Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
Vandaag
om 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 21:59:52
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 21:50:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster (gelezen 81339 keer)
HansQ
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
«
Reactie #135 Gepost op:
24 December 2013, 18:55:33 »
@Haradigi: Bedankt! Ik heb er zelf ook lol in!
Hieronder een aantal plaatjes van mogelijk gebruik van de booster annex hub.
LET WEL!
Dit is allemaal
nog niet goed getest
.
...nogmaals, dit zijn allemaal voorlopige plannen, ik moet alles nog goed testen en ik zie intussen ook alweer een paar foutjes hierboven...
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2013, 18:59:55 door HansQ
»
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Het liefste stoom in module vorm
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
«
Reactie #136 Gepost op:
24 December 2013, 20:59:53 »
Hoi Hans,
Het ziet er erg indrukwekkend uit met al die mogelijkheden.
Leuk om te zien wat zoal mogelijk is.
Vooral de verschillende protocollen toch op 1 print verenigd, zij het niet tegelijkertijd.
Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
Bladerer
«
Reactie #137 Gepost op:
24 December 2013, 21:31:37 »
Wow, Hans, ik volg je draadje nu al een poosje en ben erg onder de indruk! Zelf kan ik je helaas geen technische adviezen geven, ik heb er totaal geen kaas van gegeten maar ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
In eerder berichten meen ik wel eens gelezen te hebben dat je doel was om onder de 10 euro uit te komen, als ik al deze opties zo zie dan kan ik dat maar moeilijk geloven 😜. Afgezien van wanneer je denkt dat al dit moois te bestellen en testen is, weet je a.d.h.v. Alle benodigde componenten plus print al ongeveer wat de kosten gaan worden?
Ik blijf het draadje voorlopig met veel belangstelling volgen.
Groeten en fijne dagen,
Arthur
Mijn baanbouw vorderingen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55471
HansQ
«
Reactie #138 Gepost op:
24 December 2013, 21:47:53 »
Zoals het ontwerp van de booster/hub nu is, zijn de materiaalkosten onder de Euro 10, in ieder geval voor de "basisuitvoering".
Daar komen dan voor onderdelen voor eventuele extra opties, connectors, een Roco/Loco/XPressNet kabel enzovoort nog een paar Euro bij.
Je zult ook een voeding nodig hebben, maar die kosten op het internet of uit de dump ook in de orde van 5 tot 10 Euro.
Waar dit ding in eerste instantie voor bedoeld is, is om onder een (BNLS?) module voor weinig geld een gecombineerde booster/hub te hangen.
Maar als je een 2e-hands LokMaus2-tje op de kop tikt, kun je er ook voor een paar tientjes met DCC mee beginnen!
Bovendien heeft deze booster een stabiele uitgangsspanning en is zelf tegen kortsluiting beveiligd...
Ik wil als de booster/hub goed blijkt te werken wel bouwpakketjes gaan aanbieden vanuit mijn eigen club en eventueel onder de vlag van BeneluxSpoor, als men dat (een) goed (idee) vind...
Misschien een leuke actie voor Rail 2014?
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2013, 21:54:22 door HansQ
»
HansQ, RailClub Utrecht
Bladerer
«
Reactie #139 Gepost op:
24 December 2013, 22:28:58 »
Laat ik als digitale starter nu recentelijk een lokmaus 2 gekocht hebben ;-) zou een dergelijke booster met een expressnetli niet een ideale combinatie zijn om goedkoop maar vooral ook modulair, dat wanneer naarmate het aantal loks groeit je eenvoudig een dergelijke booster kunt toevoegen?
Voorlopig heb ik nog ruim voldoende aan de roco booster, maar houd dit goed in de gaten, lijkt me leuk om een dergelijke print zelf te solderen al zou dat wel direct de eerste keer zijn.
Nog 1 vraag, wanneer ik nu een ExpressNetLi zou aanschaffen, dan moet ik deze dacht ik op de slave van de roco booster aansluiten en de lokmuis op de maser. In bovenstaande schema's kom ik deze optie echter niet tegen, want op welke aansluiting zet ik dan de "simple booster"? In jouw plaatje lijkt het alsof ik de simple booster naast het rail dcc signaal ook moet aansluiten op de roco booster slave ingang waar dacht ik de ExpressNetLi al zit?
