Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 32164 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #15 Gepost op: 03 oktober 2013, 12:55:34 »
Umm ik bouw op lange donkere winteravonden   :P , die boeken zijn voor in wachtkamers, op vakantie en als naslagwerken.

Nog iets, misschien wat off topic, maar met meer dan voldoende verwantschap; heeft iemand plaatjes of tekeningen van Oud Hollandsch NSch-loc- / stookgereedschap? Ik bedoel, een stoomloc heeft een stoker / leerling om oa kolen te scheppen, maar er zijn maar weinig NS-kolenschoppen ( lang of kort) in 1/87 beschikbaar. Willen we iets gaan gebruiken, dan graag 'vorbildgemäss' en niet Duits ofzo  ;D . Hetzelfde geldt voor de stookhaak, de tweetand, de uithaalschep, smeerkan dat soort dingen.
Dan kunnen we de Preiser-katalogus gaan doorsnuffelen of er iets is wat er voldoende op lijkt om ermee door te kunnen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #16 Gepost op: 03 oktober 2013, 13:42:40 »
Gert,

Je kwam zelf al (via PB) met deze voor de stookschep. Kapitein Kniesoor heeft ooit op een verloren uurtje z'n boekenkast eens doorgespit op zoek naar een foto van een NS stookschop (wil die zelf hebben voor z'n ander hobby) en eigenlijk niets gevonden. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een foto van een reserveschop achterin de railing van een 6300. Die twee vormen komen wel overeen en sluiten wel aan bij de div. scheppen die bij de SHM op zolder als reserve staan. Mijn Richard Carter stookscheppen (en alle UK stookscheppen) met een T-vormig handvat. Nederlandse stookschoppen hadden een gesloten houten D handvat. Hetgeen overeenkomt met je foto.

In de UK is het gebruik van verschillende lengtes steel handig / aan te raden. Je wilt in principe een relatief lange steel (dit maakt de balans beter) echter ........ op sommige Engelse loc's is e.a. zo verdraait krap dat je met een standaard (24") schep domweg niet uit de voeten kan en moet gaan werken met een 22" steel. Bij de SHM gebruik ik een 24" steel, maar ik ben linkshandig en dan gaat het. Veel rechtshandige collega's gebruiken een 22" steel omdat ze anders klem komen te staan. Ik vind 22" niet prettig omdat ik dan meer kracht op de handvat kant moet  zetten om e.a. in balans te houden (je tweede hand zit net nog op de steel voor het blad en die fungeert als balanceerpunt)

Er is standaard een schep op iedere lok aanwezig echter, echter .....  de kwaliteit van dat ding  :-\. Dus iedere stoker had (en soms heeft) gewoon z'n eigen schep, die hij veelal precies naar zijn eigen wens had vormgegeven. Het klinkt overdreven, maar als je dagelijks een paar ton kolen over dat ding heen hebt vliegen geldt echt: alle kleine beetjes helpen en "the devil is in the details".
Als voorbeeld: De Richard Carter scheppen zijn "af fabriek" een beetje hol (zijn van oorsprong graanscheppen oid). Het is minimaal, maar de holling is in het midden ongeveer 7-8 mm. Voor een stookschop wil je een vlakke onderkant, dus ik heb veel RC scheppen even onder de pers gelegd en vlak gemaakt. Dat maakt verschil, zelfs zoveel dat ik beweer dat ik geblinddoekt het verschil kan voelen.

Stookhaak, twee/drietand zijn redelijk universeel en ik heb tussen de Duitse en  Engelse varianten nooit zo veel verschil gezien dus ik vermoed dat de Nederlandse daaraan gelijk waren. Gewoon rond staf met een smeedijzeren oog en tanden.

