Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"  (gelezen 80940 keer)

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2013, 00:03:28 »
Ik heet dan wel geen Peter, maar ik kan je het antwoord wel geven: Direct nadat de sporen voor het station aftakken van de hoofdbaan, begint die hoofdbaan te dalen.
En tegen de tijd dat die sporen onder de stationssporen door moeten, zitten ze nét laag genoeg.

mvg,
Gert

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2013, 07:28:09 »
Klopt Gert. En denk ik dat ik nog 1 of 2 extra rondjes maak om laag genoeg te komen. Dat geeft mij wat speelruimte onder het station voor bijvoorbeeld bedrading, wisselmotoren en verlichting. Ik heb gemerkt bij mijn huidige baan, waarbij het schaduwniveau 8cm onder de baan zit, dat die ruimte te klein is.

@De rest: dank voor alle input, zeer waardevol. Ik ga er mee aan de slag zodra ik weer tijd heb om wat te tekenen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2013, 08:22:39 »
Toch direct maar even wat tijd tussendoor gemaakt ;)



De hele boel is gespiegeld en het aantal wissels en perronsporen is verminderd. Er is een uithaalspoor bijgekomen, het korte uithaalspoor is vanaf alle perronsporen bereikbaar voor locwissel.
Wat ik (nog) niet heb gedaan is ook kopsporen toevoegen in het schaduwstation, ik zie dat eigenlijk niet zo zitten. Ik heb ook bewust voor de slanke wissels gekozen in het schaduwstation en er zal met lage snelheid worden gereden. Het moet daar namelijk gewoon 99% van de tijd goed gaan. Het rangeerwerk moet gewoon in het station plaatsvinden.

Feedback is wederom zeer welkom :)

Edit: voor de duidelijkheid, het bovenste perron grenst niet aan het hoofdspoor want dat is daar rap aan het dalen. Het loopt wat schuin om die ruimte voor het hoofdspoor toe te laten.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2013, 14:28:39 »
Vandaag op Eurospoor een modulebak van Martin bewonderd en met hem mijn layout besproken. Aangezien 60x120cm echt wel het maximum is wat te hanteren is blijft het daarbij voor de bakken. Ik plak achter de achtergrond stroken van 20x120cm (of misschien wel 30x120cm) voor het deel buiten het zicht. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2013, 22:52:36 »


Hoi, Peter

Als ik naar de functie kijk als kopstation aan einde van een modulebaan waarom zou je dan de functie van een kopstation willen wijzigen?
de ruimte die je dan hebt op het station kun je beter gebruiken voor een omloopspoortje en zo het hele station zichtbaar functioneel maken...
Mijn visie is om de hele keerlus hieronder weg te laten en de treinen hier daadwerkelijk kop te laten maken.
Als hier lange treinen doorkomen is het anders natuurlijk. Heb bij grote clubbanen gezien dat er wel meer mooie mogelijkheden zijn voor een eindmodule.
Zonder keerlus krijg je meer speling in het vloeiend uitleggen van je kopstation.
En vanaf tijdperk IV werden er niet zo vaak kruiswissels meer gebruikt of vervangen door gewone wissels.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2013, 22:57:00 door KoenF »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2013, 23:38:26 »
Hallo peter,
Leuk idee om het station van Hoek van Holland te gaan maken.Zelf heb ik daar ook plannen voor gehad en dan nog wel in spoor 0.Dat was toen ik nog niet getrouwd was en dus tijd en ruimte had.Met vrouw en drie kinderen zijn tijd en ruimte wat beperkter (maar het is op een ander vlak leuker).Ik heb nog wel de documentatie die ik destijds bij de heer Elferink uit het NS-archief kreeg dat toen nog in de kelder en een oude Post-T van het station Zutphen gehuisvest was.Die stapel van 40 A1 en A0 tekeningen ligt nu ergens op zolder.Het valt mij op dat jouw laatste ontwerp erg lijkt op de situatie van het station toen het in de negentiger jaren van de 19e eeuw aangelegd werd.


Het aardige aan deze oude situatie is dat er tussen het nu nog bestaande stationsgebouw en de Harwich-steiger een visitatiezaal annex goederenloods was waarbij er één spoor in deze goederenloods kwam.Dit is natuurlijk een goede manier om jouw naar de keerlus afdalend spoor weg te werken.Het is ook nog te zien op onderstaande foto.

