Maar het gaat om de overige afspraken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Of zie draadje spoorwegovergang van mij, dat je met de arduino misschien een eigen bezetmelding in de Blackbox kan maken. Hebben jullie met de 3 bakken dan zodanig landschappelijk verschil dat je ze daadwerkelijk nodig zou hebben? Je ziet toch ook heel wat banen zonder die Blackbox?
Gr Koen.
-
In mijn laatste versie heb ik 'm echt nodig ja, voor de overloopwissels :) Volgens mij heeft Paul Smits ze ook nodig voor het ovaaltje smalspoor en de verschuiving van de hoofdsporen.
Landschappelijk gezien denk ik ook wel dat ze nodig zijn, ik bouw laag Nederlands en ik zag bij anderen al wat Duits langskomen.
-
Nog even outside the box over de naam:
St. Petersburg een idee? ;)
Groeten,
Bart
-
Inmiddels zit de eerste modulebak grotendeels in elkaar. Ik heb constant breinbrekers over de exacte constructie, enerzijds omdat ik natuurlijk een dalend spoor en schaduwstation heb, anderzijds omdat er achter beide bakken nog een stuk van 20cm gekoppeld zal worden.
-
PLAATJES!
het volk wil
PLAATJES!
Lekker bezig daar, zo te horen ;D
Hendrik Jan
-
Tijdens de feestdagen erg weinig tijd gehad om aan de modules te werken, familie en werk verplichtingen ;)
Dit weekend weer wat vrije tijd gevonden en direct de tweede bak, blackbox en friezen (is dat het correcte meervoud van fries? ;)) in elkaar gezet. Best een indrukwekkende constructie zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04970_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04970_1.jpg)
(speciaal voor Gert heb ik de achtergronden er nog niet ingezet zodat het bloemetjesbehang nog zichtbaar is ;))
En om een idee te geven hoeveel ruimte het in N eigenlijk is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04972_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04972_1.jpg)
In het midden hangen de friezen een klein beetje door, op de foto's lijkt het erger dan het in werkelijkheid is. Sowieso zal dit beter worden als de achtergronden er ook aan bevestigd worden.
-
Da's een bak ruimte in N ! (y)
En idd de friezen, hebben de achterwand nodig als steun..
-
Fraai bloemtjes behang ;D
Zou t zo laten als de rest is gemaakt ziet er wel fleurig uit ;)
-
Wat een bak ruimte!
lekker bezig. Werken met de feestdagen, ik ken dat :-\
Hendrik Jan
-
Zondag heb ik ook nog de wissels voor het zichtbare deel neergelegd om te kijken of de tekeningen een beetje kloppen met de werkelijkheid :) Gelukkig komt het aardig overeen.
Verder een hoop denkwerk over het verloop van de schaduwsporen. Eén ding had ik over het hoofd gezien en dat is dat de verborgen keerlus het hoofdspoor kruist waar die laatste al aan het dalen is geslagen. Dat betekent dat ik het schaduwgedeelte 2cm lager moet aanleggen dan gepland. Gelukkig past het allemaal wel binnen de marges :)
Gisteravond heb ik hout gekocht voor de uitbouw van 20cm aan de achterzijde. Ik hoop deze week ergens 's avonds wat tijd te hebben om aan die uitbouw te beginnen. Dan ga ik ook de achtergronden er in hangen en kan het echte bouwen beginnen (het houtwerk zie ik als een noodzakelijk kwaad en puur voorbereidend op het echte werk, de rails :)).
-
(speciaal voor Gert heb ik de achtergronden er nog niet ingezet zodat het bloemetjesbehang nog zichtbaar is ;))
Heel goed! ;D
mvg,
Gert
-
De uitbouwen zijn inmiddels klaar. Ook is de eerste module qua houtwerk nu volledig af. De tweede module moet nog, maar eerst wil ik op zolder wat houtwerk plaatsen zodat ik een opstelplek heb voor de modules.
