Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 19:00:19
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 202243 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #750 Gepost op: 14 January 2016, 11:15:59 »
Hallo allen

In deze topic leek het waarschijnlijk dat ik van de aardbodem verdwenen was.
Niets is minderwaar, ben al een paar maanden met bedrading bezig etc.



 
Ik begrijp niet waarom de foto's die goed verticaal in mijn bestand staan nu gedraai horizontaal
worden weergegeven ?

Echte bouw werken laat nog even op zich wachten maar zit er weer aan te komen.
Maar goed nu ik toch moet wachten op een bestelling montage draad even wat lucht
om wat anders te bedenken.
Ben een beetje aan het freubelen gegaan.
Ik zat al een tijd aan het denken is het niet mogelijk om iets te fantaseren om railovergangen
bij 2 modulen wat makkelijker en sneller goed aan te laten sluiten en vooral af te stellen.





Bovenstaande foto's bracht mij tot het volgende, 2 bekende plaatjes pertinax met koperlaag
Een paar gleuven gevreesd 4 boutjes en moertjes M3 en 4 oude balpen veertjes.
Het plaatje waarop de rails is gesoldeerd is in hoogte verstelbaar en ook zijwaarts.
Ik ben er nog lang niet tevreden mee het is nog te omslachtig en 4 afstelpunten zijn nog te veel.
Maar het begin is er, misschien helemaal geen nuttig ding en totaal overbodig maar toch je weet nooit.
Ik wil eigenlijk proberen om het bovenste plaatje met één boutje in te kunnen stellen i.p.v. 4 boutjes.
We blijven freubelen , natuurlijk geweldig als jullie ook iedeeën hierover hebben laat je horen.
Maar misschien is het helemaal niks en ziet niemand er wat in laat je dan ook horen.

Een ander item die bij mijn modulen speelde was de overgang bij een stuk scannery die er uit gehaald
moest kunnen worden bij storing.

Kreeg de foto om een of andere reden niet verticaal.
Bij deze twee overgangen rechts op de foto kon ik geen draden solderen aan het stuk wat er uitgehaald
moet kunnen worden.
Hiervoor heb ik het volgende bedacht.

Twee verende klemmen die draaibaar en met een boutje op de meest rechtse plaatje wordt gemonteerd.
De klemmen draai je dan op het volgende plaatje en als het goed is wordt de spanning dan doorgegeven.
Ik hoop dat dat gaat werken.
Nou dat was het voorlopig weer ga gouw verder freubelen.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 17:17:19 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #751 Gepost op: 14 January 2016, 15:37:12 »
Dat zijn niet de makkelijkste klusjes, Herwim.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17857
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #752 Gepost op: 14 January 2016, 15:41:45 »
Mooie en creatieve oplossingen, maar ik denk dat je het te gecompliceerd en te gevoelig maakt. Een moduleovergang gaat prima als je een strook pertinax neemt en daar je railstaven op soldeert. Dan doorslijpen in het midden en klaar is Herwim. Ikzelf doe het met 2 messingschroefjes onder de railstaven, eenmaal goed op elkaar afgesteld gaat dat zo enkele (zware) jaren mee. Mijn banen staan in een koude opslag en gaan naar warme shows. De bakken trekken daarbij best wel wat en toch werken die koude bakovergangen heel best.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #753 Gepost op: 14 January 2016, 16:33:39 »
Hallo Ronald

Dat is mij bekend want de methode die jij nu beschrijft pas ikzelf ook al jaren toe.
Maar ik was nu gewoon even aan het freubelen.
Ik geef toe dat deze methode ook erg intensief is om te bouwen als je er ± 8 of 10
nodig heb.
Inmiddels ook een andere versie bedacht.

Het onderste plaatje zit nu onder het tafelblad
Zodat de rails op de goede hoogte ligt, de veren zitten tussen het bovenste plaatje en het tafelblad.
De twee boutjes die jullie zien zitten dienen alleen als geleider, de bevestiging en stelschroef zit nu in het midden.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 14 January 2016, 17:09:11 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #754 Gepost op: 24 January 2016, 11:09:37 »
Hallo allen

Mijn bedrading's klus loopt naar het einde ± nog 1½ week en dan hoop ik dat alles werkt
Dus tijd om me eens voor te bereiden op een volgende fase,
Dit wordt de invulling van het Lok Depot, eerst was de goederenloods en het stads aangezicht aan de beurt.
Maar nu ik inmiddels heb gezien hoeveel ruimte die invulling kost wordt het een gezamenlijk project waarbij het Lok Depot in mijn planning voorrang krijgt want misschien moet er hier en daar nog wat aangepast worden aan het railplan of aan de opstelling
van de diverse objecten.
Als het het aanpassen aan het railplan wordt dan zijn dat minimale activiteiten want wissels etc. worden
hier dan niet meer in mee genomen.