Het spoor dat in de goederenloods verdwijnt ligt in het verlengde van het spoor waarop het rijtuig en de bagagewagen (links op de foto) staan.
Maar ja  waar ik het hier over heb is natuurlijk wel de situatie in de stoomtijd.Zeker in spoor N moet je dat dan wel alles zelf maken.
Succes met bouwen,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 00:01:46 door Bert van Gelder. Reden: Link gerepareerd »

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2013, 17:18:11 »
Als hier lange treinen doorkomen is het anders natuurlijk.
Hoi Koen, dankjewel voor het meedenken. Op dit moment heb ik thuis een baan met alleen een kopstation en ik merk dat het doorrijden toch wel een gemis is. Een doorgangsstation op 2.40m is niet realistisch, zelfs niet in N, dus heb ik deze oplossing gekozen. De charme van een clubbaan is inderdaad dat je ook met lange treinen kunt rijden die je thuis misschien niet eens kwijt zou kunnen :)

Leuk idee om het station van Hoek van Holland te gaan maken.
Hoi Jan, jij uiteraard ook bedankt voor het meedenken! Het echte idee van Hoek van Holland heb ik eigenlijk alweer los gelaten. De titel van deze draad geeft het eigenlijk al aan: 'losjes gebaseerd op'. Waarom ik er überhaupt mee ben begonnen was omdat HvH juist die combinatie kent tussen kopstation en doorgaande sporen. Alleen zijn ze helaas niet zo doorgaand als ik zou willen, alles gaat over 1 of 2 afbuigende wissels.
Het huidige plan lijkt eigenlijk niet meer op HvH, dus misschien moet ik het ook maar uit de titel halen ;) Je afbeeldingen heb ik wel opgeslagen, misschien komen ze nog eens van pas! :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2013, 17:18:48 »
Vanmiddag 2 bakken van Martin meegekregen, nu de tekeningen en bouwbeschrijvingen ( ;)) rustig doornemen en eens kijken of ik ze in elkaar krijg :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2013, 17:23:42 »
Peter, aan de andere kant van het land heb je nog een station dat eens een combi was van kop- en doorgangs station. Ik bedoel Enschede. dat zou je hier ook toe kunnen passen.

Dit is dus een imby.
Jeroen

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:31:10 »
Ha Jeroen, ik zal 'm eens even bestuderen. Maar volgens mij is Enschede ook niet primair ingericht als doorgangsstation. De bedoeling is dat alles er stopt en een enkeling doorrijdt. Ik zoek eigenlijk naar een 50-50 verhouding.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:44:06 »
En station Leeuwarden? Zou nog een optie kunnen zijn

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2013, 16:04:09 »
Enschede was heel vroeger wel een doorgaand station.
Daarna is de lijn naar Duitsland lange tijd gesloten geweest. Sinds enkele jaren is er weer treinverkeer mogelijk tussen Enschede en Münster via de oude spoorlijn. Echter was dit altijd een afgeschermd spoor op Enschede.

Echter is deze zomer het emplacement in Enschede totaal veranderd. En is er weer op de vroegere manier treinverkeer mogelijk van en naar Duitsland.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2013, 09:16:52 »
@Matthijs: ook wel een inspirerend station, maar geen 50-50 ;)
@Sander: is de huidige situatie van Enschede nu zoals op sporenplan.nl of is het anders?

Ik heb het plan wat nader uitgewerkt met seinen en secties voor geautomatiseerd rijden:


Ik heb ook nog een variant bedacht waarbij het uithaalspoor doorloopt in de blackbox. Dit kan dan eindigen in een verloopstuk naar bijvoorbeeld het train-safe systeem. Zou daar behoefte aan zijn?


Overigens wil ik de naam Hoek van Holland nu wel gaan loslaten en iets anders bedenken. Zijn er suggesties voor de naam? Aangezien het een Nederlands station is heb ik voorkeur voor iets wat Hollands klinkt :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2013, 09:20:38 »
Hoe denk je over Hoek van Leek? :D

Hoek omdat het op de hoek van de baan zit en om iets van het oude idee van Hoek van Holland te behouden. Leek naar je achternaam natuurlijk.
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS-module (N): "Kopstation Leekerheide"
« Reactie #29 Gepost op: 29 oktober 2013, 10:08:03 »
Ik antwoord even voor Sander. Bron origineel Somda



Er is nog steeds een onderbreking, dus je zou via sporenplan.nl terug moeten gaan naar bijv 1985. Toen kon je nog wel doorrijden.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 10:09:52 door J J H S »
Jeroen