-
Pffffffff, *blaas* *blaas* *nies* *nies* *blaas* *nies*...
Hier dan de huidige stand van zaken. Er had veel meer kunnen gebeuren als ik niet op 1 mei bij een nieuwe werkgever was gestart en iets minder kinderen had veroorzaakt ;)
Dit is de module links:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2.jpg)
Dit is de module rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image3.jpg)
En dit is de achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_1.jpg)
De bedrading aan de voorzijde is 95% af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_1_1.jpg)
Nu moeten de modules weer naar voren komen om de achterzijde af te maken. Uiteraard moet het hoofdspoor nog worden doorgetrokken op de rechtermodule. Maar dat is 1 plaat samen met de oprit naar het kopstation, dus daar wacht ik mee tot ik het schaduwgedeelte heb getest.
-
Eindsprintje is ingezet om de bakken technisch af te krijgen. Achterzijde van 1 module is nu helemaal af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_2.jpg)
U ziet links onderin de keerlusmodule en rechtsboven de bezetmelding. Voller wordt die melder pas als het kopstation wordt aangesloten.
En dit is de linkermodule (voor de kijker rechts, dus de aansluiting op de hoofdbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_1.jpg)
Aan de linkerzijde ziet u de andere bezetmelder en rechts 4 wisseldecoders met relais om ze geschikt te maken voor de Tortoises. Nog een hoop te doen zoals u ziet :)
-
1e foto..:
Gebruik je nu 230 VAC om die printjes te voeden??
;)
Gr, Bert
-
Ja man, daar gaan ze lekker van roken ;)
Dat is de CV, centrale voeding, waar dus het doorlopende railsignaal op komt. Deze draden zijn 0,75mm2 zoals aangeraden :)
-
En een sprintje op de andere module:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_3.jpg)
Het to-do-lijstje wordt gelukkig steeds korter. Nog een paar draadjes aan de achterzijde, dan kan ik testen en het spoor aan de voorzijde afmaken.
-
En het eerste testrondje zit er op! Nog even een domme kortsluiting verholpen en toen kon de module dichtgemaakt worden :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_5.jpg)
Nu de plaat vastzetten en de rails leggen om op het hoofdspoor aan te sluiten. Dat zou theoretisch nog in de jaarbeurs kunnen met flexen.
-
En de boel zit nu vastgeschroefd en het eerste spoor ligt er op. Klein puntje van aandacht wat ik nog was vergeten: de wissel die aftakt naar het kopstation moet natuurlijk wel van een aandrijving en puntstuk-voeding worden voorzien... Dat moet dan donderdag maar, morgenavond bedrijfsuitje, woensdagavond nog een wedstrijd fluiten, dus de tijd is om ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_6.jpg)
-
En zo waren we gewoon 3 dagen operationeel op Eurospoor. Het waren 3 ontzettend leuke dagen, niet in de laatste plaats door mijn collega hobbyisten op de stand. Maar ook vele bezoekers die gezellig een babbeltje maakten. Ik heb vele vragen kunnen beantwoorden en hopelijk nog wat mensen compleet op het verkeerde been gezet ;) ("digitaal betekent dat u de sectie van het blok via de wisseldecoder op de loconet-bus en de Roco Maus in de functiedecoder programmeert" ;))
Ook nog eens een hoop kunnen doen, meer dan de gemiddelde dag thuis ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_2.jpg)
(excuses voor de groene gloed, er zat alleen even een tijdelijke RGB strip in)
-
Dag,
Ik heb genoten van de stand van Beneluxspoor en het werk wat daar werd gedaan. Vooral die erg grote Bosch boormachine die ter nauwernood paste om één gaatje te boren ;).
Gerard
-
Ha Gerard, dat kwam voornamelijk door het dak van de module wat me in de weg zat ;)
Het handige van een baan in aanbouw is dat je af en toe nog op een plekje kan komen wat je niet meer voor mogelijk hield:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_8.jpg)
-
Peet,
Je baan ziet er leuk uit.
