Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:52:21
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17

Auteur Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster  (gelezen 81324 keer)

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #150 Gepost op: 25 December 2013, 14:16:36 »
@RuudNS:
Heb je dit draadje gezien? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55807.0.html
Als je echt boosters wilt gaan combineren, is het standaard Rcoc/Fleischmann spul vanwege de kortsluitgevoeligheid misschien net zo'n goed idee, zeker niet met een lel van een trafo erachter die bij kortsluting "lekker doordouwt"?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

ruudns

• Offline Offline
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #151 Gepost op: 25 December 2013, 15:07:34 »
@Hans: die draadjes had ik al gevolgd.
Ik heb momenteel ca 30 loks en treinstellen en zo'n 260 goederen en personenwagons :-[. Het gaat dus een baan worden met veel schaduw stations verdeeld over één of twee niveaus. Het is dan de bedoeling dat er toch wel een stuk of vijf tot zeven treinen gelijktijdig op het bovenste zichtbare niveau moeten kunnen rijden. Voor de aansturing wil ik dan koploper gaan gebruiken.
Ik heb twee Roco (FL) multimuizen, twee versterkers en één trafo en had in gedachte om mijn toekomstige baan in vier secties te gaan verdelen met vier Roco versterkers.
Ik had in gedachte deze vier versterkers te gaan voeden uit één "floodland" voeding, welke richting elke versterker wordt af gezekerd met een automatische zekering van ca 2 a 3Amp.
Ca 30 jaar geleden, voor alles de dozen in ging, reed ik analoog met één trafo van 6Amp met aftakkingen oplopend met ca 2v met vier stappenschakelaars en gelijkrichtbruggen en ompoolschakelaars er achter. Daar konden toen gemakkelijk vier loks op de baan mee rijden en één op het rangeerterrein (dat toen al ca 100 wagons bevatte). Als licht en wisselbediening gebruikte ik een trafo van 5Amp met wikkelingen van 8v tot 16v, ook met 2v op lopend. Er zaten zoveel lampjes op in huizen en straatverlichting dat die trafo niet meer voldoende was en ik hem heb vervangen door een 10Amp exemplaar. Gelukkig bestaan er nu leds en gaan die de meeste lampjes straks vervangen ;).
Nu begin ik langzaam te twijfelen wat dan de beste oplossing moet gaan worden om deze baan te gaan voeden :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 25 December 2013, 15:13:56 »
Nee, voor de Roco kastjes zou ik me netjes aan de 16V wisselstroom ingangsspanning houden...
En ik zou zelf ervoor kiezen om de standaard Roco/Fleischmann trafos erbij te gebruiken!

Roco levert zelf tegenwoordig ook van die 18v gelijkstroom stekkeradapters bij, ik maak me sterk dat ie die beter zouden zijn dan de laptopvoedingen.

Mvg,
Erik.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 25 December 2013, 15:22:20 »
Hmm... Ik kan er wel es een van m'n eigen roco kastjes aan wagen en kijken hoe die reageert als ik er een DC voeding voor zet.
...wordt vervolgd...    :)
HansQ, RailClub Utrecht

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 25 December 2013, 15:28:29 »
@E.r.i.k. , als ik me niet vergis levert de 36VA netvoeding geen 18V maar 15V DC.

@HansQ , als je de roco versterker met DC gaat voeden zal de gelijkrichter hoofdzakelijk eenzijdig belast worden. Daardoor kun je problemen met warmte-ontwikkeling krijgen als de spanning wat hoger wordt.

Sander

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 25 December 2013, 16:46:08 »

@tijgernootje en @Bladerer,
Ik denk dat deze booster/hub wel degelijk nuttig kan zijn als je je baan in relatief kleine stukken verdeelt en het "ik ga uit bij kortsluiting" gedrag niet erg vind. Maar daar komen we pas achter als iemand het probeert? :) De beste manier om dat te doen en uberhaupt om deze booster met Roco spullen te gebruiken vind ik plaatje 2 in mijn overzicht hierboven. Je gebruikt dus je Roco kastje als "centrale" voor je Master Muis en om wissels enzo aan te sturen, en hangt een aantal van dit soort booster/hubjes met de DCC-spanning aan de ingang achter elkaar om de rails te voeden.

