Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:38:45
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
  

Auteur Topic: Waar bovenleiding plaatsen  (gelezen 2826 keer)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Waar bovenleiding plaatsen
« Gepost op: 28 September 2013, 22:16:03 »
Hallo,

Ik wil bovenleiding gaan plaatsen op mijn station.
Nou zit ik met een probleem.
Ik weet niet wat voor portalen ik waar moet plaatsen.
Of er bijvoorbeeld 1 2 3 of 4 (5?) sporige portalen moet plaatsen.
Graag jullie ingevingen:


Groeten uit Zwolle,
Thomas


mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2013, 23:11:35 »
Waarom zijn jouw meest recente foto's zo wazig? Bouw je je baan in de sauna?  :o
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2013, 23:46:44 »
Hallo,

Mijn camera doet het  niet dus moet ik het met mn telefoon doen.
En deze maakt nou niet echt geweldige foto's zeg maar.

Thomas

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2013, 00:12:09 »
 :) Cameraproblemen, wie kent ze niet...
Even Off-Topic dus: haal eens een (brillen)poetsdoekje over de lens van je foon, dat wíl wel eens een dramatisch en positief effect hebben... Aldus Prof. Mr. Dr. Ervaringsdeskunoloog  :-[

Nu serieus: bovenleiding voor welk land en welk tijdperk? Kijk maar eens bij de raadplaatjes: áls er een waslijn hangt is die voor menigeen het eerste aanknopingspunt... Ieder land, zelfs vrijwel ieder tijdperk heeft "Typerende bovenleidingsconstructies"...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 29 September 2013, 09:52:25 »
Thomas
Ik ga er van uit dat je Ned rijdt
Er zijn vele mogelijk heden
Je kunt in een keer 5 sporen pakken
Volgende optie is mast 3 sporen mast 2sporen mast of anders om
Op mijn baan Doornvliet heb ik vele mogelijk heden gemaakt wat afhankelijk is van de wissels.

Cor

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2013, 12:31:54 »
Dat ligt toch maar net wat voorhanden is, en prijstechnisch/constructief gezien het beste werkt? Maar, in de werkelijkheid blijkt dat er zoveel mogelijk een overspanning over alle sporen wordt gebruikt (Behalve bij héule grote stations) Dit lijkt me om zo min mogelijk masten te moeten aanschaffen.

Het verschilt natuurlijk ook per ligging van de sporen, en de eventuele bochten die erin liggen. Aangezien jij simpele rechte sporen hebt, is een mast die over alle sporen loopt prima, toch?



Bron; het utrechst archief
Check ook mijn Facebook

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2013, 14:59:17 »
Hallo,

Ik rij inderdaad nl.
Is een viersporig portaal met aan een van de zijkanten nog een 'houder' ook mogelijk?

Thomas

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2013, 15:10:05 »
Alles is mogelijk als jij dat wilt Thomas. Ergens in de wereld zal het vast al eens gebeurd zijn, in Nederland misschien ook. Ik ken geen voorbeeld, maar jij kunt het ook het eerste voorbeeld worden, toch!?

Succes, Wes
Check ook mijn Facebook

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2013, 15:59:56 »
In aanvulling op wat anderen al gezegd hebben: probeer je eens in te denken dat je de ontwerper bent die dit voor het grootbedrijf moet uitdenken.
Die is gebonden aan een aantal regels, maar gaat ook kosten berekenen. Een overspanning over alle sporen kost maar 2 masten, maar je hebt wel een zware ligger nodig. Een extra mast spaart op de ligger, maar daar moet wel plaats voor zijn. Dus een mast wordt bij voorkeur niet aan de spoorzijde op het perron geplaatst, maar aan de "achterkant". Alleen heb jij geen achterkant, want er liggen sporen aan beide kanten van de perrons. Dan kun je nog een mast op het midden van het perron zetten, maar dat doen ze alleen maar als het perron breed genoeg is.

Een ligger over 4 sporen en een uithouder naar het vijfde spoor kan ook, maar dat zullen ze in jouw geval niet zo gauw doen aan de rechterkant, omdat daar het laatste spoor te ver van de mast af ligt. Dan moet de ligger dus ook doorlopen, en dan kan je net zo goed de mast helemaal rechts zetten.
Aan de linkerkant zou het wel kunnen, dan moet de mast tussen de sporen staan. Dat doen ze ook niet graag, vanwege het aanrijdingsgevaar, en omdat dan de sporen een halve meter verder uit elkaar moeten liggen.

Ga eens kijken op echte stations, dan zie je tot wat voor resultaat de overwegingen van het grootbedrijf leiden. Maar dan zie je ook dat  in vergelijkbare situaties toch voor verschillende oplossingen wordt gekozen. Ook zie je wel eens vreemde situaties die zijn ontstaan doordat in de loop van de tijd het sporenplan is gewijzigd. Dan staan de constructeurs voor de keuze: gaan we alles slopen en opnieuw opbouwen, of borduren we voort op de bestaande situatie?
Kortom, zoals eerder gezegd, alles is mogelijk, en jij mag kiezen. Als het maar geloofwaardig blijft
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2013, 16:43:29 »
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3438
    • Mijn van-alles website
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2013, 17:50:30 »
Maar, in de werkelijkheid blijkt dat er zoveel mogelijk een overspanning over alle sporen wordt gebruikt (Behalve bij héule grote stations) Dit lijkt me om zo min mogelijk masten te moeten aanschaffen.
Ik denk dat een van de meest bepalende overwegingen hierbij het tijdrovende graven van het gat voor de fundering(en) is, inclusief het juist plaatsen van de fundering, uitlijnen, inklinken, weet ik wat er wel niet bij komt kijken.

Ik vermoed dat de kosten van een mast in geen verhouding staan tot de enorme fundering en het werk wat daar bij komt kijken.

@ Thomas: een portaal met uithouder aan 1 zijde is een veelgebruikte methode om dat extra spoor wat er vroeger niet lag 'mee te nemen' in de bovenleiding.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden: ik weet dat er in Venlo een aantal aparte constructies staan, waarvan 1 opvallende toch wel 1 mast is, met een uithouder die aan beide zijden van de mast 2 sporen overspant (door trekstangen worden de krachten op de top opgevangen)

Zo is er ook een station in Nederland (geweest? Ik las het in een railhobby uit de jaren 90 geloof ik) die op 1 perron een dergelijke overspanning had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2013, 18:01:58 »
In België is dit een veel voorkomende constructie:
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 29 September 2013, 19:32:47 »


Ik heb even snel vier opties getekend.
Welke zou het meest praktisch zijn?

Groeten Thomas

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2013, 19:36:37 »
Investeer eerst even in het sommerfeld boekje over hoe en waar bovenleiding te plaatsen.
http://www.sommerfeldt.de/index5.html
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26571
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: 29 September 2013, 19:39:24 »
En poets de lens van je camera even. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.