Ik denk dat je een beperking gaat krijgen om je hoofdsporen naar je kopstation te laten rijden omdat zowel het in als het uit rijden via het zelfde enkel spoor moet. Misschien om de treinenloop niet dwars te zitten zou je kunnen overwegen om nog een 2 spoor van je kopstation naar hoofdspoor te laten gaan
mvg
-
Hoi Rich,
Dank je :) Een dubbele ingang naar het kopstation is uitgebreid overwogen (zie de eerste berichten in dit draadje), maar heb ik uiteindelijk laten varen omwille van de ruimte voor de kopsporen en het realisme van een bescheiden kopstation. Bij inrijden is er nog verkeer vanuit het schaduwstation richting de hoofdbaan mogelijk. Bij uitrijden moet iedereen even wachten ;)
-
En toch heeft je opmerking me aan het denken gezet, zeker nu ik het station hier zo voor me heb. Ik twijfel toch om een gedeeltelijke dubbele uitrijder toe te voegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v13.jpg)
versus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v14.jpg)
Het gaat op deze manier nauwelijks ten koste van de perronlengtes. Het enige nadeel is dat het onderste kopspoor nu het opstelspoor niet meer kan bereiken, pech voor hem ;)
Ik zit nu nog in een bouwstadium waarop ik dit nog kan doen, dus ik overweeg 'm wel heel sterk.
-
En die overloop van 1 perronspoor naar 2e perronspoor i.v.m. de mogelijkheid naar opstelspoor, ook wat opschuiven naar links?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Dan gaat het wel ten koste van de lengte van de perronsporen, dat wil ik niet.
-
Of zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v15.jpg)
Die kruiswissel is natuurlijk niet 1 sectie, maar Anyrail staat me niet toe die op te splitsen ;)
-
Dat is idd. de natuurlijkste oplossing.
Is dat de PECO Hosenträger?
-
Yep :)
-
Ik ben niet zo enthousiast over die laatste optie, ik slaap er nog een nachtje over :)
Intussen is de thuismodule af die zorgt dat ik thuis ook rond kan rijden op mijn inbreng :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0201_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0201_7.jpg)
En de oudste van 6,5 wil ook graag helpen, die heeft een heel gebied afgezet (met schroeven) omdat er spoor gemaakt wordt :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0202_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0202_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0203_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0203_8.jpg)
-
Intussen is de thuismodule af die zorgt dat ik thuis ook rond kan rijden op mijn inbreng :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0201_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0201_7.jpg)
Hmmm .....kan ook handig zijn op beurzen ::), want is feitelijk een keerlusmodule
-
Klopt. Is alleen verre van toonbaar. Net als de rest van mijn inbreng op dit moment trouwens, maar daar ga ik wel wat aan doen ;)
-
Begin eens met het behang... :D
-
Lijkt me niet handig, want dan moet eerst de hele kamer leeg. Ik denk dat ik binnenkort de verf eens in de Flexa zijdeglans ga dopen ;)
-
Na een nachtje slapen ben ik overtuigd dat ik de dubbele kruiswissel teveel vind, dus het wordt deze optie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v14.jpg)
-
Ah, ik zie mijn idee geimplementeerd. Bij mijn zijn de blaren nog niet weg, blijf er nog wel een poosje op zitten.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v15_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_v15_1.jpg)
Indien je bij de rode cirkel een Engelsman toepast kan de overloop bij groen eruit. Toch ??
-
Nee natuurlijk niet, dan kan je nooit meer uitrijden van de bovenste 3 sporen :)
-
OEPS :-[
Niet goed genoeg gekeken. Al kun je dan natuurlijk ook het eerste inrijwisel vervangen door een Engelsman. Of zit je dan precies met een wissel op een bakovergang?
