Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 22:57:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:27:04
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
  

Auteur Topic: Ongeval in België: rangeren in Voeren  (gelezen 8460 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6363
  • ***
Re: ongeval België
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2013, 14:59:47 »
Deze dan wel het juiste viaduct?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2013, 15:07:36 »
Yep, die klopt.

De bruggen lijken best veel op elkaar.
Het verschil zit hem er in dat de Voerdalbrug van gewapend beton is.
En een flink stk hoger op zn poten staat.
Terwijl de betreffende Gulpdalviaduct van gemetseld natuursteen is, en natuurlijk iets lager.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6363
  • ***
Re: ongeval België
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2013, 15:13:53 »
Nah, beter daar dan bij het viaduct van Morisnet. Niet best als je daar onder door rijdt en het fiatjes begint te regenen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: ongeval België
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2013, 15:44:56 »
Het aantal foto's bij de Gazet van Antwerpen doet het erger lijken dan het in werkelijkheid is. Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens). Tig keer dezelfde hoop staal, maar net van een andere kant.

Als je het goed bekijkt is er e-e-n wagen verwrongen en half schroot, zijn er twee of drie wagens van het viaduct gevallen, en lijkt de rest gewoon op het viaduct te staan. Opruimen zal best snel kunnen; misschien nog wat hersporen, maar de meeste wagens staan recht, dan gaat hersporen best goed, ook op een viaduct. Je sleept ze zo weg. Die drie wagens in het weiland komen later wel, aar kun je over het weiland redelijk naar toe.

En wat betreft de afstand van Montzen, vanaf het laatste wissel van Montzen is het ca. 1500 meter, dus net een blokafstand. Voorste trein zal wel voor een rood sein hebben gestaan, achterste is erachter vertrokken en kon niet op tijd stoppen

Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: ongeval België
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2013, 15:49:48 »
Nou ja gewoon :)

De wagens die in het spoor zijn blijven staan hebben wel allemaal Fiat 500 modellen op de bak staan die allemaal een kop staart botsing hebben gemaakt (diverse auto's staan keihard tegen elkaar aan gedrukt)
Dus economisch, zoals men al aangaf, is het een ramp.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: ongeval België
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2013, 15:55:07 »
economisch gezien liever fiat 500-jes dan dikke audi's ofzo...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: ongeval België
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2013, 16:10:02 »
Dat is waar :)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: ongeval België
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2013, 16:23:37 »
Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.

Niet helemaal waar;

Goederentrein op Remersdaal viaduct

Trein komt hier links uit de tunnel en gaat langzaam naar rechts. Het kan dus zijn dat die machinist van die tweede trein de eerste niet heeft gezien vanuit de tunnel.

Er zit halvewege in dat viaduct ook een verbreding als je goed lijkt op Google maps. Dit is in het filmpje ook goed te zien.

Martijn


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26907
    • Pagina van klaas
Re: ongeval België
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2013, 16:41:38 »
Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens).
Nu zijn het dus twee treinen met schroot. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2013, 16:41:58 »
@Martijn.
Net de tegenovergestelde richting.
Beide treinen kwamen van Montzen af, en gingen in de richting van Antwerpen.
 De bocht bevind zicht tussen het viaduct en de Veursertunnel.
Vanaf het emplacement van Montzen tot aan de overkant van het viaduct is het spoor nagenoeg recht.
De laatste wagens van de stilstaande trein stonden bijna halverwege het viaduct.
Maar als je vanuit Montzen moet aanzetten krijg je eerst een lichte helling net nadat je het emplacement verlaten hebt.
Direct na dat hellinkje kom je langs de voormalige afslag naar Hombourg en Welkenraedt.
Waarna meteen het viaduct volgt.
Dus het is dan praktisch onmogelijk om dan optijd te kunnen stoppen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: ongeval België
« Reactie #25 Gepost op: 01 October 2013, 17:19:50 »
Wat ik begrepen heb is, van een collega machinist, is dat de achterop komende trein een stoptonend sein gepasseerd heeft. (terecht)

Daarna bij een voorsein gekomen die van geel naar groen verkleurde. Het voorsein zat gekoppeld aan een hoofdsein, dat verderop stond, waar de voorste trein voor stond te wachten

Gert1

  • Gast
Re: ongeval België
« Reactie #26 Gepost op: 01 October 2013, 17:58:13 »
Kun je dat (terecht) passeren van een stoptonend sein eens toelichten?

mvg,
Gert

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: ongeval België
« Reactie #27 Gepost op: 01 October 2013, 17:59:54 »
Na toestemming van de Treindienstleider.

Nb: ik weet ik het geruchtencircuit behoorlijk op gang zet met mijn verhaal, maar wat er van klopt en wat niet, weet ik ook niet

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ongeval België
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2013, 18:00:59 »
Lijkt me stug.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: ongeval België
« Reactie #29 Gepost op: 01 October 2013, 18:46:29 »
Stug ??? Gewoon klinklare nonsens.