Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"  (gelezen 80944 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Gepost op: 14 oktober 2013, 16:56:47 »
Dit zijn de huidige plannen voor een kopstation, gecombineerd met keerlus met inhaalmogelijkheid.



Ik ben nog niet tevreden met hoe de sporen nu krampachtig wat schuin zijn gelegd, daar wil ik nog wat aan doen, tips zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 10:10:45 door Peter van der Leek. Reden: Titel aangepast »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:17:23 »
Ik denk dat het - gezien de beperkte ruimte - onvermijdelijk is dat het ietwat krampachtig overkomt. Hoewel ik denk dat het best meevalt.
Realiseer je dat je nu alleen het sporenplan ziet, maar dat dat straks in een landschap ligt. Door de gebouwen er omheen zal het dan vast minder krampachtig ogen.

Om het ietwat starre beeld te doorbreken zou je hooguit wat zeer licht gebogen stukje in de wisselstraat kunnen opnemen.
En dan de perronsporen ook in een hele flauwe bocht kunnen leggen. Maar dat kost waarschijnlijk wel ruimte.
Oftewel: de perronsporen worden dan waarschijnlijk wat korter. Ik kan niet inschatten of dat mogelijk is of dat je dan in de knoei komt
met de lengte van je treinen.

mvg,
Gert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:24:52 »
Peter,
probeer eens in spiegelbeeld, en dan die 2 sporen (die nu links liggen), daar één van rond lopend te maken. Dan kun je toch nog langere treinen laten rijden, als een soort paradespoor.
Verder kun je in je schaduw station nog een heleboel kopsporen kwijt, zodat je met verschillende trekduwstammen kunt rijden.

Succes, gr,

Bert

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2013, 17:46:17 »
@Gert, dat verwacht ik ook wel. Sowieso gata het bij het leggen altijd net ietsje anders dan wat op papier staat :)
@Bert, ik snap niet goed wat je bedoelt met spiegelbeeld, kan je misschien iets schetsen?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2013, 18:24:38 »
Misschien een wat (te) simpele voorstelling, maar kan volgens mij ook. Die zwarte lijnen dus.  Plaatje heeft een andere orientatie.

Jeroen

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:06:43 »
Dank voor je schets Jeroen.
Ik snap nog niet echt waar jullie precies op doelen. Ik zie wel 1 voordeel van dit spiegelen, ik kan nu een inrijsein op de module aan de linkerzijde kwijt :)
Doel je nu ook echt op een vereenvoudiging van het sporenplan of is er een ander punt dat jij/jullie wil(len) maken?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:15:46 »
Ahh, het andere draadje.  8)
Met mijn wortels in Hoek van Holland ben ik wel benieuwd hoe dit gaat worden, komt de waterweg er ook nog op?

Groeten,

Christoph

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:32:24 »
Zoals de topictitel al zegt "losjes" ;) Het probleem is dat bij de echte HvH de doorgangssporen over diverse afbuigende wissels lopen. Da's niet echt handig in het hoofdspoor van een modulebaan die eigenlijk 'unattended' zou moeten kunnen draaien. Daarom heb ik de doorgaande sporen gewoon doorgaand gemaakt en het kopstation aftakkend van het hoofdspoor.
Of er daadwerkelijk elementen van HvH terug gaan komen, wie weet... :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2013, 19:52:51 »
Of Bert ook zo wil spiegelen als ik, dat weet ik niet maar of je nou zou spiegelen of niet, ik vind dat er zeer veel wissels liggen en ik denk persoonlijk dat je met mijn vereenvoudiging hetzelfde resultaat kunt bereiken qua bereikbaarheid sporen.
Maar het zou kunnen dat je daardoor teveel afwijkt van HvH's baanplan.
Jeroen

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:59:12 »
Peter:



Ik zal het plaatje zo even draaien...

Ik heb jouw plan gespiegeld om de as A-A. Aanpassingen:
- Linker deel, waar hap uit is (schoorsteen?), kun je dan beter gebruiken voor station,
- Rechts wordt dan de 2 uithaalsporen (waarvan ik dacht dat ze naar de keerlus gingen (sorry.. :-[ )
- Rechts een verbinding gemaakt met je schaduwstation,
- Jouw schaduwstation uitgebreid met een aantal kopsporen (kun je heen-en-weer rijden naar het zichtbare station)
- Bij (B) nog steeds de mogelijkheid om die keerlus... aan te sluiten, met een paar extra wissels.
- Jouw wisselplan heb ik niet in detail bekeken, het ging mij meer om die spiegeling en rondrij mogelijkheid

Gr, Bert

jakop

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:15:13 »
Bert volg ik eerlijk gezegd niet helemaal...  :-\

Ik zou de wisselstraat eens onder de loep nemen. In mijn belevenis te veel wissels voor wat er straks gaat rijden. Je kan nu in veel gevallen op meerdere manieren van A naar B zeg maar.
Dat is handig als er tegelijk 2 treinen van de wisselstraat gebruik moeten maken, maar zo'n druk station wordt het ook niet denk ik.
Elk 'pad' bekijken; waar ga ik langs van spoor x naar y en van x naar z etc. Door daar vanuit te beredeneren heb ik mijn wisselstraten kunnen beperken (scheelt ruimte, zeker met slanke wissels) en toch kan ik van elk spoor komen waar ik wil.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2013, 21:25:36 »
In Peters' eerste plaatje zit het kopstation rechts. Ik heb het juist naar links gespiegeld. Waarom? Omdat je dan die ruimte beter gebruikt die onder dat vlakje zit (linksboven).

Verder heb ik een rond rij mogelijkheid gecreëerd, anders ben je alleen aan het zig-zaggen. In Peters' plan kun je ook alleen met korte treinen rijden, namelijk de lengte van die 2 uithaalsporen.

En wat wissel straat betreft Jakop, helemaal mee eens, teveel wissels. Kun je beter in je schaduw station gebruiken om meer kwijt te kunnen.

Gr, Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:42:38 »
Hoi, en wat een mooie eindbak wordt dit.
Ik zie het al voor me, met een (halfromp) model van de veerboot naar Engeland en de nieuwe waterweg als achtergrondplaat.
ofzo.

Het genootschap der modulisten is een aanwinst rijker!

Veel bouwplezier
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:53:12 »
Het aantal wissels zou inderdaad wat kleiner kunnen, maar veel minder kan het volgens mij niet worden als je nog een beetje flexibiliteit wilt overhouden. Het ligt er ook aan wat je uitbeeld: jaren'80: ongeveer goed, Prorail-ideaalbeeld: minstens 50% eruit! :P

Waar ik wel op zou letten is dat ieder (perron)spoor in het station aansluiting heeft op het uithaalspoor. Het onderste perronspoor heeft dat niet en dat betekent dat er geen nieuwe loc voor een trein gezet kan worden zonder gebruik te maken van de hoofdbaan. Daarnaast zou ik het aantal perronsporen met 1 of 2 verminderen ten gunste van 2-3 opstelsporen voor materieel, dan kan er wat meer gerangeerd worden en dat verlevendigd het geheel ook wat meer. Voor deze opstelsporen geldt uiteraard hetzelfde als voor de perronsporen: rangeren moet onafhankelijk van de hoofdbaan kunnen geschieden!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2013, 23:44:32 »
Beste Peter,

Hoe ga je de gestippelde sporen onder de kopsporen door laten lopen?

Groeten,
Peter