Wat mij niet helemaal duidelijk is of de railspanning vanaf de roco booster  dan uitsluitend naar de tweede booster gaat of naar de simple booster en de rails op de eerste sectie? Ik wil mijn baan voorlopig opdelen in twee en uiteindelijk 4 secties. Heb ik dan om te beginnen 1 of twee simple boosters nodig? Of het uitschakel gedrag OK is, zullen we tzt wel ervaren, ik houd me aanbevolen als tester 😜

bleh

• Offline Offline
  • Spoor N - DB - TP IV
« Reactie #156 Gepost op: 25 December 2013, 16:51:35 »
Zo... de proef-PCBs zijn besteld...

Terwijl in men in China daarmee bezig is, het volgende probleem

Hans dit is een interessant topic, bijzonder om de ontwikkeling te volgen! Mag ik vragen waar je de PCB's in China laat maken? Heb je daar al ervaring mee?
Met vriendelijke groet,

Christiaan

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 25 December 2013, 17:31:56 »

Dit is dus artikelnummer 10850

Zijn er wellicht ook andere in omloop?  Deze zat bij een 1100 NS set met Plan D wagons (41297).

Mvg,
Erik

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 25 December 2013, 17:45:18 »
@Eric, jij bedoelt zijn er nog andere 36VA versies? Want er is ook nog een grotere blok transformator van ik dacht 50VA. Zat bij mij bij een start-set.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 25 December 2013, 18:13:36 »
@E.r.i.k.  , overtuigend bewijs dat ik me vergis !

@Bladerer , ja de bloktrafo levert 50VA 16V AC.

Sander

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 25 December 2013, 23:16:30 »
@Santerdam: Eenzijdige belasting, inderdaad vandaar dat ik wel een kleine kans op rookontwikkeling verwachte (ik heb gelukkig 3 van die kastjes) maar blijkbaar zitten ze daar bij Roco ook niet mee getuige de foto van E.r.i.k. Mooi, hoef ik niet meer te testen! Die 18V DC klopt trouwens aardig met 16V AC, na gelijkrichten en afvlakken, dus 15V DC had ik raar gevonden...

@Bleh!:
Ik doe dat bij http://www.elecrow.com/, kijk onder "Services". Ik heb letterlijk al honderden printjes bij ze besteld, gaat altijd prima, levering binnen 2 a 3 weken. Er zijn meer "dropshops" die dezelfde service aanbieden, dus er zit waarschijnlijk gewoon een grote fabrikant achter?

@Bladerer:
De railspanning van de "primaire" Roco booster gaat in mijn voorstel alleen naar de eerste booster-hub (en eventueel wisseldecoders enzo), en vandaar via de zijaansluitingen en RJ11-kabels naar de volgende booster-hubjes... Ik zou geen booster-hubjes met Roco boosters combineren op de rails. En LET OP!!! De standaard booster-hub levert maar 1,6 Ampere! Of je ze goed kunt "opvoeren" moet nog maar blijken!

@RuudNS:
Blijkbaar zijn een stuk of wat goedkope 18V DC "laptopvoedingen" prima te gebruiken als alternatief voor je dikke ringkerntrafo...

Om nog even mijn idee van de beste manier voor het gebruik van de booster-hubjes met RocoNet te illustreren:

