Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45

Auteur Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster  (gelezen 81264 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #225 Gepost op: 03 January 2014, 21:01:50 »
Allereerst nog de beste wensen voor dit hopelijk fraaie hobby jaar  (y)
En als 2e een kleine correctie na wat overleg met gerard,als je er wat meer van wilt laten maken nadat het product "klaar" is,geef ik me op voor 2 exemplaren   ;)
Verder snap ik niks van al dat electrotechnische gepraat,maar als t werkt vind ik t prima  ;D
Ben benieuwd naar je tests  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #226 Gepost op: 04 January 2014, 17:12:02 »
@iedereen:
Een geweldig 2014 gewenst met veel (model)treinplezier!

@DirkJ:
Dit beschreven situatie is een heel uitzonderlijke en de spanning van 20V in praktijk niet realistisch dus ik ga dit een nachtje "duurtesten" met een Roco versterker als DCC signaal bron. Als de BC547 dan nog leeft geloof ik het wel...

@tijgernootje:
Is genoteerd! :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 04 January 2014, 18:43:37 »
Dat lijkt me een realistisch voorstel. Mocht hij daar niet tegen kunnen, dan kun je altijd nog beslissen of je er een dikke waarschuwing bij zet of er een beschermingsdiode bij plaatst.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 09 January 2014, 00:31:34 »
Zo... De eerste proef PCB zit in elkaar. Ziet er goed uit, werkt met een LokMaus2 eraan...

Ik heb een paar "bugs":
1) De "LokMaus initialisatie onderdrukking" werkt niet...
2) Bij flinke belasting zakt de spanning enorm in elkaar.
3) Bij een inschakelen met een grote initiele belasting kickt de kortsluitbeveliging direct (dus te snel) in.

De eerste moet ik even uitzoeken. De ander twee zouden wel een eraan kunnen liggen dat ik een 16VA en dus te zwakke trafo gebruik. Dus testen met een betere voeding. maar nu eerst naar bedje toe!    ;D
HansQ, RailClub Utrecht

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 09 January 2014, 00:35:46 »
PS: ...ik weet nu waarom PCBs standaard in "lekker rustig groen" worden gemaakt... pfff.... hier krijg je schele ogen van!   :-X
HansQ, RailClub Utrecht

bleh

• Offline Offline
  • Spoor N - DB - TP IV
« Reactie #230 Gepost op: 09 January 2014, 09:45:14 »
 :D

Ziet er goed uit!
Met vriendelijke groet,

Christiaan

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 09 January 2014, 19:07:57 »
De eerste bug is hersteld... fout op de PCB, dus dat wordt "patchen" en ook meteen een andere wijziging doorgevoerd:     :)

Dat inzakken van de spanning valt wel mee lijkt het dus dat zal ik wel gedroomd hebben gisteren. Maar de kortsluitdetectie is wat "zenuwachtig" bij het inschakelen. Als ik de dummy belasting (een 5 of 10 Watt halogeenlampje) via een paar testkabeltjes vastzet is het probleem weg, dus het heeft iets met een spanningpiek te maken denk ik. Es kijken wat er gebeurt met een weerstand- of motor-belasting... Wordt vervolgd.
HansQ, RailClub Utrecht

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #232 Gepost op: 09 January 2014, 22:10:33 »
Hoi Hans,

Ziet er goed uit. Ik prefereer ook de groene printen.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 09 January 2014, 23:03:15 »
Kun je van die "break" niet ook een jumper maken, maar dan een die default gezet is? Desnoods met een draadbrug (die niets kost)?

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 09 January 2014, 23:40:07 »
@Dirk:
Uhhh... er zit al een jumper ofwel draadbrug (B) naast!  ;D
De reden dat de die "break" erin zit is dat je dan de booster in zonder gedoe elkaar kunt zetten voor "normaal" gebruik, wat ik denk dat het meeste zal gebeuren.
Dus als je de booster gebruikt om een DCC-railsignaal te versterken (uit een Roco booster bijvoorbeeld) of uit een LocoNet apparaat dus bijvoorbeeld Lenz of DigiTrax heb je helemaal niks met draadbruggen of jumpers te maken. Dat is de "basisversie" van de booster-hub.