-
Yup, dat red ik niet meer. Bovendien zit je dan met een Engelsman in de hoofdbaan. Deze constructie is bewust gekozen voor enerzijds perronlengte en anderzijds de betrouwbaarheid van de hoofdbaan. Er zijn clubs waar het eenvoudigweg verboden is om Engelsmannen in de hoofdbaan te stoppen.
En by the way: het kan niet anders dan een kruising zijn wat ik toevoeg, want op die plek is geen plek meer voor aandrijvingen. Kijk maar naar de schaduwsporen die eronder lopen ;)
-
Waarom zet je de bovenste blauwe kruiswissel niet in het spoor van perron 1 i.p.v. het spoor van perron 2, dan kun je het opstelspoor ook voor het eerste perronspoor gebruiken.
Stephan.
-
Peter,
Wordt het ook een kruising met metalen puntstukken? Ik ben nogsteeds opzoek naar logica om dit aan te sturen. Blijf zelf steeds zitten met wat nu de aansturende element wordt voor de hartstukken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
@Stephan: dat kan, maar dan wordt het zichtbare deel van het opstelspoortje wel heel kort. Bovendien ligt dat deel van de wisselstraat al, ik zou dan weer ingrijpend moeten verbouwen terwijl de overige wijzigingen niet zo heftig zijn ;)
@Gerard: uiteraard, de SL-E394F. De aansturing is in mijn geval niet zo heel moeilijk denk ik. Ik hang de puntstukken aan de wisselstand van de direct aanliggende wissels. Die moeten dan ook recht staan als de kruising op die manier bereden wordt.
-
En toch heeft je opmerking me aan het denken gezet, zeker nu ik het station hier zo voor me heb. Ik twijfel toch om een gedeeltelijke dubbele uitrijder toe te voegen:
Ik zit nu nog in een bouwstadium waarop ik dit nog kan doen, dus ik overweeg 'm wel heel sterk.
Toch fijn dat ik je heb kunnen helpen (y)
-
Heey Peter,
Is er nog wat gebeurd aan de modules?? Ben nieuwsgierig :D :D
Even een klein materieel technisch vraagje, Hoelang kan de langste trein zijn vooraan de perrons en hoelang voor de langste trein voor in het schaduwstation.
Zit namelijk te denken mijn 1731 met TD-7 stam mee te nemen maar dan moet die wel passen ;D ;D
Groetjes,
Wesley
-
Het langste perron wordt ongeveer 180cm. Het langste spoor in het schaduwstation is ongeveer 250cm.
-
Bedankt Peter, dat gaat mooi passen.
Groetjes,
Wesley
-
Inbrengen van kruising en wissel in de hoofdsporen volgens de laatste plannen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_175301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_175301.jpg)
En klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_191704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_191704.jpg)
Zo ligt de wisselstraat er nu bij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_191714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141227_191714.jpg)
Nog een hoop techniek te doen, maar ik ga me nu eerst op wat basis-scenery storten. De perrons op maat van Markenburg zijn binnen, dat wordt een mooi project :)
-
Daar gaan we dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141231_141016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141231_141016.jpg)
Op de foto is er nog geen druppel lijm gebruikt, ik ben nog in elkaar aan het zetten en passen/meten :)
Het past allemaal exact op de millimeter, complimenten voor team Markenburg!