De voordelen zijn:
- Je kunt de basis-toepassing van de booster-hubjes gebruiken, geen gedoe met opties, jumpers enzo.
- De booster-hubjes hebben een gestabiliseerde dus vast uitgangsspanning, wat je ook als voeding neemt (de Roco kastjes niet).
- De booster-hubjes zijn individueel kortsluitbeveiligd (zoals bekend de Roco kastjes zelf niet, alleen indirect via de Maus).
- De booster-hubjes kun je in een "ster-netwerk" met goedkope kabels aan elkaar hangen, de volgorde maakt niet uit.
- Ze vormen dan meteen ook een "bus" voor je Roco/Xpressnet devices, zoals bijvoorbeeld de XpressNetLI of XpressNet wisseldecoders.
- Je kunt de railspanning van de Roco kastje gebruiken voor DCC-gebaseerde devices zoals DCC wisseldecoders.
- Dit is natuurlijk bij uitstek geschikt voor modulebanen met een steeds wisselende configuratie!
« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 00:09:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #161 Gepost op: 26 December 2013, 10:41:15 »
@tijgernootje en @Bladerer,
Ik denk dat deze booster/hub wel degelijk nuttig kan zijn als je je baan in relatief kleine stukken verdeelt en het "ik ga uit bij kortsluiting" gedrag niet erg vind. Maar daar komen we pas achter als iemand het probeert? :) De beste manier om dat te doen en uberhaupt om deze booster met Roco spullen te gebruiken vind ik plaatje 2 in mijn overzicht hierboven. Je gebruikt dus je Roco kastje als "centrale" voor je Master Muis en om wissels enzo aan te sturen, en hangt een aantal van dit soort booster/hubjes met de DCC-spanning aan de ingang achter elkaar om de rails te voeden. Ook voor een grote beurs-module-baan lijkt me dat een goed idee, onder andere vanwege de lange kabels en de beperkte belastbaarheid van de RocoNet signalen...

Hallo Hans,
Ik neem aan dat je dit plaatje bedoelt:

Waarbij ik dan van plan ben om geen aansluiting te maken vanaf jouw booster naar de rails,maar enkel om er meerdere muizen aan te hangen voor het besturen van meerdere locs/treinstellen.
Ofwel zoiets als dit aangepaste plaatje:

Waarmee ik me dan wel gelijk afvraag of ik je booster/hub dan nog apart van stroom moet voorzien d.m.v. een adapter of iets dergelijks ?
(zoals wel in het plaatje staat)
Ik maak hier overigens gebruik van de grote roco voeding ofwel dat blok,ik weet niet of dat iets uit zou maken ten overstaan van de kleinere/lichtere versie.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 26 December 2013, 12:33:03 »
@tijgernootje:
Dan gebruik je de booster-hub alleen maar als "hub". Dat kan veel goedkoper met een paar simpele "splittertjes" zoals:
http://www.reichelt.de/Modularkabel-stecker-etc-/WB-3X6-4/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=22661&GROUPID=848&artnr=WB+3X6-4&SEARCH=wb+3x6
Of je neemt een "echte" XPressNet/LocoNet hub, zoals die van Huub Maaskant: http://www.floodland.nl/aim/info_locohub_1.htm
HansQ, RailClub Utrecht

bleh

• Offline Offline
  • Spoor N - DB - TP IV
« Reactie #163 Gepost op: 26 December 2013, 14:01:05 »
@Bleh!:
Ik doe dat bij http://www.elecrow.com/, kijk onder "Services". Ik heb letterlijk al honderden printjes bij ze besteld, gaat altijd prima, levering binnen 2 a 3 weken. Er zijn meer "dropshops" die dezelfde service aanbieden, dus er zit waarschijnlijk gewoon een grote fabrikant achter?

Dank je. Kan altijd van pas komen!
Met vriendelijke groet,

Christiaan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #164 Gepost op: 26 December 2013, 14:18:50 »
Ja voor het moment wel,al zou het kunnen zijn dat de booster functie in de toekomst wel is van pas kan komen als blijkt dat de roco set niet alles kan voorzien van genoeg spanning op het spoor.
3 module's x2 (de zichtbare lay out en het schaduw station) en als verbindend element een spiraal is miss wat te veel voor de standaard roco set,dus vandaar dat ik aan jouw apparaat zat te denken om dan evt te zorgen voor extra stroom toevoer voor de baan en dan gelijk de mogelijkheid te hebben om op de zelfde plek meerdere muizen te kunnen aansluiten  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0