Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster  (gelezen 81192 keer)

Bladerer

• Offline Offline
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #240 Gepost op: 12 January 2014, 10:39:16 »
Mooi werk Hans!

Het ziet er erg netjes uit, succes nog met het gladstrijken van de laatste probleempjes. Ik hoop dat het allemaal lukt want zeker met 3,5A is dit een super mooie oplossing voor mijn baan.

Gr Arthur

Adriaan.B

• Offline Offline
  • Lekker rommelen met electronica
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #241 Gepost op: 12 January 2014, 16:31:54 »
Hoi Hans,

ik volg dit draadje al een tijdje en vroeg me af of je al eens een scoop aan de uitgang hebt gehangen om te kijken of het bloksignaal ook goed scherp en recht is.
Dit is namelijk wel van belang zodra je het geheel wat zwaarder gaat belasten.

Door de belasting en de stroom die dan gaat lopen wil het wel eens gebeuren dat de blokvorm meer een sinusform gaat worden.

ben benieuwd naar de Scoop beelden onder zware belasting,

Met vriendelijke groeten

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 16:33:28 door Adriaan.B »

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #242 Gepost op: 12 January 2014, 18:17:15 »
@Adriaan:
Ja, dat ga ik zeker doen, ook al vanwege de verdachte voedingsspanning. Maar dan moet ik eerst een rgelmatige blokgolf generator in elkaar prutsen, want mijn ouwe scoop is niet slim genoeg om een complex DCC signaal te onderzoeken...

@Gerard:
Ik heb intussen met de 1.6A versie en de 2A schakelende laptop (goedkope HongHong Ebay) voeding zitten experimenteren, soortgelijke problemen als met de 3.6A versie en de 5A schakelende laptop voeding. Er vallen me 2 dingen op; het "spanningsval effect" is veel minder als ik voor de 1.6A versie de 5A schakelende laptopvoeding gebruik. En m'n multimeter wordt een beetje "gek" van de 2A schakelende voeding bij volle belasting... de gemeten voltages zijn "springerig". Ofwel, ik begin te denken dat dit een voedingsprobleem is...
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 18:43:53 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #243 Gepost op: 12 January 2014, 21:07:27 »
Als ik je verhaal goed begrijp zijn dit schakelende voedingen. Als het werkelijk laptop voedingen zijn dan is het probleem vrij gemakkelijk te verhelpen. Iets grotere rock direct achter het voedingspunt. Is volgens mij op de print rekening mee gehouden o_OB-)

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 13 January 2014, 00:59:01 »
@Gerard:
Met "rock" bedoel je elco? :)
Dat heb ik geprobeerd, zelfs met een 4700 uF knoeperd. Hielp niet echt. Misschien ook een diode erbij?
Dus... laptop voeding, elco eroverheen, 1N5401 in de pluslijn, daarna pas naar de booster?
HansQ, RailClub Utrecht

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 13 January 2014, 08:54:49 »
Beste Hans,

Mooi draadje, ik lees, zoals zovelen, met belangstelling al een tijdje mee. Ga zo door!!
Om het schakelgedrag van de voeding niet van invloed te laten zijn op de elco moet je de diode tussen de voeding en de elco zetten. De elco kan dan niet leeggetrokken worden door de voeding. Of dat helpt kan alleen proefondervindelijk worden vastgesteld. Ik kijk weer met belangstellling uit naar het vervolg.

gr. Frits
Groet Frits

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #246 Gepost op: 18 January 2014, 21:24:37 »
Ik heb zonet de scoop aan het booster-hubje gehad, met de onderstaande resultaten. Aan de ingang stond een TTL nivo blokgolf signaal van ongeveer 18 KHz, onderaan in beeld. Ik ben geen analoog-expert dus ik kan de resultaten niet zo heel goed beoordelen, assistentie graag:

Dit is het OUT2 signaal, zowel zonder belasting van de booster als met een belasting van 1A:

Maar het OUT1 signaal "dendert" bij de opgaande flank als de belasting 1A wordt:

En dit zijn de corresponderende IN1 en IN2 signalen (bij een met 1A belastte booster):

Ik heb ook wat aan de voedingsspanning gemeten, dat ziet er allemaal goed uit... Wat vinden de heren analoog-experts ervan? Is het uitgangssignaal (op die "dender" na) een beetje OK? Of rommelt het teveel  bij belasting? Suggesties hoe ik die "dender" wegkrijg?
HansQ, RailClub Utrecht

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #247 Gepost op: 18 January 2014, 23:16:36 »
Hoi Hans,

Het lijkt mij inderdaad wel goed uitzien. Ik zie hier geen spanningsval in. Is de spanningsval pas goed te merken bij hogere belasting?

