Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:50:55
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:45:00
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps  (gelezen 25833 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #60 Gepost op: 18 augustus 2012, 10:42:44 »
Rick,

Mooi! En is deze al zwart en groen? En niet te vergeten lekker poetsen op al het blank messing  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #61 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:34:53 »
Zwart, ja. Goen, nee.

Dit weekend heb ik tussen andere dingen door de loc van de eerste lagen verf voorzien. Helaas bleek het al een paar jaar oude potje groen te klonterig te zijn, dus moet ik eerst week langs de hobbywinkel voor een nieuw potje. Wel is een groot deel van het zwart gedaan en de bufferbalken zijn ook al rood.

Zoals de foto laat zien ben ik ook al hier en daar bezig geweest met een penseel: De zwarte delen van de bufferbalken, een aantal onderdelen op het ketelfront en op de rookkast. Sommige onderdelen die alleen zwart zijn zitten ook al in de vernis om de lak te beschermen.
Hopelijk kan ik volgend weekend weer verder....

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #62 Gepost op: 06 september 2012, 12:38:32 »
Deze week ben ik een stuk opgeschoten met de loc. Het onderstel is zo goed als af, behalve de aandrijving. Met het tandwiel half onder en half naast ging het maar even goed, en toen was het tandwiel dol. Plan B is om een nieuw tandwiel te bestellen met de juiste afmetingen om wel onder de worm te passen, tot dan moet ik het maar even zonder aandrijving doen.

De bovenbouw ging ook niet helemaal volgens plan, na het zwart spuiten nam het afplaktape een grote hap verf mee, dus de kap is weer in de thinner gaan zwemmen. Voor de tweede ronde had ik geen zin in afplakdrama's, dus is het zwart gewoon met de kwast gedaan. Wel is de bies bovenaan de waterkast afgeplakt, maar ook daar heb ik een kwast voor gebruikt. De binnenkant van de cabine heb ik, analoog naar wat ik hier op tenderlocs heb gezien half grijs en half zwart gemaakt. De bovenste helft is daarbij van een of ander oud potje Humbrol grijs geworden dat ongeveer juist oogt. Na het een en ander samen te prutsen ziet het er dan zo uit

En een blik in de cabine

Er valt nog wel aardig wat te doen, het een en ander zit er nog los op en er moeten nog een aantal leidingen gemaakt worden, maar het einde is in zicht 8) Nu staat er op de locplaat ook 5306, maar het zal tzt wel de 5301 worden. Zonder locplaat is de loc toch wel erg kaal, dus heb ik de platen die bij de kit zaten er maar met wat KK opgeplakt totdat ik de juiste platen heb.

mvg,
Rick

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #63 Gepost op: 06 september 2012, 13:44:32 »
Prachtig locje geworden, hij is toch strak genoeg zo? Ik plak ook alleen af als het niet anders kan.
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #64 Gepost op: 06 september 2012, 23:56:10 »
En een blik in de cabine

Rick,

De veiligheid zelf en de balansarm er van horen zwart te zijn. De balansarm is zeer zeker niet van messing en de veiligheidshulzen zijn volgens mij ook van gietijzer (Uit mijn hoofd, maar ik zal morgen even naar de Gouden Koets kijken, die heeft volgens mij de zelfde veiligheid. Verder heb ik mijn ernstige vraagtekens bij de twee appendages die links en rechts in het machinstenhuis op de waterbak zitten. Ik zag dat net ook al op een foto in het begin van dit topic. Van wat er nu zit kan ik logisch / technisch geen sjokola maken. Komt op mij over als een "gevalletje luchttank Philotrain LTM 21"

Dit alles met de gebruikelijke disclaimer (Prachtig model en boeiend verslag)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #65 Gepost op: 07 september 2012, 01:49:29 »
Bedankt Bessel, Ik vind het strak zat.

De veiligheid moet inderdaad nog aangepakt worden, net als de rest van het messing op de ketel. Komt goed ;)

De appendages op de waterbakken zijn injecteurs. Op een tekening van de 5300-en die ik heb zijn ze duidelijk te zien. Ze zijn goed te vergelijken met dit ding:

(had ik al eerder in Ivo's 1300 draadje geplaatst)
Het is een Sellars live steam injector, nagenoeg standaard op locs in NZ. Handwieltje vooraan is de watertoevoer, hendel bovenop sluit de stoomtoevoer af. Ik neem aan dat jullie zo'n model in Nederland niet gewend zijn met al die G&C injectors(die hier overgens erg zeldzaam zijn)
Op m'n 5300 ontbreekt nog het handwieltje, en het een en ander is een beetje grof maar in grote lijnen komt het overeen. Wat slecht op de foto is te zien zijn de stoomleiding(van de spinnekop buitenom de injecteur naar net onder het bolletje op het gietstuk) en de waterleiding(komt uit de voorkant van de injecteur naar een klepkast op het ketelfront). Water wordt direct aangezogen uit de waterbak zonder leiding buitenom.

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #66 Gepost op: 07 september 2012, 11:27:47 »
Rick,

Ziet er gewoon super uit. Ik sluit me overigens aan bij Paul. Bij mij zijn de veiligheden ook zwart. Mijn interieur is nog nooit afgemaakt. Die injecteurs zitten er wel op, maar ik heb enkele handwielen en volgens mij ook de regulateur destijds verprutst. Altijd nog eens nieuwe maken.



