Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.  (gelezen 122764 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #270 Gepost op: 15 november 2019, 16:10:05 »
Ik hoop wel dat je ergens een weerstand geplaatst hebt. Puur vertrouwen op zo'n buck-converter en de spanning bewust te laag kiezen vind ik heeel erg link.

Het hele verhaal (met batterijhouder, per stuk te knippen, buck-converter op 2,7 Volt) klinkt als een LEDstrip waarbij de stroom puur begrensd wordt door de interne weerstand van de gebruikte batterijen.

Slechst een paar tiende Volt verhoging van de spanning kan nu desastreus uitpakken!

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #271 Gepost op: 15 november 2019, 16:23:20 »
De batterijhouder gebruik ik niet, op de foto zie je de complete schakeling.  Ik gebruik in sommige wagons ook nog een toevoeging met een condensator plus laadschakeling.

De buck-converter is erg stabiel wat spanning op de uitgang betreft.  De Action leds worden normaal gesproken met 4.5 Volt gevoed (3xAA), dus er is voldoende marge.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #272 Gepost op: 15 november 2019, 16:30:17 »
De Action leds worden normaal gesproken met 4.5 Volt gevoed (3xAA), dus er is voldoende marge.
Maar is de spanning dan ook 4,5V als ze aan staan?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #273 Gepost op: 15 november 2019, 16:54:01 »
Citaat
Groets, Hans

Nu moet het toch wel duidelijk zijn. Je hebt in elk geval de varianten goed laten zien. (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Will

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #274 Gepost op: 16 november 2019, 17:10:46 »
Na de uitleg van Hans begin ik het te begrijpen.
Bedankt Hans.

Ik ga het uitproberen en zal je laten weten of het gelukt is.

Groeten Will

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #275 Gepost op: 17 november 2019, 00:41:08 »
@Hansepansje, prima uitleg, mooie duidelijke plaatjes (y)

Die setjes die zonder weerstand op batterijen werken vertrouwen inderdaad op de weerstand van de batterij (en vaak ook nog wel de draad). Als een ledjes op spanning gestuurd word dan is een kleine variatie in spanning een groot verschil in stroom. Nu zal dat misschien wel meevallen met eens stabiele buck, maar ook bij verschil in temperatuur zal de stroom aardig schommelen. Vandaar dat ik (en andere ook zo te zien) dat nooit echt een goeie oplossing vinden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #276 Gepost op: 17 november 2019, 12:14:11 »
... De Action leds worden normaal gesproken met 4,5 Volt gevoed (3xAA)...
Maar er zit ook nog een weerstandje aan de schakelaar in het batterijdoosje.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #277 Gepost op: 10 januari 2020, 09:44:23 »
Het ombouwverslag van een Marklin rijtuig (Met nog Ledprint 1.0) heeft helaas zijn foto's verloren. Bij deze het bericht opnieuw, met herstelde links.

Met wat licht in een rijtuig komt er al gauw een veel warmere sfeer op de modelbaan. Vaak zijn de ‘fabrieksledstrips’ eenvoudig aan te sluiten, maar vrij aan de prijs. Nu zijn er genoeg alternatieven, alleen moet daar vaak weer een elektronica-schakeling aan vast. Veel modelspoorliefhebbers haken hierbij weer af.

Nu is het heel makkelijk om van de welbekende zelfplakkende  5m warm witte ledrollen interieurverlichting te plakken. Om deze goed te gebruiken is een kleine schakeling nodig. Hiermee is simpel interieurverlichting in een rijtuig te bouwen. Er hoeven slechts 4 draden gesoldeerd te worden en de ledstrip in het dak te plakken.

Het printje zorgt ervoor dat de ledstrips gedimd branden, en niet flikkeren.

De hoofdvragen, wat kost dit nu ongeveer en hoe moet dit?

Vandaag laat ik zien hoe de verlichting in een wat ouder Märklin rijtuig ingebouwd moet worden. Dit rijtuig heeft geen nemschachten, oftewel stroomvoerende koppelingen worden lastig. Daarom wordt er onder dit rijtuig een sleper geplaatst.