Het Depot
Allereerst de totale invulling zoals het er uit moet gaan zien.

Niet alle activiteiten staan er op maar de meeste die wat ruimte innemen wel, de opstelling is misschien niet
helemaal volgens de regels van een officiële Lok Depot maar ja het heet ook niet voor niets De Franklin Rail Compagnie  ;D
De uitgangspunten voor mij zijn:
-Controle
-Kolen Laden
-Vlampijp reiniger
-Slakken put
-Water toren met de water kranen
-Zand installatie
-Eventueel draaien (draaischijf)
-Lamp opslag en controle (Lampisterie)
-Fietsenstalling
-Eventueel Woning van de depot chef (gezien de ruimte zal dat wel een tent worden)
   
Hieronder zal ik van de meeste item's een beeld schetsen wat ik bedoel of het echt er zo uit gaat zien
dat is nog de vraag, wordt per object tijdens de bouw bekeken.



Een opstelling volgens de regels                                                 Een voorbeeld uit de werkelijkheid




Vlampijp reiniger en gereedschap daar voor


Het ligt in de bedoeling om de onderkant bij één van de kranen ook te laten zien.
Dit wordt dan herstel werkzaamheden aan de waterkolom dus een soort opgraving.


Het is nog niet zeker welk water reservoir het gaat worden. 
ik denk aan een water reservoir zoals op onderstaande foto



Een messing bouwpakket die ik al jaren in huis heb, wordt tijd dat die uit de stof wordt gehaald. :D


Een eventuele opstelling van werkputten, bokkraan en waterkolom


Een lampen opbergplaats (Lampisterie zo als de Belgen zeggen)
Dit bouw pakketje was uitgebracht met een ander doel maar ik maak daar dus een lampen opbergplaats van.


De onmisbare zand installatie, vergat dat ding altijd tot ik er achter kwam waar dat zand voor diende.

Zo dat was een opsomming van een aantal activiteiten die voor komen op een Lok Depot.
Natuurlijk voor de meeste van jullie wel bekend maar misschien voor sommige ook weer niet.
Ga gouw verder met m'n bedrading want ik kan niet wachten om aan de invulling van het Lok Depot te beginnen.

gr,
Herwim

 
« Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 07:06:11 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #755 Gepost op: 25 January 2016, 07:46:18 »
Mooie plannen 👍🏻👍🏻
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #756 Gepost op: 25 January 2016, 08:23:34 »
Benieuwd hoe dat eruit gaat zien, vooral die watertoren want ik moet dan even aan de watertorens in Utrecht denken.
Misschien is er een Belgisch ontwerper/bouwpakket van deze torens die je voor ogen hebt.

Werkt de elektro nu naar je zin Herwim?
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #757 Gepost op: 25 January 2016, 12:14:00 »
Hallo Koen (ineens had ik door dat jij dat was sorry )
Over de elektra kan ik nog weinig zeggen.
Voor zover mogelijk is alles bijna bedraad  maar ik heb nog niks uitgetest, ik doe dat pas als alles klaar is.
Zijn er dan nog fouten kan ik die vrij makkelijk opsporen doordat ik op verschillende plekken controlle punten
heb aangelegd die makkelijk verbroken kunnen worden waardoor ik in de bedrading de achterliggende trajecten
kan uitsluiten van storingen.

V.w.b. de watertoren
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van een beschrijving in het blad Modelspoormagazine over het moduul "Depot Val-Rikard"
gemaakt door Rik Martens.
Een geweldige moduul met als blikvanger een dubbele draaischijf boven elkaar.


Op de achtergrond zag ik toen de watertoren waarvan later een apart artikel over verscheen.
Werken met pluimkarton, Architecten karton of blauwplaat het zijn allemaal bestands delen waar ik graag mee werk.
Dus mijn keus was gouw gemaakt.





Dit zullen de eerste ingrediënten zijn om de toren te maken.
Twee afgesneden fles koppen en een plaat blauwplaat.