Ik zal nog wel eens aan de binnenkant kijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #67 Gepost op: 07 september 2012, 12:18:38 »
Komt op mij over als een "gevalletje luchttank Philotrain LTM 21"

Komt me bekend voor ........... ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:59:10 »
Paul, Ivo;
De veiligheden zijn donker gemaakt hoor ;) Ik heb de balans en veer zwartgeverfd, en de veiligheden zelf zijn donkerbruin geworden om zwaar geoxideerd brons voor te stellen.

Lamgzaam maar zeker zijn ook allemaal kleine klusjes voltooid. De koperen leidingen zijn aangebracht. Sommige waren aardig makkelijk te doen, maar sommige hebben wat hoofdbrekens gekost. De lange leiding die aan de stokerszijde van de waterbakken naar voren loopt behoorde tot de tweede categorie. Na een heleboel opties te hebben opgewogen ben ik tot de conclusie gekomen dat het de stoomverwarmingsleiding is, en dat de leiding net links van de rookkast onder de voetplaat duikt. De andere kant van de leiding loopt over de waterbak naar een T aansluiting die aansluit op de bronzen afsluiter net voor de cabine aan de stokerskant. De andere aansluiting van de T loopt naar achteren. Ook is aan de andere kant van de vuurkist de luchtleiding naar de bel nagemaakt compleet met het bronzen onderdeel dat aan de leiding vast zit ter hoogte van de veiligheid. Diverse andere kleine dingen zijn ook aangepakt. Zo zijn de grote messing onderdelen(dom, vuurkistring ect.) voorzien van een laagje vernis. Omdat de loc niet een blinkend showpaardje moet worden heb ik wat roodbruine verf door de vernis gemengd, zodat het messing licht geoxideerd lijkt.
De foto's:


De belijning is ook eindelijk klaar, ik vond een hele fijne viltstift in een boekenwinkel van Stabilo, die mooie biezen op schaal trekt. Na het lijnen trekken heb ik de loc bespoten met een laagje vernis waarna de paarse glans mooi verdween.

Zoals men kan zien heeft de loc ook bruikbare koppelingen gekregen. Ik heb een aantal klauwkopplingen geslacht en gecombineerd met stukken messing draad om alles met minime ingrepen te laten passen. Ik heb eigenlijk niks(behalve de werkende schroefkoppeling) moeten verwijderen, en de bevestiging is buiten zicht 8) Hier is ook de achterste koppeling te zien;


In een poging om de loc wat meer "bewoond" te laten lijken heb ik ook een aantal stukken gereedschap gemaakt die met wel elke dag gebruikt, maar die haast nooit in model worden gezien:

Zo zie je hier op de watertank aan de stokerszijde een hark(om kolen, as en klinker in de vuurkist te verplaatsen) en een schep om as uit de vuurkist te halen. Op de andere kant is een blok hout te vinden voor de krik die ernaast ligt(wat een messing gietstuk is van de kit). Verder naar voren is nog een krik te zien, die ook bij de kit hoort. Beide gietstukken zijn wel een beetje aangepast om op de foto van de 5301 die ik heeb te laten lijken. Ik de cabine is linksboven een uiterst belangrijk stuk gereedschap te vinden, met verder naar beneden een ook niet onbelangrijk stuk gereedschap. Alle bronzen onderdelen in de cabine en erbuiten hebben ook een laagje vernis gemengd met bruine verf gekregen voor een authentieke geoxideerde uitstraling.

De kolenbak is ook gevuld, de onderste helft met lood, en de rest met kolen. Daarom hangt de loc een beetje naar achtreren, maar dat wordt verholpen als ik de voorkant van de ketel begin te vullen.

Nu is het wachten geblazen op een decoder voor het ding, en dan kan het ding eindelijk helemaal afgemaakt worden.

En nu een uitdaging voor de lezer; Wie o wie kan raden waar de loc op staat....

mvg,
Rick




Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #69 Gepost op: 15 september 2013, 20:54:24 »
Op wielen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #70 Gepost op: 15 september 2013, 21:11:32 »
Op het dak van je auto?

Gaaf ding!! (De loc, niet de auto)

Grtz,
Ton

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #71 Gepost op: 16 september 2013, 09:19:48 »
Op een trommel (djembé)
Is de loc, erg mooi overigens  (y), de hoofdprijs.... ;)
Gerrit F

Van de draad af....

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #72 Gepost op: 16 september 2013, 09:57:35 »
Ziet er prachtig uit!!! (y) (y)

Richard1

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #73 Gepost op: 16 september 2013, 21:03:49 »
Mooi hoor (y)

Is die bouwpakket nog steeds verkrijgbaar?

Begin te gloeien van verlangen om te bouwen, maar eerst mijn eigen project afmaken.

Groetjes,

Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #74 Gepost op: 16 september 2013, 22:30:54 »
Je kunt altijd contact opnemen met Erwin Werps van Werpsmodelbouw. Maar ik geef je niet veel kans dat er nog een kit is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*