-
En we knutselen lekker door:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150101_162737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150101_162737.jpg)
-
Module overgang met behulp van printplaatjes waar de rails op gesoldeerd wordt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150102_180316.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150102_180316.jpg)
En dat rijdt dan als een tierelier :)
http://youtube.com/v/eW4JeNGBYPE
-
(y)
Die ging snel! :)
Groet Jaap
-
Yep, ik dacht: als een 2-assertje er met zo'n noodgang vlekkeloos overheen gaat, dan moet een normale trein met wat 4-assige rijtuigen er met max 40km/h zeker overheen kunnen ;)
Ik heb een lekker weekendje kunnen doorwerken. Ter plekke heb ik het sporenplan nog wat aangepast. De voornaamste reden hiervoor was dat ik zonder deze aanpassing een schuine overgang zou moeten maken, daar heb ik er al 1 van in het schaduwstation en da's meer dan genoeg ;) Dus versie 15 is gelanceerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_totaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_totaal.jpg)
En met alleen de zichtbare sporen is het wat duidelijker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_zichtbaar.jpg)
De wissel die nergens heen gaat in het 2e spoor van boven is geen foutje ;) De reden mag naar gegist worden :)
Ik heb geprobeerd een luchtfoto te maken, maar die wordt helaas toegevoegd aan mijn galerij van beroerde camera-prestaties:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_195951.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_195951.jpg)
Dan maar een vogelvlucht, die is iets beter geslaagd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_200019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_200019.jpg)
En dat ziet er dan aan de onderkant ongeveer zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_202439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150104_202439.jpg)
Wordt uiteraard nog een stuk netter, dan zal ik er nog een keer een foto van plaatsen :)
-
Heey Peter,
Vraagje, heb je het spoortje wat eindigd in de Black Box ( in zwart kadertje) al aangelegd??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_zichtbaar_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leekerheide_plan_zichtbaar_1.jpg)
Ik kreeg net een ideetje dat het misschien leuk is om aan te sluiten op mijn museumlijntje welke daar ook ongeveer eindigd, en we hiermee een pendeldienst kunnen starten.
Gr,
Wesley
-
Nope, dat spoortje eindigt ongeveer 10cm voor de rand van de module. Kunnen we dus ter plekke prima met een flex naar jouw module doortrekken!
-
Owke dat ik mooi!!
Flexie ligt al klaar ;D
Gr,
Wesley
-
De foto is niet best, maar ik heb het spul een eerste kleurtje gegeven en wat steentjes gestrooid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150111_112131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150111_112131.jpg)
Nog wel wat dingen te doen voor Rijswijk, maar er komt schot in de zaak :)
-
Ziet er prachtig uit!!
David
-
Achtergrond heeft nu ook een kleurtje, is natuurlijk nog niet ideaal, maar zo kijken de bezoekers niet meer tegen het houtwerk aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150111_170817.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150111_170817.jpg)
-
En de voorkant heeft nu ook netjes een kleurtje, de baan wordt steeds toonbaarder ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150112_200022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150112_200022.jpg)
-
Mijn deelname aan Rijswijk ging door omstandigheden helaas niet door. Nu richt ik me op Rail.
Afgezien van losse stukken ballast ben ik begonnen met het afwerken van de perrons:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150209_174322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150209_174322.jpg)
-
Wow, wat begint het dan gelijk te leven!
Fraai..
Gr, Beer
-
Met dan aan Leen: de bouwer gevangen op een foto op Rail 2015 :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EPL50309_DxO2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EPL50309_DxO2.jpg)
-
.... de bouwer gevangen op een foto op Rail 2015 :)
Eindelijk eens een uurtje knutselen zonder bloemetjesbehang op de achtergrond .... :D
-
Maar wel met een lelijke trol op de voorgrond!
(Geintje Peter ;D)
Wordt een leuke module.
Jan-Peter
-
Dat bloemetjesbehang is thuis nog het minste probleem. Daar heeft de terminologie van Jan-Peter natuurlijk alles mee te maken. Maar beter kan ik nu stoppen met typen voordat zij een keertje per ongeluk meeleest ;)
-
Peet,
Als je toch bezig ben, moet je ook is kijken waar je je seinen gaat plaatsen, ten midden van een kruis wissel lijkt me niet handig
mvg
-
Komt wel goed, ik heb er wat ervaring mee :)
-
Hoi Peter,
Jouw baan ziet er geweldig uit ben benieuwd wanneer de baan klaar is , zelf ben ik een beginner en ik zie hoe jij de rails vastzet met schroeven welke schroeven gebruik jij daarvoor en komen de wielen van een loc hier niet tegen aan ?.
