Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:43:51
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: Ongeval in België: rangeren in Voeren  (gelezen 8427 keer)

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: ongeval België
« Reactie #30 Gepost op: 01 October 2013, 18:56:07 »
Helemaal nonsens is het niet!
In België mag je zelfs zónder contact met een treindienstleider voorbij een rood sein rijden!
Het moet dan wel een permissief (= een automatisch bloksein) sein zijn, in
Nederland vegelijkbaar met P-seinen.
Overigens is dan de maximaal toegestane snelheid 30 km/u ivm. het rijden op zicht!

Met vriendelijke groet, Marco

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: ongeval België
« Reactie #31 Gepost op: 01 October 2013, 19:05:10 »
Lekker uitgelegd op één(Belgie1) op het nieuws!
Zo word de trein een treinstel genoemd. De treinspoorwegen........komt er ook in voor WTF

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #32 Gepost op: 01 October 2013, 19:11:32 »
Tja en niet alleen de verslaggeving weet het verschil tussen een treinstel, rijtuig of wagon.
Zelfs de burgemeester van Voeren wist dit verschil niet.
Maar ja, je moet maar zo denken: zolang wij het maar snappen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: ongeval België
« Reactie #33 Gepost op: 01 October 2013, 19:56:45 »
Helemaal nonsens is het niet!
In België mag je zelfs zónder contact met een treindienstleider voorbij een rood sein rijden!
Het moet dan wel een permissief (= een automatisch bloksein) sein zijn, in
Nederland vegelijkbaar met P-seinen.
Overigens is dan de maximaal toegestane snelheid 30 km/u ivm. het rijden op zicht!

Met vriendelijke groet, Marco
Da's niet anders dan in NL dus, alleen is hier het rijden op zicht 40 km/u na het permissieve sein...

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: ongeval België
« Reactie #34 Gepost op: 01 October 2013, 20:29:31 »
Nee, in Nederland mag je niet zonder toestemming door een rood
permissief (P)sein rijden!!

Met vriendelijke groet, Marco

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3259
Re: ongeval België
« Reactie #35 Gepost op: 01 October 2013, 20:32:14 »
Niet helemaal waar, dit mag in de uitzonderlijke situatie dat je de treindienstleider niet te pakken kunt krijgen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ongeval België
« Reactie #36 Gepost op: 01 October 2013, 21:02:19 »
Dat die autotransporters toch nog 2 helemaal naar onder zijn gevalen en de derde voor de helft. ???
Die eaos wagen en die class 66 hadden bijna geen schade.
Aan de class is aan de voorkant helemaal niets te zien, zelfs geen kromme buffer dus zo hard is die klap niet geweest.
Van die eaos trein is volgens mij ook geen enkele waggon ontspoort want die is in de loop van de middig weggereden.
Alleen het beladen schroot is iets omhoog gekomen aan de voorkant.

zo zie toch nog eens hoe de krachten worden verdeeld na zo'n impact.

Wel shocking, die Fiat trein heb ik gisteravond nog met een PKP 189 door herzogenrath zien komen. (helaas in het donker)

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: ongeval België
« Reactie #37 Gepost op: 01 October 2013, 21:04:02 »
Nou die laatste reacties geven ook te denken, hoop dat jullie amateurs zijn en niet echt op de bok zitten?  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: ongeval België
« Reactie #38 Gepost op: 01 October 2013, 21:38:22 »
Nou van die ene weet ik dat ie vannacht nog een autotrein ergens in Belgie moest rijden........ ::)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: ongeval België
« Reactie #39 Gepost op: 01 October 2013, 22:09:20 »
Nee, in Nederland mag je niet zonder toestemming door een rood
permissief (P)sein rijden!!

Met vriendelijke groet, Marco

In Nederland mag je een stoptonend P-sein voorbij rijden na:

* toestemming treindienstleider
* geen contact kunnen krijgen met de treindienstleider.

Achter het sein geldt rijden op zicht, met een maximum van 40 km/u.

Verder mag je alle opeenvolgende rode P-seinen passeren zonder contact te hebben met de treindienstleider. Voorbeeld: als ik op een traject voor een stoptonend p-sein kom te staan en ik krijg van de treindienstleider toestemming om die te passeren, dan rij ik er voorbij. Als ik vervolgens nog 3 p-seinen tegenkom die allen rood tonen, dan mag ik die gewoon voorbij rijden zonder contact op te nemen met de treindienstleider.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: ongeval België
« Reactie #40 Gepost op: 01 October 2013, 22:48:58 »
Dus zoals ik al heb gezegd, klinklare nonsens ::)
Ben je een andere mening toegedaan, lees dan toch eerst effe het verhaal van ene Johan de Bruin.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: ongeval België
« Reactie #41 Gepost op: 01 October 2013, 22:51:18 »
En laat de term Rijden Op Zicht tot je doordringen, de maximale snelheid van 30 of 40 km/h doet in dit geval helemaal niet ter zake.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: ongeval België
« Reactie #42 Gepost op: 01 October 2013, 23:04:11 »
Dus zoals ik al heb gezegd, klinklare nonsens ::)
Ben je een andere mening toegedaan, lees dan toch eerst effe het verhaal van ene Johan de Bruin.

Even voor de goede orde, wat vind jij nu klinkklare onzin?

En laat de term Rijden Op Zicht tot je doordringen, de maximale snelheid van 30 of 40 km/h doet in dit geval helemaal niet ter zake.

Precies, het geeft alleen aan wat het maximaal mag zijn, maar de omschrijving van rijden op zicht verteld dat je voor ieder object dat verder rijden onmogelijk maakt, moet kunnen stoppen. Bij rijden op zicht kan het dus ook betekenen dat je maar 5 km/u rijdt...
« Laatst bewerkt op: 01 October 2013, 23:08:48 door AlfaArjen »

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: ongeval België
« Reactie #43 Gepost op: 01 October 2013, 23:18:19 »
Maar dit gaat een enorme klus worden om die 2 Wagens uit de Gulp te krijgen.
Op die plek kan geen enkele mobiele kraan in de buurt komen.
Gelukkig hebben we in Nederland, en Duitsland een aantal grote spoorkranen staan die een flinke last kunnen hijsen, denk daarbij aan de Kirow KRC1200 van Volkerrail welke (ik meen) 130 ton kan hijsen op de kortste afstand.

Dat die autotransporters toch nog 2 helemaal naar onder zijn gevalen en de derde voor de helft. ???
Die eaos wagen en die class 66 hadden bijna geen schade.
Aan de class is aan de voorkant helemaal niets te zien, zelfs geen kromme buffer dus zo hard is die klap niet geweest.
Vergeet niet dat een class 66 nagenoeg volledig onverwoestbaar is, (op de baggermotor na) zie Barendrecht.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: ongeval België
« Reactie #44 Gepost op: 02 October 2013, 09:25:05 »
Het is al een tijdje geleden, maar ik meen me te herinneren dat zelfs in Belgie ROZ moet worden aangehouden tot aan het e.v, hoofdsein dat een hogere snelheid toestaat.