De kosten
€3,40 aan massaveer, ledstrip en printje. En nog eens €3,- aan een Märklinsleper. Oftewel in totaal €6,40. Ten opzichte van gebruik van een ‘fabriekledstrip’ scheelt dit vaak al een euro of 10.

Het slachtoffer: Märklin 4161



Het aansluitschema, voor 2-rail en 3-rail.



Als eerste wordt begonnen met het plaatsen van de massaveer.





Afknippen op lengte.





Vervolgens het plaatsen in het Märklin draaistel. Dit is heel eenvoudig. Druk de 2 zijkanten door de ‘2 gaten’ heen. Omvouwen en klaar.







Vervolgens de massaveren omhoog ‘buigen’ zodat ze de assen gaan raken.





Niet vergeten de wielen te poetsen. Op de vorige foto's is te zien dat ze een dikke 'koek' op de wielen hebben. Dat moet eraf.



Vervolgens een draad aan de massaveer en sleper solderen. Van de plaatsing van de sleper heb ik helaas geen verdere foto’s. De sleper is er dit keer op gelijmd met wat behulp van styreen. Is wat goedkoper dan de ‘klik’ sleper.







Vervolgens de draden netjes wegwerken in het interieur. Hiervoor heb ik een gaatje geboord in de wc. Anders lopen de draden dwars door het rijtuig, persoonlijk vind ik dat geen gezicht.





Nu kan het printje aangesloten worden. Hoe de 2 draden op de 2 ingangen worden aangesloten maakt niet uit. Op de foto zijn het de soldeerpads linksboven en linksonder.



En de 2 draden erop gesoldeerd.



De ledstrip moet nog op maat geknipt worden. In dit rijtuig passen 5 stukjes ledstrip. Elk stukje is 5cm lang. Om de 5cm zijn ze inkortbaar.



Vervolgens 2 draden solderen aan de ledstrip. Volgens de NEM normering is blauw de plus en bruin de min.



De 2 draden vast solderen op het printje



Even testen voor we het gaan afwerken.



Vervolgens de ledstrip in het dak plakken. De ledstrips zijn zelfklevend.







En klaar is het rijtuig. Van beide zijden een foto.





Op dezelfde manier zijn ook deze 2 rijtuigen verlicht:







Een volgend 'slachtoffer' komt binnenkort. Dat zal een Artitec plan W worden, met Märklin 1 polige stroomvoerende koppelingen. Eveneens volg nog een schema hoe met 1 sleper, 1 polige stroomvoerende koppelingen met een functiedecoder de hele stam te schakelen.

Voor meer vragen over de printjes, stuur eens een pb'tje  ;)

Ook het ombouwverslag van een Artitec Plan W (Met nog Ledprint 1.0) heeft helaas zijn foto's verloren. Bij deze het bericht opnieuw, met herstelde links.

Al een tijd geleden heb ik toegezegd dat er nog een verslag zou komen waarbij beschreven wordt hoe het goedkope setje interieurverlichting ingebouwd kan worden uit in een Artitec plan W.

Wat is hier nu voor nodig, en wat kost dit nu ongeveer?

Voor de 2-railer:
30cm ledstrip €0,50
Een printje €2,50
2 stroomafnemers €1,-

De kosten per rijtuig bedragen dan ongeveer €4,-

Voor de 3-railer:
30cm ledstrip €0,50
Een printje €2,50
1 stroomafnemer €0,50
2 stroomvoerende koppelingen van Märklin/RTS €5,-
En per stam nog een sleper.

Voor de 3-railer bedragen de kosten dan per rijtuig rond de €8,50 per rijtuig.

Zelf ben ik een 3-railer, oftewel het rijtuig wordt dan ook omgebouwd voor 3-rail. Op dit rijtuig komt geen sleper, die zit al op een ander rijtuig van de stam waar dit rijtuig in komt te rijden. In het verslag beschrijf ik ook de methode voor de 2-railer.