Mocht je tegen die tijd nog testers zoeken, ik houd me aanbevolen.
Gr Arthur
«
Laatst bewerkt op: 24 December 2013, 22:41:52 door Bladerer
»
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Het liefste stoom in module vorm
«
Reactie #140 Gepost op:
24 December 2013, 22:35:28 »
Hoi Hans,
Nog een klein vraagje van technisch aard.
Waar komt het DCC-signaal vandaan bij het gebruik als RocoNet Booster/Hub in het 3e plaatje?
Genereert de Master Maus dit soms?
Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
ruudns
«
Reactie #141 Gepost op:
24 December 2013, 23:04:14 »
Hoi Hans,
ik volg je draadje al enige tijd met veel plezier
. Toch heb ook ik nog wat vragen.
Indien ik nu reeds twee Fleischmann versterkers heb en ik denk dat ik er voor mijn toekomstige baan straks vier nodig heb (dat zou volgens roco het maximum zijn), kan ik dan achter deze twee nog twee stuks van de door jouw ontwikkelde boosters zetten, of dien ik dan één versterker van roco of fleischmann te gebruiken en er nog vier boosters van jouw achter te hangen?
Verder wil ik de grote voeding van
Avontuur in miniatuur
bouwen daar deze de zelfde wisselspanning af geeft als de roco trafo's. De gelijk gerichte spanning zal dan op 1,4x16=22,6V DC uit komen. Moet er dan iets aan je schema worden aangepast of moet ik dan toch beter een trafo nemen van 15V~ zodat je dan op ca 1,4x15=21,2V DC?
Wat wordt dan het schema voor meerdere boosters in combinatie met één of twee roco versterkers?
Dit is het schema wat roco ervoor gebruikt:
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
HansQ
«
Reactie #142 Gepost op:
25 December 2013, 01:19:57 »
@Bladerer:
Als je de booster/hub alleen maar als booster gebruikt op de rail uitgang van je Roco kastje hoef je de Slave uitgang niet op de booster aan te sluiten en kun je daar je ExpressNetLI op hangen. Of je doet dat wel en je hangt de ExpressNetLI aan een van de andere aansluitingen van de booster, want de booster fungeert dan als "hub" voor de Slave uitgang van de Roco kastje.
@Bert:
Bij het Roco systeem genereert de "Master" muis inderdaad het DCC signaal. De Roco kastjes zijn alleen maar versterkers, net als de booster/hub uit dit draadje.
@RuudNS:
Ik zou de hier besproken booster/hub niet zomaar met Roco "boosters" combineren, omdat het de uitgangs spanning volgens de NMRA standaards "slechts" 15V is. Roco "boosters" genereren 18 tot 20 Volt en reageren nogal slecht op spanningsverschillen bij blokovergangen. Kort gezegd zou ik Roco "boosters" alleen met andere Roco "boosters" combineren... Een goed afgevlakte voeding van 22 tot 23 volt zou prima moeten werken trouwens. Hoe de Fleischmann versterkers in elkaar zitten weet ik niet, zijn dat technisch dezelfde dingen?
@allemaal:
Realiseer je goed dat de booster-hub waar ik mee bezig ben nog niet "productie-rijp" is en dat deze ook in eerste instantie voor gebruik onder modulebakken bedoeld is! Bijvoorbeeld bij kortsluiting houdt-ie ermee op en gaat pas weer werken na een "aan/uit" van de voedingsspanning. Het is gewoon een simpel boostertje gecombineerd met een hubje voor Roco/Xpress/LocoNet...
HansQ, RailClub Utrecht
Bladerer
«
Reactie #143 Gepost op:
25 December 2013, 09:20:47 »
Hoi Hans,
Resumerend denk ik dus dat het gebruik van het roco kastje zinloos is? Je mag hem niet combineren met de "simple booster" op verschillende secties om spanningsverschillen te voorkomen. In dat geval zie ik de toegevoegde waarde van het roco kastje niet zo, of mis ik nu iets?
Gr Arthur
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #144 Gepost op:
25 December 2013, 09:54:16 »
@Ruudns,
De door jouw aangehaalde voeding om meerdere 16 volt voedingen te maken, kun je beter niet gebruiken om meerdere boosters te voeden. Bij boosters wordt er van uitgegaan dat de wisselspanningen gescheiden zijn. Dat zijn ze bij de door jouw voorgestelde manier om 16 volt te krijgen niet. Dit kan grote problemen geven.