Groet.
Ton
-
Hoi Ton, dankje! De schroeven zijn de kleinste die je in de bouwmarkt kunt vinden, uit m'n hoofd zijn ze 3,5 x 15mm. Dat is precies voldoende dat de treinen er geen last van hebben en de rails vast zitten. Het is wel even iets om goed uit te proberen, want iets te ver en je draait een dwarsligger stuk. En erger nog: je spoorrails trekken zelfs iets naar elkaar toe heb ik samen met Paul eens proefondervindelijk vastgesteld.
-
Peter
Ziet er super mooi uit. Ik ben jalurz op jou zou ik echt nooit zo mooi voor elkaar krijg
Jurgie
-
Hoi Peter,
Omdat ik aan het overwegen ben om toch te gaan meedoen met de BNLS-module in N, ben ik opzoek gegaan naar inspiratie. Nu kwam ik deze tegen en ik vind het zeer mooi en lekker groot.
Ik denk dat ik mijn inspiratie gevonden heb maar houd de bouw goed in de gaten.
Wat zijn de maten?
MVG, hielke1501
-
Het zijn gewoon 2 standaard modules van 60 x 120cm. Maar dan met een extra stukje aan de achterkant van 20cm breed.
-
Peter,
Bedankt voor je snelle reactie. Komend weekend maar eens gaan proberen om te beginnen met tekenen. Mits de tijd het toelaat.
MVG, hielke1501
-
Peter
Wat voor merk en code rails gebruik je in je module?
Jurgie
-
Peco code 55 wat ook de standaard is voor de N-spoor modulebaan.
Zij hebben alleen wissels en flexrails waardoor het wel veel werk is, maar ook zeker de moeite waard!
-
Ik heb ook nog een variant bedacht waarbij het uithaalspoor doorloopt in de blackbox. Dit kan dan eindigen in een verloopstuk naar bijvoorbeeld het train-safe systeem. Zou daar behoefte aan zijn?
Ja.
-
...: bij RocRail zie ik specifiek modulebanen genoemd staan als ondersteuning. Bij iTrain ontbreekt een dergelijke specifieke tekst, ondersteunt iTrain dit ook?
Met een beetje goede wil, is iTrain geschikt voor modulebanen. NedTRAK onderzoekt dit op dit moment. Diverse proeven hebben uitgewezen dat het mogelijk is. Het probleem van het samenvoegen van iTrain-bestanden is inmiddels opgelost. Als elke module (of vaste samenstelling van meerdere modules) z'n eigen iTrain-bestand heeft, dan is het aan elkaar knopen van diverse modules in een half uurtje klaar.
-
Martin,
Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest handgestuurd is. Dus een handgestuurde trein rijdt een automatisch gestuurde module bak op vanuit een handgestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hier spelen een paar benamingen een rol die verschillende betekenissen kunnen hebben. Het gaat daarbij om: handgestuurde en automatisch gestuurde modulebakken; handgestuurde en automatische gestuurde treinen. De meest gebruikelijke gedachte is dat handgestuurd iets is dat met fysieke schakelaars en handregelaars gewerkt wordt, terwijl automatische sturing veelal via een computersysteem met software verloopt.
Bij iTrain kun je treinen automatisch of handgestuurd (met een muis-/beeldscherm-dialoog) laten rijden. Automatisch rijden is daarbij een vooraf vastgelegde route afleggen. Handgestuurd is van een bepaald blok naar een ander blok (aanklikken op het scherm) laten rijden.
Daarvoor is het wel nodig dat handgestuurde modulebakken voorzien zijn van een treindetectiesysteem in de hoofdsporen en in de overgavesporen. Overgavesporen leiden naar een baangedeelte zonder treindetectiesysteem en digitale wisselaansturingen. Het digitaal aan- en afmelden van treinen gebeurt dan in een overgavespoor.