We beginnen eerst eens met een gestripte Artitec plan W, en de benodigde onderdelen. Voor het plaatje liggen de onderdelen voor de 2-railer en de 3-railer er.



De onderdelen die ingebouwd moeten worden uitvergroot.

   

Ledstrip en de Märklin/RTS koppelingen



Stroomafnemers



We beginnen met de stroomafnemers op het draaistel te plaatsen. De 2-railer moet beide draaistellen voorzien van een stroomafnemer. Bij de 3-railer is 1 draaistel voldoende.

De standaard stroomafnemers zijn te lang en moeten ingekort worden. Ze moeten de as kunnen raken en kunnen daar dus ingekort worden. Zie hiervoor de rode lijn. Om de stroomafnemer in het draaistel te lijmen moeten de zijflappen ook ingekort of verwijderd worden. Zelf heb ik ze verwijderd. Zie hiervoor de blauwe lijnen.



Vervolgens is het verstandig om op de uiteinden van de stroomafnemers er een ‘putje’ in te drukken. Dit zorgt voor beter contact op de as en verlaagt de weerstand waardoor de as soepeler loopt. Zelf doe ik dit altijd met een kruiskop.



Daarna dient de stroomafnemer gebogen te worden zodat hij op het draaistel gelijmd kan worden.





Nu is het nog een kwestie van wielen terugplaatsen en er een draad aan solderen. Zorg wel voor voldoende lengte!







Aangezien er naar mijn mening geen juiste plek is waar de draden langs kunnen om in het rijtuig te komen heb ik besloten om een aantal gaatjes te boren. De gaatjes zijn bij mij 1,5mm.

Linkerkant





Rechterkant



Vervolgens ook aan beide zijden 3 gaatjes door 2 banken en de wand.





Dan is het een kwestie van aan beide zijden de draden er door heen te voeren.

Voor de 3-railer worden nu ook de koppelingen belangrijk. Aan beide zijden moet er een draad door de nem schacht en de andere uiteinde het interieur.

 







De draad die door de Nem schacht steekt wordt gesoldeerd op het lipje van de koppeling. Een 3e handje om de koppeling vast te houden kan hierbij zeer nuttig zijn.



Vervolgens de koppeling in de schacht plaatsen. Dit moet met beleid gebeuren.



En dan zijn nu alle draden binnen. Nu kan het interieur en de kap weer worden bevestigd.





Vervolgens de ledstrip in het dak plakken.





En dan nu de aansluitingen op het printje. Aan de zijde waar GEEN + en – staan zijn de ingangen.

Voor de 2-railer moet op de ene aansluiting het ene draaistel worden aangesloten en op de andere het andere draaistel.

Voor de 3-railer moet op de ene aansluiting het draaistel worden aangesloten, en op de andere de draden van de koppelingen en eventueel de sleper.



Soldeer vervolgens een draad van de plus van het printje naar de plus van de ledstrip, en van de – van het printje naar de min van de ledstrip. Zelf gebruik ik blauw voor de + en bruin voor de -.



En dan nu eerst testen of de ledstrip ook brand.





Het lijkt vel, maar dat valt ontzettend mee als het rijtuig dicht zit. Een ledstrip die brand is moeilijk op de foto te krijgen.
Dan moeten nu nog de draden en het printje een beetje fatsoenlijk weggewerkt worden zodat er niks meer van te zien is als het rijtuig weer dicht zit. De draden doe ik met wat tape, en het printje zit dit keer vast met dubbelzijdige tape.



En dan het bewijs dat het printje niet te zien is, tenzij men richting het plafon kijkt.







En de sfeer plaatjes. Een aantal poppetjes zullen nog eens volgen. Alleen moet ik nog zoveel rijtuigen bevolken dat ik nog een paar duizend poppetjes nodig ben…..






Als nog iemand vragen over de inbouw heeft, stel ze gerust.

Vragen over de printjes? Stuur hiervoor maar een persoonlijk bericht of een e-mail.