De twee afgesneden fles koppen zijn van een Spa rood en van een terpetine fles.
Het zal waarschijnlijk de terpetine fles worden want die heeft een betere schuinte.


gr,
Herwim
 
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 03:29:07 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #758 Gepost op: 26 January 2016, 19:03:34 »
Hallo

zo vanavond is een langverwachte wens in vervulling gegaan.
Wilde al heel lang een Oer-Sik aanschaffen maar deze zijn via de detailhandel
sporadisch te krijgen of ze zijn niet te betalen.
Uiteindelijk liep ik op Marktplaats tegen onderstaand lokje van Philotrain aan.
Dit lokje past precies met al z'n broertjes en zusjes in Franklin Rail Compagnie.





Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #759 Gepost op: 26 January 2016, 19:05:26 »
Hij is zelfs kleiner dan dat stoomlokje (een "ezeltje" geloof ik?). Mooi ding zo!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #760 Gepost op: 26 January 2016, 20:37:02 »
Wauw, die is echt mooi!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #761 Gepost op: 26 January 2016, 23:28:26 »
Mooie aanwinst, Herwim.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #762 Gepost op: 28 January 2016, 21:25:56 »
Heel gaaf. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst 👍🏻👍🏻
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #763 Gepost op: 28 January 2016, 23:01:15 »
Hallo Herwim
Da's een machtig mooie oersik  (y)
Past zeker tussen die andere lokjes. ;)
Groet Ed

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #764 Gepost op: 01 February 2016, 11:23:34 »
Hallo allen
Hierbij een kleine up-date van mijn gedachten gang binnen mijn opzet van mijn moduul baan.
Naast de invulling van mijn Lok Depot gebouwtjes laat ik ook mijn gedachten gaan hoe mijn stadsdeel
in te vullen, voor de broodnodige afwisseling in mijn hobby vind ik het fijn om met een paar doelstellingen tegelijk bezig te zijn.

Het uitgangspunt is natuurlijk de oppervlakte die ik heb op mijn moduul baan.

Hoewel de tekening hierboven zeer waarschijnlijk aangepast gaat worden daar ik de huizen langs het spoor wil bouwen dus de oranje
weg die aan de voorkant loopt en omhoog ging naar het stadsdeel zal verdwijnen.

Het ligt in de bedoeling om een oude stadswijk te creëren
Het stadsdeel moet een voorstelling worden van oude grauwe huizen in een voorstad waar de kolen industrie
en andere industrieën de boventoon voeren.
Daar het stadsdeel langs een spoorlijn loopt is het de bedoeling vooral een beeld te vormen van de achterkant
van de huizen die je vaak ziet als je in de trein zit.
Troosteloze panden met grote trappenhuizen bouwvallige schuurtjes en overwoekerde achter tuintjes


Bovenstaande foto heb ik geleend van een Folder van de Fa. Sporle

De huizen zullen gemaakt worden van gipsen wanden en raampartijen, gecombineerd met  Foambord en
plasticard platen.
De gipsen wanden en raampartijen zullen vervaardigd worden door gebruik te maken van gietmallen uitgebracht door
Fa.Sporle, In plaats van Foambord maak ik vaak gebruik van Blauw plaat die ik heb gevonden bij de Fa Harolds Grafik
De bewerking mogelijkheden die ik toepas bij Blauw plaat heeft bijna dezelfde methode als die je gebruikt bij Architecten karton met die verstande dat je bij Foambord geen lagen karton verwijdert.
Hoewel Architecten karton met z’n twee kartonlagen hebben soms ook een voordeel voor sommige bewerkingen.
Plasticard plaat wordt hierbij gebruikt voor bijv. balkons aan de achterkant van deze huizen.
Een balkon is in de verhouding 1:87 een zeer dun plaatje, zou ik dit van gips maken dan zal dit onherroepelijk breken bij de bewerking hiervan.

Een voorbeeld van een huis op de punt van twee straten komt in mijn ontwerp een paar keer voor.
Hieronder een voorbeeld van een dergelijk huis.


Ik zal proberen veel kleine details aan te brengen zoals bijv. elektriciteits draden die meestal vroeger op de buitenmuur aangelegd waren, muurankers, scheuren en gaten etc.

Nogmaals deze up-date is een plan van aanpak en daarbij gebruik gemaakt van wat voorbeelden uit mijn archief.
Hoop binnen kort mijn eigen bouwsels te laten zien ervan uit gaande dat ik dit niveau ook kan halen, maar ik ga m'n
uiterste best doen om dit voor elkaar te krijgen.
Ik ben erg gecharmeerd van de technieken en bouw methode van Emmanuel Nouaillier

Tot gouw
gr,
Herwim

 

« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 11:27:03 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html