-
Goed even de zin aangepast:
Het probleem is minder het besturen van meerdere modules als wel het besturen van enige modules met de computer, terwijl de rest niet computer gestuurd is. Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak.
Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.
Overigens bedenk ik me nu ook, hoe los je de andere kant op. (Alhoewel dit minder opportuun is, daar die module toch niet computer gestuurd is.)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dus een niet computer gestuurde trein ...
Ik neem aan dat er een trein bedoeld wordt zonder locdecoder. De oplossing is dan om het Dinamo-systeem te gebruiken. Met dat systeem kunnen analoge en digitale treinen gelijktijdig op het digitale gedeelte rijden. Wel in aparte blokken natuurlijk.Dus een niet computer gestuurde trein rijdt een computer gestuurde module bak op vanuit een niet computer gestuurde module bak. Wat dan: Hoe lost iTrain, RocRail en/of Koploper dit op.
In het overgangsblok de trein laten stoppen, door het volgende blok bezet te melden d.m.v. een schakelaar. Dan is er gelegenheid om de loc aan te melden in het digitale systeem. Als dat klaar is, dan kan de trein verder rijden door de bezetschakelaar uit te schakelen.
-
Het BNLS module systeem is wat betreft de railspanning gedefinieerd als een DCC baan. Daar zullen dus per definitie treinen met een decoder op rijden. Dynamo zou een alternatief in het computergestuurde gedeelte.
Stoppen? Hoe denk je dat er voor publiek uit ziet op een beurs?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Volgens mij is het een bewuste keuze geweest om het BNLS module systeem in N en h0 (voor 00 weet ik het niet) vrij te houden van besturingssystemen. D.w.z. in ieder geval voor de doorgaande sporen.
Wat iemand doet met de "niet doorgaande sporen" is zijn / haar eigen zaak.
Of vergeet ik nu iets?
-
Zoals in veel gevallen in de elektrotechniek zijn er twee mogelijkheden: serieel en parallel. Dat geldt ook voor het overdragen van treinen van een handgestuurd naar een automatisch gestuurd gedeelte. Serieel: je kunt dat op de vrije baan doen. Parallel: je kunt dat op de (zij)sporen in een station doen. Bij het grootspoor worden beide mogelijkheden toegepast.
-
@Peter,
Nog even een paar vragen. De modulebakken zijn op zich best groot. Hoe vervoer je deze en zijn ze na afloop demonteerbaar? Als ze demonteerbaar zijn, hoe heb je dat gedaan?
MVG, hielke1501
-
Ik kan ze precies omgekeerd tegen elkaar aan monteren. De achterwanden zitten aan de modules vast, dus de achterwand van elke module wordt aan de voorkant van de ander geschroefd.
Dan heb ik een blok van 60 x 60 en 120cm lengte met de 20cm extra als uitsteeksels aan de zijkanten. Dat geheel schuif ik zo in mijn Renault Grand Scénic ;)
-
@Peter,
Kun je t.z.t een aantal foto's voor mij maken hiervan? Dit voor mijn voorstelling.
Is/zou die zo ook mee kunnen in de trein? Ik heb namelijk nog geen rijbewijs en dus ook nog geen auto ;).
Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat doen met de seinen, bebouwing en begroening?
MVG, hielke1501
-
Op basis van veelvuldig met BNLS bakken slepen en sleuren kan ik slechts een ding zeggen mbt "vervoeren per trein": niet aan beginnen !!!
Dan zou ik eens kijken of je iemand kan vinden met wie je mee kan rijden
-
Hoi Paul,
Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.
MVG, hielke1501
PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.
-
Vervoer in de trein is een absolute no-go, ik snap dat je dit graag zou willen, maar dat gaat met deze formaten echt niet. Misschien 2 hele compacte modules van 40cm lengte die je tegen elkaar aan monteert om te vervoeren.