Binnenkort komen de schema's hoe een complete stam geschakeld kan worden met een functiedecoder.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 10:12:51 door Wijbe »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #278 Gepost op: 24 september 2021, 12:15:15 »
Nu de donkere dagen en het knutselseizoen weer aankomen wordt binnenverlichting in je modellen nog interessanter.

Toen dit draadje 8 jaar geleden startte had ik niet gedacht dat het idee zo veel navolging zou krijgen en zelfs professioneel zou worden opgepakt door de ontwerpers van de LED-aansturingsprintjes, Wijbe en Rauke. Ze hebben er nu zelfs een website aan gewijd:  https://shop.lightmytrain.com/about.  Puur als tip, ik heb geen aandelen hoor 😁
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

ReneH0

  • Gast
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #279 Gepost op: 11 augustus 2022, 14:27:40 »
@sneek: Bedankt voor de tip, daar ga ik zeker wat printjes bestellen!

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #280 Gepost op: 18 september 2022, 15:17:12 »
Weer een paar rijtuigen voorzien van interieurverlichting en reizigers.

De Roco Ick's zijn heel eenvoudig te voorzien van interieurverlichting.

Trek de vouwbalgen eruit, schuif het dak eraf. Met een telefoon tool haal ik de kap los van het onderstel.





De rijtuigen zijn al voorzien van stroomafname. Kwestie van een aantal draden eraan solderen. Het ene draaistel neemt stroom af van de linker rail, de andere van de rechter rail. Het betreft  dan ook een 2-rail rijtuig, ondanks je marklin c-rails ziet 😉





Figuren erin plakken. Dat doe ik met Krystal Klear.





Dan de ledstrip aan de Ledprint solderen. ( + aan +, - aan -) en de stroomafname aan de in.







Even testen voordat het rijtuig weer in elkaar komt.



Stukje dubbelzijdige tape in de wc, ledprint erin en dan de kap weer dicht. Ledstrip plakken in het dak.




Draden fixeren met stukjes hobby tape.



En dan zijn er weer 2 rijtuigen voorzien van interieurverlichting.








Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #281 Gepost op: 18 september 2022, 15:28:43 »
Hoi!

Ik zou zelf de verlichting iets langer houden.
Je ziet nu dat de balkons best donker zijn, terwijl die juist goed verlicht zijn in t echt.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #282 Gepost op: 18 september 2022, 15:32:42 »
even een vraag waar kan ik de printjes kopen voor 2,50

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #283 Gepost op: 18 september 2022, 17:22:51 »
Ik zou zelf de verlichting iets langer houden.
Je ziet nu dat de balkons best donker zijn, terwijl die juist goed verlicht zijn in t echt.

Ik heb het ide dat het donkere balkon niet aan de lengte van de ledstrip ligt, maar aan het dichte plafond van het balkon. Daardoor kan een led-je op die plek het balkon niet verlichten. Een oplossing kan zijn om een gaatje te boren op de plek van het led-je boven het balkon.

Martijn

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #284 Gepost op: 18 september 2022, 17:58:06 »
even een vraag waar kan ik de printjes kopen voor 2,50
klik 10 stuks voor 30, 4 stuks voor 16.


Hoi!

Ik zou zelf de verlichting iets langer houden.
Je ziet nu dat de balkons best donker zijn, terwijl die juist goed verlicht zijn in t echt.

Ik heb het ide dat het donkere balkon niet aan de lengte van de ledstrip ligt, maar aan het dichte plafond van het balkon. Daardoor kan een led-je op die plek het balkon niet verlichten. Een oplossing kan zijn om een gaatje te boren op de plek van het led-je boven het balkon.

Martijn
Dave en Martijn, jullie hebben gelijk. De balkons zouden eigenlijk ook verlicht moeten worden. Wat Martijn beschrijft klopt. Er zit een flink stuk plastic van de kap boven de balkons, terwijl er wel led's boven zitten. Hier zou een gat in kunnen worden geboord, of het plastic wegsnijden.