Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:52:57
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Ontraxs 2026 door Huibert
Vandaag om 09:37:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 09:35:25
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
  

Auteur Topic: Ongeval in België: rangeren in Voeren  (gelezen 8561 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6403
  • ***
Re: ongeval België
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2013, 14:59:47 »
Deze dan wel het juiste viaduct?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2013, 15:07:36 »
Yep, die klopt.

De bruggen lijken best veel op elkaar.
Het verschil zit hem er in dat de Voerdalbrug van gewapend beton is.
En een flink stk hoger op zn poten staat.
Terwijl de betreffende Gulpdalviaduct van gemetseld natuursteen is, en natuurlijk iets lager.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6403
  • ***
Re: ongeval België
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2013, 15:13:53 »
Nah, beter daar dan bij het viaduct van Morisnet. Niet best als je daar onder door rijdt en het fiatjes begint te regenen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: ongeval België
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2013, 15:44:56 »
Het aantal foto's bij de Gazet van Antwerpen doet het erger lijken dan het in werkelijkheid is. Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens). Tig keer dezelfde hoop staal, maar net van een andere kant.

Als je het goed bekijkt is er e-e-n wagen verwrongen en half schroot, zijn er twee of drie wagens van het viaduct gevallen, en lijkt de rest gewoon op het viaduct te staan. Opruimen zal best snel kunnen; misschien nog wat hersporen, maar de meeste wagens staan recht, dan gaat hersporen best goed, ook op een viaduct. Je sleept ze zo weg. Die drie wagens in het weiland komen later wel, aar kun je over het weiland redelijk naar toe.

En wat betreft de afstand van Montzen, vanaf het laatste wissel van Montzen is het ca. 1500 meter, dus net een blokafstand. Voorste trein zal wel voor een rood sein hebben gestaan, achterste is erachter vertrokken en kon niet op tijd stoppen

Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: ongeval België
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2013, 15:49:48 »
Nou ja gewoon :)

De wagens die in het spoor zijn blijven staan hebben wel allemaal Fiat 500 modellen op de bak staan die allemaal een kop staart botsing hebben gemaakt (diverse auto's staan keihard tegen elkaar aan gedrukt)
Dus economisch, zoals men al aangaf, is het een ramp.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: ongeval België
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2013, 15:55:07 »
economisch gezien liever fiat 500-jes dan dikke audi's ofzo...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: ongeval België
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2013, 16:10:02 »
Dat is waar :)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: ongeval België
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2013, 16:23:37 »
Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.

Niet helemaal waar;

Goederentrein op Remersdaal viaduct

Trein komt hier links uit de tunnel en gaat langzaam naar rechts. Het kan dus zijn dat die machinist van die tweede trein de eerste niet heeft gezien vanuit de tunnel.

Er zit halvewege in dat viaduct ook een verbreding als je goed lijkt op Google maps. Dit is in het filmpje ook goed te zien.

Martijn


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: ongeval België
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2013, 16:41:38 »
Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens).
Nu zijn het dus twee treinen met schroot. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2013, 16:41:58 »
@Martijn.
Net de tegenovergestelde richting.
Beide treinen kwamen van Montzen af, en gingen in de richting van Antwerpen.
 De bocht bevind zicht tussen het viaduct en de Veursertunnel.
Vanaf het emplacement van Montzen tot aan de overkant van het viaduct is het spoor nagenoeg recht.
De laatste wagens van de stilstaande trein stonden bijna halverwege het viaduct.
Maar als je vanuit Montzen moet aanzetten krijg je eerst een lichte helling net nadat je het emplacement verlaten hebt.
Direct na dat hellinkje kom je langs de voormalige afslag naar Hombourg en Welkenraedt.
Waarna meteen het viaduct volgt.
Dus het is dan praktisch onmogelijk om dan optijd te kunnen stoppen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: ongeval België
« Reactie #25 Gepost op: 01 October 2013, 17:19:50 »
Wat ik begrepen heb is, van een collega machinist, is dat de achterop komende trein een stoptonend sein gepasseerd heeft. (terecht)

Daarna bij een voorsein gekomen die van geel naar groen verkleurde. Het voorsein zat gekoppeld aan een hoofdsein, dat verderop stond, waar de voorste trein voor stond te wachten

Gert1

  • Gast
Re: ongeval België
« Reactie #26 Gepost op: 01 October 2013, 17:58:13 »
Kun je dat (terecht) passeren van een stoptonend sein eens toelichten?

mvg,
Gert

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: ongeval België
« Reactie #27 Gepost op: 01 October 2013, 17:59:54 »
Na toestemming van de Treindienstleider.

Nb: ik weet ik het geruchtencircuit behoorlijk op gang zet met mijn verhaal, maar wat er van klopt en wat niet, weet ik ook niet

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2013, 18:00:59 »
Lijkt me stug.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: ongeval België
« Reactie #29 Gepost op: 01 October 2013, 18:46:29 »
Stug ??? Gewoon klinklare nonsens.