Dit is mijn vervoersmethode:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modules_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modules_1.png)
Rood is module 1 inclusief achterwand, zwart is module 2 inclusief achterwand, blauw zijn sporen. Zoals je ziet is er ruim voldoende ruimte tussen de 2 modules voor scenery. Ik moet alleen de hoogte van de scenery van beide modules op elkaar afstemmen.
-
Hoi Paul,
Daar was ik ook al bang voor. Ik denk dat niemand hier echt in de buurt woont die langs komt om voor mij de bak(ken) te komen halen. Ik woon in Helmond (bij Eindhoven), mocht er iemand zijn die mij zou kunnen helpen met vervoer. Reactie's mogen ook per PB.
MVG, hielke1501
PS, sorry Peter dat ik hiermee je draadje inpik.
Ik ga hier vreselijk off topic, maar kan het hiermee wel kort sluiten.
Hielke,
er is nog een bouwer bij jouw in de buurt. Daar zou je eea met kunnen afstemmen mbt vervoer. Dat handelen we even via PB af tegen de tijd dat het nodig is.
En weer terug naar Peter!
Gr.
Edsko
-
@Peter,
Nogmaals mijn excuses dat ik je draadje hiervoor in beslag nam. Je hebt me wel op een aantal goed ideeën gebracht.
@Edsko,
Zie pb.
Inderdaad, nu terug naar het kopstation.
-
Geeft niks Hielke, in het kopstation zit sinds de laatste beurs 0,0 voortgang omdat ik met andere dingen bezig ben.
Maar als ik de energie weer vind zal ik zeker weer updates plaatsen :)
-
Peter,
Het was weer ouderwets leuk om samen op een beurs te staan. Ik denk dat je met het versimpelen van de baan (verwijderen onderbakse keerlus en opstelsporen) het je zelf een stuk makkelijker gemaakt hebt en de inbreng een stuk bedrijfszekerder gemaakt hebt. Het feit dat het nu een echt kopstation is maakt, dankzij de BNUB aftakkingen, niet zo veel uit. We kunnen dan de bulk van de trein via de BNUB aftakking naar de keerlus sturen en jou zelf laten bepalen welke treinen je binnen kan /wilt nemen op het kopstation.
Zoals besproken, hoop ik dat je de aanpassingen thuis dusdanig maakt dat ze ook op beurzen te gebruiken zijn.
Kortom: ga zo door (y)
-
Iets met "gelukkig hebben we de foto's nog" ........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160822_171142_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160822_171142_2.jpg)
Op naar de volgende uitdaging :)
-
Zoooo dan... :(
Betekent dit dat je niet meer meedoet met de bnls baan?
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Dat betekent het. Helaas is de N-baan niet van de grond gekomen zoals we hadden gehoopt. Paul heeft er een hele berg energie in gestopt, maar uiteindelijk is Wesley de enige andere deelnemer. Da's niet genoeg om op diverse beurezen een serieuze baan neer te zetten. Dus ik haak af.
-
@Peter,
Wat heb je als doel met de bakken?
MVG, hielke1501
-
Die zijn al beloofd aan Paul.
-
Het "einde" van Leekerheide
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-09-06-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-09-06-HW-01-PB.jpg)
Bakken staan bij mij in de opslag. Op de korte termijn heb ik er geen enkele toepassing voor, maar daar Peter ze anders wou opzagen voor zijn nieuwe, vaste, baan heb ik heb aangeboden de bakken "te redden" omdat met het verzagen netto weinig zou overblijven en dat het dan voor iedereen beter zou zijn indien de bakken als BNLS module behouden zouden blijven en hij er het geld voor zo krijgen ter (oppervlakte) waarde van wat hij er aan bruikbare platen uit zou kunnen halen.
Dus "Leekerheide" is "bijgezet" :'(
In ieder geval hebben we de foto's en de goede herinneringen nog (y)
-
Mijn oprechte deelneming. :'(
Mooie herinneringen blijven.
groeten
Hendrik Jan