Over de vuurschop later meer. PC's zijn klaar met installeren / updaten, dus even weer aan het werk  :-[

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2013, 20:30:06 »
Nog even verder over stookgereedschap:

Wat je verder nog mist (voor op de tender) is de vuurschop. Ik weet even niet hoe het zat bij loc's met een kantelrooster, maar in ieder geval bij loc's met een vast rooster is een vuurschop verplicht.
  • in eerste instantie om bij einde dienst het vuur er grotendeels uit te kunnen scheppen (beetje laten liggen om daarna het vuur weer te kunnen opbouwen)
  • verder om in geval van "gedoe" (niet werkende injecteurs / voedingspompen ed) het vuur uit te kunnen scheppen

De eerste variant is al niet fijn. De tweede is echt een kwestie van blik op oneindig en verstand op nul. De motivatie bij deze klus komt vanzelf. Je bent namelijk als stoker die eerste die het hoort als de ketel BOEM doet  :-\ Bij de eerste variant weet je van te voren dat het gaat gebeuren dus kan je het vuur gewoon zo ver als mogelijk afbouwen.

Bij de SHM begin ik met dat afbouwen al in Zwaag, in de zin dat ik dan begin met het water van (in de buurt van) onderin het glas naar boven te halen. Bij de Provinciale weg gaan de laatste grote scheppen er in, bij Wabestraat nalopen en evt een dun schepje er overheen. Bij de Liornestraat gaat de laatste schep(pen) de kist in en begin ik met de vloer aanvegen en gaat het schuifje van de kolenbunker dicht. Bij de Koepoertsweg met de vuurschop het vuur doorhalen / rechtleggen en daarna verder afblijven en oplaten branden. Dan hou ik voor de loods na kolen en water nemen uiteindelijk een paar scheppen "vuur" over. Bij de SHM gaat na einde dienst het vuur er uit. Bij de NS bleef er altijd een klein vuurtje liggen 's nachts (nachtstoker)

Vuur uitscheppen in geval van gedoe is NIET fijn. Dan heb je een pak vuur liggen en dat moet er dan PDQ uit. Veelal is dat ook nog eens een keer onder gespannen omstandigheden. Kortom het beste om mis te houden. Echter de vuurschop moet er wel op berekend zijn om 1 - 2 kruiwagens withete kolen uit de kist te kunnen scheppen. Het blad van deze schop is dan ook DIK, meestal in de orde van 10 mm en bij voorkeur "redelijk groot". Je wilt het vuur er niet met een theelepeltje uithalen

Bij loc's met een kantelrooster kan je zonder vuurschop al zou ik het bij sommige locs die een enkel kantelrooster hebben (3700 ??) liever niet zonder doen. Indien om wat voor domme reden je enkele kantelrooster vast zit kan je zonder vuurschop goed de bietenbrug op gaan. Bij loc's met een dubbelrooster (zoals BR standard's  bijv.) zou ik het wel zonder vuurschop durven, maar of het praktijk was: ik durf het niet te zeggen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2013, 20:52:49 »
Hou je nog over de lengte en vorm van het stookgereedschap:
  • De steel bij voorkeur zo lang mogelijk
    • de vuurschop, stookhaak, 2/3 tand moet vanuit de vuurdeur helemaal naar voorin het rooster kunnen
    • je wilt je handen zo ver als mogelijk van het vuur weg hebben
  • De steel zo kort mogelijk
    • je moet het k-ding wel ergens kwijt kunnen zonder dat die in de weg ligt
    • hij moet omdraaibaar zijn zonder dat je in het profiel van het andere spoor komt of de waslijn raakt (de beugel ;))
    • zo kort mogelijk omdat e.a. anders dieplood gaat wegen
Kortom stookgereedschap zo kort als een stookschep zal je zelden tegen komen, maar stookgereedschap langer dan van de voorkant van de vuurkist naar het midden van het machinistenhuis zal je ook zelden tegen komen

Meestal is het stookgereedschap oorspronkelijk recht. Tenzij een of meerdere kromming nodig is om de moeilijke hoeken te bereiken, maar dat heeft dan het nadeel dat de opbergbaarheid er niet beter op wordt.

