Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.  (gelezen 123239 keer)

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #210 Gepost op: 18 januari 2017, 17:52:50 »
Zeer goede ervaring met Hüfing Tronic ledstrips http://www.hufing-tronic.de/


rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #211 Gepost op: 09 april 2017, 03:40:33 »
Kost dat?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #212 Gepost op: 09 april 2017, 09:02:50 »
Staat er toch bij?

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #213 Gepost op: 09 april 2017, 10:58:52 »
 ;D
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #214 Gepost op: 10 augustus 2017, 17:07:25 »
Omdat ik recent ook weer lekker met binnenverlichting aan het knutselen was, trok dit draadje m'n aandacht.
Het begon inderdaad lekker simpel met een ledstrip, diode(brug) en condensator. Gewoon 'plat' spanninggestuurde leds, waarbij de stroom door de serieweerstand wordt begrends. Dit principe heb ik ook regelmatig gebruikt. Ook wel eens een stroomsturing middels emittervolger gedaan, zoals geloof ik Timo ergens uitlegt.
Gaandeweg zie ik echter mooie smd printjes langskomen. Daar wordt het wel mooier van!
Alleen blijft het dan jammer om gewoon spanningsturing te blijven toepassen en vermogen te verstoken in de serieweerstanden, en daarmee onnodig grote condensatoren te gebruiken met weinig effect. Het topic gaat toch over wagonverlichting en niet wagonverwarming?  ;)

Onlangs stuitte ik op dit youtube filmpje.
Een prachtig systeem: niet al te complex, mooie 'proportionele' verlichting (dus geen rondrijdende schijnwerpers op je baan), hierdoor een zeer beperkt stroomverbruik en daardoor in staat om langere spanningsonderbrekingen te overbruggen. En voor mij belangrijk, dus last but not least: Geschikt voor N-spoor!

Inmiddels heb ik hiermee een aantal wagons uitgerust en ik ben zeer enthousiast!
In een personenwagon N-spoor van 16 cm heb ik 7 leds ingebouwd, die samen 2,1 mA (jawel, geen typefout, dus 0,3 mA per led) gebruiken. In combinatie met een 220uF condensator kan hiermee een spanningsonderbreking van ongeveer een seconde worden overbrugd zonder dat de verlichting dimt.

Dus als je eens iets wilt proberen met mooi resultaat...!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #215 Gepost op: 10 augustus 2017, 18:55:28 »
@Hansepansje
De LM334 is inderdaad wel een leuke chip. Grootste voordeel is denk ik wel dat het een package is waar je makkelijk aan soldeert.

In het verleden inderdaad geëxperimenteerd met constant current bronnetjes door middel van emmitter volgers. Dit werkt ook erg goed en kan met een printplaat ook heeeel erg klein gemaakt worden. Maar het is wat lastig om het free-bug-stijl te doen.

Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat 10mA mooi was voor een 30cm rijtuig met 18 ledjes. Maar dit was wel met een ouder type led (3528), denk dat je met de huidige nog wel af kan met minder. Bijvoorbeeld met 5630.

Alleen een ding wat ik een groot nadeel van de setup uit het filmpje vind is dat je weer losse ledjes aan het solderen bent. Dit in het verleden wel gedaan maar juist de led van rol maakt het zooooooo makkelijk. En dat gedoe over wagonverwarming is aardig onzin ;) Door de lage stroom verstook je amper wat in de weerstanden. Snelle rekensom geeft P = R x I2 = 150Ohm x (10mA / 6)2 = 0,4mW per weerstand. Totaal dus 2,4mW aan het verstoken in de weerstanden. Dat neem ik graag voor lief als ik daarmee strip kan gebruiken in plaats van zelf solderen. En als je dat nog te veel vind kan je ze ook nog overbruggen mits je dus met constante stroom stuurt.

Serie of parallel is een beetje een afweging die ik eigenlijk nooit volledig doorgerekend heb... Vooral eigenlijk door het gebruik van strips. Analoog is het in serie zetten in ieder geval niet handig doordat de drempelspanning dan aardig hoog logt. Digitaal is dit alleen geen probleem. Dan is het vooral de afweging dat je bij serie minder stroom gebruikt in totaal maar de buffer aan spanning wordt er minder van. Optimum ligt denk ik in het midden ;D

En hebbende over digitaal, daar is het wel handig om een laad-weerstand in serie te hebben met de condensator omdat boosters (en decoder uitgangen) het niet zo leuk vinden om in één keer een berg condensatoren op te laden.

Absoluut niet het afkraken van deze methode (y) Grote voordeel van stroom sturen (of dat nu met een transistor of de LM334 is, ) is dat het licht echt constant blijft. Zowel bij verschillende baanspanningen als bij een onderbreking. Waar je bij spanningssturing je de ledjes wat ziet dimmen. Ja, de ledjes geven dan wat langer licht maar je zit het dimmen en bijladen waar je dat met stroomsturen niet ziet. De LM334 is ook prima te gebruiken met ledstrips (mits zoals altijd met strips je digitaal rijdt). De "stookkosten" in de weerstanden zijn dus minimaal ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #216 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:48:46 »
Als het over verwarming gaat maakt het niet uit of je weerstanden gebruikt of de LM 334. Want dat is ook maar een lineaire regelaar waarin de overtollige warmte wordt opgestookt. Als je die opwarming tot het minimum wil beperken dan kan je beter zoveel mogelijk leds in serie zetten.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #217 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:01:58 »
Toch even snel berekening gedaan op een kladblaadje :angel:

Stel, we hebben een baanspanning van 16V en tot daar wordt de condensator opgeladen. Voor de leds ga ik uit van 2,8V naar eerdere meting.