Alleen in de volgende gevallen moet je met (permanente) draadbruggen of (configureerbare) jumpers en opties in de weer:
- Als je LocoNet handregelaars wilt toepassen, al dan niet met de on-board 12V optie gevoed (de LN of LP jumpers of draadbruggen).
- Als je de XpressNet bus van (extra) voeding wilt voorzien met de 12V optie (de XP optie, met een speciale doorverbindings of Lenz compatible kabel).
- Als je een RocoNet booster signaal wilt versterken (de RN of RocoNet jumper met de RN optie, en dan moet je de "break" maken).
- Als je de booster-hub wilt gebruiken als vervanger voor een Roco versterker (de RM+RN+XP jumpers, en dan moet je ook de "break" maken).
- De B jumper is er alleen maar desgewenst om een gemaakte "break" weer ongedaan te kunnen maken...
Maar als je de booster-hub "normaal" gebruikt, hoef je de jumpers/draadbruggen en de opties helemaal niet erop te zetten!  :)

Ter illustratie (foto beetje wazo, sorry), ik heb dus voor het aansluiten van een LokMaus de "break" gemaakt, de B jumper ernaast maakt dit desgewenst weer ongedaan:

« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 23:51:29 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 11 January 2014, 16:51:54 »
Dit is een "basis" prototype (dus geen opties of jumpers), ditmaal met de LEDs onder een hoek gemonteerd:

Je kunt de voeding en rails aansluiten via de soldeerpads links en rechts boven, respectievelijk, en een DCC signaal via de kleinere soldeerpads linksonder.
Deze versie is geschikt als booster voor een "gewoon" DCC signaal via de soldeerpads , of voor een DigiTrax/LocoNet railsync via de connector links.
En je kunt deze versie tegelijkertijd gebruiken als hub voor XpressNet of LocoNet (voor LocoNet moeten er nog de "LN" draadbruggen bij).
« Laatst bewerkt op: 11 January 2014, 18:24:34 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 11 January 2014, 17:29:30 »
 (y) netjes Hans (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 12 January 2014, 00:12:58 »
De zaterdag besteed om nog een paar varianten van de booster-hub te testen, onder andere de "opvoerversie", het was weer even Kerstmis:   :P

Ik had hier 3 halogeenlampjes als belasting aan het boostertje hangen, daarmee leverde de Ebay-laptopvoeding uit Hong-Kong van Euro 6,85 ongeveer 3.5 Ampere. Ik heb er ook nog een trein bij aangesloten en die kom ik met m'n prima muisje besturen (samen met de halogeenlampjes  :P ). Ik heb overigens een TO-3 versie van de 2N2955 (MJ2955) gebruikt omdat ik die nog had liggen, maar een TO-220 (MJE2955) versie lijkt me ook prima. Zoals ik het hier heb aangepakt, moet je de 2N2955 wel geisoleerd koelen, ik heb er dus een mica plaatje en isolatiebusjes tussen zitten en zowel de 2N955 als de L6203 heb ik met geleidingspasta gemonteerd. Het koellichaam is een stuk U-ALU van 4x4x10cm, dat wel warm wordt maar niet zo warm dat je het niet kunt aanraken bij 3.5 Ampere.  ;D

Ik heb intussen de "bug" van het te vroeg inschakelen van de kortsluitbeveliging gevonden; de elko aan de gate van de thyristor staat qua massa te "ver weg" op de PCB. Als ik een massa draadje van de - van de elko direct naar de thyristor kathode trek is het probleem weg. Kwestie van de definiteve PCB aanpassen dus, net als bij de eerste "bug"... Ik maak me nog wel zorgen over de spanningval bij hoge belasting. Als ik dicht bij de maximale belasting kom zakte de railspanning met bijna 2 Volt in. Ik heb het vermoeden dat ik er pas achter kom wat daar aan de hand is als ik er m'n scoop aanhang?   ::)

Vraag aan de EXPERTs: Is dat inzakken van de spanning normaal voor een L6203 gebaseerde booster? Of kan het zijn dat een hakkelende voeding de L6203 parten speelt?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 00:35:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #238 Gepost op: 12 January 2014, 01:09:45 »
Hoi Hans,

Ziet er inderdaad erg goed uit. Vooral met grote belasting van de lampen.
Hopelijk krijg je de spanningsval onder de knie.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #239 Gepost op: 12 January 2014, 09:15:06 »
Hans,

Gezien de on weerstand van de L6203 zou je geen spanningsdaling moeten kunnen zien. Een paar tienden van volts misschien. Of het de voeding is kan je met een tweede meter controleren. Als de voeding ook zo inzakt dan heb je de oorzaak. Anders weet ik nog wel wat.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.