Echter helemaal recht is alleen nieuw stookgereedschap. De combinatie van
  • warmte - hitte
  • lengte
  • gewicht
  • uitgeoefende kracht tijdens gebruik
maken dat al het gereedschap binnen no time een goede imitatiepoging tot wokkel gaat doen. Uiteindelijk wordt het dusdanig krom dat je een plek moet opzoeken om e.a. weer een beetje in het fatsoen te buigen, maar echt zal het nooit meer worden.

Tenslotte het belangrijkste stookschop:
een paar redelijk schone handen ZONDER handschoenen. Echte stokers hebben hooguit een dotje (poetskatoen) in hun zak of handen. Zodra je iets vets hebt beetgepakt: handen afvegen aan het dotje of lapje. Ga bij voorbeeld NOOIT met vette handen een HSB loc op. Als die mannen koppelen (is vet) doen ze handschoenen aan, maar die gaan uit voordat ze de handrail van de loc beetpakken. Met vette handen naar boven klimmen is NOT done!

Als je goed stookt ben je dusdanig snel weg bij de vuurmond dat je nauwelijks de kans krijgt om je handen te verbranden.

Zo nu gaat Kapitein Kniesoor even rustig aan zijn pijpje lurken en ik nog een beetje aan m'n treintjes knutselen, blijmoedig op weg naar mijn eigen ondermaatse <50%

PS foto's van dit alles: moeilijk, moeilijk, moeilijk. Met dank aan dat vermaledijde 3/4 voor schot en een totale negering van de dagelijkse trivialiteiten.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2013, 22:52:02 »
Prima verhaal Paul, met dat in het achterhoofd snap ik veel meer. Blijft over de behoefte aan foto's maar dat wordt dus lastig. Ik ga ook eens kijken in de diverse boekwerken. Ik ben er van overtuigd dat jij deze ook in de kast hebt staan, maar toch.zo weten we dankzij Dido dat er haken in de tender van de serie 3700 aanwezig waren, wie weet of er nog een foto opduikt waarbij deze haken gevuld zijn . Aan de andere kant, als niemand het nog weet dan kun je het moeilijk fout doen maar het moet wel een beetje aannemelijk zijn.
Bedankt, ik ga ook verder met foto's kijken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #20 Gepost op: 03 oktober 2013, 23:14:37 »
Ben vergeten een lijstje te maken wat er nu allemaal aan boord moest zijn volgens mij
  • eentand (gepunt uiteinde)
  • 2 of 3 tand
  • beitel (breed uiteinde), om onder slak te kunnen komen
  • slijs, soort krabbertje, kan maar hoeft niet. Gebruik je meestal om de asla leeg te trekken, dus die hoort meer in het rek op het depot thuis. Kan wel handig zijn om de vuur naar voren of naar achteren te trekken
  • vuurschop
Volgens mij heb ik het zo wel een beetje qua lang spul wat je in h0 zichtbaar hebt. Je wilt ook niet te veel aan boord hebben, want je hebt maar beperkt ruimte en je moet altijd net de onderste hebben. Voor de rest gaat te veel zooi ook weer allemaal rammelen en klapperen, dus hoe minder je aan boord hebt ....

Verder zou je dus ook nog ergens de reserve stookschop ergens neer kunnen leggen. Bij de NYMR kieper ik de vaak achterop, dan heb ik hem bij de hand indien de kolen naar voren moeten en kan de gewone schop beneden blijven.

Ik moet eens kijken of er in de 3700 - 2100 - 1700 boeken nog een inventarislijst staat waaruit ik wat kan opmaken.

Bij de SHM 5 gaat de reserve schop onder de vuurschop die op de waterbak ligt. Daar ligt die dan mooi klem en ligt die bij de hand als je de kolen in de bak moet doorsteken. Een goede stoker is lui en denkt voor. Z'n gewone werk is al inspannend genoeg

FYI de oliekan (" het jachtgeweer") stond volgens meestal ergens in het machinistenhuis. Die was te kwetsbaar om op de tender te hebben

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #21 Gepost op: 03 oktober 2013, 23:18:29 »
Een reserve schop hmmmmm  :D Achterop, hè.....
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober 2013, 23:26:16 »
Waar je maar wilt, als die maar zo ligt dat die er niet afstuiterd ed.