Voor de LM334, volgens de datasheet heeft deze minimaal 1V nodig om te kunnen werken. (Komt ook overeen met minimale spanning van 5V uit het filmpje. 2,8V (led) + 1V (LM3324) + 1,2V (diodes) = 5V) Dus de minimale spanning voor het geheel is dus 2,8V + 1V = 3,8V. Er is dus 12,2V aan buffer in de elco.

Voor drie in serie + weerstand (spanningsval 150Ohm x (10mA / 6) = 0,25V)  met de transistor (spanningsval 0,5V) geeft 3 x 2,8V + 0,5V + 0,25 = 9,2V. Blijft er 6,8V buffer over.

We hoeven geen tijd te berekenen aangezien tijd lineair met de stroom is waarmee een condensator ontladen wordt. 8) Dit betekend ook dat als we per led dezelfde stroom gebruiken in beide gevallen de leds parallel 3 keer zo veel stroom vragen. Oftewel, we mogen uitgaan van effectief een buffer spanning van 1/3.

Dat geeft bij een baanspanning van 16V dus effectief 12,2V / 3 = 4,1V over voor parallel en 6,8V voor drie in serie + weerstand. De drie in serie branden dus 1,5 keer zo lang op dezelfde condensator (of hebben genoeg aan 2/3 condensator waarde). Dit komt door, zoals Klaas al aan draagt, de LM334 de boel ook maar lineair verstookt en doordat de stroom 3 keer zo hoog is ook 3 keer zo veel verstookt. Grote voordeel van parallel is dan wel weer dat het dus al werkt vanaf een lagere spanning. Belangrijk bij analoog (y), onbelangrijk bij digitaal. ;D

Voor een spanning van 12V komen beide oplossingen ongeveer net zo goed uit de bus.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #218 Gepost op: 08 december 2017, 08:16:36 »
Voor wie eens nieuwsgierig is naar onze manier van interieurverlichting inbouwen aan de hand van de ledrollen: Morgen staan we op Houten digitaal met een demo-stand.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #219 Gepost op: 08 december 2017, 09:35:23 »
En waar vinden we jou in Houten?

Mvrgr Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #220 Gepost op: 08 december 2017, 10:00:01 »
De 'digitale' hal, tegen de muurzijde

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #221 Gepost op: 12 december 2017, 19:43:08 »
Recentelijk heb ik een aantal N-spoor rijtuigen voorzien van de LM334 schakeling uit het filmpje wat Hans onlangs gepost heeft.

Ik heb daarbij een SMD tantaal elco van 220uF gebruikt met een toegevoegde laadweerstand van 100 ohm.
Bij het inschakelen vermijd je hiermee een stroompiek. 
Parallel aan de weerstand een 1N4148 diode t.b.v het ontladen over de LEDs.  Vervolgens nog een 16V zener over de elco. Zelf heb ik een baanspanning van 15V, maar een extra beveiliging in de vorm van een diode kan geen kwaad.  Zie hiervoor ook de website van 1001-digital.de   https://www.1001-digital.de/pages/basteln-bauen/elektronisches/anleitungen/pufferschaltung-fuer-16-v-smd-kondensatoren.php

Ik moet zeggen, de resultaten zijn verbluffend, ook bij het parallel schakelen van de LEDs. Geen enkele flakkering meer.
Blijkbaar is 220uF voldoende en is een hogere buffercapaciteit niet echt nodig.
Zelf solderen van deze constructie zie ik niet als een nadeel. Door de opstelling, waarbij de LEDs naar boven schijnen tegen een reflecterend dak, krijg je wel heel mooi gelijkmatig licht.


Groeten,
Pieter



Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #222 Gepost op: 13 december 2017, 14:22:32 »
Helemaal goed Pieter!
Ik heb ook het volgende projectje op stapel staan met deze schakeling: 4 Umbauwagen. Zoalsje al schrijft, met een 220UF/16V kom je al een heel eind.
SMD tantaal elco's is idd het kleinste wat er te krijgen is. Alleen wel goed uitkijken dat je ze niet omgepoold aansluit!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #223 Gepost op: 13 december 2017, 14:44:08 »
Maar tantaal elco's van 220 uF zijn er niet voor 16 V,  dan moet je al 2x 100 uF nemen en die kosten al gauw 2,50/st, wordt het wel duurder van.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1809
Re: LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken.
« Reactie #224 Gepost op: 13 december 2017, 15:11:02 »
dan gebruik je toch een SMD 220 ùf 35 volt. Of de 16 volt versie.
Greetings,salutations,groetjes,