Groet,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #145 Gepost op:
25 December 2013, 10:40:20 »
Al erg lang lees ik hier is mee,zonder van de technische tekeningen en berekeningen iets te snappen
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is het volgende.
Als hier de baan straks verder wordt afgebouwd qua rails leggen en testen en dergelijke is het dan mogelijk om het standaard roco pakket met de muis en booster aan bv bak 4 te hangen en een booster van jouw hand aan bv bak 1 te hangen,deze 2 met elkaar te verbinden en dan jouw booster enkel gebruiken om de mogelijkheid te hebben aan de andere kant van de baan aan jouw booster 1 of meerdere muizen van roco te hangen om meer treinen te kunnen besturen ?
In mijn draadje wat hieronderin dit berichtje zal mee verschijnen vind je het baanplan zoals het eruit moet komen te zien incl schaduwstation.
Ik hoor graag of zoiets tot de mogelijkheden zou behoren.
Alvast bedankt voor de info
«
Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 10:20:48 door tijgernootje
»
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
ruudns
«
Reactie #146 Gepost op:
25 December 2013, 11:52:03 »
@Hans: die van FL zijn inderdaad gelijk aan die van Roco.
@Gerard: wat voor problemen ga je dan krijgen? Ik heb wel eens foto's van een modelbaan gezien die ook roco versterkers gebruikt. Bij mijn weten had hij er vier stuks op deze voeding zitten. Is dat het zelfde probleem als die problemen waarbij je de 220v-stekkers van de voedingingen 180' moet gaan omdraaien?
«
Laatst bewerkt op: 25 December 2013, 11:57:40 door ruudns
»
).
HansQ
«
Reactie #147 Gepost op:
25 December 2013, 13:08:53 »
@RuudNS:
Wat Gerard bedoelt is dat er verschillende soorten boosters zijn, die op verschillende manieren hun voedingsspanning omvormen tot railsignaal. Als je boosters van verschillende soorten/merken aan de ingang met de massa aan elkaar hangt kun je hele vervelende effecten krijgen... Ik ben er zelf ook meer voor om boosters allemaal een eigen voeding te geven, zeker omdat dat tegenwoordig maar heel weinig kost als je Chinese standaard schakelende voedingen voor bijvoorbeeld laptops gebruikt. Bijvoorbeeld:
http://dx.com/p/replacement-power-supply-adapter-for-advent-hp-acer-asus-toshiba-5-5-x-2-5mm-108202
@tijgernootje en @Bladerer,
Ik denk dat deze booster/hub wel degelijk nuttig kan zijn als je je baan in relatief kleine stukken verdeelt en het "ik ga uit bij kortsluiting" gedrag niet erg vind. Maar daar komen we pas achter als iemand het probeert?
De beste manier om dat te doen en uberhaupt om deze booster met Roco spullen te gebruiken vind ik plaatje 2 in mijn overzicht hierboven. Je gebruikt dus je Roco kastje als "centrale" voor je Master Muis en om wissels enzo aan te sturen, en hangt een aantal van dit soort booster/hubjes met de DCC-spanning aan de ingang achter elkaar om de rails te voeden. Ook voor een grote beurs-module-baan lijkt me dat een goed idee, onder andere vanwege de lange kabels en de beperkte belastbaarheid van de RocoNet signalen...
«
Laatst bewerkt op: 25 December 2013, 13:17:00 door HansQ
»
HansQ, RailClub Utrecht
ruudns
«
Reactie #148 Gepost op:
25 December 2013, 13:59:59 »
@Hans: klopt, voor dat geld koop je géén goede ringkerntrafo plus kast end
. Rest dan de vraag: mag ik een 19v dc voeding insteken ipv de 16v ac. Ik neem aan dat de interne gelijkrichter van roco versterker daar geen probleem mee heeft. Ik heb helaas géén schema van het ding om te checken of het kwaad zou kunnen.
).
HansQ
«
Reactie #149 Gepost op:
25 December 2013, 14:02:48 »
Hoi Ruud,
Nee, voor de Roco kastjes zou ik me netjes aan de 16V
wisselstroom
ingangsspanning houden...
En ik zou zelf ervoor kiezen om de standaard Roco/Fleischmann trafos erbij te gebruiken!
HansQ, RailClub Utrecht
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8