Zal dat plaatje van die 6300 nog wel opduiken met die reserveschop achter de railing

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #23 Gepost op: 03 oktober 2013, 23:36:24 »
Die haken zijn volgens mij origineel. De ogen van je stookgereedschap gaan over de haak aan kant van het machinistenhuis. The business end ligt dus naar de achterkant van de tender. Op die manier kan je het koude oog / handvat zo pakken en loop je niet het risico je te branden aan het hete business end.

Ergens in "woefelend" staat een verhaal dat een machinist tijdens het terug leggen aan de mouw van de stoker trekt en zegt: "tegentrein" . Dit dus om te voorkomen dat de tegentrein het uitstekende stookgereedschap raakt en die uit de handen van de stoker slaat, met alle gevolgen van dien.

Bij de 6300 en/of 3900 ook ging een deel van het stookgereedschap in een koker die schuin naar onderen liep vanaf het machinistenhuis. Daar paste dus geen vuurschop in, maar de vraag is dus of ze die bij zich hadden omdat deze loc's een kantel/valrooster hadden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #24 Gepost op: 03 oktober 2013, 23:47:55 »
En dan komt matroos kniesoor nog even naknetteren.

Qua locs met valrooster
Ik heb alleen maar gewerkt op locs met valrooster. Die dingen zijn best betrouwbaar. Ik heb nog nooit gehad dat een valrooster niet werkte, en zelfs dan kun je altijd nog een paar vuurstaven er uit trekken in geval van nood. Een vuurschop is niet aanwezig op de locs hier. Het as wordt hier met de stoothaak in het valrooster geharkt. Opzich geen lastig klusje. Bij ons gooien we trouwens wel goed de stoothaak door het vuur, maar we laten de laatste restanten op het rooster uitbranden, de volgende ploeg mag het laatste lossse as er voor hun dient uithalen. Kwestie van andere gewoonten/omstandigheden.

Ik heb bij de bouw van mijn 5300 een paar stookgereedschappen gemaakt. Dit is grotendeels gebaseerd op een foto van de 5303 op pagina 279 van vervlogen stoom, waar delen van de door Paul genoemde artikelen mooi zichtbaar zijn.
Hieronder een foto van wat ik ervan heb gebakken:

In een poging om de loc wat meer "bewoond" te laten lijken heb ik ook een aantal stukken gereedschap gemaakt die met wel elke dag gebruikt, maar die haast nooit in model worden gezien:

Op die foto zijn op de waterkast aan de stokerszijde de vuurschop en daaronder de stoothaak te zien, en zit de kolenschop op het bekende plekje. De vuurschop moet trouwens nog wat zwarter op die foto. Zoiets blijft niet lang glimmen in een vuurkist.

mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #25 Gepost op: 04 oktober 2013, 00:03:44 »
Nou, een eerste rondgang door 3 boeken levert flink wat op!
Een aantal locs serie 3700 hadden aan de linkerzijde van de tender een stel haken waar nog wel eens wat gereedschap aanhing. Zie bv boek 3700 de blz 83 onder, 110 midden, 127 onder, 134, 143, 146.
Aan dieZelfde linker zijkant van de 2100-tenders hing ook wel eens iets,zie 2100-boek blz 73, 78 en 99.
Door naar de serie 6100. Doordat dit een tenderloc is, ligt er niks op de tender, maar des te meer op de linkerwaterkast; zie blz 38, 59 en 74 voor een stookhaak / eentand ( of een beitel, die haal ik in mijn onkunde even door elkaar ) en blz 77, 123, 136 en138 voor schoppen met lange en korte steel. Blz 80 is helemaal een mooie prent; er staat losjes een stokschop aan de achterzijde van de loc geparkeerd,vol in beeld.
Naar blijkt voldoende beeldmateriaal, maar een twee- of drietand heb ik nog niet gezien. Maar die hangt dus ook niet aan de buitenzijde van een loc.