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 19 January 2014, 08:44:12 »
Hans,

Dit zijn mooie signalen. Niets van die kleine overschoot aantrekken. Het gaat om de flank en deze is goed verticaal.
Ik zie in de scoopbeelden geen voedingsdaling. Had je voorheen ook geen problemen bij 1A of heb je er iets aan gedaan?

Groet,

Gerard van der Sel.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 20 January 2014, 12:58:36 »
@Gerard:
Ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat het meten van de "2V spanningsval" bij top-belasting dus boven de 1A komt door:
1) Het feit dat dat de AC stand een multi-meter voor dit soort signalen "valse" metingen levert. Bij hoge belastingen "ronden de toppen van het signaal af" terwijl het bij lagere belastingen echt een blokgolf is. De multimeter "raakt daar van in de war"...
2) Volgens mij geeft de L6203 bij hogere belastingen wel degelijk een spanningsdrop van tot wel 1V, zie "Drain Source Voltage" en "Forward ON Voltage" bij de Electrical Characteristics in de specsheet.
3) Ik gebruik een vrij hoge sense-weerstand, die dus tot wel 0.5V aan de "drop" bijdraagt.
Als je het signaal op de scoop bekijkt valt het inderdaad wel mee, en uit tests met rijdend materieel blijkt dat het effect van de "drop" nauwelijks merkbaar is onder reeele omstandigheden.

De kortsluitschakeling is waarschijnlijk onder invloed van "spikes" op de voeding wat zenuwachtiger dan ik verwachtte, dus de aanbevolen stroom voor de booster wordt dan 1A (en 3A voor de opgevoerde versie). Dat is genoeg voor twee flinke H0-treinen en er blijft nog 0.5A over voor als de treinen even wat meer stroom willen. Bij een stroom van 1A gemiddeld zal de booster het prima doen qua spanningsnivo...

Over die "glitch", meen het echt dat dit geen probleem is?

Ik ben geen analoogkenner, dus ik heb zelf niet echt een mening... Als jullie dit een goed signaal vinden ga ik de PCB oppoetsen (paar dommigheden eruit, draadje trekken naar de elcos, paar dingetjes om 'm makkelijker soldeerbaar te maken... En dan kan de bestelling voor de eerste batch PCBs eruit!  :P
HansQ, RailClub Utrecht

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 20 January 2014, 13:12:47 »
Die spikes zou ik me geen zorgen over maken. Waarschijnlijk zijn je probes niet (goed) afgeregeld op de ingangen van je scoop. De flanken zijn steil genoeg, gaan met die banaan.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #251 Gepost op: 20 January 2014, 16:26:37 »
Hans,

Kun je het schema nog een keer posten. Het lijkt een looptijd vertraging. Voor aangesloten decoders geen probleem. Die is echt niet zichtbaar voor een decoder.
Zoals Dirk al aangeeft gewoon gebruiken dit schema/printontwerp (nadat je de foutjes hebt gecorrigeerd).

Groet,

Gerard van der Sel.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 20 January 2014, 16:56:27 »
@Gerard, zie schema hier:

Zoals je ziet heb ik toch galvanische scheiding bereikt, zolang je natuurlijk niet de 12V voeding op de bus zet...
HansQ, RailClub Utrecht

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 21 January 2014, 14:50:45 »
Hans,

Ik was op zoek naar een en-poort of iets dergelijks, die de kortstondige puls kan verklaren. Maar zo iets is er niet. Ook niet intern in de L6203 (behalve bij de enable). Dus laat maar zitten.

Groet,

Gerard van der Sel.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 25 January 2014, 15:09:29 »
UPDATE-UPDATE-UPDATE-UPDATE-UPDATE-UPDATE-UPDATE-UPDATE:

Het GOEDE nieuws:
Ik ben gisterenavond bij Bert op bezoek geweest (indrukwekkend, grote baan, veel treinen, alleen jammer dat het H0 is :P ) en we hebben de booster-hub getest met een Ecos en een Intellibox (op de LocoNet-B aansluiting), werkt perfect!    ;D

Het SLECHTE nieuws...
Het is al Chinees Nieuwjaar... dus de Chinezen zijn collectief 2 weken uit de lucht. Bestellen en binnenkrijgen van PCBs en onderdelen gaat dus waarschijnlijk niet meer lukken voor Rail 2014... Voordeel is weer dat ik nu rustig aan kan doen...   :)
HansQ, RailClub Utrecht