EDIT: vervlogen stoom blz 151 laat linksonder misschien wel een aardige tweetand zien.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 00:25:51 door Gert Arkema. Reden: weer wat gevonden »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2013, 00:30:03 »
Bedankt voor het spitwerk. Ga ik zeker bekijken. Net door het Utrechts Archief gefladderd en je raad het nooit ...........

3/4 voor  >:(.

Bijna allemaal, qua detailopnames dus hopeloos. Zit me zo langzamerhand toch echt eens af te vragen of ik niet eens een collectie (Derens / de Pater / Overbosch / oid) volledig moet doorlopen op de NIET standaard platen . Volgens mij moet daar HEEL veel leuks in zitten. De 3/4 voor ken ik nu wel

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2013, 00:43:40 »
En dan komt matroos kniesoor nog even naknetteren.

Het as wordt hier met de stoothaak in het valrooster geharkt. Opzich geen lastig klusje. Bij ons gooien we trouwens wel goed de stoothaak door het vuur, maar we laten de laatste restanten op het rooster uitbranden, de volgende ploeg mag het laatste lossse as er voor hun dient uithalen. Kwestie van andere gewoonten/omstandigheden.
Dat is dus heel afhankelijk van de soort en kwaliteit kolen. Toen ik in 80/81 bij de SHM begon hadden we nog kolen die echt goed konden slakken (inderdaad van die venijnige blauwe vlammetjes in je vuur). Toen ik in '02/'03 terugkwam hadden we kolen die relatief lang bleven branden en nauwelijks slak gaven. Op een gegeven moment kreeg we partijen die ineens aanzienlijk meer / makkelijker rookte (smoke does not make steam  >:() De huidige (Poolse) kolen branden slakvrij maar vallen na het "bloemkolen" heel vlug uiteen en zijn kort daarna ook ineens verdwenen.

Rick heeft het dus over kolen die als residu enkel as geven. Kortom kolen, zijn kolen, zijn kolen, maar het (ver)brand allemaal anders. Dus ook dat vertaald zich naar het stookgereedschap dat je bij je hebt

De kolen van de Nederlandse mijnen was niet het meest briljante spul en soms (in hoog conjunctuur) waren goede kolen domweg te duur voor spoorweg gebruik. Ik weet niet meer hoeveel procent van de Nederlandse steenkoolproductie door de NS werd gebruikt, maar dat was aanzienlijk (10 - 20 % staat me bij)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2013, 05:35:49 »
Kleine torretjes kunnen erg leuk zijn, en soms zijn ze ook nog eens handig. Op een 8200 kun je niks netjes buiten zicht op de waterbakken leggen, dus dan maar op de voetplaat 8)

Een paar bruikbare plaatjes van HUA

Op de zadeltank lijkt een eentand te hangen op de hijsogen, en op de voetplaat is een mooie stoothaak te zien.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162312

Weer een stoothaak en een eentand, plus wat waarschijnlijk een drietand is die lekker krom is
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162313

Weer hetzelfde idee, met een goed voorbeeld van de handvat van een stuk lang stookgereedschap dat achter de zadeltank uitsteekt
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162311

Hier ligt op de voetplaat een mooie vuurschop:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162310

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2013, 06:02:33 »
Wij hebben ook een seizoen met kolen van de kwaliteit "bagger" gestookt. Het was zo slecht dat de meester, een ex stoommachinist uit het stoomtijdperk opmerkte dat "vroeger stookte men hier alleen maar met zachte steenkool, en daar kon je als je dat wou dikke zwarte rookwolken mee maken net als een oliestook loc. Met het spul in deze tender kun je dat niet eens doen" en ook het blauwe vlammetje begon men ook goed te kennen. Daar kon men nog best mee overweg met de hier normale procedure. Gewoon losbikken met de stoothaak en dan de losse rotzooi in het gat duwen. En als je hard, koud spul hebt, hark ondersteboven en stuiteren.

Maarrrrr, in Nederland kan men best een andere manier van aanpak hebben gehad, al denk ik niet dat een modelbouwer de staat binnenin de vuurkist gaat nabouwen.

mvg,
Rick